Frivillig marknad för naturvärden
Marknaden för naturvärden skapar ett ekonomiskt incitament för naturvård och restaurering. Den bygger på tanken att de ekosystemtjänster som naturen producerar, såsom ren luft, vattenresurser och biologisk mångfald, har ett ekonomiskt värde som marknaden kan identifiera och prissätta.
Statens roll är att garantera tillförlitliga ramar för marknaden för naturvärden, det vill säga att fastställa kriterier för de naturvärdesenheter som produceras, skapa ett valideringssystem för dem och göra det möjligt att registrera enheterna och att se till att de är bestående.
Med hjälp av enhetlig reglering och öppen information kan staten erbjuda marknadsaktörerna en miljö där risken för grönmålning är så liten som möjligt. För att minska risken för grönmålning erbjuder miljöministeriet också stöd när det gäller så kallade naturpåståenden som görs utifrån insatser för naturen genom att låta göra en guide som klargör de gemensamma spelreglerna och ger praktiska exempel på vad ett företag får säga i sin kommunikation.
Utvecklingen av den frivilliga naturmarknaden styrs av EU-lagstiftningen och internationella avtal, såsom Kunming-Montrealramverket för biologisk mångfald. Miljöministeriet utvecklar marknaden för naturvärden i samarbete med den privata sektorn.
Produktion av naturvärden
Naturvärdena mäts i hektar med naturvärden. Hektar med naturvärden är en måttenhet som beskriver en ökning av ett områdes naturvärden som åstadkommits till exempel genom restaureringsåtgärder.
För närvarande kan hektar med naturvärden användas vid frivillig ekologisk kompensation enligt naturvårdslagen. Med hjälp av ekologisk kompensation kan den skada som mänsklig aktivitet har orsakat den biologiska mångfalden på ett håll kompenseras genom att man ökar den biologiska mångfalden på annat håll.
I naturvårdslagen finns detaljerade bestämmelser om förfarandet vid produktion av naturvärden och om kriterierna för frivillig ekologisk kompensation. På en fungerande marknad omfattar produktionen och försäljningen av naturvärden inte bara kompensation för försämringar som orsakats, utan också åtgärder för att förbättra naturvärden för andra ändamål, såsom påvisande av företagets miljöansvar.
Hur gör man insatser för naturen med hjälp av hektar med naturvärden?
På den frivilliga marknaden för naturvärden kan man köpa hektar med naturvärden, som sedan används för att göra naturpåståenden vid marknadsföring av företag, produkter och tjänster. Ett naturpåstående kan till exempel vara att företaget har finansierat restaurering av aapamyrar motsvarande 100 hektar med naturvärden.
I enlighet med 11 kap. i den gällande naturvårdslagen är det möjligt att producera myndighetsverifierade hektar med naturvärden. Beräkningen av de hektar med naturvärden som produceras baserar sig på den ökning som åstadkoms genom kompensationsåtgärderna, det vill säga skillnaden mellan det tillstånd som uppnås genom åtgärderna och det tillstånd som föregick åtgärderna. Ökningen beräknas utifrån bästa vetenskapliga kunskap.
- Information om verkningsfullheten av restaureringsåtgärder inom olika naturtyper | boostbiodiverityoffsets.fi
- Frivillig ekologisk kompensation
Att de naturvärden som produceras i enlighet med naturvårdslagen är bestående verifieras genom ett myndighetsbeslut som fattas med markägarens samtycke och som förbjuder förstöring eller försämring av det område där åtgärderna som ökar naturvärdena har vidtagits.
Ökad privat finansiering främjas också med stöd från EU
Finland deltar i EU:s utrednings- och utvecklingsprojekt som syftar till att stödja ökningen av den privata biodiversitetsfinansieringen i medlemsstaterna. Finland deltar i projektet som en del av EU:s instrument för tekniskt stöd (TSI), vars syfte är att effektivisera förvaltningen i EU:s medlemsstater, skapa mer ny kompetens eller öka medvetenheten om nya fenomen inom förvaltningen. Med stöd av projektet utreds nuläget för den finansiering som använts i Finland för att främja den biologiska mångfalden samt behovet av finansiering för att Finland ska kunna uppfylla sina internationella och nationella naturåtaganden. I projektet identifieras också för Finland lämpliga finansieringsinstrument och verksamhetsmodeller som kan bidra till en betydlig ökning av i synnerhet privat finansiering.
Mer information
Emma Terämä, ledande sakkunnig
miljöministeriet, Avdelningen för koncernstyrning och internationella ärenden, Ekonomi och finansiering Telefon:0295250255 E-postadress: [email protected]