Bedömning av miljökonsekvenser
Syftet med förfarandet vid miljökonsekvensbedömning, eller MKB, är att minska eller helt avvärja ett projekts skadliga miljökonsekvenser.
Miljökonsekvensbedömning av planer och program, eller SMB, betyder att miljökonsekvenserna bedöms som en del av planernas eller programmens beredning.
Gränsöverskridande miljökonsekvensbedömning regleras i det så kallade Esboavtalet (Convention on Environmental Impact Assessment in a Transboundary Context). Protokollet om strategiska miljöbedömningar som fogats till Esbokonventionen tillämpas på gränsöverskridande miljökonsekvensbedömning av planer eller program.
Enligt markanvändnings- och bygglagen ska miljöministeriet informera den andra staten om planer som kan ha gränsöverskridande konsekvenser.
Finlands miljöcentral är vid ingången av 2023 Finlands behöriga myndighet vid internationella samrådsförfaranden som gäller MKB-förfarandet och SMB-förfarandet. Information om de samråd som inleds i år finns på miljöförvaltningens webbtjänst:
Uppgifterna om de projekt som pågår fram till utgången av 2022 finns tills vidare på denna sida.
Nationella MKB-förfarandet och kärnenergiprojekt
NTM-centralerna ansvarar för det nationella MKB-förfarandet.
I kärnenergiprojekt är arbets- och näringsministeriet kontaktmyndighet.
Nedan finns en förteckning över projekten fram till den 31 december 2022. Nya projekt finns i www.miljo.fi (miljökonsekvensbedömning)
Vindkraftpark Baltic Offshore Epsilon i Sveriges ekonomiska zon
En havsbaserad vindkraftspark, Baltic Offshore Epsilon, planeras i Sveriges ekonomiska zon. Vindkraftsparken planeras att bestå av upp till 184 vindkraftverk med en totalhöjd på upp till 330 meter. Den beräknas kunna producera drygt 12 TWh/år, med en total installerad effekt på 3000 MW. Det planerade parkområdet omfattar en areal om cirka 678 km2. Djupförhållandena inom parkområdet varierar mellan 70-180 meter. Projektområdet ligger på drygt 30 kilometers avstånd från Gotska Sandön och närmare 60 kilometers avstånd från Fårö. Stockholms skärgård ligger på över 40 kilometers avstånd och Åland ligger på över 130 kilometers avstånd.
Finland bestämde att delta till MKB-förfarandet
Miljöministeriet tog emot en underrättelse från Sverige om att förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB) har inletts. Denna underrättelse är en tillämpning av Esbokonventionen.
Den projektansvarige hade utarbetat ett samrådsunderlag som motsvarar bedömningsprogrammet. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter 10.10.-4.11.2022 om Finland borde delta i den svenska miljökonsekvensbedömningen på grund av sannolika betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland. Det var också möjligt att framföra åsikter om samrådsunderlagets innehåll till de delar som betydande konsekvenserna av vindkraftsparken kunde anses sträcka sig till Finland.
Miljöministeriet har meddelat Sverige att Finland deltar i projektets MKB-förfarande. Svaret och responsen från Finland, som har skickats till Sverige, finns nedan.
Handlingarna
- Miljöministeriets begäran om utlåtande
- Samrådshandling för vindkraftsanparken Baltic Offshore Epsilon (bedömningsprogram, på finska)
- Sveriges underrättelse enligt Esbokonventionen (på engelska)
Mer information
Projektansvarig. Niklas Sondell, +46 70 218 50 64, [email protected].
Internationell miljökonsekvensbedömning. Anniina Kaikkonen, miljöministeriet, tfn. +358 295 250 309, [email protected].
Sveriges MKB-förfarande. Richard Kristoffersson, Naturvårdsverket, tfn. +46 10 698 17 69, [email protected].
Polens kärnkraftverk
Landets första kärnkraftverk planeras bli byggt i Polen. Det finns tre alternativa förläggningsplatser för kärnkraftverk i kommunerna Choczewo, Gniewino och Krokowa i norra Polen. Dessa finns i provinserna Pomorskie. Anläggningen planeras ha en kapacitet på 3 750 megawatt. För projektet ansvarar Polskie Elektrownie Jądrowe Sp. z o.o.
Polen meddelade 2015 att miljökonsekvensbedömningen (MKB) inleds. Finland meddelade då att det deltar i MKB-förfarandet. På projektet tillämpas Esbokonventionen .
Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter om projektets MKB-beskrivningen och sannolika betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland mellan 7 oktober -2 december, 2022. Finlands svar ock andra responsen som har skickats till Polen, finns nedan.
Finlands svar (på engelska)
Bilaga, som innehåller utlåtanden och åsikter från Finland (på finska)
Handlingarna
Miljöministeriets begäran om utlåtande
Polens kärnkraftverk, sammanfattning av MKB-beskrivningen (på engelska)
MKB beskrivingens delar som innehåller information om gränsöverskridande miljöpåverkan (på engelska):
Del 2: Icke-teknisk sammanfattning
Del 3: Basuppgifter om projektet
Del 4: Projektens karakteristiska egenskaper och utsläpp (olyckor)
Del 7: Resultaten och slutsatserna av bedömningen - sammandrag
Respons på utsatta parters kommentarer
Tilläggsinformation
Polens begäran om utlåtande om MKB-beskrivningen (på engelska)
Information om Polens MKB-förfarande (på engelska)
Avgränsningsbelut om MKB-beskrivingens innehåll (på engelska)
Projektets tidigare skeden
Dokument som lämnats in av Polen:
- Polens underrättelse till Finland (på engelska)
- Projektansvariges ansökan (på engelska
- MKB-program (på engelska)
Vindkraftsprojektet Södra Victoria i Sverige (tidigare Södra Midsjöbanken)
Miljöministeriet tog emot en underrättelse från den svenska miljömyndigheten Naturvårdsverket om förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB) i vindkaftsprojektet Södra Victoria. Finland deltog i projektets MKB-förfarande 2011–2015 då projektet hette Södra Midsjöbanken. De svenska myndigheterna och experterna motsatte sig att anläggningen placeras på det planerade området på grund av dess förväntade inverkan på skyddsgrunderna för, och framför allt på fågelbeståndet i Natura 2000-området Hoburgs Bank och Midsjöbankarna (SE 0330308). Även i kommentarerna från Finland ansågs projektets konsekvenser för fåglar, tumlare och fisket vara betydande. Den projektansvarige, RWE Renewables Sweden AB (tidigare E.ON Wind Sweden AB), har gjort utredningar och föreslagit att området för vindkraftverket ska bytas ut mot ett område väster om Södra Midsjöbanken. Således inleds ett nytt MKB-förfarande för projektet.
Södra Midsjöbanken är belägen ca 100 km sydost om Ölands sydspets. Enligt planerna ska vindkraftsparken bestå av 100 vindkraftverk med en höjd på högst 295 meter och en effekt på 15–20 MW, och med en total installerad effekt på 1 500–2 000 MW. Det planerade parkområdet omfattar en areal på cirka 174 km2. Djupet varierar mellan cirka 23 och 36 meter.
Finland bestämde att delta till MKB-förfarandet
Miljöministeriet tog emot en underrättelse från Sverige om att förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB) har inletts. Denna underrättelse är en tillämpning av Esbokonventionen.
Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter från till 28 oktober 2022 om Finlands deltagande till miljökonsekvensbedömningen på grund av projektets sannolika betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland. Det var också möjligt att framföra åsikter om samrådsunderlagets (motsvarar bedömningsprogrammet) innehåll till de delar som konsekvenserna av vindkraftsparken kan anses sträcka sig till Finland. Responsen, som skickades till Sverige finns nedan.
Bilaga, som innehåller utlåtanden och åsikter från Finland (på finska)
Handlingarna
Miljöministeriets begäran om utlåtande
Vindkraftpark Södra Victoria, samrådsunderlag
Sveriges underrättelse enligt Esbokonventionen (på engelska)
Mer information
Projektansvarig. Lena Blomqvist, RWE Renewables Sweden AB, +46 (0)79 098 65 67, [email protected]
Esbo avtal. Seija Rantakallio, miljöministeriet, +358 295 250 246, [email protected]
Sveriges MKB-förfarande. Richard Kristoffersson, Naturvårdsverket, +46 10 698 17 69, [email protected]
Projektets tidigare skeden (Södra Midsjöbanken)
Finland mottog in Juni 2011 underrättelse från myndigheterna i Sverige enligt Esbokonventionen om att miljökonsekvensbedömning av vindkraftsprojektet Södra Midsjöbanken ska inledas. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade en möjlighet att framföra sina åsikter om huruvida projektet eventuellt medför sådana betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland som ger Finland anledning att delta i projektets MKB-förfarande. Finland har utryckt intresse för att delta i MKB-förfarandet.
