Rakentamislaki sujuvoittaa rakentamista ja edistää päästövähennyksiä ja kiertotaloutta
Eduskunta hyväksyi rakentamislain 1.3.2023. Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaisesti rakentamislakiin on tehty muutoksia, jotka keventävät hallinnollista taakkaa ja byrokratiaa sekä selkeyttävät valitusoikeutta. Nämä rakentamislain korjaussarjaksi kutsutut muutokset sisältyvät vuoden 2025 alusta voimaan tulevaan rakentamislakiin.
Rakentamislaki tulee voimaan 1. tammikuuta 2025. Rakentamisluvan käsittelyaikatakuu, rakennuksen hiilijalanjälkilaskenta sekä tietomallimuotoinen rakentamislupa tulevat voimaan 1. tammikuuta 2026 alkaen. Rakentamislailla torjutaan ilmastonmuutosta, edistetään kiertotaloutta, sujuvoitetaan rakentamista ja tuetaan rakennetun ympäristön digitalisaatiokehitystä.
Rakentamislain voimaantuloon saakka rakentamista säätelee maankäyttö- ja rakennuslaki (MRL). Maankäyttö- ja rakennuslaki on ollut voimassa vuosituhannen vaihteesta lähtien. Sinä aikana rakentamisen toimintaympäristö on muuttunut voimakkaasti.
Yksi lupamuoto ja korkeampi lupakynnys sujuvoittavat rakentamista
Rakentamislain myötä lupajärjestelmästä tulee yksinkertaisempi, kun rakennuslupa, toimenpidelupa ja toimenpideilmoitus korvataan yhdellä lupamuodolla, rakentamisluvalla.
Lupaa edellyttävien rakentamishankkeiden kynnystä nostetaan siten, että esimerkiksi alle 30 neliön varaston tai pihasaunan voi rakentaa ilman lupaa, kunhan rakentamis- ja kaavamääräykset sekä rantarakentamisen säännökset täyttyvät. Kaikki rakennukset kuluttavat jatkossakin tontin rakennusoikeutta.
Rakentamislupaa edellyttää 1. tammikuuta 2025 alkaen:
- asuinrakennus
- kooltaan vähintään 30 neliömetrin tai 120 kuutiometrin suuruinen talousrakennus
- kooltaan vähintään 50 neliömetrin suuruinen katos
- yleisörakennelma, jota voi käyttää yhtä aikaa vähintään viisi luonnollista henkilöä
- vähintään 30 metriä korkea masto tai piippu
- vähintään 2 neliömetrin suuruinen valaistu mainoslaite
- energiakaivo
- erityistä toimintaa varten rakennettava alue, josta aiheutuu vaikutuksia sitä ympäröivien alueiden käytölle.
Muiden kuin edellä mainittujen rakennushankkeiden osalta kunta voi rakennusjärjestyksessä määrätä, ettei lupaa tarvita, jos hanke on vähäinen.
Rakentamisluvan käsittelylle on säädetty määräaika. Rakentamislupahakemus on käsiteltävä kolmen kuukauden kuluessa. Suunnittelutehtävän vaativuudeltaan poikkeuksellisen ja erityisen vaativan rakentamishankkeen rakentamislupahakemus sekä puhtaan siirtymän sijoittamislupahakemus on kuitenkin ratkaistava kuuden kuukauden kuluessa.
Työkaluja ilmastonmuutoksen hillintään ja rakentamisen kiertotalouden edistämiseen
Rakentamislaki ohjaa rakentamaan vähähiilisesti, eli huomioimaan rakennuksen koko elinkaaren aikana syntyvät ilmastohaitat ja -hyödyt. Käytännössä tämä tapahtuu uuden lain nojalla annettavilla asetuksilla.
Asetukset rakennuksen ilmastoselvityksestä, rakennustuoteluettelosta ja hiilijalanjäljen raja-arvoista tulevat osaksi Suomen rakentamismääräyskokoelmaa.
