Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Hakusivulle
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Ilmasto Suomen ja EU:n ilmastopolitiikka, kansainväliset ilmastoneuvottelut
    • Luonto ja vedet Luonnon monimuotoisuus, luonnonsuojelu, vesien- ja mertensuojelu
    • Ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen Ilmansaasteet ja ilmansuojelu, ympäristövahingot, pilaantuneet alueet
    • Rakentaminen ja alueidenkäyttö Kaavoitus, rakentamismääräykset, MAL-sopimukset, digitaalinen rakennettu ympäristö
    • Asuminen Asuntopolitiikka, erityisryhmien asuminen, asunnottomuus
    • Kiertotalous Kiertotalouden edistäminen, jätteet, kemikaalit, muovit
    • EU ja kansainvälinen yhteistyö Kansainväliset ympäristösopimukset, pohjoismainen yhteistyö, valtioiden rajat ylittävien ympäristövaikutusten arviointi
    • Tutkimus ja kehittäminen Tutkimus- ja kehittämistoiminnan tavoitteet, tutkimustiedon hyödyntäminen
    • Avustukset ja tuet Ympäristöhallinnon harkinnanvaraiset valtionavustukset, EU:n LIFE-ohjelma
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Etusivu
  • Vastuualueet
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot

Suunnittelu ja valvonta

Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava siitä, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä myönnetyn luvan mukaisesti. Rakennushankkeeseen ryhtyvällä on oltava hankkeen vaativuus huomioon ottaen riittävät edellytykset sen toteuttamiseen. Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava myös siitä, että rakennushankkeessa on kelpoisuusvaatimukset täyttävät suunnittelijat ja työnjohtajat ja että muillakin rakennushankkeessa toimivilla on heidän tehtäviensä vaativuus huomioon otettuna riittävä asiantuntemus ja ammattitaito.

Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tehtävänä on yleisen edun kannalta valvoa rakennustoimintaa sekä osaltaan huolehtia, että rakentamisessa noudatetaan, mitä laissa tai sen nojalla säädetään tai määrätään. Valvontatehtävän laajuutta ja laatua harkittaessa otetaan huomioon rakennushankkeen vaativuus, luvan hakijan ja hankkeen suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaavien henkilöiden asiantuntemus ja ammattitaito sekä muut valvonnan tarpeeseen vaikuttavat seikat.

Rakennustyö on tehtävä siten, että se täyttää rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä hyvän rakennustavan vaatimukset.

Rakennustyön viranomaisvalvonta alkaa luvanvaraisen rakennustyön aloittamisesta ja päättyy loppukatselmukseen. Valvonta kohdistuu viranomaisen päättämissä työvaiheissa ja laajuudessa rakentamisen hyvän lopputuloksen kannalta merkittäviin seikkoihin.

Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennustyömaalla pidetään rakennustyön tarkastusasiakirjaa. Rakennusluvassa tai aloituskokouksessa sovittujen rakennusvaiheiden vastuuhenkilöiden sekä työvaiheita tarkastaneiden on varmennettava tekemänsä tarkastukset rakennustyön tarkastusasiakirjaan. Rakennustyön tarkastusasiakirjaan tehtävät merkinnät muodostavat koko rakennustyön kulun kuvauksen rakennustyön aloittamisen edellytysten toteamisesta loppukatselmuksen yhteydessä rakennusvalvontaviranomaiselle loppukatselmuspöytäkirjan liitteeksi luovutettavaan tarkastusasiakirjan yhteenvetoon.

Asetukset

215/2015

  • Valtioneuvoston asetus maankäyttö- ja rakennusasetuksen muuttamisesta | FINLEX
    • Perustelumuistio

216/2015

  • Ympäristöministeriön asetus rakentamista koskevista suunnitelmista ja selvityksistä | FINLEX
    • Perustelumuistio

1063/2024

  • Valtioneuvoston asetus rakentamisen suunnittelutehtävien ja työnjohtotehtävien vaativuusluokkien määräytymisestä sekä tehtävissä edellytettävistä koulutuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio
  • Ympäristöministeriön ohje rakennusten suunnittelijoiden kelpoisuudesta (2015)
  • Ympäristöministeriön ohje rakentamisen työnjohtotehtävien vaativuusluokista ja työnjohtajien kelpoisuudesta (2015)
  • Ympäristöministeriön ohje rakentamista koskevista suunnitelmista ja selvityksistä (2015)
  • Ympäristöministeriön ohje rakennustyön suorituksesta ja valvonnasta (2015)

Rakenteiden lujuus ja vakaus

Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan siten, että sen rakenteet ovat lujia ja vakaita, soveltuvat rakennuspaikan olosuhteisiin ja kestävät rakennuksen suunnitellun käyttöiän. Kantavien rakenteiden suunnittelun ja mitoituksen on perustuttava rakenteiden mekaniikan sääntöihin ja yleisesti hyväksyttyihin suunnitteluperusteisiin taikka luotettaviin koetuloksiin tai muihin käytettävissä oleviin tietoihin. Rakennuksen rakentamisessa on käytettävä rakenteiden lujuuden ja vakauden kannalta soveltuvia rakennustuotteita.

Rakennus on suunniteltava ja rakennettava siten, etteivät siihen rakentamisen ja käytön aikana kohdistuva kuormitus aiheuta sortumista, lujuutta tai vakautta haittaavia muodonmuutoksia eikä vaurioita rakennuksen muita osia taikka rakennukseen asennettuja laitteita tai kiinteitä varusteita. Lisäksi rakennus on suunniteltava ja rakennettava siten, että ulkoisen syyn rakenteille aiheuttama vaurio ei ole suhteettoman suuri sen aiheuttaneeseen tapahtumaan verrattuna.