- Finlands svar 2011 (pdf, på engelska)
- Begäran om utlåtande om Finlands behov att delta i Sveriges miljökonsekvensbedömning och om bedömningsprogrammet för projektet (pdf, 124 kB)
- Sveriges begäran till Finland om utlåtande (pdf, på engelska, 1013 kB)
- Södra Midsjöbanken samrådsunderlag (pdf, 918 kB)
Sverige underrättade Finland om miljökonsekvensbeskrivningen och myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade till 2.12.2015 möjlighet att framföra sina åsikter.
- Miljöministeriets begäran om utlåtande (pdf)
- Sveriges begäran till Finland (pdf, pä engelska)
- Mer information (projektansvariga bolagets webbplats):http://www.eon-norge.no/en/wind/projects.html
En havsbaserad vindkraftspark, Saare-Liivi, planeras i Estlands västkust. Vindkraftsparken planeras att bestå av 160 vindkraftverk med en totalhöjd på upp till 400 meter. Projektområdet ligger i Rigabukten cirka 15 km från Kihnu och cirka 20-25 km från Estlands kust. I planen ingår också en cirka 25 km lång sjökabel på ett 6–20 km brett forskningsområde. Djupförhållandena inom parkområdet varierar mellan 10-30 meter. Det projektansvariga bolaget är Utilitas Wind OÜ.
Finland bestämde att delta till MKB-förfarandet
Miljöministeriet tog emot en underrättelse från Estland om att förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB) har inletts. Denna underrättelse är en tillämpning av Esbokonventionen.
Den projektansvarige hade utarbetat ett samrådsunderlag som motsvarar bedömningsprogrammet. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter 26.9.-24.10.2022 om Finland borde delta i Estland's miljökonsekvensbedömningen på grund av sannolika betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland. Det var också möjligt att framföra åsikter om samrådsunderlagets innehåll till de delar som betydande konsekvenserna av vindkraftsparken kunde anses sträcka sig till Finland.
Miljöministeriet har meddelat Estland att Finland deltar i projektets MKB-förfarande. Svaret och responsen från Finland, som har skickats till Estland, finns nedan.
Handlingarna som fanns till påseende
- Miljöministeriets begäran om utlåtande
- Samrådshandling för vindkraftsanparken Saare-Liivi (bedömningsprogram)
- Saare-Liivi miljökonsekvensbedömningsprogram (på engelska)
- Estlands underrättelse enligt Esbokonventionen (på engelska)
Mer information
Projektansvarig. Kristiina Nauts, Utilitas Wind OÜ, [email protected]
Internationell miljökonsekvensbedömning. Anniina Kaikkonen, miljöministeriet, tfn. +358 295 250 309, [email protected]
Sveriges MKB-förfarande. Rainer Persidski, Estlands miljöministerium, [email protected]
En havsbaserad vindkraftspark, Najaderna, planeras i Sveriges ekonomiska zon. Vindkraftsparken planeras att bestå av upp till 67 vindkraftverk med en totalhöjd på upp till 330-365 meter. Den beräknas kunna producera drygt 4-4,5 TWh/år, med en total installerad effekt på 1000 MW. Det planerade parkområdet omfattar en areal om cirka 350 km2. Djupförhållandena inom parkområdet varierar mellan 30-60 meter. Det projektansvariga bolaget är Eolus Vind AB. Projektområdet ligger på 17 kilometers utanför Tierps kommun i Uppsala län och 45 kilometers avstånd från Gävle. Projektområdet ligger på drygt 80 km avstånd från Åland.
Finland bestämde att delta till MKB-förfarandet
Miljöministeriet tog emot en underrättelse från Sverige om att förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB) har inletts. Denna underrättelse är en tillämpning av Esbokonventionen.
Den projektansvarige hade utarbetat ett samrådsunderlag som motsvarar bedömningsprogrammet. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter 5.9.-26.9.2022 om Finland borde delta i den svenska miljökonsekvensbedömningen på grund av sannolika betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland. Det var också möjligt att framföra åsikter om samrådsunderlagets innehåll till de delar som betydande konsekvenserna av vindkraftsparken kunde anses sträcka sig till Finland.
Miljöministeriet har meddelat Sverige att Finland deltar i projektets MKB-förfarande. Svaret och responsen från Finland, som har skickats till Sverige, finns nedan.
Handlingarna som fanns till påseende
- Miljöministeriets begäran om utlåtande
- Samrådshandling för vindkraftsanparken Polargrund Offshore (bedömningsprogram)
- Sveriges underrättelse enligt Esbokonventionen (på engelska)
Mer information
Projektansvarig. Måns Larsson, tfn. +46 73 096 33 28, [email protected].
Internationell miljökonsekvensbedömning. Seija Rantakallio, miljöministeriet, tfn. +358 295 250 246, [email protected]
Sveriges MKB-förfarande. Richard Kristoffersson, Naturvårdsverket, tfn. +46 10 698 17 69, [email protected]
En havsbaserad vindkraftspark, Polargrund Offshore, planeras i Sveriges ekonomiska zon. Vindkraftsparken planeras att bestå av upp till 70-120 vindkraftverk med en totalhöjd på upp till 350 meter. Den beräknas kunna producera drygt 9-10 TWh/år, med en total installerad effekt på 3000 MW. Det planerade parkområdet omfattar en areal om cirka 442 km2. Djupförhållandena inom parkområdet varierar mellan 11-70 meter. Projektområdet ligger vid gränsen till Finlands ekonomiska zon och ligger cirka 50 km från Torneå och Kemi samt cirka 70 km från Uleåborg. Projektområdet ligger dessutom 23 km från Bottenvikens nationalpark och 24 km från Natura 2000-området i Merikalla.
Finland bestämde att delta till MKB-förfarandet
Miljöministeriet tog emot en underrättelse från Sverige om att förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB) har inletts. Denna underrättelse är en tillämpning av Esbokonventionen.
Den projektansvarige hade utarbetat ett samrådsunderlag som motsvarar bedömningsprogrammet. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter 29.8.-21.9.2022 om Finland borde delta i den svenska miljökonsekvensbedömningen på grund av sannolika betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland. Det var också möjligt att framföra åsikter om samrådsunderlagets innehåll till de delar som betydande konsekvenserna av vindkraftsparken kunde anses sträcka sig till Finland.
Miljöministeriet har meddelat Sverige att Finland deltar i projektets MKB-förfarande. Svaret och responsen från Finland, som har skickats till Sverige, finns nedan.
Finlands svar (på engelska)
Bilaga, som innehåller utlåtanden och åsikter från Finland (på finska)
Handlingarna som fanns till påseende
Miljöministeriets begäran om utlåtande
Samrådshandling för vindkraftsanparken Polargrund Offshore (bedömningsprogram)
Sveriges underrättelse enligt Esbokonventionen (på engelska)
Mer information
Projektansvarig. Olle Hedberg, tfn. +46 (0)8-501 091 62, [email protected]
Internationell miljökonsekvensbedömning. Seija Rantakallio, miljöministeriet, tfn. +358 295 250 246, [email protected]
Sveriges MKB-förfarande. Richard Kristoffersson, Naturvårdsverket, tfn. +46 10 698 17 69, [email protected]
En havsbaserad vindkraftspark, Olof Skötkonung, planeras i Sveriges ekonomiska zon. Vindkraftsparken planeras att bestå av upp till 65 vindkraftverk med en totalhöjd på upp till 370 meter och effekt på 25 MW eller upp till 88 vindkraftverk med en totalhöjd på upp till 350 meter och effekt på 20 MW. Den beräknas kunna producera drygt 7,5 TWh/år, med en total installerad effekt på 1600–1800 MW. Det planerade parkområdet omfattar en areal om cirka 370 km2. Djupförhållandena inom parkområdet varierar mellan 18-75 meter. Det projektansvariga bolaget är Deep Wind Offshore.
Projektområdet ligger på drygt 26 kilometers avstånd från Rödhäll och 50 kilometers avstånd från Gävle. Projektområdet ligger på 79 km avstånd från Geta i Åland.
Finland bestämde att delta till MKB-förfarandet
Miljöministeriet tog emot en underrättelse från Sverige om att förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB) har inletts. Denna underrättelse är en tillämpning av Esbokonventionen.