Laki vahvistaa myös rakentamisen kiertotaloutta. Uusien olennaisten teknisten vaatimusten mukaan rakennukset on suunniteltava pitkäikäisiksi ja muunneltaviksi. Uusista ja purettavista rakennuksista on selvitettävä käytetyt ja vapautuvat materiaalit sekä rakennuspaikalta pois kuljetettava maa- ja kiviaines ja vaarallisten jätteiden määrä.
Rakentamislaki yhtenäistää rakentamisen suunnittelu- ja työnjohtotehtävissä toimivien pätevyyksien toteamista
Rakentamislain myötä rakentamisen suunnittelu- ja työnjohtotehtävistä tulee säänneltyjä ammatteja.
Suunnittelijoiden ja työnjohtajien on osoitettava pätevyytensä tavanomaiseen, vaativaan, erittäin vaativaan ja poikkeuksellisen vaativaan suunnittelu- ja työnjohtotehtävään ympäristöministeriön valtuuttaman toimijan antamalla todistuksella. Suunnittelijoiden ja työnjohtajien kelpoisuusvaatimuksista säädetään rakentamislaissa vaativuusluokittain. Laissa rakentamisen suunnittelu- tai työnjohtotehtävissä toimivien pätevyyden osoittamisesta (pätevyyden osoittamislaki) säädetään pätevyyksien toteamista koskevasta menettelystä sekä ympäristöministeriön valtuuttamista toimielimistä, jotka myöntävät lain mukaisia pätevyystodistuksia.
Rakentamislaissa on säädetty siirtymäsäännös, jonka mukaan kelpoisuusvaatimukset täyttävänä suunnittelijana ja työnjohtajana pidetään myös henkilöä, jolla on lain voimaan tullessa rakennusvalvontaviranomaisen vastaaviin tehtäviin antama hyväksyntä.
Viime hallituskaudella hyväksytty rakentamislaki
Eduskunta hyväksyi rakentamislain viime hallituskaudella 1. maaliskuuta 2023.
- Hallituksen esitys eduskunnalle rakentamislaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi | valtioneuvosto.fi
- Ympäristövaliokunnan mietintö YmV 27/2022, hallituksen esitys eduskunnalle rakentamislaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi | eduskunta.fi
- Tiedote 1.3.2023: Eduskunta hyväksyi rakentamisen päästöjä pienentävät ja digitalisaatiota edistävät lait
- Tiedote 15.9.2022: Hallitus antoi eduskunnalle rakentamisen päästöjä vähentävät ja digitalisaatiota edistävät lakiesitykset
Korjaussarjassa muutettavaksi esitetyt rakentamislain pykälät
- Rakennusjärjestys 17 §
- Kestävä rakentaminen:
- Rakennuksen vähähiilisyys 38 §
- Rakennuksen elinkaariominaisuudet 39 §
- Sijoittamislupa puhtaan siirtymän teollisuushankkeelle 43 a §
- Rakentamisluvan myöntäminen ennen tonttijaon laatimista ja tontin lohkomista 43 b §
- Purkamisluvan edellytykset 56 §
- Digitaalisuus:
- Rakentamisluvan hakemisen yhteydessä vaadittavat tiedot 61 §
- Erityissuunnitelman toimittaminen 69 §
- Rakentamisluvan käsittelyaikatakuu 68 a §
- Päävastuullisen toteuttajan toteutusvastuu 95 §
- Valitusoikeudet:
- Rakentamislupa 179 §
- Toteuttamislupa 181 §
- Purkamislupa 182 §
- Maisematyölupa 183 §
- Tekninen korjaus:
- Sijoittamislupahakemus 62 §
- Suunnittelijoiden kelpoisuusvaatimukset 83 §
Rakentamislain korjaussarjan lausuntokierros
Ympäristöministeriö sai rakentamislakiin ehdotetuista muutoksista 9.1.-5.3.2024 järjestetyllä lausuntokierroksella 279 lausuntoa. Lakiin tehdään lausuntojen perusteella useita muutoksia.
