Handlings­offentlighet och begäranden om information

I beskrivningen av handlingsoffentlighet anges vad för slags information som uppstår inom miljöministeriets verksamhet och hur man kan lämna in begäranden om information om den. Med beskrivningen strävar ministeriet efter att göra det lättare att lämna in och specificera begäranden om information. Handlingsoffentligheten ingår i principen att genomföra öppenheten av informationshanteringsenhetens skyldigheter och verksamhet enligt informationshanteringslagen (lag om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019)).

Rätt till information

Handlingar och andra inspelningar som myndigheten innehar är offentliga, om inte deras offentlighet särskilt har begränsats genom offentlighetslagen (lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999)) eller någon annan lag. Enligt offentlighetsprincipen har var och en rätt att ta del av myndighetens offentliga handlingar. Genom offentlighetsprincipen har individer och sammanslutningar möjlighet att övervaka användning av offentlig makt och offentliga medel, själv bilda sin åsikt samt övervaka sina rättigheter och intressen. Offentlighetsprincipen begränsas till exempel av integritetsskydd och företagens affärshemligheter som behöver skydd från offentligheten. Handlingar som är under beredning delas vanligtvis inte ut offentligt.

Med myndighetshandling avses en handling som innehas av en myndighet och som har upprättats av myndigheten eller av någon som är anställd hos en myndighet eller som har inkommit till en myndighet för behandling av ett visst ärende eller i övrigt inkommit i samband med ett ärende som hör till myndighetens verksamhetsområde eller uppgifter. Miljöministeriet upprätthåller en beskrivning av informationslager och sitt ärenderegister för genomförande av offentlighetsprincipen och handlingsoffentligheten.
Huvudprincipen är att en myndighetshandling är offentlig, och vi begränsar inte tillgången till information utan laglig grund och inte mer än det är nödvändigt med tanke på det skyddade intresset. Vi lämnar ut informationen om det inte förekommer ett hinder som beror på lagen.

Begäran om handling

Ministeriet offentliggör regelmässigt information på sin webbplats och information finns på statsrådets webbplats och webbplatser för många andra statliga ämbetsverk.
Om du inte hittar den information som du behöver på webbplatsen eller i andra källor, kan du begära om den av miljöministeriet genom att lämna in en begäran om information hos registratorskontoret.

Det finns separata anvisningar för kontroll av egna personuppgifter på webbsidan Dataskydd och behandling av personuppgifter vid miljöministeriet.

Specificering av begäran om information

Specificera begäran om information så noggrant som möjligt så att det framgår av begäran vilken handling eller vilka handlingar begäran gäller. När du specificerar begäran om information till exempel med datum, ärendenamn eller namn på ärendets beredare, är det lättare att hitta handlingen. Du behöver inte utreda din identitet eller motivera din begäran om detta inte är nödvändigt för att utreda om du har rätt till informationen i fråga.

Om du vill ha en kopia, en utskrift med personuppgifter eller dess uppgifter i elektronisk form ur myndighetens personregister, ska du lämna in en redogörelse för att du enligt bestämmelserna om skydd av personuppgifter har rätt till att behandla personuppgifterna i fråga.

Du kan fritt formulera en skriftlig begäran om information som gäller en offentlig handling eller framföra den per telefon. Vi rekommenderar en skriftlig begäran om information. Du kan också lämna in begäran adresserad till miljöministeriet till statsrådets distributionscentral på adressen Riddaregatan 2B, Helsingfors (öppen kl. 8–16.15).

Du kan få råd om hur du upprättar en begäran om information och specificerar en handling från registratorskontoret.

Behandling av begäran om information

Registratorskontoret för in begäran om information i ärendehanteringssystemet VAHVA. Därefter överför registratorskontoret begäran till den avdelning eller det resultatområde som svarar för ärendet och där begäran delegeras till en tjänsteman. Om begäran om information som lämnats in till miljöministeriet hör till verksamhetsområdet för en annan myndighet, överförs den till den myndighet som är behörig i ärendet med stöd av 21 § i förvaltningslagen (434/2003).

Tidsfrister för behandling av begäranden om information

Begäranden om information behandlas utan dröjsmål och informationens offentlighet bedöms från fall till fall. Informationen om en offentlig handling ges efter att miljöministeriet tagit emot begäran om information

  • så snart som möjligt, dock senast inom två veckor eller
  • senast inom en månad om begäran omfattar många handlingar eller handlingar har sekretessbelagda delar eller om en annan orsak som är jämförbar med dessa orsakar att behandlingen och avgörandet av ärendet kräver särskilda åtgärder eller annars större arbetsmängd än normalt.

Om vi inte kan lämna ut den information som du begärt, får du på begäran ett beslut om ärendet som du kan överklaga hos förvaltningsdomstolen.

Avgift för informationstjänsten

Informationstjänsten är i huvudsak avgiftsfri, men för utlämnande av handlingar och sökning av information kan vi ta ut en avgift i enlighet med 34 § i offentlighetslagen.

Kontaktuppgifter till miljö­ministeriets registrators­kontor

Postadress: Registratorskontoret, Miljöministeriet, PB 35, 00023 Statsrådet
Besöksadress: Riddaregatan 2 B, Helsingfors
Öppettider: mån.–fre. kl. 8.00–16.15
E-postadress: kirjaamo.ym(at)gov.fi
Telefon: 02952 50300

Begrepp som hänför sig till handlings­offentlighet

Handling

Utom en framställning i skrift eller bild även ett meddelande som avser ett visst objekt eller ärende och uttrycks i form av tecken som på grund av användningen är avsedda att höra samman och vilket kan uppfattas endast med hjälp av automatisk databehandling eller en ljud- eller bildåtergivningsanordning eller några andra hjälpmedel.

Handling - myndighetshandling

Med myndighetshandling avses en handling som innehas av en myndighet och som har upprättats av myndigheten eller av någon som är anställd hos en myndighet eller som har inkommit till en myndighet för behandling av ett visst ärende eller i övrigt inkommit i samband med ett ärende som hör till myndighetens verksamhetsområde eller uppgifter.

Ärenderegister

Ärenderegistret är ett register över anhängiggjorda ärenden, deras behandlingsfaser och relevanta dokument i anknytning till dem.

Personuppgift

Personuppgifter är alla uppgifter om en identifierad eller identifierbar person. Personuppgifter omfattar till exempel namn, telefonnummer och positioneringsuppgiter.

Informationsmaterial

Består av handlingar eller uppgifter av vilka man kan skapa handlingar.

Begäran om information

Begäran om information riktad till en myndighet då objektet för begäran kan vara en enskild uppgift, en handling med vissa informationsinnehåll eller ett mer omfattande myndighetsmaterial i olika former.

Informationslager

En helhet bestående av informationsmaterial som används vid skötsel av myndighetsuppgifter och som skapats för ett visst ändamål eller en helhet bestående av informationsmaterial som används inom övrig verksamhet eller en samling av informationsmaterial som behandlas med hjälp av informationssystem eller manuellt.