Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Till söksidan
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Klimatet Finlands och EU:s klimatpolitik, internationella klimatförhandlingar
    • Natur och vatten Biologisk mångfald, naturvård, vatten- och havsvård
    • Förebyggande av förorening av miljön Luftföroreningar och luftvård, miljöskador, förorenade områden
    • Boende Planläggning, byggbestämmelser, MBT-avtal, digital byggd miljö
    • Byggande och markanvändning Bostadspolitik, boende för grupper med särskilda behov, bostadslöshet
    • Cirkulär ekonomi Främjande av cirkulär ekonomi, avfall, kemikalier, plast
    • EU och internationellt samarbete Internationella miljöavtal, nordiskt samarbete, bedömning av gränsöverskridande miljökonsekvenser
    • Forskning och utveckling Mål för forsknings- och utvecklingsverksamheten, användning av forskningsdata
    • Understöd och stöd Prövningsbaserade statsunderstöd inom miljöförvaltningen, EU:s Life-program
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • fi
    • Etusivu
    • Vastuualueet
    • Ajankohtaista
    • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Julkaisut
    • Ministeriö
    • Yhteystiedot
  • sv
    • Framsida
    • Ansvarsområden
    • Aktuellt
    • Projekt och lagberedning
    • Publikationer
    • Ministeriet
    • Kontaktinformation
  • en
    • Front page
    • Areas of expertise
    • News
    • Projects and legislation
    • Publications
    • Ministry
    • Contact information

Planering och tillsyn

Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att byggnaden planeras och byggs i enlighet med de bestämmelser och föreskrifter som gäller byggande samt i enlighet med det beviljade tillståndet. Den som påbörjar ett byggprojekt ska ha tillräckliga förutsättningar att genomföra projektet med hänsyn dess svårighetsgrad. Den som påbörjar ett byggprojekt ska också se till att det för byggprojektets del finns projekterare och arbetsledare som uppfyller behörighetsvillkoren och att även andra aktörer inom byggprojektet har tillräcklig sakkunskap och yrkesskicklighet med hänsyn till uppgifternas svårighetsgrad.

Kommunens byggnadstillsynsmyndighet ska övervaka byggandet med tanke på det allmänna intresset samt för sin del se till att det som bestäms i denna lag och med stöd av den iakttas i samband med byggandet.  När tillsynsuppgiftens omfattning och art bedöms ska beaktas byggprojektets svårighetsgrad, sakkunskapen och yrkesskickligheten hos tillståndssökanden och de personer som ansvarar för planeringen och genomförandet av projektet samt övriga omständigheter som inverkar på behovet av tillsyn.

Byggnadsarbete ska utföras så att det uppfyller kraven i de bestämmelser och föreskrifter som gäller byggande och kraven på god byggnadssed.

Myndigheternas tillsyn över ett byggnadsarbete börjar när det tillståndspliktiga byggnadsarbetet påbörjas och upphör i och med slutsynen. Tillsynen gäller, i de arbetsskeden och i den omfattning som myndigheten bestämmer, omständigheter som är av betydelse för ett gott slutresultat av byggandet.

Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att det på byggplatsen förs ett inspektionsprotokoll för bygget. De ansvariga för olika byggnadsskeden som det avtalats om i bygglovet eller vid det inledande mötet samt de som inspekterat arbetsskedena ska verifiera inspektionerna i inspektionsprotokollet för bygget. De anteckningar som görs i inspektionsprotokollet för bygget utgör en beskrivning av förloppet för hela byggnadsarbetet, från att förutsättningarna för att påbörja byggnadsarbetet har konstaterats till att en utförlig sammanfattning av inspektionsprotokollet bifogas som bilaga till det slutsynsprotokoll som upprättats för byggnadstillsynsmyndigheten i samband med slutsynen.

Förordningar

215/2015

  • Statsrådets förordning om ändring av markanvändnings- och byggförordningen | FINLEX
    • Promemoria för Statsrådets förordning om ändring av markanvändnings- och byggförordningen (pdf, på finska)

216/2015

  • Miljöministeriets förordning om planer och utredningar som gäller byggande | FINLEX
    • Motivationspromemoria för miljöministeriets förordning om planer och utredningar som gäller byggande (pdf, på finska)

1063/2024

  • Statsrådets förordning om bestämmande av svårighetsklassen för projekteringsuppgifter och arbetsledningsuppgifter vid byggande samt om vilka utbildningar som krävs för uppgifterna | FINLEX
    • Promemoria (pdf, på finska)