- Tiedote rakentamislain muutosesityksen lausunnoista ja niiden perusteella lakiin tehtävistä muutoksista 22.4.2024
- Lausuntoyhteenveto luonnoksesta rakentamislain muuttamisesta (pdf) | Hankeikkuna
- Tiedote rakentamislain muutosten lausuntokierroksesta 10.1.2024
- Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi rakentamislain muuttamisesta | Lausuntopalvelu.fi
Ympäristöministeriö on lähettänyt korjaussarjan hallituksen esityksen EU:n tekniseen notifikaatioon.
Rakentamislain asetukset
Ympäristöministeriö valmistelee rakentamislain nojalla annettavia asetuksia. Asetusvalmistelu on kytköksissä rakentamislakiin tuleviin muutoksiin.
- ympäristöministeriön asetus rakennuksen ilmastoselvityksestä ja rakennustuoteluettelosta
- ympäristöministeriön asetus rakennuksen purkumateriaali- ja rakennusjäteselvityksestä
- ympäristöministeriön asetus asuin-, majoitus- ja työtiloista
- ympäristöministeriön asetus rakentamislain tietomallien toimittamisesta
- valtioneuvoston asetus rakentamisen suunnittelutehtävien ja työnjohtotehtävien vaativuusluokkien määräytymisestä sekä tehtävissä edellytettävistä koulutusvaatimuksista
- valtioneuvoston asetus raja-arvoista
Usein kysyttyjä kysymyksiä rakentamislaista
-
Rakentamislaki tulee voimaan 1. tammikuuta 2025. Rakentamisluvan käsittelyaikatakuu, rakennuksen hiilijalanjälkilaskenta sekä rakentamisluvan hakeminen suunnitelmamallilla tai muutoin koneluettavassa muodossa tulevat voimaan 1. tammikuuta 2026.
Rakentamislain voimaantuloon saakka rakentamista säätelee maankäyttö- ja rakennuslaki (MRL).
ympäristöministeriö
-
Eduskunnan viime hallituskaudella hyväksymään rakentamislakiin tehdään pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaisia muutoksia. Tätä hallitusohjelman mukaista rakentamislain muutosesitystä kutsutaan nimellä korjaussarja.
Rakentamislain korjaussarja oli lausunnoilla alkuvuonna 2024. Lakiesitys on annettu eduskunnalle 19.9.2024.ympäristöministeriö
-
Rakentamislakiin on tulossa uutena asiana puhtaan siirtymän sijoittamislupa. Se vauhdittaa puhtaan energian investointien sijoittumista Suomeen.
Kriteerit täyttävien teollisuushankkeiden luvitus ja rakentaminen nopeutuvat, kun niiden sijoittumisesta on mahdollista päättää ilman kaavoitusta.
Hankkeiden ympäristövaikutukset on arvioitava, eikä merkittäviä haittoja saa syntyä.ympäristöministeriö
-
Viime hallituskaudella hyväksytyssä rakentamislaissa museoviranomaiselle säädettiin valitusoikeus, jota sillä ei nykyisen maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti ole. Rakentamislain korjaussarjassa tätä museoviranomaisen valitusoikeutta, joka ei ollut vielä ehtinyt tulla voimaan, rajataan koskemaan valtakunnallisesti ja maakunnallisesti merkittäviä kohteita.
Museoviranomainen saa siis edelleen valitusoikeuden, jota sillä ei tällä hetkellä voimassa olevan lainsäädännön mukaan ole, mutta rajatumpana kuin viime hallituskaudella esitettiin. Muutos sujuvoittaa rakentamista hankkeeseen ryhtyvän kannalta.
Valitusoikeus kumotaan sellaiselta rekisteröidyllä yhteisöltä, jonka toimialaan kuuluu kulttuuriperinnön vaaliminen tai rakennetun ympäristön laatuun vaikuttaminen.
ympäristöministeriö
-
Kyllä, rakentamislupahakemuksen käsittelylle säädetään takuuaika 1. tammikuuta 2026 alkaen.
Kunnan on vuoden 2026 alusta alkaen ratkaistava rakentamislupahakemus kolmen kuukauden kuluttua siitä, kun rakennusvalvonta on ottanut vastaan hakemuksen liitteineen.
Puhtaan siirtymän sijoittamisluvan ja suunnittelutehtävän vaativuudelta poikkeuksellisen tai erityisen vaativan rakentamisluvan käsittelyaikatakuu on kuusi kuukautta.
Jos käsittely viivästyy, kunnan on palautettava rakentamislupamaksusta 20 prosenttia kultakin viivästyneeltä kuukaudelta, ellei viivästys ole aiheutunut hakijasta.ympäristöministeriö
-
Rakentamisen vastuihin ei tule muutoksia.
Viime hallituskaudella hyväksytyssä rakentamislaissa oli uusi päävastuullisen toteuttajan toteutusvastuuta koskeva pykälä. Tämän hallituskauden mukaisessa rakentamislain korjaussarjassa tuo pykälä kumotaan, ja rakentamislain muista pykälistä poistetaan maininta päävastuullisesta toteuttajasta.
Edellisen hallituksen säätämä päävastuullisen toteuttajan toteutusvastuu, joka ei ollut vielä tullut voimaan, uhkaisi lausuntopalautteen perusteella johtaa mm. aikatauluviivästyksiin, lisääntyviin oikeusprosesseihin ja vastuun hämärtymiseen rakennusalan sopimussuhteissa.ympäristöministeriö
-
Korjaussarjalla rakennuksen purkamisen edellytyksiä täsmennetään viime hallituksen hyväksymään rakentamislakiin verrattuna.
Rakennuksen saa purkaa, jos alle 13 vuotta vanha asema-, yleis- tai maakuntakaava sallii purkaminen, eikä rakennusta ole suojeltu lain nojalla.
Alueella, jolla ei ole asema-, yleis-, tai maakuntakaavaa, tai kaava on vanhempi kuin 13 vuotta, rakennuksen purkaminen ei saa aiheuttaa haittaa tulevalle kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.
Suojelemattoman rakennuksen saa purkaa, jos purkaminen johtaa purkumateriaalin uudelleenkäyttöön tai kierrätykseen, ja
1) rakennus sijaitsee kunnassa, jonka rakennukset ovat menettäneet suurimman osan arvostaan
2) rakennukselle ei ole enää käyttötarkoitusta, ja
3) rakennuksen kunto ja korjausmahdollisuudet ovat huonot.
Kunta voi myöntää luvan asemakaavalla suojellun rakennuksen purkamiseen, jos:1) rakennus on ollut kunnan tai kuntaomisteisen yhtiön omistuksessa vähintään kymmenen vuotta
2) rakennus ei ole teknisesti, toiminnallisesti ja taloudellisesti korjattavissa
3) purkaminen johtaa purkumateriaalin uudelleenkäyttöön tai kierrätykseen, ja
4) rakennus ei ole valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä.ympäristöministeriö
-
Rakentamislaissa säädetään uudesta rakentamisen olennaisesta teknisestä vaatimuksesta, jonka mukaan rakentamishankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennus sen käyttötarkoituksen edellyttämällä tavalla suunnitellaan ja rakennetaan vähähiiliseksi (38 §).
Rakentamislain mukaan uuden rakennuksen hiilijalanjälki ja hiilikädenjälki on raportoitava loppukatselmuksen yhteydessä tehtävässä rakennuksen ilmastoselvityksessä.
Rakennukset olisi suunniteltava sellaisiksi, että niiden elinkaaren jalanjälki olisi mahdollisimman pieni ja alittaisi rakennuksen hiilijalanjäljelle asetetun raja-arvon.