Kantavia rakenteita koskevat olennaiset tekniset vaatimukset täyttyvät, kun rakenteet suunnitellaan ja toteutetaan eurokoodien sekä niitä koskevien kansallisten valintojen mukaan. Muun suunnittelu- ja toteutusjärjestelmän soveltaminen on mahdollista, kun suunnittelu ja toteutus johtaa rakenteiden lujuuden ja vakauden, käyttökelpoisuuden ja käyttöiän kannalta olennaisten teknisten vaatimusten täyttymiseen.

Asetukset

465/2014

  • Ympäristöministeriön asetus pohjarakenteista | FINLEX
    • Perustelumuistio

477/2014

  • Ympäristöministeriön asetus kantavista rakenteista | FINLEX
    • Perustelumuistio

125/2016

  • Ympäristöministeriön asetus hitsattavien betoniterästen ja betoniteräsverkkojen olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

Ympäristöministeriön asetukset rakenteiden kuormia koskevista kansallisista valinnoista

3/16

  • Ympäristöministeriön asetus rakenteiden suunnitteluperusteita koskevista kansallisista valinnoista sovellettaessa standardia SFS-EN 1990 | FINLEX

4/16

  • Ympäristöministeriön asetus rakenteiden tilavuuspainoa, omaa painoa ja rakennusten hyötykuormia koskevista kansallisista valinnoista sovellettaessa standardia SFS-EN 1991-1-1 | FINLEX

5/16

  • Ympäristöministeriön asetus palolle altistettujen rakenteiden rasituksia koskevista kansallisista valinnoista sovellettaessa standardia SFS-EN 1991-1-2 | FINLEX

6/16

  • Ympäristöministeriön asetus lumikuormia koskevista kansallisista valinnoista sovellettaessa standardia SFS-EN 1991-1-3 | FINLEX

7/16

  • Ympäristöministeriön asetus tuulikuormia koskevista kansallisista valinnoista sovellettaessa standardia SFS-EN 1991-1-4 | FINLEX

8/16

  • Ympäristöministeriön asetus lämpötilakuormia koskevista kansallisista valinnoista sovellettaessa standardia SFS-EN 1991-1-5 | FINLEX

9/16

  • Ympäristöministeriön asetus toteuttamisen aikaisia kuormia koskevista kansallisista valinnoista sovellettaessa standardia SFS-EN 1991-1-6 | FINLEX

10/16

  • Ympäristöministeriön asetus rakenteiden onnettomuuskuormia koskevista kansallisista valinnoista sovellettaessa standardia SFS-EN 1991-1-7 | FINLEX

11/16

  • Ympäristöministeriön asetus nostureiden ja muiden koneiden aiheuttamia kuormia koskevista kansallisista valinnoista sovellettaessa standardia SFS-EN 1991-3 | FINLEX

12/16

  • Ympäristöministeriön asetus siilojen ja säiliöiden kuormia koskevista kansallisista valinnoista sovellettaessa standardia SFS-EN 1991-4 | FINLEX

13/16

  • Ympäristöministeriön asetus geoteknisen suunnittelun yleisiä sääntöjä koskevista kansallisista valinnoista sovellettaessa standardia SFS-EN 1997-1 | FINLEX

Asetuksiin liittyvät ympäristöministeriön ohjeet

  • Ympäristöministeriön ohje betoniharkkorakenteista (1993)
  • Ympäristöministeriön ohje kantavien rakenteiden suunnitteluperusteista (2016)
  • Ympäristöministeriön ohje betoni-teräs -liittorakenteista (2016)
  • Ympäristöministeriön ohje puurakenteista (2016)
  • Ympäristöministeriön ohje muuratuista rakenteista (2016)
  • Ympäristöministeriön ohje pohjarakenteiden suunnittelusta (2018)
  • Ympäristöministeriön ohje alumiinirakenteista (2018)
  • Ympäristöministeriön ohje rakenteiden kuormista (2019)
  • Ympäristöministeriön ohje betonirakenteista (2019)
  • Ympäristöministeriön ohje teräsrakenteista (2019)

Lisätietoja

Katariina Kevarinmäki
erityisasiantuntija
0295250292
[email protected]

Paloturvallisuus

Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan sen käyttötarkoituksen edellyttämällä tavalla paloturvalliseksi. Palon syttymisen vaaraa on rajoitettava. Rakennuksen kantavien rakenteiden on oltava sellaiset, että ne palon sattuessa kestävät vähimmäisajan ottaen huomioon rakennuksen sortuminen, poistumisen turvaaminen, pelastustoiminta ja palon hallintaan saaminen. Palon ja savun kehittymistä ja leviämistä rakennuksessa sekä palon leviämistä lähistöllä oleviin rakennuksiin on pystyttävä rajoittamaan. Rakennuksen rakentamisessa on käytettävä paloturvallisuuden kannalta soveltuvia rakennustuotteita ja teknisiä laitteistoja.

Rakennuksen on oltava sellainen, että siinä olevat voivat palon sattuessa pelastautua tai heidät voidaan pelastaa. Pelastushenkilöstön turvallisuus on rakentamisessa otettava huomioon. Lupaviranomainen voi edellyttää laadittavaksi turvallisuusselvityksen poistumisturvallisuuden kannalta erittäin vaativasta kohteesta.

