Rakennetun ympäristön esteettömyyslainsäädäntö

Rakennetun ympäristön esteettömyyslainsäädäntö perustuu YK:n vammaisyleissopimukseen, jota toimeenpannaan kansallisesti rakentamislaissa ja sen nojalla annetussa valtioneuvoston asetuksessa rakennuksen esteettömyydestä. 

YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista

YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista ja sen valinnainen pöytäkirja tulivat Suomessa voimaan kesäkuussa 2016. Se on ensimmäinen vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva oikeudellisesti sitova kansainvälinen asiakirja. Vammaisyleissopimuksella vahvistetaan muissa kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa taattuja oikeuksia ja luodaan valtioille velvollisuus edistää, suojella ja taata kaikille vammaisille henkilöille täysimääräisesti ja yhdenvertaisesti heidän ihmisoikeuksiensa ja perusvapauksiensa toteutuminen.

Esteettömyys on yksi YK:n vammaisyleissopimuksen läpileikkaavista periaatteista. Esteettömyys tulee ottaa huomioon kaikkien artiklojen sisältöä tulkittaessa. Sopimus velvoittaa sen ratifioineita valtioita toteuttamaan asianmukaiset toimet varmistaakseen vammaisille henkilöille muiden kanssa yhdenvertaisen pääsyn fyysiseen ympäristöön sekä kaupunki- että maaseutualueilla. Sopimus velvoittaa myös toteuttamaan asianmukaiset toimet, joilla kehitetään ja saatetaan voimaan yleisölle avoimien tai tarjottavien tilojen saavutettavuutta koskevia vähimmäisstandardeja ja -ohjeita sekä valvomaan niiden täytäntöönpanoa.

Rakentamislaki

Esteettömyys huomioidaan yleisenä näkökulmana rakentamislaissa rakentamisen ohjauksen lähtökohdissa (5 §, turvallisuus) ja rakentamiselle asetettavissa vaatimuksissa (29 §).

Rakentamislain 29 §:ssä säädetään rakentamiselle asetettavista vaatimuksista, joiden mukaan rakennuksen on oltava tarkoitustaan vastaava, korjattavissa, huollettavissa ja muunneltavissa sekä, sen mukaan kuin rakennuksen käyttötarkoituksen mukainen käyttö edellyttää, sovelluttava myös sellaisten henkilöiden käyttöön, joiden kyky liikkua tai toimia on rajoittunut.

Rakentamishankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennus ja sen piha- ja oleskelualueet suunnitellaan ja rakennetaan niiden käyttötarkoituksen, käyttäjämäärän ja kerrosluvun edellyttämällä tavalla siten, että esteettömyys ja käytettävyys otetaan huomioon erityisesti lasten, ikääntyneiden, vammaisten ja liikkumis- ja toimimisesteisten henkilöiden kannalta (35 §). Velvoitetta tarkennetaan valtioneuvoston asetuksessa rakennuksen esteettömyydestä. Asetuksessa on säännöksiä rakennuksen sekä sen piha- ja oleskelualueiden kulkuväylien ja tilojen esteettömyydestä, tasoeroista sekä kokoontumistilojen ja majoitustilojen esteettömyydestä. 

Esteettömyys on yksi rakentamiselle säädetyistä olennaisista teknisistä vaatimuksista. Rakentamisen olennaiset tekniset vaatimukset ja niitä tarkentavat asetukset muodostavat kokonaisuuden, jonka eri osilla on vaikutusta esteettömyyden toteutumiseen. Esimerkiksi ympäristöministeriön asetuksessa rakennuksen käyttöturvallisuudesta on esteettömyyden toteutumisen kannalta olennaisia vaatimuksia esimerkiksi käsijohteista ja valaistuksesta.
Rakennuksia ja niiden piha-alueita lukuun ottamatta rakennetun ympäristön suunnitteluun ja toteutukseen ei tällä hetkellä ole yksityiskohtaista sääntelyä esteettömyyden huomioon ottamisesta. 

Valtioneuvoston asetus rakennuksen esteettömyydestä 

Rakennuksen esteettömyyttä koskevien vähimmäisvaatimusten tarkoitus on edistää ihmisten yhdenvertaisuutta: jokaisen mahdollisuutta osallistua yhteiskunnan toimintoihin, käyttää palveluita, työskennellä, valita asuinpaikkansa ja asua kotonaan. Valtioneuvoston asetus rakennuksen esteettömyydestä, esteettömyysasetuksen, velvoitteet koskevat rakennusta ja sen tonttia tai rakennuspaikkaa.

Asetus sisältää uuden rakennuksen rakentamista, rakennuksen korjaus- ja muutostyötä sekä rakennuksen käyttötarkoituksen muutosta varten tarvittavia tarkempia säännöksiä rakennuksen sekä sen kulkuväylien ja hygieniatilojen mitoituksesta, tasoeroista, kokoontumistiloista ja majoitustiloista.

Esteettömyysasetus koskee tilanteita, joissa tarvitaan rakennuslupa eli uusia rakennuksia ja rakennusluvanvaraisiksi säädettyjä muutoksia ja korjauksia. Olemassa olevan rakennuksen esteettömyyden parantamiseen ei siten ole velvoitetta, ellei rakennukseen tehdä rakennuslupaa edellyttäviä muutoksia tai korjauksia. 

Esteettömyysasetuksen perustelumuistion lisäksi ympäristöministeriö on julkaissut rakennuksen esteettömyydestä ohjeen, johon on koottu esteettömyysasetuksen säännökset ja niiden soveltamiseen liittyvät suositukset. Asetuksen, perustelumuistion ja ohjeen rinnakkaisen lukemisen helpottamiseksi tällä sivulla on lisäksi kooste niiden pykäläkohtaisista teksteistä. Kooste ei sisällä perustelumuistiota ja ohjetta kokonaisuudessaan.

Ympäristöministeriön teettämän selvityksen mukaan esteettömyysasetuksen soveltamisen, tulkinnan tai valvonnan haasteita esiintyy melko vähän. Haasteet liittyvät siihen, missä tilanteissa asetusta tulisi soveltaa ja milloin vaatimuksista voi poiketa. Lisäksi haasteita ilmenee, kun asetusta sovelletaan rakennukseen johtavaan kulkuväylään, sisäänkäynteihin, oviin ja kynnyksiin sekä wc-tiloihin. Selvityksen mukaan aistiympäristön esteettömyyteen tulisi kiinnittää parempaa huomiota.

Pykäläkohtainen koonti esteettömyysasetuksesta, perustelumuistiosta ja ohjeesta

Lisätietoja

Matleena Haapala, lainsäädäntöneuvos 
ympäristöministeriö, Kestävä rakentaminen ja asuminen, Asuminen ja kulttuuriympäristöt Puhelin:0295250332   Sähköpostiosoite:


Niina Kilpelä, yliarkkitehti 
ympäristöministeriö, Kestävä rakentaminen ja asuminen, Elinympäristöt Puhelin:0295250019   Sähköpostiosoite: