-
Miljöskyddslagstiftning
Lagstiftningen har en central betydelse i uppnåendet av målen för miljöskyddet. Även om lagstiftningen på området är rätt heltäckande, måste den kontinuerligt utvecklas så att den motsvarar förändringarna i samhället och samhällets behov. Utvecklingen av den nationella miljöskyddslagstiftningen är starkt kopplad till EU-lagstiftningen, vars innehåll Finland strävar efter att påverka. Man strävar efter att uppnå miljöskyddsmålen både genom lagstiftning och till exempel genom utbildning och olika anvisningar från miljöministeriet.
Miljöskyddslagen
Den viktigaste allmänna lag som gäller miljöförorening och förebyggande av miljöförorening är miljöskyddslagen, som trädde i kraft år 2000 och reviderades i sin helhet år 2014. Då togs bland annat kraven i EU:s industriutsläppsdirektiv in i lagen. Genom dessa krav blev till exempel användningen av bästa tillgängliga teknik juridiskt bindande i fråga om utsläppsnivåer.
Syftet med miljöskyddslagen är att
- förebygga och hindra förorening och risk för förorening av miljön, förebygga och minska utsläpp, avhjälpa skador orsakade av förorening och avvärja miljöskador,
- trygga en sund, trivsam och naturekonomiskt hållbar och mångsidig miljö, stödja en hållbar utveckling och motverka klimatförändringen,
- främja en hållbar användning av naturresurser, minska mängden avfall och avfallets skadlighet samt förebygga skadeverkningar av avfall,
- effektivisera bedömningen av konsekvenserna av miljöförorenande verksamhet och beaktandet av dessa konsekvenser som en helhet, samt
- förbättra medborgarnas möjligheter att påverka beslut som gäller miljön.
Miljöskyddslagen kompletteras av den nya miljöskyddsförordningen som utfärdades samtidigt, samt av ett stort antal andra förordningar som gäller verkställigheten av lagen.
- Finlex: Miljöskyddslagen 527/2014
- Riksdagen: Regeringens proposition till riksdagen med förslag till miljöskyddslag och till lagar om ändring av vissa lagar som har samband med den RP 214/2013
- Finlex: Miljöskyddsförordningen 713/2014 och motiveringspromemoria till förordningen, på finska
Lagen förutsätter att man ska söka miljötillstånd för verksamheter som innebär risk för miljöförorening. Uppnåendet av lagens syften är också nära förknippat med olika anmälnings- och registreringsförfaranden. De statliga och kommunala myndigheterna säkerställer att olika slags verksamheter genomförs på ett ansvarsfullt och miljövänligt sätt.
Miljöskyddslagen gäller däremot inte fysiska ändringar i miljön, strukturell förstöring, markanvändning eller naturvård. Det finns separat lagstiftning om detta.
Vattenlagen styr användningen av vatten och byggande. Avfallslagen styr avfallshanteringen och återvinningen av avfall. Bestämmelser om användningen av genteknik och kemikalier, havsskyddet och miljökonsekvensbedömningen för olika projekt finns också i olika lagar.
Revideringen av miljöskyddslagen
Den miljöskyddslag som stiftades 2014 har ändrats många gånger sedan den trädde i kraft, när man fortsatt genomföra projektet för revidering av miljöskyddslagen. Genom den lag som stiftades 2014 effektiviserades tillståndsförfarandet och tillsynen över tillstånden inom miljöskyddet, men under reformprojektet gjordes tillståndspraxis och tillståndsförfarandena ännu smidigare. Under projektets gång genomfördes följande centrala ändringar.
Genom lagen skapades ett nytt enklare anmälningsförfarande som delvis ersätter miljötillståndsförfarandet. Vissa verksamheter som tidigare varit tillståndspliktiga kom nu att omfattas av anmälningsförfarandet. Den största kategorin av ärenden som överfördes gällde djurenheter.
- Finlex: Lagen om ändring av miljöskyddslagen 1166/2018
- Riksdagen: Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av miljöskyddslagen och 48 kap. 3 § i strafflagen RP 94/2018
- Finlex: Statsrådets förordning om anmälningspliktiga djurstall 138/2019
Tillståndsskyldigheten för vissa verksamheter som ingår i den nationella förteckningen över anläggningar slopades och samtidigt utvidgades tillämpningsområdet för registreringsförfarandet. För myndighetsrådgivningen i samband med tillståndsansökan infördes det dessutom mer exakta bestämmelser än i den allmänna förvaltningslagstiftningen.