Miljöministeriets anvisningar som hänför sig till förordningarna

  • Miljöministeriets anvisning om planer och utredningar som gäller byggande (pdf)
  • Miljöministeriets anvisning om utförande av och tillsyn över byggnadsarbete (pdf)

Konstruktioners hållfasthet och stabilitet

Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att byggnaden projekteras och uppförs så att konstruktionerna är hållfasta och stabila, lämpar sig för förhållandena på byggplatsen och håller byggnadens hela planerade livslängd. Projekteringen och dimensioneringen av de bärande konstruktionerna ska bygga på reglerna för konstruktionernas mekanik och allmänt godtagna projekteringsgrunder eller på tillförlitliga provresultat eller andra tillgängliga uppgifter. Byggnader ska uppföras med lämpliga byggprodukter med avseende på konstruktionernas hållfasthet och stabilitet.

En byggnad ska projekteras och uppföras så att belastningen på byggnaden under byggtiden och vid användning inte orsakar ras eller formförändringar som skadar hållfastheten eller stabiliteten. Belastningarna får inte heller skada andra delar i byggnaden eller byggnadens installationer eller fasta utrustning. Dessutom ska en byggnad projekteras och uppföras så att en skada på konstruktionerna till följd av en yttre orsak inte är oproportionellt stor i förhållande till den händelse som orsakat skadan.

De väsentliga tekniska kraven för bärande konstruktioner uppfylls då konstruktionerna projekteras och utförs i enlighet med eurokoderna samt tillhörande nationella val. Det är möjligt att tillämpa ett annat projekterings- och utförandesystem, om projekteringen och utförandet leder till att de väsentliga tekniska kraven för konstruktionernas hållfasthet och stabilitet, funktionsduglighet och livslängd uppfylls.

Finskspråkiga anvisningar är gällande. Vi önskar att ni kontaktar miljöministeriet om det finns någon motstridhet mellan svensk och finsk text i anvisningar.

Om ni hittar någon motstridighet med finska anvisningar, var så vänlig och underrätta om avvikelser.

Förordningar

477/2014

  • Miljöministeriets förordning om bärande konstruktioner | FINLEX
    • Dimensioneringsgrunder för bärande konstruktioner, bestämmelser och anvisningar (2016) (pdf)

465/2014

  • Miljöministeriets förordning om geokonstruktioner | FINLEX

125/2016

  • Miljäministeriets förordning om väsentliga tekniska krav för svetsbart armeringsstål och armeringsnät | FINLEX

Miljöministeriets förordningar om nationella val beträffande laster på konstruktioner

3/16

  • Miljöministeriets förordning om nationella val beträffande dimensioneringsgrunder för bärande konstruktioner vid tillämpning av standarden SFS-EN 1990 | FINLEX

4/16

  • Miljöministeriets förordning om nationella val beträffande volymvikter, egenvikt och nyttolaster för byggnader vid tillämpning av standarden SFS-EN 1991-1-1 | FINLEX

5/16

  • Miljöministeriets förordning om nationella val beträffande påfrestningar på konstruktioner utsatta för brand vid tillämpning av standarden SFS-EN 1991-1-2 | FINLEX

6/16

  • Miljöministeriets förordning om nationella val beträffande snölaster vid tillämpning av standarden SFS-EN 1991-1-3 | FINLEX

7/16

  • Miljöministeriets förordning om nationella val beträffande vindlaster vid tillämpning av standarden SFS-EN 1991-1-4 | FINLEX

8/16

  • Miljöministeriets förordning om nationella val beträffande temperaturpåverkan vid tillämpning av standarden SFS-EN 1991-1-5 | FINLEX

9/16

  • Miljöministeriets förordning om nationella val beträffande laster under byggskedet vid tillämpning av standarden SFS-EN 1991-1-6 | FINLEX

10/16

  • Miljöministeriets förordning om nationella val beträffande olyckslaster på bärande konstruktioner vid tillämpning av standarden SFS-EN 1991-1-7 | FINLEX

11/16

  • Miljöministeriets förordning om nationella val beträffande last av kranar och andra maskiner vid tillämpning av standarden SFS-EN 1991-3 | FINLEX

12/16

  • Miljöministeriets förordning om nationella val beträffande laster på silor och behållare vid tillämpning av standarden SFS-EN 1991-4 | FINLEX

13/16

  • Miljöministeriets förordning om nationella val beträffande allmänna regler för dimensionering av geotekniska konstruktioner vid tillämpning av standarden SFS-EN 1997-1 | FINLEX

Miljöministeriets anvisningar som hänför sig till förordningarna

  • Laster pä bärande konstruktioner, bestämmelser och anvisningar (2019) (pdf)
  • Betongkonstruktioner, anvisningar (2016) (pdf)
  • Konstruktioner av betongblock, anvisningar, B9 (1993) (pdf)
  • Stålkonstruktioner, anvisningar (2019) (pdf)
  • Samverkanskonstruktioner i stål och betong, anvisningar (2016) (pdf)
  • Träkonstruktioner, anvisningar (2016) (pdf)
  • Murade konstruktioner, anvisningar (2016) (pdf)
  • Projektering av geokonstruktioner, bestämmelser och anvisningar (2018) (pdf)
  • Aluminiumkonstruktioner, anvisningar (2018) (pdf)

Mer information

Katariina Kevarinmäki
specialsakkunnig
0295250292
[email protected]

Brandsäkerhet

Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att byggnaden på det sätt som användningsändamålet förutsätter projekteras och uppförs så att den är säker vid brand. Risken för att brand uppkommer ska begränsas. Byggnadens bärande konstruktioner ska vara sådana att de vid eldsvåda behåller sin bärförmåga under den föreskrivna minimitid som fastställs med avseende på sammanstörtning, tryggad utrymning och räddningsinsatser samt på att branden ska fås under kontroll. Uppkomsten och spridningen av brand och rök i byggnaden och spridning av brand till närliggande byggnader ska kunna begränsas. Byggprodukter och tekniska anordningar som är lämpliga med avseende på brandsäkerheten ska användas när byggnaden uppförs.

En byggnad ska vara sådan att de som befinner sig där ska kunna rädda sig själv eller räddas vid händelse av brand. Även räddningspersonalens säkerhet ska beaktas vid byggande. Tillståndsmyndigheten får kräva att en säkerhetsutredning utarbetas för byggnadsverk som är särskilt krävande när det gäller utrymningssäkerheten.

Förordningar

745/2017

  • Miljöministeriets förordning om skorstenars konstruktion och brandsäkerhet | FINLEX 

848/2017

  • Miljöministeriets förordning om byggnaders brandsäkerhet | FINLEX

927/2020

  • Miljöministeriets förordning om ändring av miljöministeriets förordning om byggnaders brandsäkerhet | FINLEX

Miljöministeriets anvisningar som hänför sig till förordningarna

  • Murade eldstäder E8 (1985) (pdf)

Mer information

Jyrki Kauppinen
handläggare
0295250122
[email protected]

Katariina Kevarinmäki
specialsakkunnig
0295250292
[email protected]

Sunda byggnader

Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att byggnaden på det sätt som användningsändamålet och miljöförhållandena förutsätter projekteras och uppförs så att den är sund och säker med avseende på inomhusluft, fukt-, temperatur- och ljusförhållanden samt vattenförsörjning. Byggnaden får inte vara sådan att hälsan äventyras på grund av föroreningar i inomhusluften, strålning, förorening av vatten eller mark, bristfällig hantering av rök, avloppsvatten eller avfall eller fukt i byggnadsdelar eller konstruktioner.

Byggandet ska utföras med användning av produkter som inte under deras planerade livslängd orsakar oacceptabla utsläpp i luften inomhus, hushållsvattnet eller miljön. Byggnadens system och anordningar ska vara anpassade till den avsedda användningen, och de ska upprätthålla sunda förhållanden.

Förordningar

782/2017

  • Miljöministeriets förordning om byggnaders fukttekniska funktion | FINLEX

1009/2017

  • Miljöministeriets förordning om inomhusklimat och ventilation i nya byggnader | FINLEX

1047/2017

  • Miljöministeriets förordning om byggnaders vatten- och avloppsinstallationer | FINLEX

814/2020

  • Miljöministeriets förordning om ändring 2 och 10 § av miljöministeriets förordning om byggnaders vatten- och avloppsinstallationer | FINLEX

62/2023

  • Miljöministeriets förordning om ändring av miljöministeriets förordning om byggnaders vatten- och avloppsinstallationer | FINLEX

Väsentliga tekniska krav som gäller byggrodukter

475/2018

  • Miljöministeriets förordning om väsentliga tekniska krav för flexibla anslutningsrör avsedda för byggnaders vattensystem | FINLEX

476/2018

  • Miljöministeriets förordning om väsentliga tekniska krav för PEX-rör avsedda för byggnaders vattensystem | FINLEX

455/2019

  • Miljöministeriets förordning om väsentilga tekniska krav för kopparrör avsedda för vatteninstallioner i byggnader | FINLEX

477/2019

  • Miljöministeriets förordning om väsentilga tekniska krav för avstängningsventiler avsedda för vatteninstallioner i byggnader | FINLEX

478/2019

  • Miljöministeriets förordning om väsentilga tekniska krav för vattenlås avsedda för spillvatteninstallioner i byggnader | FINLEX

480/2019

  • Miljöministeriets förordning om väsentilga tekniska krav för rördelar för mässing och koppar avsedda för vatteninstallioner i byggnader | FINLEX

481/2019

  • Miljöministeriets förordning om väsentilga tekniska krav för mekaniska kopplingar för kopparrör avsedda för vatteninstallioner i byggnader | FINLEX

482/2019

  • Miljöministeriets förordning om väsentilga tekniska krav för envägsventiler avsedda för vatteninstallioner i byggnader | FINLEX

483/2019

  • Miljöministeriets förordning om väsentilga tekniska krav för golvbrunnar avsedda för spillvatteninstallioner i byggnader | FINLEX

497/2019

  • Miljöministeriets förordning om väsentilga tekniska krav för vattenarmaturer avsedda för vatteninstallioner i byggnader | FINLEX

498/2019

  • Miljöministeriets förordning om väsentilga tekniska krav för avloppsrör och rördelar av polypropen avsedda för spillvatteninstallioner i byggnader | FINLEX

499/2019

  • Miljöministeriets förordning om väsentilga tekniska krav för kopplingar för PEX-rör avsedda för vatteninstallioner i byggnader | FINLEX

500/2019

  • Miljöministeriets förordning om väsentilga tekniska krav för flerskiktsrör och deras kopplingar avsedda för lvatteninstallioner i byggnader | FINLEX

1044/2020

  • Miljöministeriets förordning om väsentliga tekniska krav för PE-rör avsedda för vatten- och avloppsinstallationer i byggnader | FINLEX

1112/2020

  • Miljöministeriets förordning om väsentliga tekniska krav för kopplingar till PE-rör avsedda för vatten- och avloppsinstallationer i byggnader | FINLEX

Mer information

Katja Outinen
handläggare
0295250323
[email protected]

Tomi Marjamäki
specialsakkunnig
0295250027
[email protected]

Säkerhet vid användning

Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att byggnaden på det sätt som användningsändamålet förutsätter projekteras och uppförs så att det är tryggt att använda och underhålla den. Byggnaden samt dess utomhusmiljö och förbindelsegångar får inte vara förknippade med oacceptabel risk för olycka eller skada.

Bedömning av acceptabel fara baseras på sedvanlig eller normalt förutsägbar användning av objektet.  Sådan användning inkluderar inte medvetet eller avsiktligt risktagande av användare.

Kravet på säkerhet vid användning hänvisar till tre stora riskgrupper:

  1. Risker för att ramla, halka, falla; risker för sammanstötning och klämning för rörlig användare samt slag, skärskador och klämskador orsakade av rörligt objekt eller lossnande delar av detta;
  2. Brand-, el- och explosionsolyckor; bestämmelser om brandsäkerhet finns i miljöministeriets förordning om byggnaders brandsäkerhet. Bestämmelser om elsäkerhet finns i elsäkerhetslagen och i bestämmelser som utfärdats med stöd av den.
  3. Olyckor förorsakade av fordons rörelse i byggnader och på byggplatser.

Förordningar

1007/2017

  • Miljöministeriets förordning om säkerhet vid användning av byggnader | FINLEX

Mer information

Katariina Kevarinmäki
specialsakkunnig
0295250292
[email protected]

Tillgänglighet

Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att byggnaden och dess gårds- och vistelseområden på det sätt som användningsändamålet, antalet användare och antalet våningsplan förutsätter projekteras och uppförs så att tillgänglighet och användbarhet beaktas särskilt med tanke på barn, äldre och personer med funktionsnedsättning.

Förordningar

241/2017

  • Statsrådets förordning om byggnaders tillgänglighet | FINLEX
    • Promemoria om statsrådets förordning ombyggnaders tillgänglighet (pdf)

683/2024

  • Statsrådets förordning om ändring av 1 § i statsrådets förordning om byggnaders tillgänglighet | FINLEX

Miljöministeriets anvisningar som hänför sig till förordningarna

  • Miljöministeriets anvisning om byggnaders tillgänglighet (pdf)
  • Tillgängliga byggnader (pdf)

Mer information

Niina Kilpelä
överarkitekt
0295250019
[email protected]

Bullerskydd och ljudförhållanden

Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att byggnaden och dess gårds- och vistelseområden på det sätt som användningsändamålet förutsätter projekteras och uppförs så att bullerexponeringen och ljudförhållandena i byggnaden och på byggplatsens gårds- och vistelseområden inte äventyrar hälsan, vila eller arbete.

Konstruktionernas ljudisolering och de installationstekniska anordningarnas ljudnivå och inställningar ska vara sådana att de som befinner sig i byggnaden kan sova och vila ostört och att den verksamhet som byggnadens användningsändamål avser är möjlig med hänsyn till ljudförhållandena. Ljudförhållandena i en byggnad ska bestämmas utifrån ljudnivå och efterklang och på gårds- och vistelseområden utifrån ljudnivå.

Förordningar

796/2017

  • Miljöministeriets förordning om ljudmiljön i byggnader | FINLEX

360/2019

  • Miljöministeriets förordning om ändring av 5 och 6 § i miljöministeriets förordning om ljudmiljön i byggnader | FINLEX

Mer information

Ari Saarinen
miljöråd
0295250257
[email protected]

Energiprestanda

Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att byggnaden på det sätt som användningsändamålet förutsätter projekteras och uppförs så att den är energieffektiv i den meningen att energi och naturresurser förbrukas sparsamt. Beräkningar ska användas för att visa att minimikraven på energiprestanda blir uppfyllda.

De byggprodukter och installationstekniska system som används i byggnaden samt deras reglage och mätare ska vara sådana att energiförbrukningen och effektbehovet förblir låga när byggnaden och dess system används för avsett syfte och sådana att energiförbrukningen kan följas.

När en byggnad repareras eller ändras eller dess användningsändamål ändras på ett sätt som kräver bygglov eller åtgärdstillstånd, ska dess energiprestanda förbättras om det är tekniskt, funktionellt och ekonomiskt genomförbart.

Förordningar

788/2017

  • Statsrådets förordning om de numeriska värdena på energiformsfaktorerna för byggnader | FINLEX

1010/2017

  • Miljöministeriets förordning om nya byggnaders energiprestanda | FINLEX

1048/2017

  • Miljöministeriets förordning om energicertifikat för byggnader | FINLEX

718/2020

  • Miljöministeriets förordning om krav på energiprestanda för vissa installationssystem i byggnader | FINLEX

4/13

  • Miljöministeriets förordning om förbättring av byggnaders energiprestanda vid reparations- och ändringsarbeten (pdf)

2/17

  • Miljöministeriets förordning om ändring av miljöministeriets förordning om förbättring av byggnaders energiprestanda vid reparations- och ändringsarbeten | FINLEX

Bakgrundsmaterial

  • Opas valaistuksen tehontiheyden ja tarpeenmukaisuuden erillistarkastelusta (2018) (pdf, på finska)
  • Beräkning av byggnaders energiförbrukning och effektbehov för uppvärmning, anvisning (2018)
  • D3 Kesäajan lämpötilojen laskentaopas (2012) (pdf, på finska)
  • Testivuosien kuvaus (2012) (pdf, på finska)
  • Väderdata Jyväskylä (2012) (xls)
  • Väderdata Sodankylä (2012) (xls)
  • Väderdata Vanda (2012) (xls)
  • Energiformsfaktorer, Aalto-universitetets tekniska högskola (pdf, på finska)
  • Utlåtande: Lausunto rakenteiden eneriatehokkuuden parantamisen vaikutuksista rakenteiden kosteustekniseen toimivuuteeen, VTT (10.12.2008) (pdf, på finska)
  • Slutrapport: Matalaenergiarakenteiden toimivuus. Tutkimustuloksia ja suosituksia uusiin lämmöneristys- ja energiankulutusmääräyksiin ja -ohjeisiin, TTY (17.6.2008) (pdf, på finska)
  • Lämpöpumppujen energialaskentaopas (3.10.2012) (pdf, på finska)
  • Jäähdytysjärjestelmien energialaskentaopas (2011) (pdf, på finska)
  • Lämmitysjärjestelmien laskentaopas (2012) (pdf, på finska)
  • Aurinkolämmön laskentaopas VTT (2012) (pdf, på finska)
  • Viivamaisten lisäkonduktanssien laskentaopas (2012) (pdf, på finska)
  • Motiveringspromemoria till miljöministeriets förordning om förbättring av byggnaders energiprestanda vid reparations- och ändringsarbeten (27.2.2013) (pdf, på finska)
  • Kalkylbilaga till motiveringspromemorian (pdf, på finska)
  • Promemoria till miljöministeriets förordning om ändring av miljöministeriets fötordning om förbättring av byggnaders energipresranda vid reparations- och ändringsarbeten (12.5.2017) (pdf, på finska)
  • Ikkunoiden ja ovien korjaus- ja muutoshankkeiden ohjeistus (pdf, på finska)
  • Poistoilmalämpöpumput kaukolämpöjärjestelmässä (pdf, på finska)
  • Rakennusten lisälämmöneristäminen (pdf, på finska)
  • VALTO: Energiatehokkuuden parantaminen kulttuurihistoriallisesti arvokkaan rakennuksen korjaushankkeessa (2019)

Mer information

Jyrki Kauppinen
handläggare
0295250122
[email protected]

Byggnaders koldioxidsnålhet

Klimatdeklaration för byggnader och förteckning över byggprodukter

Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att en ny byggnad på det sätt som användningsändamålet förutsätter projekteras och uppförs så att den är koldioxidsnål. Koldioxidfotavtrycket och koldioxidhandavtrycket från byggnader och byggplatser ska i den klimatdeklaration rapporteras i fråga om följande nya byggnader:
1) radhus, 
2) flervåningsbostadshus,
3) kontorsbyggnader och hälsovårdscentraler,
4) affärsbyggnader, varuhus, köpcentrum, butiksbyggnader, butikshallar, teatrar, opera-, konsert- och kongresshus, biografer, bibliotek, arkiv, museer, konstgallerier och utställnings-hallar,
5) inkvarteringsbyggnader, hotell, internat, servicehus, äldreboenden och vårdinrättningar,
6) undervisningsbyggnader och daghem,
7) idrottshallar, 
8) sjukhus, 
9) lagerbyggnader, trafikbyggnader, simhallar och ishallar med en uppvärmd nettoarea på över 1 000 kvadratmeter. 

Skyldigheten att utarbeta en klimatdeklaration gäller inte reparationer och ändringar, utökning av det utrymme som räknas till våningsytan eller utvidgning av en byggnad. Beräkningen av koldioxidfotavtrycket och koldioxidhandavtrycket ska omfatta byggnadens hela livscykel. Vid beräkningen ska metoden för beräkning av byggnaders koldioxidsnålhet samt uppgifterna i den nationella utsläppsdatabasen eller andra uppgifter om miljöegenskaper enligt beräkningsmetoden användas. 

Beräkningen av koldioxidsnålhet ska separat omfatta de nya och återvinningsbara byggnads- och teknikdelar som ingår i byggnaden och byggplatsen. Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att det för en byggnad görs upp en förteckning över byggprodukter på minst huvudritningsnivå. Förteckningen ska i fråga om väsentliga ändringar uppdateras för slutsynen av byggnaden.

Gränsvärde för koldioxidfotavtrycket

Koldioxidfotavtrycket från en ny byggnad får inte överskrida det gränsvärde som enligt användningskategori anges för byggnader. Ett underskridande av gränsvärdet för koldioxidfotavtrycket från en byggnad visas i den klimatdeklaration. Gränsvärdet gäller inte reparationer och ändringar, utökning av det utrymme som räknas till våningsytan eller utvidgning av en byggnad.

Förordning

1027/2024

  • Miljöministeriets förordning om klimatdeklaration för byggnader och förteckning över byggprodukter | FINLEX

Mer information

Maria Tiainen
specialsakkunnig
0295250394
[email protected]

Circulär ekonomi inom byggandet

Den som påbörjar ett byggprojekt ska när bygg- eller rivningslov söks eller när en rivningsanmälan görs lägga fram en sådan utredning om rivningsmaterial och byggavfall av vilken uppskattningar av mängden rivningsmaterial som uppkommer i bygg- eller rivningsprojektet ska framgå. Ingen utredning förutsätts dock i projekt där mängden rivningsmaterial är liten. I ett byggprojekt som gäller en ny byggnad och som inte inbegriper rivning ska det endast ges en uppskattning av mängden jord- och stenmaterial som transporteras bort från byggplatsen.

Utredningen om rivningsmaterial och byggavfall ska uppdateras när bygg- eller rivningsprojektet är slutfört så att det av utredningen framgår uppgifter om mängderna, leveransplatserna för och behandlingen av det bygg- och rivningsavfall som transporterats bort från byggplatsen. Även till utredningen om ett byggprojekt som gäller en ny byggnad ska det fogas uppgifter om det byggavfall som uppkommit. 

Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att de uppgifter som krävs för utredningen om rivningsmaterial och byggavfall anmäls till den databas som Finlands miljöcentral förvaltar.