Lisäksi vähähiilisyyteen sisältyisi rakennuksen hiilikädenjäljen kasvattaminen, eli mahdollisten ilmastohyötyjen lisääminen suunnittelun ja rakentamisen keinoin. Suunnittelua voidaan ohjata sekä ongelmien välttämiseen, että ratkaisujen löytämiseen. Suuren hiilikädenjäljen tavoittelu tähtää jälkimmäiseen tavoitteeseen.
ympäristöministeriö
-
Vähähiilisyyttä ohjataan raja-arvo-ohjauksen kautta sen vuoksi, että raja-arvot on todettu erinäisin selvityksin vaikuttavimmaksi ja neutraalimmaksi keinoksi ohjata rakennusten elinkaaren kasvihuonekaasupäästöjä.
Vähähiilisyyteen voidaan päästä monia eri reittejä pitkin. Toisissa kohteissa voi olla mielekästä keskittyä energiatehokkuuden maksimointiin, kun taas toisissa kohteissa päästöjä voidaan vähentää käyttämällä vähähiilisiä tai pitkäikäisiä materiaaleja.
Lähtökohtana on, että uusi sääntely tarjoaisi monipuolisemman valikoiman keinoja rakennuksen pienen hiilijalanjäljen toteutukseen. Tarkoituksena on tukea vähähiilisten rakentamisen ja suunnittelun ratkaisujen syntymistä Suomessa.
ympäristöministeriö
-
Uusien rakennusten hiilijalanjäljelle asetetaan rakennustyyppikohtaiset raja-arvot, joita kyseinen rakennus ei saa ylittää.
Raja-arvo asetetaan vain rakennukselle. Rakennuspaikalle ei siis tule ohjaavia raja-arvoja, vaikka ilmastoselvitys laaditaan myös rakennuspaikalle.
Hiilikädenjäljelle ei aseteta raja-arvoa. Huomioitavaa on, että hiilikädenjälkeä ei vähennetä hiilijalanjäljestä.
ympäristöministeriö
-
Korjaussarjassa esitetään vähähiilisyyden ohjaukseen muutoksia, jotka sujuvoittavat menettelyä ja keventävät sääntelystä eri osapuolille aiheutuvaa taakkaa.
Ilmastoselvityksen ja materiaaliselosteen laatimisvelvoitetta supistetaan siten, että niitä ei vaadita pientaloilta tai laajamittaisesti korjattavista rakennuksista tai muista muutostöitä ja laajennuksista.Rakennuksen ja rakennuspaikan ilmastoselvitys on laadittava ja esitettävä rakennuksen loppukatselmusta varten, eli rakennuksen hiilijalanjäljen raja-arvon alittuminen osoitettaisiin vasta hankkeen valmistuttua. Ilmastoselvitystä ei siis tarvitse tehdä vielä rakentamislupaa haettaessa.
Rakennuksen hiilijalanjäljen raja-arvot erotetaan selkeyden vuoksi omaksi pykäläkseen (38 § a). Tarkoitus on toimeenpanna rakennusten energiatehokkuusdirektiivin tulevia muutoksia siten, että raja-arvot ulotetaan koskemaan myös tiettyjä muita yli 1000 neliömetrin rakennuksia.
Materiaaliseloste muuttuu rakennustuoteluetteloksi, mikä tarkoittaa, että rakennusmateriaalien sijaan seurataan rakennustuotteiden määrää. Rakennustuoteluettelo on edelleen esitettävä rakentamislupaa haettaessa ja päivitettävä tarvittaessa loppukatselmuksen yhteydessä.
Ilmastoselvityksen, rakennustuoteluettelon ja hiilijalanjäljen raja-arvojen voimaantulo siirtyy vuodella eteenpäin, eli niiden soveltaminen alkaa 1.1.2026.
ympäristöministeriö
-
Korjaussarjan muutokset koskevat seuraavia digitalisaatioon liittyviä pykäliä:
- Rakentamisluvan hakemista (61 §)
- Erityissuunnitelman toimittamista (69 §)
- Tietojen toimittamista rakennetun ympäristön tietojärjestelmään koskeva siirtymäsäännöstä (197 §)
Ehdotetut muutokset antavat kunnille vuoden lisäajan siirtyä uuteen malliin hakea rakentamislupia. Rakentamislupia haetaan uuden mallin mukaisesti 1. tammikuuta 2026 alkaen, siihen asti rakennuslupaa haetaan maankäyttö- ja rakentamislain mukaisesti.