- Finlex: Lagen om ändring av miljöskyddslagen 437/2017
- Riksdagen: Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av miljöskyddslagen RP 8/2017 rd
Förfarandet för regelbunden översyn av miljötillståndsvillkoren slopades och ersattes med en skyldighet för tillsynsmyndigheten att utreda om det finns grunder för ändring av tillståndet. Samtidigt sammanslogs behandlingen av tillstånd enligt miljöskyddslagen med behandlingen av tillstånd enligt marktäktslagen.
- Finlex: Lagen om ändring av miljöskyddslagen (423/2015)
- Riksdagen: Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av miljöskyddslagen och av marktäktslagen RP 257/2014
Av miljöskyddslagen och reformprojekten har det genomförts en funktions- och effektivitetsbedömning. Se nedan: Utredningar som gäller miljöskyddslagen och projektet för revidering av den.
- Gentekniklagstiftningen
- Luftvårdslagstiftningen
- Klimatlagstiftningen
- Avfallslagstiftningen
- Kemikalielagstiftningen
- Markskyddslagstiftningen
- Bullerbekämpningslagstiftningen
- Modell för samordning av miljörelaterade tillståndsförfaranden
- Miljöskadelagstif
- Lagstiftningen om miljökonsekvensbedömning
Miljöskyddslagstiftning som är under beredning eller revidering
- Klimatlagens revidering
- Begränsning av konsumtionen av plastprodukter för engångsbruk
- Ändringar i avfallslagen
- Avfallslagstiftningspaketet
- Återvinning av jordmaterial som uppkommer i samband med byggande
Utredningar som gäller miljöskyddslagen och projektet för revidering av den
- Valto: Ympäristönsuojelulain toimivuus- ja vaikuttavuusarviointi
- Raimo Lilja, Ida Mikkola, Ari Ekroos, Matias Warsta: Teollisuusjätevesiä koskevan lupasääntelyn keventämismahdollisuudet
- Matias Warsta, Raimo Lilja, Ari Ekroos: Kemikaalivarastojen kemikaaliturvallisuuslain mukaisen luvan ja ympäristöluvan suhde
- Ari Ekroos, Matias Warsta, Raimo Lilja: Asianosaiset ja valitusoikeus ympäristönsuojelulaissa
- Olli Mäenpää: Oikeudellinen selvitys kuulemisesta ja osallistumisoikeuden varaamisesta ympäristölupamenettelyssä
- Jenny Rontu, Ari Ekroos: Muutoksenhaku ympäristölupa-asioissa 2007-2014
- Lupajärjestelmän kehittäminen luonnonarvojen turvaamiseksi arvio neljän sääntelyvaihtoehdon vaikutuksista
- Pekka Länsinevan selvitys: Luontoarvot, ympäristönsuojelulain uudistushanke ja perusoikeuskysymykset
- Ari Ekroos ja Matias Warsta: Selvitys luontoarvojen huomioimisesta ympäristölupamenettelyssä
- Lausunto ympäristönsuojelulain kehittämisvaihtoehdoista, Kari Kuusiniemi
- Ilari Hovila, Anne Kumpula ja Kai Kokko: Arviointi luontoarvojen huomioon ottamisesta ympäristönsuojelulaissa
- Sinikka Pärnänen: Selvitys luontoarvojen huomioon ottamisesta YSLin lupamenettelyssä
- Ari Ekroos ja Matias Warsta: Maa-aineslain muutoksenhakusäännöksien kehittämismahdollisuuksista
Anvisningar och bakgrundsmaterial relaterat till miljöskyddslagen
Anvisningar om skydd av mark och grundvatten
- Promemoria på finska: Maaperän ja pohjaveden suojelu ympäristöluvanvaraisessa toiminnassa
- Valto, publikationen på finska: Statusraportter enligt miljöskyddslagen, anvisning för verksamhetsutövare och tillstånds- och tillsynsmyndigheter, miljövaltningens anvisningar 8/2014
- Valto, publikatonen på finska: Riskbedömning av förorenade markområden och hållbar riskhantering, miljöförvaltningens anvisningar 6/2014
- Brev från miljöministeriet 10.11.2014 på finska: Pilaantuneen maaperän puhdistamista koskeneet vanhat luvat
Slutsatser om bästa tillgängliga teknik vid prövning av tillstånd för direktivanläggningar
- Promemoria på finska: Päätelmien soveltaminen lupaharkinnassa ja direktiivilaitosten ympäristölupien tarkistamismenettely
- Promemoria på finska: Ympäristönsuojelulain 78 §:n mukaisen poikkeaman soveltaminen direktiivilaitosten lupaharkinnassa
- Promemoria på finska: Jätevesiin liittyvien lyhyen aikavälin päästöraja-arvojen soveltaminen ympäristöluvissa
- Finlands miljöcentrals raport på finska: BAT-päästötasoja lievempien raja-arvojen hyötyjen ja haittojen arvioinnin hyvät käytännötLinkki toiselle sivustolle
BAT-slutsatser för intensiv uppfödning av fjäderfä eller gris
- Anvisning till tillsynsmyndigheter för bedömning av miljötillståndsansökan och prövning av tillståndsbehovet efter att BAT-slutsatserna om intensiv uppfödning av gris och fjäderfä har publicerats
- Anvisning för teknisk tilllämpning av BAT-slutsatserna om intensiv uppfödning av gris och fjäderfä, på finska
- Anvisning för tillståndsmyndigheter för beaktande av BAT-slutsatser för intensiv uppfödning av fjäderfä eller gris vid handläggning av miljötillstånd
- Miljo.fi: Miljövårdsblanketter för jordbruket
BAT-slutsatser för avfallsbehandling
- Promemoria på finska: Tulkintoja jätteenkäsittelytoimintojen luokittelusta direktiivilaitoksiksi
- Anvisning på finska: Ohje jätteenkäsittelyn BAT-päätelmien soveltamisesta
- Bilaga på finska: Liite 2 ohjeeseen jätteenkäsittelyn BAT-päätelmien soveltamisesta, doc
- BAT-inventering i avfallsbehandlingsverksamheter (BAT 3), identifiering av farliga ämnen, på finska
BAT-slutsatser för avfallsförbränning
Särskilda frågor som rör stora förbränningsanläggningar
- Anvisning på finska: Ohje suurten polttolaitosten BAT -päätelmien soveltamisesta
- Anvisningar på finska, uppdaterat 31.5.2018: Suurten polttolaitosten BAT-päätelmien soveltamisen tekninen ohjeistus
- Promemoria på finska: Tulkintoja eräistä polttolaitoksia koskevista säännöksistä
- Anvisning på finska: SUPO-laitosten vuoden 2016 muutosten toimeenpanemiseksi tehtävät lupahakemukset - sisältö ja prosessit
Små förbränningsanläggningar
- Anvisning: Statsrådets förordning om miljöskyddskrav för medelstora energiproducerande enheter och anläggningar (1065/2017)
- Rapport på finska: Uusien 1-5 MW energiantuotantoyksiköiden piipun korkeuden määrittämismenetelmä
- Kalkyltabell för fastställande av utsläppsgränsvärden för flerbränsleenheter, Excel
Användning av naturgödsel som bränsle
- Användning av naturgödsel från produktionsdjur som bränsle i pannor med en bränsleeffekt på högst 50 MW, anvisning, uppdaterat 13.12.2018
Promemoria på finska: Laitosluettelon muutokset ja tulkinnat
Tillsyn
- Valto, publikationen på finska: Anvisningar för miljötillsyn
- Anvisning på finska: Ohje riskiarvioinnista ympäristönsuojelulain mukaisen valvonnan suunnittelussa
- MM:s, NTM-centralernas och arbetskrafts- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenters brev YM2/01/2015, på finska: Ohje valvonnan maksullisuuden toteuttamisesta, maksullisten suoritteiden työajan seurannasta ja maksujen perimisestä
- Valto, publikationen på finska: Anvisning om naturinventeringar i anslutning till ansökan om miljötillstånd för torvutvinning
Bakgrundsmaterial
- Selvitys ennaltavarautumissuunnitelmasta
- Ennaltavarautumisvelvollisuus, 26.10.2016
- Työohje ympäristöriskien hallinnan ja ennaltavarautumissuunnitelman tarkasteluun
- Frågor och svar om anmälningsförfarandet
- Esiselvitys: Kemikaalien parempi huomioiminen ympäristöluvissa
- Vastaavuustaulukko vanhan ja uuden ympäristönsuojelulain pykälistä. Huom! Pykälät eivät vastaa toisiaan sanasta sanaan, mutta taulukko auttaa löytämään vanhoja pykäliä lähinnä vastaavat pykälät uudesta laista.
- Toimivaltakooste (AVIn ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen lupatoimivalta, YSA 713/2014 1 ja 2 §)
- Luvanvaraisuuskohtien vastaavuustaulukko (vanha YSA / uusi YSL liite 1; IED / YSL)
-
Naturvårdslagstiftning
Syftet med naturvårdslagen är att
- bevara naturens mångfald
- vårda naturens skönhet och landskapets värde
- stöda hållbart nyttjande av naturtillgångarna och av naturmiljön
- öka kännedomen om och intresset för naturen
- främja naturforskningen.