Asetukset

745/2017

  • Ympäristöministeriön asetus savupiippujen rakenteista ja paloturvallisuudesta | FINLEX
    • Perustelumuistio

848/2017

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten paloturvallisuudesta | FINLEX
    • Perustelumuistio

927/2020

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten paloturvallisuudesta annetun ympäristöministeriön asetuksen muuttamisesta | FINLEX
    • Perustelumuistio

Asetuksiin liittyvät ympäristöministeriön ohjeet

  • Suomen rakentamismääräyskokoelman osa E8, Muuratut tulisijat, ohjeet 1985

Muut materiaalit

  • Monitoimihallin paloturvallisuus (2003)
  • Ilmanvaihtolaitteistojen paloturvallisuusopas (2012)
  • Tampereen teknillinen yliopisto: Savupiipun läpivientieristeen orgaanisen aineen palamisen vaikutus savupiipun läpiviennin paloturvallisuuteen (2016)
  • Tampereen teknillinen yliopisto: Yläpohjan eristäminen muovieristeillä metallisen savupiipun ympärillä (2016)
  • Tampereen teknillinen yliopisto: Yläpohjan lisälämmöneristäminen metallisen savupiipun ympärillä (2016)
  • Savupiippujen rakenteet ja paloturvallisuus – esimerkkejä savupiippujen toteuttamisesta (2018)

Lisätietoja

Jyrki Kauppinen
rakennusneuvos
0295250122
[email protected]

Katariina Kevarinmäki
erityisasiantuntija
0295250292
[email protected]

Terveellisyys

Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennus käyttötarkoituksensa ja ympäristöstä aiheutuvien olosuhteittensa edellyttämällä tavalla suunnitellaan ja rakennetaan siten, että se on terveellinen ja turvallinen rakennuksen sisäilma, kosteus-, lämpö- ja valaistusolosuhteet sekä vesihuolto huomioon ottaen. Rakennuksesta ei saa aiheutua terveyden vaarantumista sisäilman epäpuhtauksien, säteilyn, veden tai maapohjan pilaantumisen, savun, jäteveden tai jätteen puutteellisen käsittelyn taikka rakennuksen osien ja rakenteiden kosteuden vuoksi.

Rakentamisessa on käytettävä tuotteita, joista ei niiden suunnitellun käyttöiän aikana aiheudu sisäilmaan, talousveteen eikä ympäristöön sellaisia päästöjä, joita ei voida pitää hyväksyttävinä. Rakennuksen järjestelmien ja laitteistojen on sovelluttava tarkoitukseensa ja ylläpidettävä terveellisiä olosuhteita.

Asetukset

782/2017

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten kosteusteknisestä toimivuudesta | FINLEX
    • Perustelumuistio

1009/2017

  • Ympäristöministeriön asetus uuden rakennuksen sisäilmastosta ja ilmanvaihdosta | FINLEX
    • Perustelumuistio

1047/2017

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesi- ja viemärilaitteistoista | FINLEX
    • Perustelumuistio

814/2020

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesi- ja viemärilaitteistoista annetun ympäristöministeriön asetuksen 2 ja 10 §:n muuttamisesta | FINLEX
    • Perustelumuistio

62/2023

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesi- ja viemärilaitteistoista annetun ympäristöministeriön asetuksen muuttamisesta | FINLEX
    • Perustelumuistio

Ympäristöministeriön asetukset tuotteita koskevista olennaisista teknisistä vaatimuksista

475/2018

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesilaitteistoihin tarkoitettujen joustavien kytkentäputkien olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

476/2018

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesilaitteistoihin tarkoitettujen PEX-putkien olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

455/2019

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesilaitteistoihin tarkoitettujen kupariputkien olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

477/2019

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesilaitteistoihin tarkoitettujen sulkuventtiilien olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

478/2019

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten jätevesilaitteistoihin tarkoitettujen vesilukkojen olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

480/2019

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesilaitteistoihin tarkoitettujen messinkisten ja kuparisten putkiyhteiden olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

481/2019

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesilaitteistoihin tarkoitettujen kupariputkien mekaanisten liittimien olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

482/2019

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesilaitteistoihin tarkoitettujen yksisuuntaventtiilien olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

483/2019

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten jätevesilaitteistoihin tarkoitettujen lattiakaivojen olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

497/2019

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesilaitteistoihin tarkoitettujen vesikalusteiden olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

498/2019

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten jätevesilaitteistoihin tarkoitettujen polypropeenista valmistettujen viemäriputkien ja putkiyhteiden olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

499/2019

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesilaitteistoihin tarkoitettujen PEX-putkien liittimien olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

500/2019

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesilaitteistoihin tarkoitettujen monikerrosputkien ja niiden liittimien olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

1044/2020

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesi- ja viemärilaitteistoihin tarkoitettujen PE-putkien olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

1112/2020

  • Ympäristöministeriön asetus rakennusten vesi- ja viemärilaitteistoihin tarkoitettujen PE-putkien liittimien olennaisista teknisistä vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

Rakennustuotteiden kansalliset hyväksyntämenettelyt

  • Rakennustuotteiden tyyppihyväksyntäasetukset

Asetuksiin liittyvät ympäristöministeriön ohjeet

  • Ympäristöministeriön ohje rakennusten kosteusteknisestä toimivuudesta (2020)

Laskimet

  • Oleskelutilan ulkoilmavirran mitoituslaskin (2018) (.xlsx)