Den projektansvarige hade utarbetat ett samrådsunderlag som motsvarar bedömningsprogrammet. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter 18.7.-29.8.2022 om Finland borde delta i den svenska miljökonsekvensbedömningen på grund av sannolika betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland. Det var också möjligt att framföra åsikter om samrådsunderlagets innehåll till de delar som betydande konsekvenserna av vindkraftsparken kunde anses sträcka sig till Finland.
Miljöministeriet har meddelat Sverige att Finland deltar i projektets MKB-förfarande. Svaret och responsen från Finland, som har skickats till Sverige, finns nedan.
Bilaga, som innehåller utlåtanden och åsikter från Finland (på finska)
Handlingarna som fanns till påseende
Miljöministeriets begäran om utlåtande
Samrådshandling för Vindkraftsanläggningen Baltic Offshore Delta i Sveriges ekonomiska zon
Sveriges underrättelse enligt Esbokonventionen (på engelska)
Mer information
Projektansvarig. Efva Willén, Deep Wind Offshore DWO Sverige AB, tfn +46 709 147573, [email protected]
Internationell miljökonsekvensbedömning. Anniina Kaikkonen, tfn 358 50 479 0929, [email protected]
Sveriges MKB-förfarande. Richard Kristoffersson, Naturvårdsverket, tfn +46 10 698 17 69, [email protected]
Vindkraftpark Erik Segersäll i Sveriges ekonomiska zon –till påseende 10.6.-22.8.2022
En havsbaserad vindkraftspark, Erik Segersäll, planeras i Sveriges ekonomiska zon. Projektområdet ligger på drygt 30 kilometers avstånd från Gotska Sandön och närmare 70 kilometers avstånd från Fårö. Stockholms skärgård ligger på över 40 kilometers avstånd.
Vindkraftsparken planeras att bestå av upp till 240 vindkraftverk med en totalhöjd på upp till 370 meter och effekt på 25 MW eller upp till 300 vindkraftverk med en totalhöjd på upp till 350 meter och effekt på 20 MW. Den beräknas kunna producera drygt 20 TWh/år, med en total installerad effekt på 5000-6000 MW. Det planerade parkområdet omfattar en areal om cirka 1100 km2. Djupförhållandena inom parkområdet varierar mellan 100-200 meter. Det projektansvariga bolaget är Deep Wind Offshore.
Finland bestämde att delta till MKB-förfarandet
Miljöministeriet tog emot en underrättelse från Sverige om att förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB) har inletts. Denna underrättelse är en tillämpning av Esbokonventionen.
Den projektansvarige hade utarbetat ett samrådsunderlag som motsvarar bedömningsprogrammet. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter 13.6.-22.8.2022 om Finland borde delta i den svenska miljökonsekvensbedömningen på grund av sannolika betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland. Det var också möjligt att framföra åsikter om samrådsunderlagets innehåll till de delar som betydande konsekvenserna av vindkraftsparken kunde anses sträcka sig till Finland.
Miljöministeriet har meddelat Sverige att Finland deltar i projektets MKB-förfarande. Svaret och responsen från Finland, som har skickats till Sverige, finns nedan.
Finlands svar (på engelska)
Bilaga, som innehåller utlåtanden och åsikter från Finland (på finska)
Handlingarna som fanns till påseende
Miljöministeriets begäran om utlåtande
Samrådshandling för Vindkraftsanparken Erik Segersäll
Sveriges underrättelse enligt Esbokonventionen (på engelska)
Mer information
Projektansvarig. Efva Willén, Deep Wind Offshore DWO Sverige AB, tfn +46 709 147573, [email protected]
Internationell miljökonsekvensbedömning. Seija Rantakallio, miljöministeriet, tfn +358 295 250 246, [email protected]
Sveriges MKB-förfarande. Richard Kristoffersson, Naturvårdsverket, tfn +46 10 698 17 69, [email protected]
En havsbaserad vindkraftspark, Fyrskeppet, planeras i Sveriges ekonomiska zon, nordost om Gävle, cirka 50 km från den svenska kusten. Det kortaste avståndet till Finlands ekonomiska zon är cirka 25 kilometer.
Vindkraftsparken planeras att bestå av upp till 215 vindkraftverk med en totalhöjd på upp till 350 meter. Den beräknas kunna producera 8-11 TWh/år. Det planerade parkområdet omfattar en areal om cirka 534 km2. Djupförhållandena inom planeringsområdet varierar mellan 25-82 m med ett medeldjup på cirka 45 m. Det projektansvariga bolaget är Fyrskeppet Offshore AB.
Miljöministeriet tog emot en underrättelse från Sverige om att förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB) har inletts. Denna underrättelse är en tillämpning av Esbokonventionen.
Den projektansvarige hade utarbetat ett samrådsunderlag som motsvarar bedömningsprogrammet. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter 18.3.-12.4.2022 om Finland borde delta i den svenska miljökonsekvensbedömningen på grund av sannolika betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland. Det var också möjligt att framföra åsikter om samrådsunderlagets innehåll till de delar som betydande konsekvenserna av vindkraftsparken kunde anses sträcka sig till Finland.
Finland bestämde att delta till MKB-förfarandet
Finlands svar (på engelska)
Bilaga, som innehåller utlåtanden och åsikter från Finland (på finska)
Handlingarna som var på utseende
Miljöministeriets begäran om utlåtande
Samrådsunderlag för Vindkraftpark Fyrskeppet
Sveriges underrättelse enligt Esbokonventionen (på engelska)
Mer information
Projektansvarig. Pär Alexander Boquist, wpd Offshore Sweden AB, +46 8 501 091 62, [email protected]
Internationell miljökonsekvensbedömning. Seija Rantakallio, miljöministeriet, tfn +358 295 250 246, [email protected]
Sveriges MKB-förfarande. Richard Kristoffersson, Naturvårdsverket, tfn +46 10 698 17 69, [email protected]
En havsbaserad vindkraftspark, Baltic Offshore Delta, planeras i Sveriges ekonomiska zon. Projektområdet ligger öster om Stockholm i havsområdet Norra Östersjön och Södra Kvarken cirka 65 km söder om Åland och cirka 70-80 km från den svenska kusten. Avståndet till Finlands ekonomiska zon är cirka 1,5 kilometer.
Vindkraftsparken planeras att bestå av upp till 300 vindkraftverk med en totalhöjd på upp till 330 meter. Den beräknas kunna producera 20 TWh/år, med en total installerad effekt på 5000 MW. Det planerade parkområdet omfattar en areal om cirka 1064 km2. Djupförhållandena inom parkområdet varierar mellan 30-180 meter med ett medeldjup på omkring 100 meter. Det projektansvariga bolaget är Njordr Offshore Wind AB.
Miljöministeriet tog emot en underrättelse från Sverige om att förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB) har inletts.
Den projektansvarige hade utarbetat ett samrådsunderlag som motsvarar bedömningsprogrammet. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter mellan 28.2.-25.3.2022 om Finland borde delta i den svenska miljökonsekvensbedömningen på grund av sannolika betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland. Det är också möjligt att framföra åsikter om samrådsunderlagets innehåll till de delar som betydande konsekvenserna av vindkraftsparken kan anses sträcka sig till Finland.
Finland bestämde att delta till MKB-förfarandet
Finlands svar (på engelska)
Bilaga, som innehåller utlåtanden och åsikter från Finland (på finska)
Handlingarna som var till påseende
Miljöministeriets begäran om utlåtande
Samrådshandling för Vindkraftsanläggningen Baltic Offshore Delta i Sveriges ekonomiska zon
Sveriges underrättelse enligt Esbokonventionen (på engelska)
Mer information
Projektansvarig. Niklas Sondell, Njordr Offshore Wind AB, +46 70 218 50 64, [email protected]
Internationell miljökonsekvensbedömning. Seija Rantakallio, miljöministeriet, +358 295 250 246, [email protected]
Sveriges MKB-förfarande. Richard Kristoffersson, Naturvårdsverket, tfn +46 10 698 17 69, [email protected]
En havsbaserad vindkraftspark planeras i Litauens ekonomiska zon. Enligt planerna ska den bestå av 43–87 vindkraftverk med en kapacitet på 8–16 MW (eller ≥ 20 MW) och en totalhöjd på 140–300 meter eller mer beroende på kraftverkens kapacitet och modell. Vindkraftsparken beräknas kunna producera 700 MW/år. Det planerade parkområdet omfattar en areal på cirka 137,5 km2.