Naturvårdslagen tillämpas på natur- och landskapsskyddet och landskapsvården. Med stöd av naturvårdslagen kan man bland annat inrätta naturskyddsområden på statlig mark. Lagen fastställer också användningen av dessa områden. Statsrådet kan precisera regionala bestämmelser genom förordningar. Bestämmelserna i naturvårdslagen om fridlysning av arter gäller också områden som nyttjas med tanke på ekonomisk vinning. I fråga om skötseln av skogarna och skogsbruket är dock skogslagen viktigast.0/
- Naturvårdslag (9/2023)
- Skogslag (1093/1996)
- Lag om genomförande av Nagoyaprotokollet (394/2016)
De mest värdefulla forsarna har skyddats mot utbyggnad genom forsskyddslagen. Det finns också särskilda lagar om skydd av vissa vattendrag eller delar av sådana.
- Forsskyddslag (35/1987)
Lagstiftning om naturskador
Föreskrifter om hur olyckor och andra skador genom förorening ska förebyggas finns förutom i miljöskyddslagstiftningen också i havsskyddslagstiftningen, kemikalielagstiftningen och kärnenergilagen.
- Miljöskadelagstiftningen
EU-lagstiftning
De viktigaste EU-bestämmelserna om naturskydd är fågeldirektivet och habitatdirektivet.
- EU:s habitatdirektiv och fågeldirektiv
Därtill tryggas naturens mångfald bland annat genom:
Ödemarkslag (62/1991)
Marktäktslag (555/1981)
Statsrådets förordningom marktäkt (926/2005)
Lag om skydd av valar (1112/1982)
Terrängtrafiklag (1710/1995)
Markanvändnings- och bygglag (132/1999)
Vattenlag (587/2011)Allemansrätten
Allemansrätten betyder att vem som helst i Finland fritt kan röra sig i naturen, oavsett vem som äger eller innehar området.
Lagstiftning under beredning
-
Vattenvårds- och havsskyddslagstiftningen
Vattenvårdsförvaltningen och havsvårdsförvaltningen
Vattenvårdsförvaltningen och havsvårdsförvaltningen omfattas av lag om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen, förordningen om vattenförvaltningsområden samt av förordningen om vattenvårdsförvaltningen och förordningen havsvårdsförvaltningen. Författningarna utgör en del av det nationella verkställandet av ramdirektivet för vattenpolitiken.
- Lag om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen (1299/2004)
- Statsrådets förordning om havsvårdsförvaltningen (980/2011)
- Statsrådets förordning om vattenvårdsförvaltiningen (1040/2006)
- Statsrådets förordning om vattenförvaltningsområden (1303/2004)
- Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/60/EG om upprättande av en ram för gemenskapens åtgärder på vattenpolitikens område (EU:s ramdirektiv för vatten)
- Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/56/EG om upprättande av en ram för gemenskapens åtgärder på havsmiljöpolitikens område (Ramdirektiv om en marin strategi)
Förebyggande av förorening samt vattenbyggande
I miljöskyddslagen som trädde i kraft år 2000 stadgas om förebyggande av förorening av vattnen.
- Miljöskyddslag (86/2000)
- Miljöskyddsförordning (169/2000)
Om utsläpp och läckage av ämnen som är farliga och skadliga för vattenmiljön stadgas i statsrådets förordning, vars syfte är att skydda ytvattnen och förbättra deras kvalitet.
- Statsrådets förordning om ämnen som är farliga och skadliga för vattenmiljön (1022/2006) och de ändringar som gjorts i den (1818/2009) och (868/2010) och motiveringspromemoria på finska (pdf, 121 kb)
Vattenbyggandet regleras av vattenlagen som hör till justitieministeriets förvaltningsområde.
- Vattenlag (264/1961)
- Förordning om vattenhushållningsärenden (1560/2011)
Avloppsvattenbehandling
Statsrådets förordning om avloppsvatten från tätbebyggelse, som tillämpas på sådan behandling och sådant avledande av avloppsvatten från tätbebyggelse för vilket ett miljötillstånd krävs, har också givits med stöd av miljöskyddslagen.
- Statsrådets förordning om avloppsvatten från tätbebyggelse (888/2006)
Om behandlingen av hushållsavloppsvatten i områden som ligger utanför avloppsnätverken stadgas i 3 a kap. i miljöskyddslagen samt noggrannare i statsrådets förordning. I förordningen fastställs minimikraven på avloppsvattenrening, planering och byggande av avloppsvattensystem samt användning och underhåll av systemen.