Muut materiaalit

  • Tilan ulkoilmavirran mitoitus hiilidioksidikuormituksen perusteella (2018)
  • Moottoriajoneuvosuojan ilmanvaihdon mitoitusopas (2018)
  • Vesi- ja viemärilaitteistot -opas, loppuraportti  (2018)
  • Sisäilmasto ja ilmanvaihto -opas, loppuraportti (2018)
  • Painovoimainen ilmanvaihto -opas (2018)
  • Opas asuinrakennusten ilmanvaihdon mitoitukseen (2019)
  • Opas ilmanvaihdon mitoitukseen muissa kuin asuinrakennuksissa (2019)
  • Rakennusten paine-erojen mittausohje -projekti, loppuraportti (2019)

Aiheeseen liittyvää

  • 545/2015 Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista | FINLEX
  • Valvira: Asumisterveysasetuksen soveltamisohje | Valvira
  • Kiinteistöjen hoito koronaviruksen leviämisen torjunnassa | FINVAC

Lisätietoja

Katja Outinen
rakennusneuvos
0295250323
[email protected]

Tomi Marjamäki
erityisasiantuntija
0295250027
[email protected]

Käyttöturvallisuus

Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava siitä, että rakennus sen käyttötarkoituksen edellyttämällä tavalla suunnitellaan ja rakennetaan siten, että sen käyttö ja huolto on turvallista. Rakennuksesta tai sen ulkotiloista ja kulkuväylistä ei saa aiheutua sellaista tapaturman, onnettomuuden tai vahingon uhkaa, jota ei voida pitää hyväksyttävänä.

Vaaran hyväksyttävyyden arviointi perustuu kohteen tavanomaiseen tai normaalisti ennakoitavaan käyttöön. Tällaiseen käyttöön ei kuulu käyttäjien tietoinen tai tahallinen riskinotto.

Käyttöturvallisuusvaatimus viittaa kolmeen suureen riskiryhmään:

  1. Kaatumiset, liukastumiset ja putoamiset, liikkuvan käyttäjän törmäys tai puristumisriskit sekä liikkuvan kohteen tai siitä irtoavien osien aiheuttamat iskut, leikkaamiset ja likistämiset.
  2. Palo-, sähkö- tai räjähdystapaturmat. Paloturvallisuudesta säädetään ympäristöministeriön asetuksessa rakennusten paloturvallisuudesta, sähköturvallisuudesta säädetään sähköturvallisuuslaissa ja sen nojalla.
  3. Ajoneuvon liikkumisesta aiheutuvat onnettomuudet rakennuksissa ja rakennuspaikoilla.

Asetukset

1007/2017

  • Ympäristöministeriön asetus rakennuksen käyttöturvallisuudesta | FINLEX
    • Perustelumuistio

Lisätietoja

Katariina Kevarinmäki
erityisasiantuntija
0295250292
[email protected]

Esteettömyys

Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennus ja sen piha- ja oleskelualueet suunnitellaan ja rakennetaan niiden käyttötarkoituksen, käyttäjämäärän ja kerrosluvun edellyttämällä tavalla siten, että esteettömyys ja käytettävyys otetaan huomioon erityisesti lasten, vanhusten ja vammaisten henkilöiden kannalta.

Asetukset

241/2017

  • Valtioneuvoston asetus rakennuksen esteettömyydestä | FINLEX
    • Perustelumuistio

683/2024

  • Valtioneuvoston asetus rakennuksen esteettömyydestä annetun valtioneuvoston asetuksen 1 §:n muuttamisesta | FINLEX
    • Perustelumuistio

Asetuksiin liittyvät ympäristöministeriön ohjeet

  • Ympäristöministeriön ohje rakennuksen esteettömyydestä (2018)

Muut materiaalit

  • Esteetön rakennus ja ympäristö -opas (2019)

Lisätietoja

Niina Kilpelä
yliarkkitehti
0295250019
[email protected]

Meluntorjunta ja ääniolosuhteet

Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennus ja sen oleskelu- ja piha-alueet niiden käyttötarkoituksen edellyttämällä tavalla suunnitellaan ja rakennetaan siten, että rakennuksen sekä rakennuspaikan piha- ja oleskelualueiden melualtistus ja ääniolosuhteet eivät vaaranna terveyttä, lepoa tai työntekoa.

Rakenteiden ääneneristävyyden ja taloteknisten laitteiden äänitason ja asennusten on oltava sellaisia, että rakennuksessa oleskelevien uni ja lepo eivät häiriinny ja rakennuksen käyttötarkoituksen mukainen toiminta on ääniolosuhteiden puolesta mahdollista. Rakennuksen ääniolosuhteet on määritettävä äänitason ja kaiuntaisuuden avulla sekä piha- ja oleskelualueilla äänitasojen avulla.

Asetukset

796/2017

  • Ympäristöministeriön asetus rakennuksen ääniympäristöstä | FINLEX
    • Perustelumuistio

360/2019

  • Ympäristöministeriön asetus rakennuksen ääniympäristöstä annetun ympäristöministeriön asetuksen 5 ja 6 §:n muuttamisesta | FINLEX
    • Perustelumuistio

Asetuksiin liittyvät ympäristöministeriön ohjeet

  • Ympäristöministeriön ohje rakennuksen ääniympäristöstä (2018)

Lisätietoja

Ari Saarinen
ympäristöneuvos
0295250257
[email protected]

Energiatehokkuus

Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennus sen käyttötarkoituksen edellyttämällä tavalla suunnitellaan ja rakennetaan siten, että energiaa ja luonnonvaroja kuluu säästeliäästi. Energiatehokkuuden vähimmäisvaatimusten täyttyminen on osoitettava laskelmilla.

Rakennuksessa käytettävien rakennustuotteiden ja taloteknisten järjestelmien sekä niiden säätö- ja mittausjärjestelmien on oltava sellaisia, että energiankulutus ja tehontarve rakennusta ja sen järjestelmiä käyttötarkoituksensa mukaisesti käytettäessä jää vähäiseksi ja että energiankulutusta voidaan seurata.

Energiatehokkuutta on parannettava rakennuksen rakennus- tai toimenpideluvanvaraisen korjaus- ja muutostyön tai rakennuksen käyttötarkoituksen muutoksen yhteydessä, jos se on teknisesti, toiminnallisesti ja taloudellisesti toteutettavissa.

Asetukset
 

788/2017

  • Valtioneuvoston asetus rakennuksissa käytettävien energiamuotojen kertoimien lukuarvoista | FINLEX
    • Perustelumuistio

1010/2017

  • Ympäristöministeriön asetus uuden rakennuksen energiatehokkuudesta | FINLEX
    • Perustelumuistio

1048/2017

  • Ympäristöministeriön asetus rakennuksen energiatodistuksesta | FINLEX
    • Perustelumuistio

718/2020

  • Ympäristöministeriön asetus eräiden rakennusten teknisten järjestelmien energiatehokkuuden vaatimuksista | FINLEX
    • Perustelumuistio

4/13

  • Ympäristöministeriön asetus rakennuksen energiatehokkuuden parantamisesta korjaus- ja muutostöissä | FINLEX
    • Laskentaliite
    • Perustelumuistio

2/17

  • Ympäristöministeriön asetus rakennuksen energiatehokkuuden parantamisesta korjaus- ja muutostöissä annetun ympäristöministeriön asetuksen muuttamisesta | FINLEX
    • Perustelumuistio

Asetuksiin liittyvät ympäristöministeriön ohjeet

  • Energiatehokkuus - Rakennuksen energiankulutuksen ja lämmitystehontarpeen laskenta (2018)

Laskimet

  • Laajamittainen korjaus -laskin (2016) (.xlsx)
  • LTO-laskin 2018 (2017) (.xlsx)
  • LTO-laskin 2010 (2009) xls
  • Lämpöhäviön tasauslaskin 2018 (2017) (.xlsx)
  • Lämpöhäviön tasauslaskin 2010 (2009) xls
  • RakEne-laskin 2018 (2017) (.xlsx)
  • PILP-laskin 2018 (2019) (.xlsm)

Muut materiaalit

  • D7 - Kattiloiden hyötysuhdevaatimukset, määräykset (1997)
  • VTT:n lausunto rakenteiden energiatehokkuuden parantamisen vaikutuksista rakenteiden kosteustekniseen toimintaan (2008)
  • Matalaenergiarakenteiden toimivuus - Tutkimustuloksia ja suosituksia uusiin lämmöneristys- ja energiankulutusmääräyksiin ja -ohjeisiin, loppuraportti (2008)
  • Energiamuotojen kerroin - Yleiset perusteet ja toteutuneen sähkön- ja lämmöntuotannon kertoimet (2010)
  • Jäähdytysjärjestelmien energialaskentaopas (2011)
  • Lämmitysjärjestelmät ja lämmin käyttövesi -laskentaopas - Järjestelmien lämpöhäviöiden laskenta ja hyötysuhteiden määritys (2011)
  • Aurinko-opas 2012 - Aurinkolämmön ja –sähkön energiantuoton laskennan opas (2011)
  • Viivamaisten lisäkonduktanssien laskentaopas - Ohje rakennusosien välisten liitosten viivamaisten lisäkonduktanssien laskentaan (2012)
  • Lämpöpumppujen energialaskentaopas (2012)
  • D3 laskentaopas - Kesäajan huonelämpötilan vaatimuksenmukaisuuden osoittaminen (2012)
    - Testivuosien kuvaus (2012) (.xls)
    - Säätiedot Jyväskylä (2012) (.xls)
    - Säätiedot Sodankylä 2012) (.xls)
    - Säätiedot Vantaa (2012) (.xls)
    - Päästöttömän rakennuksen laskennassa käytettävät säätiedot (xls)
  • Kosteusteknisesti toimivia korjausrakentamisen periaateratkaisuja (2013)
  • Ympäristöopas 2013 - Energiakaivo (2013)
  • Ikkunoiden ja ovien korjaus- ja muutoshankkeiden ohjeistus (2014)
  • Poistoilmalämpöpumput kaukolämpöjärjestelmässä (2015)
  • Rakennusten lisälämmöneristäminen (2016)
  • Rakenteellinen energiatehokkuus korjausrakentamisessa (2017)
  • Tasauslaskentaopas 2018 - Rakennuksen lämpöhäviön määräystenmukaisuuden osoittaminen (2017)
  • Esimerkkilaskelmat 2018 - Rakenteellisen energiatehokkuuden määräystenmukaisuuden osoittaminen (2017)
  • Laskentaopas - Tarpeenmukaisen ilmanvaihdon huomioiminen energiatehokkuuden vertailuluvun (E-luvun) laskennassa (2018)
  • Rakennusten laajamittainen korjaus (2018)
  • PILP-opas 2018 - Poistoilmalämpöpumpun (PILP) lämmöntalteenoton vuosihyötysuhteen määrittäminen lämpöhäviöiden tasauslaskentaa varten (2018)
  • Laskentaopas - Valaistuksen tehontiheyden ja tarpeenmukaisuuden huomioiminen E-luvun laskennassa (2018)
  • Energiatehokkuuden parantaminen kulttuurihistoriallisesti arvokkaan rakennuksen korjaushankkeessa (2019)
  • Rakenteellinen energiatehokkuus avuksi ilmastopäästöjen vähentämiseen - Vähähiilisyysopas (2022)
  • Päivänvalo-olosuhteiden arviointi- ja ohjausmenetelmät (2022)
  • Energiatehokkuus hirsirunkojen uusiokäytössä (2023)
  • Selvitys rakentamismääräyksistä rakennuksia siirrettäessä (2023)
  • Rakennusosien lämmönläpäisykertoimen laskenta (12.3.2025)
  • Laskentaesimerkit, rakennusosien lämmönläpäisykertoimen laskenta (2024)
  • Maanvastaisten rakenteiden ja tuuletetun alapohjan käsittelystä tasauslaskennassa (2024)