I Litauens territorialvatten förekommer det regelbundet rikligt med flyttfåglar från Västra Palearktis, av vilka en del också häckar i Finland. Projektet gränsar till ett Natura 2000-område, som är en viktig mat- och rastplats för fåglar under flyttningen samt ett övervintringsområde (bl.a. för svärta, alfågel och tordmule).
Under MKB-förfarandet är Litauens energiministerium ansvarigt för projektet, men enligt planerna ska en aktör senare sökas för projektets byggande.
Miljöministeriet tog emot en underrättelse från Litauen om att ett förfarande för miljökonsekvensbedömning (MKB) har inletts gällande en havsbaserad vindkraftspark i Litauens ekonomiska zon. Den projektansvarige hade utarbetat en sammanfattning av programmet för miljökonsekvensbedömning som innehåller information om gränsöverskridande miljöpåverkan.
Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter mellan 31.1.-21.2.2022 om Finland borde delta i Litauens miljökonsekvensbedömning, på grund av att sannolika betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland. Det var också möjligt att framföra åsikter om innehållet i programmet för miljökonsekvensbedömning till de delar som konsekvenserna av vindkraftsparken kan anses sträcka sig till Finland.
Finland bestämde att delta till MKB-förfarandet
Finlands svar (på engelska)
Bilaga, som innehåller utlåtanden och åsikter från Finland (på finska)
Handlingarna som fanns till påseende
Miljöministeriets begäran om utlåtande
Byggnation och drift av en havsbaserad vindkraftspark med effekten högst 700 MW inom Litauens ekonomiska zon. Sammandrag av programmet för miljökonsekvensbeskrivning. (Miljöministeriets förkortade version av Litauens sammandrag).
Mer information
Projektansvarig. Jevgenija Jankevič, Litauens energiministerium, tfn +370 5 203 4667 (6) eller +370 602 47 359, [email protected]
Internationell miljökonsekvensbedömning. Seija Rantakallio, miljöråd, miljöministeriet, tfn +358 295 250 246, fö[email protected]
Eystrasalts vindkraftspark i Sveriges ekonomiska zon
En havsbaserad vindkraftspark, Eystrasalt, planeras i Sveriges ekonomiska zon. Den planeras att bestå av upp till 286 vindkraftverk med en totalhöjd på upp till 370 meter. Vindkraftsparken beräknas kunna producera 13,5 TWh/år, vilket motsvarar cirka 10 % av Sveriges elproduktion. Det planerade parkområdet omfattar en areal om cirka 949 km2. Djupförhållandena inom parkområdet varierar mellan 12–62 meter med ett medeldjup på omkring 35–40 meter.
Projektområdet ligger i Bottenhavet, med närmaste avstånd om cirka 60 km från den svenska kusten. Avståndet till den finska ekonomiska zonen är 13 km och kortaste avstånd till finska kusten är 113 km.
Den projektansvariges förslag är att den nuvarande miljökonsekvensbedömningen ska omfatta vindkraftsparken och ett internt kabelnät mellan vindkraftverken. Kablar in till det befintliga nätet planeras senare. I detta tidiga skede av projektutvecklingen är det ännu inte fastlagt vilken eller vilka anslutningspunkt på stamnätet som kommer att användas. I materialet presenteras anslutningspunkter i Sverige på idénivå och en pil anger att möjligheterna till anslutning till Finlands nät kan komma att undersökas. Det har inte gjorts någon planering eller tagits någon kontakt med Finland i frågan. Det projektansvariga bolaget är Eystrasalt Offshore AB (EYOAB), ett dotterbolag till wpd Offshore Stockholm AB.
MKB-förfarandet
Miljöministeriet tog emot en underrättelse från Sverige om att förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB) hade inletts i samband med en havsbaserad vindkraftspark i Sveriges ekonomiska zon. Denna underrättelse var en tillämpning av Esbokonventionen.
Den projektansvarige hade utarbetat ett samrådsunderlag som motsvarar bedömningsprogrammet. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter 27.4.-18.5.2021 om huruvida Finland borde delta i den svenska miljökonsekvensbedömningen på grund av sannolika betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland. Det var också möjligt att framföra åsikter om samrådsunderlagets innehåll till de delar som konsekvenserna av vindkraftsparken kunde anses sträcka sig till Finland.
Handlingarna som var till påseende
- Miljöministeriets begäran om utlåtande
- Samrådsunderlaget för Eystrasalts vindkraftspark
- Eystrasalt merituulipuistohankkeen kuulemisasiakirja (på finska)
- Sveriges underrättelse enligt Esbokonventionen (på engelska)
Finland bestämde att delta till MKB-förfarandet.
Finlands svar (på engelska)
Bilaga, som innehåller utlåtanden och åsikter från Finland (på finska)
Mer information
Projektansvarig: Eystrasalt Offshore AB (wpd Offshore Stockholm AB )
Internationell miljökonsekvensbedömning: miljöministeriet
Naturgasledningen Nord Stream 2 i Östersjön
Två nya naturgasledningar med en sträckning på ca 1 200 kilometer ska anläggas på botten av Östersjön. Omkring 378 kilometer av de planerade ledningarna kommer att ligga inom Finlands ekonomiska zon. Ledningarna löper genom Rysslands, Tysklands och Danmarks territorialvatten och ekonomiska zoner och genom Finlands och Sveriges ekonomiska zoner.
För projektet ansvarar bolaget Nord Stream 2 AG.
Begäran om utlåtande om de miljökonsekvenser som naturgasledningsprojektet Nord Stream 2 beräknas ha för Finland när det gäller det sydöstra sträckningsalternativet för den del av ledningen som anläggs i danskt vatten
Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade till 28 juni 2019 möjlighet att framföra sina utlåtanden och åsikter om de miljökonsekvenser som det sydöstra sträckningsalternativet i Danmark beräknas ha för Finland.
-
Begäran om utlåtande (www.utlåtande.fi)
-
Sammanfattning, miljökonsekvensbeskrivning, Danmark, sydöstra sträckningen (pdf)
-
Gränsöverskridande påverkan, miljökonsekvensbeskrivning, Danmark, sydöstra sträckningen (pdf)
-
Ansökan om bygglov, sammanfattning, Danmark, sydöstra sträckningen (pdf)
-
Utkast av ett tillstånd (pdf)
-
Miljöministeriets svar till Danmark 5.7.2019 (pdf) (på engelska)
-
Denmarks respons till Finland 2.9.2019 (pdf) (på engelska)
Begäran om utlåtande om de miljökonsekvenser som naturgasledningsprojektet Nord Stream 2 beräknas ha för Finland när det gäller det nordvästra sträckningsalternativet för den del av ledningen som anläggs i danskt vatten
Miljöministeriet bad myndigheter, invånare och sammanslutningar om utlåtanden och åsikter om de miljökonsekvenser som det nordvästra sträckningsalternativet i Danmark beräknas ha för Finland.
-
Begäran om utlåtande (utlåtande.fi)
Andra länders tillståndsbeslut om projektet
-
Tillstånd beviljat av den tyska gruvmyndigheten (Bergamt Stralsund, Mecklenburg-Vorpommern) 31.1.2018 (engelsk översättning) (6 mt, pdf)
-
Tillstånd beviljat av den svenska regeringen 7.6.2018 (pdf, Regeringskansliet)
-
Tillstånd beviljat av den danska energimyndigheten 1.10.2020 (engelsk översättining)
Samråd om resultatet av miljökonsekvensbedömningen
Det projektansvariga bolagets miljökonsekvensbeskrivning innehåller information om projektet och tillhörande alternativ och en enhetlig bedömning av de olika alternativens miljökonsekvenser. Det har utarbetats en konsekvensbeskrivning för hela Finlands ekonomiska zon om projektet och dess konsekvenser samt en bedömningsrapport om projektet som också innehåller en beskrivning av de gränsöverskridande miljökonsekvenserna. De dokument som handlar om projektets gränsöverskridande miljökonsekvenser den sk. :
-
Esborapporten (pdf 13 360 kt)
-
Esboatlasen (pdf 25 128 kt)
Tyskland, Sverige och Ryssland bad i ett brev den 6 april 2017 om synpunkter på de dokument som rör miljökonsekvensbedömningen av projektet. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland har möjlighet att framföra sina åsikter om bedömningen och dess resultat till de delar konsekvenserna kan anses sträcka sig till Finland.
Miljökonsekvensbeskrivningen av naturgasledningsprojektet Nord Stream 2 och bedömningsrapporten om hela projektet (den s.k. Esborapporten) hölls framlagda den 7 april–5 juni 2017. NTM-centralen i Nyland lämnade den 26 juli 2017 ett utlåtande om miljökonsekvensbeskrivningen av projektet. Miljöministeriet har framfört de ställningstaganden som gäller ledningens sträckning i andra länder till länderna i fråga.