Muutoksia esitetään myös rakentamislupahakemusten liitteisiin. Liitteistä jäävät pois ilmastoselvitys ja materiaaliseloste, ja niiden sijaan tulee rakennustuoteluettelo.
Rakentamislain voimaantulon jälkeen, eli vuoden 2025 alusta lähtien, rakennusten erityissuunnitelmat on laadittava yhteentoimivassa ja koneluettavassa muodossa.
Kuntien velvoite toimittaa tietoja Ryhtiin saa vuoden lisäajan, kun 197 §:ssä säädetty siirtymäaika tiedon toimittamiselle pitenee vuodella. Kuntien on toimitettava Ryhtiin rakentamista koskevat tiedot vuoden 2028 loppuun mennessä. Kunnat voivat halutessaan ottaa Ryhti-järjestelmän käyttöön jo aikaisemmin, ja rakentamislain mukaiset tiedot voi toimittaa Ryhtiin heti 1. tammikuuta 2025 alkaen.
ympäristöministeriö
-
Maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) mukaan huoneistojärjestelyt ovat toimenpideluvanvaraisia. Kunnalla ei ole ollut mahdollisuutta vapauttaa huoneistojärjestelyjä luvanvaraisuudesta. Nykytilanteessa muutoksia on saatettu käsitellä rakennuslupa-asiana silloin, kun niillä on ollut vaikutusta rakennuksen käyttäjien turvallisuuteen ja terveydellisiin osioihin.
Vuodenvaihteessa voimaan tulevan rakentamislain (731/2023) myötä jatkossa käytössä on vain yksi lupamuoto, joka on rakentamislupa. Lain voimaantullessa luovutaan toimenpideluvasta ja ilmoitusmenettelystä. Korjaus- ja muutostöiden luvanvaraisuutta säädellään jatkossa yleisellä tasolla, jolloin luvanvaraisuuden harkinnassa on otettava huomioon esimerkiksi rakennuskohteen terveellisyyteen ja turvallisuuteen liittyvät seikat.
Rakentamislain mukaan rakentamislupaa hakiessa hakijan tulee liittää hakemukseen rakennuskohteesta ja sen laajuudesta riippuen riittävät selvitykset, kuten rakennuksen rakennussuunnitelmia vastaava tietomalli tai tiedot koneluettavassa muodossa. Nämä tiedot sisältävät myös ne tiedot, jotka kunnan on toimitettava väestötietojärjestelmään väestötietojärjestelmästä ja digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista annetun lain (661/2009) nojalla.
Osana meneillään olevaa rakennetun ympäristön tietojärjestelmän käyttöönottoa niin sanottu rakennus- ja huoneistotietorekisteri on siirretty osaksi Ryhti-järjestelmää. Tämä tulee olemaan rakennetun tiedon ensisijainen lähde. Myös Ryhti-tietojärjestelmään toimitettavien tietojen olla aina ajantasaisia, jotta ne voidaan välittää Väestötietojärjestelmään ja muille viranomaisille, kuten pelastusviranomaisille.
ympäristöministeriö
-
Rakentamislupia haetaan 1.1.2026 lähtien tietomallimuotoisella suunnitelmalla tai muuten koneluettavassa muodossa. Koneluettavalla muodolla tarkoitetaan tiedostomuotoa, josta ohjelmistot pystyvät helposti yksilöimään, tunnistamaan ja poimimaan tietoaineistoja, yksittäisiä tietoja sekä niiden rakenteita.
ympäristöministeriö
Lisätietoja
Kirsi Martinkauppi, hallitusneuvos
ympäristöministeriö, Rakennetun ympäristön osasto, Rakennukset ja rakentaminen Puhelin:0295250177 Sähköpostiosoite: [email protected]