Lisätietoja

Jyrki Kauppinen
rakennusneuvos
0295250122
[email protected]

Rakennuksen vähähiilisyys

Rakennuksen ilmastoselvitys ja rakennustuoteluettelo

Rakentamishankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että uusi rakennus suunnitellaan ja rakennetaan sen käyttötarkoituksen edellyttämällä tavalla vähähiiliseksi. Rakennuksen ja rakennuspaikan hiilijalanjälki ja hiilikädenjälki on raportoitava loppukatselmusta varten tehtävässä ilmastoselvityksessä seuraavien uusien rakennusten osalta:
1) rivitalo;
2) asuinkerrostalo;
3) toimistorakennus ja terveyskeskus;
4) liikerakennus, tavaratalo, kauppakeskus, myymälärakennus, myymälähalli, teatteri, ooppera-, konsertti- ja kongressitalo, elokuvateatteri, kirjasto, arkisto, museo, taidegalleria ja näyttelyhalli;
5) majoitusliikerakennus, hotelli, asuntola, palvelutalo, vanhainkoti ja hoitolaitos;
6) opetusrakennus ja päiväkoti;
7) liikuntahalli;
8) sairaala;
9) lämmitetyltä nettoalaltaan yli 1 000 neliömetrin suuruinen varastorakennus, liikenteen rakennus, uimahalli ja jäähalli.

Ilmastoselvityksen laatimisvelvoite ei koske korjaus- ja muutostöitä, kerrosalaan laskettavan tilan lisäämistä eikä rakennuksen laajentamista. Hiilijalanjäljen ja hiilikädenjäljen arvioinnin on katettava rakennuksen elinkaari. Arvioinnissa on käytettävä rakennuksen vähähiilisyyden arviointimenetelmää sekä kansallisen päästötietokannan tietoja tai muita arviointimenetelmän mukaisia ympäristöominaisuustietoja.

Vähähiilisyyden arvioinnin on katettava erikseen rakennuksen ja rakennuspaikan sisältämät uudet ja hyödynnettävät rakennus- ja tekniikkaosat. Rakentamishankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että edellä mainitulle laaditaan vähintään pääpiirustustasoinen rakennustuoteluettelo. Luettelo on päivitettävä keskeisten muutosten osalta rakennuksen loppukatselmusta varten.

Uuden rakennuksen hiilijalanjäljen raja-arvot

Uuden rakennuksen hiilijalanjälki ei saa ylittää rakennusten käyttötarkoitusluokittain säädettyä raja-arvoa. Rakennuksen hiilijalanjäljen raja-arvon alittuminen osoitetaan loppukatselmusta varten tehtävällä ilmastoselvityksellä. Raja-arvo ei koske korjaus- ja muutostöitä, kerrosalaan laskettavan tilan lisäämistä eikä rakennuksen laajentamista.

Asetukset

1027/2024

  • Ympäristöministeriön asetus rakennuksen ilmastoselvityksestä ja rakennustuoteluettelosta | FINLEX
    • Perustelumuistio

Muut materiaalit

  • Rakennuksen vähähiilisyyden arviointimenetelmä 2025

Lisätietoja

Maria Tiainen
erityisasiantuntija
0295250394
[email protected]

Rakentamisen kiertotalous

Rakentamishankkeeseen ryhtyvän on hakiessaan rakentamis- tai purkamislupaa tai tehdessään purkamisilmoituksen esitettävä purkumateriaali- ja rakennusjäteselvitys, josta on käytävä ilmi arviot rakennus- tai purkuhankkeessa syntyvien purkumateriaalien määristä. Selvitystä ei kuitenkaan edellytetä hankkeissa, joissa purkumateriaalien määrä on vähäinen. Sellaisessa uuden rakennuksen rakentamishankkeessa, johon ei sisälly purkamista, on ilmoitettava arvio ainoastaan rakennuspaikalta pois kuljetettavan maa- ja kiviaineksen määrästä.

Purkumateriaali- ja rakennusjäteselvitys on päivitettävä rakennus- tai purkuhankkeen valmistuttua siten, että siitä käyvät ilmi tiedot rakennuspaikalta pois kuljetettujen rakennus- ja purkujätteiden määristä, toimituspaikoista ja käsittelystä. Myös uuden rakennuksen rakentamishankkeen selvitykseen on lisättävä tiedot syntyneistä rakennusjätteistä. 

Rakentamishankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että purkumateriaali- ja rakennusjäteselvityksessä edellytetyt tiedot ilmoitetaan Suomen ympäristökeskuksen ylläpitämään tietokantaan.