-
Kungörelse om projektet och framlagda handlingar (ymparisto.fi)
Tidigare dokument
Nord Stream AG inledde den 25 mars 2013 ett MKB-förfarande för gasledningsprojektet i Finland genom att lämna in ett program för miljökonsekvensbedömning till NTM-centralen i Nyland. NTM-centralen i Nyland är kontaktmyndighet för miljökonsekvensbedömningen av projektet.
På projektet tillämpas FN:s/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen), enligt vilken finländarna har möjlighet att framföra åsikter om hela projektets miljökonsekvenser till de delar konsekvenserna sträcker sig till Finland. Miljöministeriet är i Finland den behöriga myndighet som avses i konventionen.
Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade fram till den 6 juni 2013 möjlighet att framföra sina åsikter om miljökonsekvensbedömningen till de delar konsekvenserna sträcker sig till Finland. Utifrån de framförda åsikterna och utlåtandena lämnade NTM-centralen i Nyland den 4 juli 2013 ett eget utlåtande om programmet för miljökonsekvensbedömning av projektet. När det gäller ledningens sträckning i andra länder framför miljöministeriet ställningstagandena till länderna i fråga.
I överensstämmelse med Esbokonventionen sände Tyskland, Danmark, Sverige och Ryssland den 8 april 2013 en underrättelse till Finland om att förfarandet för miljökonsekvensbedömning inleds. Ett dokument om miljökonsekvensbedömningen av projektet i hela Östersjöområdet bifogades.
I sitt svar den 14 juni 2013 anmälde Finland sitt deltagande i dessa länders MKB-förfaranden. I kompletterande dokument vidarebefordrade miljöministeriet den 16 juli 2013 ett sammandrag av de utlåtanden och åsikter som i Finland framförts om miljökonsekvensbedömningen av gasledningsprojektet.
-
NordStream-utbyggnadsprojekt. Projektinformation (pdf, på finska)
-
Finnish respons to the notification of NS extension projekt (pdf)
De utlåtanden och åsikter som framförts i Finland och i andra länder finns på Nord Streams webbplats.
Projektet har konsekvenser också i andra Östersjöländer, vilket innebär att också deras myndigheter, medborgare och sammanslutningar har rätt att delta i MKB-förfarandet i Finland i enlighet med lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning, om den del av projektet som gäller Finland har konsekvenser som sträcker sig till andra länder. I överensstämmelse med Esbokonventionen sände Finland i mars 2013 underrättelser till Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Danmark, Sverige och Ryssland om att bedömningen inleds. Alla ovanstående länder har meddelat att de deltar i Finlands MKB-förfarande.
Mer information
Kontaktmyndighet för MKB-förfarandet: Leena Eerola, överinspektör, NTM-centralen i Nyland, [email protected], tfn 0295 021 380
Internationellt hörande: Lasse Tallskog, konsultativ tjänsteman, miljöministeriet, [email protected], tfn 0295 250 284
Bilagor
Inkapsling och slutdeponering av använt kärnbränsle i Sverige
Svensk Kärnbränslehantering AB planerar en inkapslingsanläggning i Oskarshamn i Sverige för hantering och slutdeponering av använt kärnbränsle. Omgivningen runt kärnkraftverket i Forsmark är det andra alternativet för placering av anläggningen.
Sverige har underrättat Finland om en miljökonsekvensbedömning (MKB-förfarande) av en anläggning för inkapsling av kärnavfall och för slutförvaring av använt kärnavfall. Projektet omfattas av FN:s/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen).
Det projektansvariga bolaget Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) har sammanställt resultaten från bedömningen i form av en miljökonsekvensbeskrivning. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland har en möjlighet att framföra sina åsikter om projektets eventuella betydande skadliga miljökonsekvenser som anses beröra Finland. Sverige hoppas att få utlåtanden på svenska eller engelska. Utlåtanden skall lämnas in till Miljöministeriet senast 8.4.2016.
- Kungörelse (pdf)
- Begäran om utlåtande (pdf)
- Brev av Naturvårdsverket i Sverige (på engelska)
- Sammanfattning av miljökonsekvensbeskrivningen av en anläggning för inkapsling av kärnavfall i Sverige och av slutförvaring av kärnavfall (3 Mb, pdf) (Swedish Nuclear Fuel and Waste Management Company)
- Övrigt material (Swedish Nuclear Fuel and Waste Management Company)
År 2011 de svenska myndigheterna skickade miljöministeriet uppgifter om bedömningsförfarandet för inkapslingsanläggningen och slutdeponeringen och dess omfattning samt information om aspekter i anslutning till projektens säkerhet. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter om materialet som har lagts fram till påseende. Miljöministeriet gjorde upp det följande svaret på basis av utlåtandena och åsikterna:
- Miljöministeriets svar 26.1.2012 (pdf, 51 kt)
Miljökonsekvensbedömning för planerad utbyggnad av slutförvaret för radioaktivt avfall i Sverige
Finland har av myndigheterna i Sverige tagit emot en underrättelse om MKB-förfarande för utökning av befintligt slutförvar för kortlivat låg- och medelaktivt radioaktivt avfall i Forsmark, Östhammars kommun i Sverige. Denna underrättelse är en tillämpning av Esbokonventionen (FN:s ekonomiska kommission för Europas konvention om miljökonsekvensbedömningar i ett gränsöverskridande sammanhang E/ECE/1250, FördrS 67/1997). Det projektansvariga bolaget är Svensk Kärn-bränslehantering AB (SKB).
Samråd om resultatet av miljökonsekvensbedömningen
- Miljöministeriets begäran om utlåtande (pdf)
- Sveriges begäran till Finland (pdf)
- Bilaga 1 (pdf)
- Bilaga 2 (pdf)
- Bilaga 3 (pdf)
- Bilaga 4 (pdf)
Tidigare dokument
- Finlands svar 26.1.2012 (pdf)
- Kungörelse (pdf, 88 kb)
- Begäran om utlåtande (pdf, 99 kb)
- Underrättelse (pdf, 423 kb)
- Utbyggnad av slutförvaret för kortlivat låg- och medelaktivt radioaktivt avfall (SFR) i Forsmark (pdf, 10884 kb)
Vindkraftspark i nordvästra Estland
På havsområdet nordväst om Dagö (Hiiumaa) i Estland planerar man att bygga 107-182 vindkraftverk. Den planerade kapaciteten i ett enskilt vindkraftverk är 4–12 megawatt, och vindkraftsparken kommer att ha en total effekt på 700–1100 megawatt. Enefit Green AS (före detta OÜ Nelja Energia) ansvarar för projektet. Estlands miljöministerium är kontaktmyndighet för miljökonsekvensbedömningen och beslutar om tillstånd.
Projektet omfattas av FN:s/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen) och av Finlands bilaterala överenskommelse med Estland om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang. Miljöministeriet är i Finland den behöriga myndighet som avses i Esbokonventionen.
Samråd om andra komplettering till miljörapport
Miljöministeriet har fått från Estlands miljömyndigheter ett tillägg till miljörapporten om miljöeffekterna av vindkraftverket i nordvästra Estland. Den 13 juli 2018 fattade det estniska miljöministeriet ett beslut att inte godkänna miljörapporten för projektet eftersom rapporten inte var lämplig och tillräcklig. Enefit Green AS, ansvarig för projektet, har slutfört miljörapporten efter ett beslut av Estlands miljöministerium.
Det fanns en möjlighet att lämna ytterligare kommentarer till de dokument som Estland lämnat in. Kommentarer skulle skickas till miljöministeriets registratorskontor ([email protected]) senast 30.9.2019.
Dokument
-
Miljöministeriets begäran om utlåtande 29.8.2019 (på finska, pdf)
-
Brev från Estlands miljöministerium 15.8.2019 (på engelska, pdf)
-
Sammanfattning av ett tillägg till MKB-rapporten (på finska, pdf)
-
Miljöministeriets svar till Estland 10.10.2019 (på engelska, pdf) och synpunkter (på finska, pdf)
Tidigare steg i förfarandet för miljökonsekvensbedömning
Samråd om komplettering till miljörapport
Miljöministeriet fick från Estlands miljöministerium ett tillägg till MKB-rapporten om miljökonsekvenserna av vindkraftsparken i nordvästen Estland våren 2017. Enligt det estniska miljöministeriet har Finlands tidigare kommentarer till MKB-rapport beaktats i tillägget till MKB-rapporten.