Förordning

1089/2024

  • Miljöministeriets förordningom utredningen om rivningsmaterial och byggavfall | FINLEX

Mer information

Harri Hakaste
överarkitekt
0295250074
[email protected]

Bruks- och underhållsanvisning

Den som påbörjar ett byggprojekt ansvarar för att det utarbetas anvisningar för bruk och underhåll av en byggnad som används för permanent boende eller arbete eller anvisningar för teknisk skötsel och tekniskt underhåll av byggplatsen eller tomten. Anvisningar ska tas fram också när en byggnad repareras eller ändras och i samband med ändring av användningsändamålet, om åtgärden förutsätter bygglov. Det krävs emellertid inga anvisningar för tillfälliga byggnader, byggnader som uppförs för viss tid, sådana byggnader för semester- och rekreationsbruk som inte används året om eller produktions- och lagerbyggnader där ingen arbetar permanent.

Bruks- och underhållsanvisningarna ska innehålla uppgifter som med beaktande av byggnadens användningsändamål och egenskaper samt byggnadens och dess byggdelars och anordningars planerade användningstid behövs för att byggnaden ska kunna användas på behörigt sätt och för fullgörande av underhållsskyldigheten. Den som påbörjar ett byggnadsprojekt ska beakta att intyg över slutsynen inte kan överlämnas om byggnadens bruks- och underhållsanvisningen, om det har bestämts att en sådan ska utarbetas, inte är tillräckligt klar och kan överlämnas till byggnadens ägare.

I lagen om bedömning av den strukturella säkerheten hos byggnader med stor spännvidd (300/2015) finns särskilda bestämmelser om skyldighet att utarbeta bruks- och underhållsanvisningar för vissa byggnader med stor spännvidd samt om särskilda krav på innehållet i bruks- och underhållsanvisningar för byggnaderna i fråga (20.3.2015/301).

Förordning

300/2015

  • Lag om bedömning av den strukturella säkerheten hos byggnader med stor spännvidd | FINLEX

301/2015

  • Lag om ändring av 117 i och 166 § i markanvändnings- och bygglagen | FINLEX

Bostadsplanering

Den som påbörjar ett byggprojekt ska se till att rum som är avsedda för boende planeras och byggs så att de är ändamålsenliga och trivsamma. Bostäder ska utformas på ett sätt som främjar deras funktion och deras lämplighet för olika och föränderliga boendebehov.

Den som påbörjar ett byggprojekt ska vid placeringen av ett bostadshus och rumsdispositionen i huset samt vid annan bostadsutformning särskilt beakta miljöfaktorer och naturförhållandena.

Förordning

631/2024

  • Miljöministeriets förordning om bostadsutrymmen, inkvarteringslokaler och arbetsutrymmen | FINLEX 

Mer information

Harri Hakaste
överarkitekt
0295250074
[email protected]

Alexandersgatan 4-10, Helsingfors
PB 35, 00023 Statsrådet
Telefonväxel: 0295 16001
[email protected]
 