Asetukset

1089/2024

  • Ympäristöministeriön asetus purkumateriaali- ja rakennusjäteselvityksestä | FINLEX
    • Perustelumuistio

Lisätietoja

Harri Hakaste
yliarkkitehti
0295250074
[email protected]

Rakennuksen käyttö- ja huolto-ohje

Rakennushankkeeseen ryhtyvä vastaa siitä, että sellaiselle rakennukselle, jota käytetään pysyvään asumiseen tai työskentelyyn tai rakennusta varten tarvittavan rakennuspaikan tai tontin tekniseen hoitoon tai kunnossapitoon, laaditaan käyttö- ja huolto-ohje. Käyttö- ja huolto-ohje on laadittava myös rakennuksen korjaus- ja muutostyössä tai käyttötarkoituksen muutoksen yhteydessä silloin, kun toimenpide edellyttää rakennuslupaa. Käyttö- ja huolto-ohjetta ei kuitenkaan tarvitse laatia tilapäiselle eikä määräaikaiselle rakennukselle, sellaiselle loma- tai virkistyskäyttöön tarkoitetulle rakennukselle, jota ei käytetä ympärivuotisesti, eikä tuotanto- ja varastorakennukselle, jossa ei pysyvästi työskennellä.

Käyttö- ja huolto-ohjeen tulee sisältää rakennuksen käyttötarkoitus ja rakennuksen ominaisuudet sekä rakennuksen ja sen rakennusosien ja laitteiden suunniteltu käyttöikä huomioon ottaen tarvittavat tiedot rakennuksen asianmukaista käyttöä ja kunnossapitovelvollisuudesta huolehtimista varten. Rakennushankkeeseen ryhtyvän tulee ottaa huomioon, että rakennustyön suorituksen loppukatselmusta ei voida toimittaa, mikäli rakennuksen käyttö- ja huolto-ohje, jos sellainen on laadittava, ei ole riittävässä laajuudessa valmis ja toimitettavissa rakennuksen omistajalle.

Laajarunkoisten rakennusten rakenteellisen turvallisuuden arvioinnista annetussa laissa (300/2015) säädetään erikseen velvollisuudesta laatia käyttö- ja huolto-ohje eräille laajarunkoisille rakennuksille samoin kuin käyttö- ja huolto-ohjeen erityisistä sisältövaatimuksista kyseisten rakennusten osalta (301/2015).

Asetukset

300/2015

  • Laki laajarunkoisten rakennusten rakenteellisen turvallisuuden arvioinnista | FINLEX

301/2015

  • Laki maankäyttö- ja rakennuslain 117 i ja 166 §:n muuttamisesta | FINLEX

Asuntosuunnittelu

Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että asumiseen tarkoitetut tilat suunnitellaan ja rakennetaan tarkoituksenmukaisiksi ja viihtyisiksi. Asuntosuunnittelulla on edistettävä asumiseen tarkoitettujen tilojen toimivuutta sekä soveltuvuutta erilaisiin ja muuttuviin asumistarpeisiin.

Rakennushankkeeseen ryhtyvän on erityisesti huolehdittava, että ympäristötekijät ja luonnonolosuhteet otetaan huomioon asuinrakennuksen sijoittelussa, rakennuksen tilojen järjestelyssä ja muussa asuntosuunnittelussa.

Asetukset

631/2024

  • Ympäristöministeriön asetus asuin-, majoitus- ja työtiloista | FINLEX
    • Perustelumuistio

Lisätietoja

Harri Hakaste
yliarkkitehti
0295250074
[email protected]

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä | Jaa sähköpostitse

Aleksanterinkatu 4-10, Helsinki
PL 35, 00023 Valtioneuvosto
Puhelinvaihde: 0295 16001
kirjaamo.ym(at)gov.fi