Det fanns en möjlighet att lämna ytterligare kommentarer till de dokument som Estland lämnat in. Kommentarer skulle skickas till miljöministeriets registratorskontor ([email protected]) senast 28.4.2017. Kommentarerna hade informerat i miljöministeriets svar till Estland i maj 2017.
Dokument
-
Miljöministeriets begäran om utlåtande (på finska, pdf)
-
Brev från Estlands miljöministerium (på engelska, pdf)
-
Sammanfattning av ett tillägg till MKB-rapport (på finska, pdf)
-
Rapport angående fåglar (på engelska, pdf)
-
Miljöministeriets svar till Estland 19.5.2017 (på engelska, pdf)
-
Estlands fortsattsvar till Finland 4.7.2017 och bilaga (på engelska, pdf)
Samråd om resultatet av miljökonsekvensbedömningen
Miljöministeriet mottog en anmälan från Estland om resultaten av förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB) för en vindkraftspark. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland har mellan den 10 oktober och 4 november 2011 möjlighet att framföra sina åsikter om resultatet av miljökonsekvensbedömningen till de delar konsekvenserna kan anses sträcka sig till Finland.
Konsekvensbeskrivningen är det projektansvariga bolaget OÜ Nelja Energias rapport om projektets miljökonsekvenser och möjligheterna att lindra dem.
Handlingar som hänför sig till resultatet av MKB-förfarandet:
-
Ympäristöministeriön kuulutus (pdf, 87 kB)
-
Ympäristöministeriön lausuntopyyntö (pdf, 128 kB)
-
Viron ympäristöministeriön lähetekirje (pdf, 77 kB)
-
YVA-tulosten yhteenvetoraportti (pdf, 811 kB)
-
YVA-tulosten tekninen raportti (pdf, 1125 kB)
Den 11 maj 2007 lämnade miljöministeriet ett utlåtande till Estland där ministeriet meddelade att det deltar i miljökonsekvensbedömningen av projektet. Det föreslås att vindkraftsparken ska byggas på ett grunt havsområde utanför Dagö som är en rastplats för sjöfåglar under flyttningen och eventuellt också en plats där alförrädaren, som är en av Finlands internationella ansvarsarter, övervintrar. Dagös västra spets är en av Östersjöns viktigaste yttersta punkter för arktiska fåglar under flyttningen.
Gruvprojekt i Sahavaara
Ett gruvprojekt planeras för Sahavaraara i Pajala i Sverige. Transport av järnslig från gruvan planeras ske till Äkäsjokisuu i Kolari i Finland för vidaretransport med järnväg till Kemi.
Sveriges miljömyndighet har underrättat miljöministeriet om att ett förfarande för miljökonsekvensbedömning (MKB-förfarande) har inletts. Miljöministeriet ber invånare, sammanslutningar och myndigheter om utlåtanden om huruvida gruvprojektet eventuellt medför sådana betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland som ger Finland anledning att delta i projektets MKB-förfarande. Dessutom är det möjligt att framföra synpunkter på omfattningen av MKB-förfarandet till den del som konsekvenserna kan anses sträcka sig till Finland.
Sahavaaraprojektet är en del av en projekthelhet som Northland Resources AB planerat i syfte att utnyttja järnmalm. Dessutom ingår planerade gruvprojekt i Tapuli och Pellivuoma i Pajala och Hannukainen i Kolari. Gruvprojekten i Sahavaara och Tapuli har en gemensam infrastruktur.
Projektet omfattas av FN:s/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen). Miljöministeriet är behörig myndighet i Finland.
Miljökonsekvensbedömningar av pågående planer och program
Åtgärdsprogram 2022-2027 för Estlands marina strategin – miljökonsekvensbedömning
Miljöministeriet har tagit emot en underrättelse från Estlands miljöministeriet om ett åtgärdsprogram 2022-2027 för Estlands marina strategin och en miljöbedömning av programmet. Programmet ska innehålla de åtgärder som krävs för att god miljöstatus ska uppnås i den marina miljön senast 2027.
Målet med åtgärdsprogrammet är att skydda och bevara den marina miljön, förhindra att dess tillstånd försämras och minska utsläppen i den marina miljön. Åtgärdsprogrammet är en fortsättning på det tidigare åtgärdsprogrammet för den estniska marina strategin, vars mål var att uppnå god status i den marina miljön före 2020.
I miljöbedömningen tillämpas FN:s/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen) med tillhörande protokoll om strategiska miljöbedömningar.
Begäran om utlåtande om åtgärdsprogrammet 2022-2027 för Estlands marina strategin och miljörapport
Synpunkter ska lämnas in till miljöministeriet senast måndagen den 30 november 2022 genom att besvara denna begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi.
Om du inte kan lämna dina synpunkter i tjänsten utlåtande.fi, kan du också skicka dem per e-post till [email protected]
Handlingar
- Brev från Estlands miljöministeriet 6.10.2022 (på engelska)
- Miljörapport (på engelska)
- Sammanfattning av den åtgärdsprogrammet (på engelska)
- Sammanfattning av miljörapport (på finska)
- Sammanfattning av miljörapport (på svenska)
Tidigare fas
Estlands miljöministeriet skickade en förhandsanmälan till miljöministeriet den 14 februari 2022 som gällande utarbetandet av åtgärdsprogrammet för Estlands marina strategi och miljökonsekvensbedömningen av programmet. Estlands miljöministeriet bad miljöministeriet svara på förhandsanmälan och meddelar om miljöministeriet ämnar delta i den miljöbedömningen av åtgärdsprogrammet för marina strategin. Miljöministeriet svarade Estlands miljöministeriet att ministeriet deltar i miljökonsekvensbedömningen den 24 mars 2022. Estlands miljöministeriet förhandsanmälan och miljöministeriets svar finns under länkarna nedan.
Mer information
Mer information om denna begäran om utlåtande fås av konsultativa tjänstemannen Lasse Tallskog, tfn 0295 250 284, [email protected].
Danmarks havsplan och tillhörande miljökonsekvensbeskrivning
Miljöministeriet har tagit emot en underrättelse från Danmarks miljömyndigheter om ett havsplan och tillhörande miljökonsekvensbeskrivning. I miljöbedömningen tillämpas konventionen om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen) med tillhörande protokoll om strategiska miljöbedömningar. I Finland är miljöministeriet behörig myndighet för konventionen.
I miljöbedömningen tillämpas FN:s/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen) med tillhörande protokoll om strategiska miljöbedömningar.
Havsplanen har utarbetats i enlighet med Danmarks lag om havsplanering. I planen ingår områden som anvisats för vissa ändamål och som har märkts ut på kartor i havsplanen. Havsplanen omfattar havsenergisektorn, sjötrafiken, trafikinfrastrukturen, fiske- och vattenodlingssektorn, gruvverksamheten på havsbotten, markanvändningen och markplaneringen till vissa delar samt bevarandet och iståndsättningen av miljön.
Finlands svar om Danmarks havsplan och tillhörande miljökonsekvensbeskrivning
I enlighet med konventionen hade myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland möjlighet att framföra sina åsikter om förslaget till havsplan och miljörapport. Synpunkter skulle lämnas in till miljöministeriet senast den 31 augusti 2021 genom att besvara en begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi.
- Finlands svar till Danmark 22.9.2021 (på engelska)
- Bilaga, som innehåller utlåtanden från Finland (på finska / på svenska)
Handlingar
• Miljörapport om gränsöverskridande konsekvenser av Danmarks havsplan på svenska
• Havsplan för Danmarks på kartan (på engelska)
• Underrättelse från Danmarks miljömyndigheter (på engelska) 25.3.2021
Tidigare handlingar
• Miljöministeriets svar till Danmark 21.4.2020
• Underrättelse från Danmarks miljömyndigheter på engelska 16.3.2020
Mer information
Mer information fås av specialsakkunnig Minna Torkkeli, tfn 0295 250 377, [email protected]
Sveriges åtgärdsprogram för havsmiljön
Miljöministeriet har tagit emot en underrättelse från Sveriges miljömyndigheter om ett åtgärdsprogram för Sveriges havsmiljö och en miljöbedömning av programmet. Åtgärdsprogrammet ska ange vilka åtgärder som behövs för att miljökvalitetsnormerna ska kunna följas för att på sikt uppnå god miljöstatus i Sveriges havsområden. I detta förslag på uppdaterat åtgärdsprogram ingår förslag på nya åtgärder, förslag på modifieringar av åtgärder som beslutades 2015 och åtgärder som beslutades 2015 som behöver fortsätta. Programmet ska genomföras under perioden 2022-2027.