- Statsrådets forordning om behandling av hushållsavloppsvatten i områden utanför avloppsnätet (209/2011)
I lagen om vattentjänster, som ingår i jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde, föreskrivs om ordande av vattentjänster och anslutningsskyldighet till vattentjänsteverkets avloppsnät.
- Lag om vattentjänster (119/2001)
Utsläpp i vattnen från jordbruket
Den s.k. nitratförordningen, som reglerar kvävegödslingen, har utfärdats med stöd av nitratdirektivet. Förordningen styr både användning och lagring av stallgödsel och organiska gödselfabrikat. Alla som bedriver jordbruk och trädgårdsodling ska iaktta förordningen, som gäller i hela Finland. Målet är att förebygga och minska de utsläpp i miljön som härrör från stallgödsel och gödselfabrikat. Användningen av näringsämnen ska koncentreras till växternas vegetationsperiod och lagringen av gödselmedel till ändamålsenliga lagringsplatser.
I bifogade dokument finns frågor och svar som gäller genomförandet av förordningen. Den kommunala miljövårdsmyndigheten ger vid behov mer information om hur förordningen ska tillämpas.
- Statsrådets förordning om begränsning av vissa utsläpp från jordbruk och trädgårdsodling (2014/1250)
- Yleisiä kysymyksiä ja vastauksia nitraattiasetuksen soveltamisesta (pdf)
Andra författningar
- Miljöskyddslag för sjöfarten (1672/2009)
- Statsrådets förordning om miljöskydd för sjöfarten (76/2010)
- Havsskyddslag (1415/1994)
- Forsskyddslag (35/1987)
Anvisningar
- OH 1/2015 Sedimenttien ruoppaus- ja läjitysohje (Anvisningen översätts också till svenska)
- MA 1sv/2013 Anvisning om miljöskydd vid fiskodling
- OH 2/2013 Turvetuotannon ympäristönsuojeluohje
- OH 2/2018 Anvisningen om miljöskydd vid pälsdjursuppfödning
-
Lagstiftningen om boende
De boendefrågor som hör till miljöministeriets ansvarsområde hänför sig till statligt subventionerad bostadsproduktion och andra bostadspolitiska stöd. Dessutom hör lagstiftningen om bostadsrättsboende till miljöministeriet.
Den lagstiftning om boendet som hör till miljöministeriets ansvarsområde har delats in på följande sätt:
- Lagstiftningen om hyresbostäder
- Lagstiftningen om ägarbostäder
- Lagstiftningen om boende i bostadsrättsbostad och delägarbostad
- Lagstiftningen om boende för grupper med särskilda behov
- Annan lagstiftning om boendet
De lagstiftningsprojekt som pågår vid miljöministeriet presenteras separat.
Lagstiftning som anknyter till boende ingår också i vissa andra ministeriers ansvarsområden. Exempelvis lagstiftningen om bostadshyra och bostadsaktiebolag samt bostadsköp och fastighetsförmedling hör till justitieministeriets förvaltningsområde och lagstiftningen om bostadsbidrag och hälsoskyddstillsyn till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde.
-
Lagstiftning som gäller markanvändning och byggande
Markanvändnings- och bygglagen, som trädde i kraft år 2000, är det viktigaste styrmedlet inom markanvändning och byggande. Lagen tillämpas på planering och användning av områden samt på byggande.
Närmare bestämmelser om områdesanvändning och byggande ingår i markanvändnings- och byggförordningen och i miljöministeriets förordningar.
I kommunerna styr man markanvändningen och byggandet genom planläggning och kommunernas byggnadsordningar. Kompletterande föreskrifter och anvisningar om byggande finns i Finlands byggbestämmelsesamling.
Markanvändnings- och bygglagen utgör också grund för vården av byggnadsarvet och värnandet om kulturvärden. Skyddet av den byggda miljön och landskapet behandlas också i lagen om skyddande av byggnadsarvet, naturvårdslagen och vissa andra författningar som beretts inom andra förvaltningsområden (t.ex. kyrkolagen och lagen om ortodoxa kyrkan).
Lagstiftning (på finska)
- Maankäyttö- ja rakennuslaki
- Rakentamismääräyskokoelma
- Lähes nollaenergiarakentamisen lainsäädäntö
- Rakennussuojelua ja maisemansuojelua koskeva lainsäädäntö
- Rakennusten energiatehokkuutta koskeva lainsäädäntö
- Rakennustuotteita koskeva lainsäädäntö
Lagstiftning under beredning (på finska)
- Rakennustuoteasetuksen päivitys
- Maankäyttö- ja rakennuslain uudistus
- Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin toimeenpano