Anna palautetta

Yhteystiedot
Saavutettavuus
Tietosuoja
Sivustokartta
 

  • Bluesky
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Ilmasto
      • Suomen kansallinen ilmastopolitiikka
        • Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelma
        • Kuntien ilmastosuunnitelmat
        • Kuntien ilmastoratkaisut -ohjelma
        • Vapaa­ehtoiset hiili­markkinat
        • Ilmastovuosikertomus
          • Ilmasto­vuosi­kertomus 2025
        • Ilmastobarometri
        • Ilmastorahoitus
      • Euroopan unionin ilmastopolitiikka
        • Sosiaalinen ilmastorahasto
      • Kansainvälinen ilmastopolitiikka
        • Pariisin ilmastosopimus
        • Mustan hiilen ja metaanipäästöjen vähentäminen
      • Tiede ilmastopolitiikan tukena
      • Lait, asetukset ja ohjeet
    • Luonto ja vedet
      • Luonnon monimuotoisuus ja luonnonsuojelu
        • Suomen biodiversiteettipolitiikka
        • EU:n biodiversiteettistrategia
          • Ennallistamis­asetus
        • Kansainvälinen biodiversiteettipolitiikka
        • Lajien ja luontotyyppien suojelu
        • Helmi-elinympäristöohjelma
        • METSO-metsiensuojeluohjelma
        • Ekologinen kompensaatio
        • Vapaaehtoiset luonnonarvomarkkinat
        • Luonnon monimuotoisuuden tiekartat
        • Luonnonsuojelualueet
        • Luonnonsuojelulainsäädännön uudistus
        • Luonnon virkistyskäyttö
      • Vesien- ja mertensuojelu
        • Vesien- ja merenhoito Suomessa
          • Mitä tehdä käytöstä poistetulle veneelle?
        • Vesien ja meren tilan parantaminen 2023-2027
        • Avustukset ja tuet vesien ja meren tilan parantamiseksi
        • Pohjavedet
        • Kansainvälinen yhteistyö vesien- ja merensuojelussa
      • Maaperän suojelu
      • Lait, asetukset ja ohjeet
    • Ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen
      • Ilmansaasteet ja ilmansuojelu
        • Kansallinen ilmansuojeluohjelma 2030
        • Ilmansuojelun EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Otsonikerroksen suojelu
        • Otsonikerroksen suojelun EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Ympäristövahinkojen ehkäiseminen
      • Ympäristöluvat ja ympäristönsuojelun valvonta
      • Ympäristörikosten torjunta
      • Pilaantuneiden alueiden ympäristöriskit
      • Ympäristövahinkorahasto
      • Lait, asetukset ja ohjeet
    • Rakentaminen ja alueidenkäyttö
      • Rakentamislaki
      • Pätevyyden osoittamislaki
      • Rakentamismääräykset
      • Alueidenkäytön suunnittelu
        • Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukset
        • Alueidenkäytön kehityskuva
        • Merialuesuunnittelu
      • Alueidenkäytön lainsäädännön uudistus
        • Maankäyttö- ja rakennuslaki
          • Kysymyksia ja vastauksia alueidenkäyttölain mukaisista lunastuksista
      • Vähähiilinen rakentaminen
        • Vähähiilisen rakentamisen tiekartta
        • Levels - Rakennusten resurssitehokkuuden mittarit
      • Vähähiilisen rakennetun ympäristön ohjelma
      • Rakentamisen kiertotalous
      • Rakennusten energiatehokkuus
      • Tuulivoimarakentaminen
      • Aurinkovoimarakentaminen
      • Digitaalinen rakennettu ympäristö
        • Ryhti-hanke
          • Avustukset rakennetun ympäristön digitalisaatioon
        • Rakennetun ympäristön tiedon yhteentoimivuus
      • Kaupunkien kehittäminen
      • Rakennus- ja maisemansuojelu
      • Kulttuuriympäristöt
        • Kulttuuriympäristötietoa
      • Rakennustuotteet
        • CE-merkintä
        • Rakennustuotteiden kansalliset hyväksyntämenettelyt
        • Rakennustuotteiden tyyppihyväksyntäasetukset
      • Esteettömyys rakennetussa ympäristössä
        • Esteettömän rakennetun ympäristön suunnittelu
        • Rakennetun ympäristön esteettömyyslainsäädäntö
      • Ekosuunnittelu- ja energiamerkintädirektiivit
      • Lait, asetukset ja ohjeet
    • Asuminen
      • Asuntopolitiikka
      • Omistusasuminen
      • ASP-säästäminen ensiasunnon ostajalle
      • Vuokra-asuminen
      • Asumisoikeusasuminen
      • Osaomistusasuminen
      • Asunnottomuus
      • Ikääntyneiden asuminen
      • Lähiöiden kehittäminen
      • Lait, asetukset ja ohjeet
      • Asumisen tukimuotojen tuotekortit
    • Kiertotalous
      • Kiertotalouden edistäminen
        • Kiertotalouden green deal
        • Kiertotalousohjelman viestintämateriaalit
      • Jätteet
        • Valtakunnallinen jätesuunnitelma
      • Suomen muovitiekartta
        • Muovitiekartan toteuttajat
      • Kiertotalouden edistäminen EU:ssa
      • Kestävä kulutus ja tuotanto
        • Kestävät julkiset hankinnat
      • Kemikaalit
        • Kemikaalit kiertotaloudessa
        • Kemikaaleihin liittyvä EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Lait, asetukset ja ohjeet
    • EU ja kansainvälinen yhteistyö
      • Kansainväliset ympäristösopimukset
      • Yhteistyö Euroopan unionissa
      • Arktisen ja Barentsin alueen yhteistyö
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • Valtioiden rajat ylittävien ympäristövaikutusten arviointi
      • UNEP & UNHABITAT
    • Tutkimus ja kehittäminen
    • Avustukset ja tuet
      • Ympäristöministeriön erityisavustukset
      • Ympäristöhallinnon vuosittain myönnettävät valtionavustukset
      • EU:n LIFE-ohjelma
      • Euroopan aluekehitysrahaston rahoitus vihreän siirtymän kehittämishankkeille
      • Avustukset vihreän siirtymän investointihankkeiden edistämiseksi
  • Ajankohtaista
    • Kaikki tiedotteet ja uutiset
    • Tiedotteiden ja uutisten vuosiarkisto
    • Näkökulmat
    • Tapahtumat
      • Ympäristöhallinnon koulutus- ja neuvottelupäivät
    • Podcastit
    • Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Ympäristö- ja ilmastoministeri
    • Organisaatio ja virkamiesjohto
    • Strategia ja tavoitteet
      • Henkilöstöstrategia
      • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
      • Kestävä kehitys ympäristöministeriön toiminnassa
      • Kansainvälisen yhteistyön linjaukset
    • Ympäristöhallinto
      • Ympäristöhallintoa koskevat säädökset
      • Ympäristöministeriön hallinnonalan tulosohjaus
      • Ympäristöhallintoa koskevat kantelut
      • Ympäristöministeriön hallinnonalan konsernistrategia
      • Yhteentoimivuus
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ympäristöministeriön varautuminen erityistilanteisiin
    • Kunniamerkit
    • Ympäristöministeriö työpaikkana
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
  • Yhteystiedot
    • Henkilöstön yhteystiedot
    • Palvelut medialle
    • Saavutettavuus
    • Tietosuoja
      • Evästeet
    • Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
    • Anna palautetta