I miljöbedömningen tillämpas FN:s/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen) med tillhörande protokoll om strategiska miljöbedömningar.
Information om beslutet
Sverige har informerat Finland att den svenska havs- och vattenmyndigheten har den 17 december 2021 beslutat om åtgärdsprogrammet för havsmiljön 2022 - 2027.
- Godkänt program: Åtgärdsprogram för havsmiljön 2022 - 2027 enligt havsmiljöförordningen
- Samrådsredogörelse 17.12.2021 : Sammanfattning hur HaV hanterat inkomna remissvar om förslag till åtgärdsprogram för havsmiljön 2022 - 2027
Finlands svar om miljöbedömningen av Sveriges åtgärdsprogram för havsmiljö
I enlighet med konventionen hade myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland möjlighet att framföra sina åsikter om förslaget till åtgärdsprogram och miljörapport. Synpunkter skulle lämnas in till miljöministeriet senast måndagen den 12 april 2021 genom att besvara en begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi.
- Finlands svar till Sverige 27.4.2021
- Utlåtanden som miljöministeriet mottagit, bilaga (på svenska/på finska)
Handlingar
-
Sammanfattningen av förslaget till åtgärdsprogram för havsmiljön på finska
-
Sammanfattningen av förslaget till åtgärdsprogram för havsmiljön på engelska
-
Sammanfattning av miljökonsekvensbeskrivning på svenska, engelska och finska
-
Underrättelse från Sveriges miljömyndigheter på svenska 17.12.2020
Mer information
Mer information om denna begäran om utlåtande fås av specialsakkunnig Minna Torkkeli, tfn 0295 250 377, [email protected]
Sveriges åtgärdsprogram för vatten för Bottenvikens vattendistrikt
Miljöministeriet har tagit emot en underrättelse från Sveriges miljömyndigheter om ett åtgärdsprogram för vatten för Bottenvikens vattendistrikt och tillhörande miljökonsekvensbeskrivning. Åtgärdsprogrammet innehåller 59 administrativa åtgärder som myndigheter och kommuner ska genomföra för att miljökvalitetsnormerna kan följas i samtliga vattenförekomster. Programmet ska genomföras under perioden 2021-2027.
I miljöbedömningen tillämpas FN:s/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen) med tillhörande protokoll om strategiska miljöbedömningar.
Finlands svar om miljöbedömningen av Sveriges åtgärdsprogram för vatten för Bottenvikens vattendistrikt
I enlighet med konventionen hade myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland möjlighet att framföra sina åsikter om åtgärdsprogram för vatten samt den strategiska miljökonsekvensbeskrivningen för Bottenvikens vattendistrikt. Synpunkter skulle lämnas in till miljöministeriet senast måndagen den 12 april 2021 genom att besvara en begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi.
- Finlands svar till Sverige 27.4.2021
- Utlåtanden som miljöministeriet mottagit, bilaga (på svenska/på finska)
Handlingar
- Förslag till åtgärdsprogram för vatten för Bottenvikens vattendistrikt på svenska
- Sammanfattningen av förslaget till åtgärdsprogram för vatten för Bottenvikens vattendistrikt på finska
- Sammanfattningen av förslaget till åtgärdsprogram för vatten för Bottenvikens vattendistrikt på nordsamiska
- Miljökonsekvensbeskrivning på svenska
- Miljökonsekvensbeskrivning på finska
- Förvaltningsplan för vatten 2021—2027 Bottenvikens vattendistrikt på svenska
- Underrättelse från Sveriges miljömyndigheter på svenska 19.1.2021
Mer information
Mer information om denna begäran om utlåtande fås av specialsakkunnig Minna Torkkeli, tfn 0295 250 377, [email protected]
Miljöbedömning av Estlands nationella utvecklingsplan för strålsäkerhet
Miljöministeriet har tagit emot en underrättelse från Estlands miljömyndigheter om en miljöbedömning av Estlands nationella utvecklingsplan för strålsäkerhet, den nationella handlingsplanen för förbyggande av radonrisk och den nationella planen för hantering av radioaktivt avfall. I miljöbedömningen av den nationella strålsäkerhetplanen tillämpas konventionen om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen) med tillhörande protokoll om strategiska miljöbedömningar. I Finland är miljöministeriet behörig myndighet för konventionen.
Begäran om utlåtande om miljöbedömningen av Estlands nationella utvecklingsplan för strålsäkerhet
Estland genomför en miljökonsekvensbedömning (SMB) för den nationella utvecklingsplanen för strålsäkerhet 2018-2027, den nationella handlingsplanen för förebyggande av radonrisk och den nationella planen för hantering av radioaktivt avfall.
Målet med den nationella utvecklingsplanen för strålsäkerhet är att säkerställa optimal strålsäkerhet och effektivitet och utveckling av strålskydd i Estland. Syftet med den nationella handlingsplanen för förebyggande av radonrisk är att minimera hälsorisker på arbetsplatser och offentliga platser med hög radonrisk. Syftet med den nationella handlingsplanen för hantering av radioaktivt avfall är att tillhandahålla medel för beslutsfattare och avfallshanterare att hantera och minska radioaktivt avfall systematiskt. Den ovanstående handlingsplanen innehåller också åtgärder om avvecklingen av reaktorerna vid det tidigare centret för utbildning av besättning för atomubåtar i Paldiski och anläggandet av en plats för slutförvaring av radioaktivt avfall.
Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter om den nationella strålsäkerhetplanen, de åtföljande handlingsplanerna och deras miljöbedömning. Synpunkter skulle lämnas in till miljöministeriet senast måndagen den 30 september genom att besvara en begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi.
För att kunna lämna synpunkter ska du som svarar registrera dig som användare i utlåtande.fi och logga in i tjänsten. Vänligen observera att alla synpunkter är offentliga och att de publicerats i utlåtande.fi. Om du inte kan lämna dina synpunkter i tjänsten utlåtande.fi, kan du också skicka dem per e-post till [email protected].
Dokument
- Estlands svar 18.11.2019 (på engelska, pdf)
- Finlands svar till Estland 14.10.2019 (på engelska, pdf)
- Synpunkter på den estniska nationella utvecklingsplanen för strålsäkerhet (på finska, pdf)
- Underrättelse från Estlands miljömyndigheter om miljöbedömning av den nationella utvecklingsplanen för strålsäkerhet 31.7.2019 (på engelska, pdf)
- Sammandrag av miljörapporten från den estniska nationella utvecklingsplanen för strålsäkerhet (på svenska, pdf)
- Sammanfattning av miljörapporten från den estniska nationella utvecklingsplanen för strålsäkerhet (på finska, pdf)
Tilläggsmaterial
- Miljörapport av den estniska nationella utvecklingsplanen (på estniska, pdf)
- Estlands nationella utvecklingsplan för strålsäkerhet (på estniska, pdf)
- Nationell handlingsplan för förbyggande av radonrisker (på estniska, pdf)
- Nationell handlingsplan för hantering av radioaktivt avfall (på estniska, pdf)
Mer information
Konsultativ tjänsteman Lasse Tallskog, tfn 0295 250 284, fö[email protected]
Miljöbedömning av havsplanen för Estland
Miljöministeriet har tagit emot en underrättelse från Estlands miljömyndigheter om havsplanen för Estland och beskrivningar av havsplanens miljökonsekvenser.
I miljöbedömningen tillämpas konventionen om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen) med tillhörande protokoll om strategiska miljöbedömningar. I Finland är miljöministeriet behörig myndighet för konventionen.
Miljönimisteriet ber utlåtanden och åsikter om utkastet till havsplanen för Estland och miljörapport
Estland har utarbetat en havsplan med beskrivningar av miljökonsekvenser av utkastet till plan. Målet med havsplanering är att komma överens om de långsiktiga principerna för användning av estniska havsområden för att satsa på och upprätthålla en god marin miljö och för att främja havsekonomi.
Utkastet till havsplan baserar sig på en beskrivning av de olika formerna för användning av havsområdena. I utkastet behandlas bl.a. följande användningsformer: fiske, fiskar, vattenbruk av alger och musslor, sjötransporter, sjöräddning, bekämpning av förorening, gränskontroll, energiproduktion, infrastrukturen på havsbotten, maritim turism, naturobjekt som bör skyddas, maritim kultur, försvar, mineralreserver och dumpningsområden. Miljökonsekvenserna beskrivs i bifogande miljörapporten.
Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter om utkast till havsplanen och beskrivningarna av miljökonsekvenser. Synpunkter skulle lämnas in till miljöministeriet senast mondag 9.11.2020 genom att besvara en begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi.