Ge respons

Kontaktinformation
Tillgängligheten
Dataskydd
Webbplatskarta
 

  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Klimatet
      • Finlands nationell klimatpolitik
        • Den klimatpolitiska planen på medellång sikt
        • Kommunernas klimatplaner
        • Programmet Kommunernas klimatlösningar
        • Frivillig utsläppskompensation
        • Klimatårsberättelsen
          • Klimatårs­berättelse 2025
        • Klimatbarometern
        • Klimatfinansiering
      • Europeiska unionens klimatpolitik
        • Den sociala klimatfonden
      • Internationell klimatpolitik
        • Klimatavtalet från Paris
        • Samarbete för att minska sot- och metanutsläpp
      • Vetenskap som stöd för klimatpolitiken
      • Lagstiftning och anvisningar
    • Natur och vatten
      • Naturens mångfald
        • Nationell politik för biologisk mångfald
        • EU:s strategi för biologisk mångfald
          • EU:s förordning om restaurering av natur
            • Medborgarpanelen om förbättring av naturens tillstånd
              • Medborgarpanelen om förbättring av naturens tillstånd
        • Internationell politik för biologisk mångfald
        • Skydd av arter och naturtyper
        • Livsmiljöprogrammet Helmi
        • METSO – handlingsprogrammet för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland
        • Ekologisk kompensation
          • Kompensationsregistret
        • Frivillig marknad för naturvärden
        • Naturskyddsområden
        • Naturvårdslagstiftning
          • EU:s habitatdirektiv och fågeldirektiv
          • Revideringen av naturvårdslagstiftningen
          • Revideringen av naturvårdslagen
          • Beredningen av en lag om ersättning av skador orsakade av fridlysta arter
        • Friluftsliv
        • Färdplaner för biologisk mångfald
      • Vatten- och havsvården
        • Vatten- och havsvården i Finland
          • Vad ska man göra med en kasserad båt?
        • Förbättring av vattendragens och havets tillstånd 2023–2027
          • Vattnens tur - projekt och deras finansiering
        • Grundvattenskydd
        • Vattenvårds- och havsskyddslagstiftningen och anvisningar
        • Internationellt samarbete inom vatten- och havsvården
        • Understöd och stöd för förbättring av vattendragens och havets tillstånd
      • Markskydd
      • Lagstiftning och anvisningar
    • Förebyggande av förorening av miljön
      • Luftvård
        • Det nationella luftvårdsprogrammet 2030
        • Internationellt samarbete och EU-frågor
      • Skydd av ozonskiktet
        • Internationellt samarbete och EU-frågor
      • Förebyggande av miljöskador
      • Miljötillstånd och tillsyn över miljöskyddet
      • Miljöbrott
      • Förorenade markområden
      • Miljöskadefonden
      • Lagstiftning och anvisningar
    • Boende
      • Bostadspolitiken
      • Ägarbostäder
      • Hyresbostäder
      • Bostadsrättsboende
      • Delägarboende
      • Bostadslöshet
      • Äldres boende
      • Lagstiftning och anvisningar
      • Förortsprogrammet
    • Byggande och markanvändning
      • Bygglagen
      • Lag om påvisande av kompetensen
      • Finlands byggbestämmelsesamling
      • Markanvändningsplanering
        • Avtal om markanvändning, boende och trafik
        • Landskapsplanläggning
        • Utvecklingsbilden av områdesanvändningen
        • Havsplanering
      • Reform av lagstiftningen om områdesanvändning
        • Markanvändnings- och bygglagen
      • Koldioxidsnålt byggande
        • Färdplanen för koldioxidsnålt byggande
        • Level(s) – Gemensamma EU-mätare för resurseffektivitet i byggandet
      • Koldioxidsnål byggd miljö
      • Byggnaders energiprestanda
      • Cirkulär ekonomi inom byggandet
      • Utbyggnad av vindkraft
      • Solkraftsbygge
      • Digital byggd miljö
        • RYHTI-projektet
          • Digitala steg för kommunerna inom Ryhti
        • Interoperabilitet för information om den byggda miljön
      • Hållbara städer
      • Byggnadsskydd och landskapsvård
      • Kulturmiljö
        • Resultat av arbetet
      • Byggprodukter
        • CE-märkning
        • Nationella godkännandeförfaranden
        • Förordningar om typgodkännande
      • Lagstiftning och anvisningar
      • Tillgänglighet i den byggda miljön
        • Tillgänglighetslagstiftningen för den byggda miljön
        • Planering av en tillgänglig byggd miljö
    • Cirkulär ekonomi
      • Programmet för främjande av cirkulär ekonomi
        • Green deal för cirkulär ekonomi
        • EU:s paket om cirkulär ekonomi
      • Avfall
        • Den riksomfattande avfallsplanen
      • Finlands färdplan för plast
      • Hållbar konsumtion och produktion
        • Hållbar offentlig upphandling
      • Kemikalier
        • Kemikalier och cirkulär ekonomi
        • Internationellt samarbete och EU-frågor
      • Lagstiftning och anvisningar
    • EU och internationellt samarbete
      • Internationella miljöavtal
      • Samarbete i EU
      • Det nordiska samarbetet
      • Samarbetet i Arktis och Barentsregionen
      • Bedömning av miljökonsekvenser
      • UNEP & UN-HABITAT
    • Forskning och utveckling
    • Understöd och stöd
      • Miljöministeriets specialunderstöd
      • Årliga statsunderstöd som Miljöförvaltningen beviljar
      • EU:s Life-program
      • Europeiska regionala utvecklingsfonden
      • Understöd för främjande av investeringsprojekt för grön omställning
  • Aktuellt
    • Alla pressmeddelanden och nyheter
    • Beställ pressmeddelanden
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Miljö- och klimatminister
    • Miljöministeriets organisation
    • Strategi och målsättningar
      • Jämställdhet och likabehandling
      • Ministeriets verksamhets miljöpåverkan
      • Riktlinjerna för det internationella samarbetet
    • Miljöministeriets förvaltningsområde
      • Lagstiftning om miljöförvaltningen
      • Klagomål som gäller miljöförvaltningen
    • Visselblåsarskydd
    • Beredskapsärenden vid miljöministeriet
    • Utmärkelsetecknen
    • Miljöministeriet som arbetsplats
      • Tjänste- och arbetskollektivavtals-handlingar
  • Kontaktinformation
    • Kontaktuppgifter till personal
    • Tjänster för media
    • Tillgängligheten
    • Dataskydd
      • Kakor (cookies)
    • Handlingsoffentlighet och begäranden om information
    • Ge respons