Tillgänglighetslagstiftningen för den byggda miljön

Tillgänglighetslagstiftningen för den byggda miljön grundar sig på FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, som verkställs nationellt i markanvändnings- och bygglagen och i statsrådets förordning om byggnaders tillgänglighet, som utfärdats med stöd av den.

FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (funktionsrättskonventionen) och dess fakultativa protokoll trädde i kraft i Finland i juni 2016. Konventionen är det första juridiskt bindande internationella instrumentet som gäller rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Genom funktionsrättskonventionen stärks de rättigheter som garanteras i andra internationella människorättskonventioner och staten åläggs en skyldighet att främja, skydda och säkerställa det fulla och lika åtnjutandet av alla mänskliga rättigheter och grundläggande friheter för alla personer med funktionsnedsättning.

Tillgänglighet är en av de genomgående principerna i FN:s funktionsrättskonvention. Tillgängligheten ska beaktas när man tolkar innehållet i alla artiklar. De stater som ratificerat konventionen åläggs att vidta ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa att personer med funktionsnedsättning får tillgång på samma villkor som andra till den fysiska miljön både i städerna och på landsbygden. Konventionen ålägger dem också att vidta lämpliga åtgärder för att utveckla och sätta i kraft minimistandarder och -anvisningar för tillgängligheten i lokaler som är öppna för allmänheten och som erbjuds allmänheten samt övervaka genomförandet av dem.

Markanvändnings- och bygglagen

Tillgängligheten beaktas som ett allmänt perspektiv i markanvändnings- och bygglagen i områdesplaneringen (5 §), i målen för styrningen av byggandet (12 §) och i kraven beträffande byggande (117 §).

I 117 § i markanvändnings- och bygglagen anges allmänna krav beträffande byggande och enligt dem ska byggnaden motsvara sitt ändamål, kunna repareras, underhållas och varieras samt, i den mån byggnadens användning det förutsätter, lämpa sig även för sådana personers bruk vars rörelse- eller funktionsförmåga är begränsad.

Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att byggnaden och dess gårds- och vistelseområden på det sätt som användningsändamålet, antalet användare och antalet våningsplan förutsätter projekteras och uppförs så att tillgänglighet och användbarhet beaktas särskilt med tanke på barn, äldre och personer med funktionsnedsättning (117 e §). Skyldigheten preciseras i statsrådets förordning om byggnaders tillgänglighet. Förordningen innehåller bestämmelser om dimensioneringen av byggnader samt deras förbindelseleder och hygienutrymmen, om nivåskillnader samt om samlingslokaler och inkvarteringslokaler.

Tillgänglighet är ett av de väsentliga tekniska kraven som anges för byggande. De väsentliga tekniska kraven på byggande och de förordningar som preciserar dem utgör en helhet vars olika delar inverkar på genomförandet av tillgänglighet. Exempelvis i miljöministeriets förordning om säkerhet vid användning av byggnader finns väsentliga krav på ledstänger och belysning med tanke

på tillgängligheten. Med undantag för byggnader och deras gårdsområden är planeringen och genomförandet av den byggda miljön inte föremål för detaljerad reglering angående beaktandet av tillgänglighet.

Statsrådets förordning om byggnaders tillgänglighet

Avsikten med minimikraven i fråga om tillgängligheten i byggnader är att främja jämlikheten mellan människor, dvs. vars och ens möjlighet att delta i samhällets funktioner, använda tjänster, arbeta, välja bosättningsort och bo hemma. Skyldigheterna i statsrådets förordning om byggnaders tillgänglighet (tillgänglighetsförordningen) gäller byggnader och deras tomter eller byggplatser.

Förordningen innehåller närmare bestämmelser som behövs för uppförande av en byggnad, reparationer och ändringar av en byggnad samt ändringar av en byggnads ändamål om dimensioneringen av byggnaden och dess förbindelseleder och hygienutrymmen, nivåskillnader, samlingsutrymmen och inkvarteringslokaler.

Tillgänglighetsförordningen gäller situationer där bygglov behövs, dvs. nya byggnader och bygglovspliktiga ändringar och reparationer. Det finns således inga förpliktelser att förbättra tillgängligheten i en befintlig byggnad om det inte i byggnaden görs ändringar eller reparationer som kräver bygglov.

Utöver tillgänglighetsförordningens motiveringspromemoria har miljöministeriet publicerat en anvisning om byggnaders tillgänglighet som sammanfattar tillgänglighetsförordningens bestämmelser och rekommendationer som hänför sig till tillämpningen av dem. För att underlätta parallell läsning av förordningen, motiveringspromemorian och anvisningen finns på denna sida dessutom en sammanställning av deras paragrafspecifika texter. I sammanställningen ingår inte motiveringspromemorian och anvisningen i sin helhet.

Enligt en utredning som miljöministeriet låtit göra förekommer det rätt få utmaningar i tillämpningen, tolkningen och övervakningen av tillgänglighetsförordningen. Utmaningarna handlar främst om i vilka situationer förordningen ska tillämpas och när man kan avvika från kraven. Dessutom uppstår det utmaningar när förordningen tillämpas på förbindelseleder som leder till byggnader, entréer, dörrar, trösklar och toaletter. Enligt utredningen bör mer fokus läggas på tillgängligheten i den sensoriska miljön.