För att kunna lämna synpunkter skulle du som svarar registrera dig som användare i utlåtande.fi och logga in i tjänsten. Vänligen observera att alla synpunkter är offentliga och att de publiceras i utlåtande.fi. Om du inte kunde lämna dina synpunkter i tjänsten utlåtande.fi, kan du också skicka dem per e-post till [email protected].
Dokument
- Sammandrag av konsekvenserna av havsplanen, gränsöverskridande konsekvenser och konklusion på svenska
- Havsplan för Estland på finska
- Kort beskrivningar av miljörapport på finska
- Miljörapport på engelska
- Underrättelse från Estlands miljömyndigheter på engelska
- http://mereala.hendrikson.ee/eskiislahendus-en.html (webmap om Estlands havsplan)
Tidigare dokument
- Svar på första utkastet till Estlands havsplan
- Miljöministeriets svar till Estland 10.7.2019 (på engelska, pdf)
- Synpunkter på havsplanen för Estland (på finska och svenska, pdf)
- Underrättelse från Estlands miljömyndigheter om havsplanen för Estland 20.5.2019 (på engelska, pdf)
- Sammandrag av havsplanen för Estland (på svenska, pdf)
- Havsplanen för Estland (på finska, pdf)
- Havsplanen för Estland (på engelska, pdf)
- http://mereala.hendrikson.ee/eskiislahendus-en.html (estniska havsplanen på kartan, använd Internet Explorer)
- Miljöministeriets svar till Estland 20.12.2018 (på engelska, pdf) – Tidigare dokument
- Underrättelse från Estlands miljömyndigheter om havsplanen för Estland 26.11.2018 (på engelska, pdf) – Tidigare dokument
- Bilagan till underrättelse från Estlands miljömyndigheter 26.11.2018 (på engelska, pdf) – Tidigare dokument
Mer information
Konsultativ tjänsteman Lasse Tallskog, tfn 0295 250 284, [email protected]
Havsplaner för Sverige - miljökonsekvensbedömning
Miljöministeriet har tagit emot en underrättelse från Sveriges miljömyndigheter om havsplaner för Sverige (för Bottniska viken, för Östersjön och för Västerhavet) och miljöbedömningar av havsplanerna. Havsplanering är till för att visa hur havet ska användas effektivt och hållbart och havsplanen visar lämplig användning av olika delar av havet.
I miljöbedömningen tillämpas FN:s ekonomiska kommission för Europas konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen) med tillhörande protokoll om strategiska miljöbedömningar.
Information om beslutet
Sverige har informerat Finland att den svenska regeringen den 10 februari 2022 beslutat om havsplaner för Sverige.
Finlands svar om miljöbedömningar av havsplanerna
I enlighet med konventionen hade myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland möjlighet att framföra sina åsikter om utkast till havsplaner och miljörapporter.
Dokument
-
Miljöministeriets svar 10.10.2018 (på svenska, pdf) och bilaga (pdf)
-
Miljöministeriets begäran om utlåtande om utkastet till havsplaner för Sverige och miljörapp ort er (utlåtande.fi)
-
Sveriges miljömyndigheters brev 15.6.2018 (på engelska, pdf)
Havsplaner för Sverige och miljökonsekvensbeskrivningar:
Havsplaner:
Miljökonsekvensbeskrivningar:
Tidigare dokument
-
Sveriges svar 11.11.2015 (på engelska, pdf)
-
Miljöministeriets svar till Sverige 2.3.2016 (på engelska, pdf)
Bakgrundsmaterial
-
Proposal for the Direction of the Marine Spatial Planning and the Scope of the Environmental Assessment 1.9.2015 (på engelska, pdf)
Mer information
Konsultativa tjänstemannen Lasse Tallskog, tfn 050 413 0550, [email protected]
Åtgärdsprogram 2016-2020 för Estlands marina strategin – miljökonsekvensbedömning
Miljöministeriet har tagit emot en underrättelse från Estlands miljömyndigheter om ett åtgärdsprogram för Estlands marina strategin och en miljöbedömning av programmet. Programmet ska innehålla de åtgärder som krävs för att god miljöstatus ska uppnås i den marina miljön senast 2020.
I miljöbedömningen tillämpas FN:s/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen) med tillhörande protokoll om strategiska miljöbedömningar.
I enlighet med konventionen har myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland möjlighet att framföra sina åsikter om utkastet till åtgärdsprogram och miljörapport. Åsikter om utkastet till program och miljörapport kan framföras skriftligen till miljöministeriet senast 21.3.2016. E-postadress: [email protected]; postadress: Miljöministeriet, registratorskontoret, PB 35, 00023 Statsrådet.
Handlingar
- Estlands svar 17.6.2016 (pdf)
- Miljöministeriets svar till Estland 30.3.2016 (pdf)
Enclosures (pdf) - Miljöministeriets begäran om utlåtande om utkastet till åtgärdsprogram för Estlands marina strategin och miljöraport (pdf)
- Estlands brev (på engelska, pdf)
- Sammandrag av den strategiska miljöbedömningen. Åtgärdsprogrammet i Estlands marina strategi (pdf)
- Utkastet till åtgärdsprogram: Estonian Marine Strategy’s Programme of Measures. Draft proposal. Chapter New measures (pdf)
- Miljörapport Strategic Environmental Assessment of Estonian Marine Strategys Programme of Measures to achieve and maintain Good Environmental Status of Estonian marine area. Draft report (pdf)
Bakgrundsmaterial
- Viron meripolitiikka 2012–2020 - suunnitelman ympäristövaikutusten strategisen arvioinnin tulosten yhteenveto (pdf)
- Strategic environmental assessment of national development plan Estonian Marine Policy 2012-2020. Draft report (pdf)
Mer information
Konsultativ tjänsteman Lasse Tallskog, tfn 050 413 0550, fö[email protected]
Strategisk miljökonsekvensbedömning av detaljplanen för estniska Vaivara
Energibolaget Eesti Energia Õlitööstus AS planerar en utvidgning av sin produktion i Vaivara kommun på den estniska kusten. Därför gör kommunen upp en detaljplan som gör det möjligt att uppföra högst fyra nya produktionsanläggningar för skifferolja och den infrastruktur som dessa förutsätter samt en efterbehandlingsanläggning och en behandlingsanläggning för aska som ska säljas.
Estlands miljömyndighet har underrättat miljöministeriet om en strategisk miljökonsekvensbedömning av detaljplanen. Estlands miljöministerium är kontaktmyndighet för miljökonsekvensbedömningen.
Utfrågning om miljökonsekvensbedömningen 2014
På projektet tillämpas FN:s/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen) och SEA-protokollet, som lyder under denna. Miljöministeriet är behörig myndighet i Finland.
Finländska myndigheter, invånare och sammanslutningar har möjlighet att under perioden 5.3−4.4.2014 framföra sina åsikter om den strategiska miljökonsekvensbedömningen till de delar konsekvenserna kan anses sträcka sig till Finland.
Mer information om projektet och dess miljökonsekvenser fås i sammanfattningen av rapporten om den strategiska miljökonsekvensbedömningen av detaljplanen för området kring oljefabriken. Rapporten är en utredning om projektet, dess miljökonsekvenser och möjligheterna att lindra miljökonsekvenserna och har beställts av det ansvariga bolaget Eesti Energia Õlitööstus AS.
Handlingar i anslutning till miljökonsekvensbedömningen:
- Miljöministeriets kungörelse (pdf)
- Miljöministeriets begäran om utlåtande (pdf)
- Estlands miljöministeriums följebrev (på engelska)
- Sammanfattning av rapporten om den strategiska miljökonsekvensbedömningen av detaljplanen för området kring oljefabriken (pdf, på finska)
- Rapportens centrala delar på svenska
Miljöministeriet gav Estland ett utlåtande den 7 april 2011, där det berättade att det deltar i projektets miljökonsekvensbedömning. Projektets miljökonsekvenser är omfattande och kan sträcka sig ända till Finland.
En utfrågning om miljökonsekvensbedömningen för den aktuella detaljplaneändringen hölls också 19.12.2011−18.1.2012.
Mer information:
Regeringssekreterare Erja Werdi, miljöministeriet,
tfn 0295 250 312, [email protected]
Projektansvarig, Eesti Energia Õlitööstus AS, miljöchef, Tõnis Meriste,
tfn +372 5158153, [email protected]
Mer information
Seija Rantakallio, miljöråd
miljöministeriet, Naturmiljöavdelningen, Naturresurser och miljökonsekvenser Telefon:0295250246 E-postadress: [email protected]