Asumisoikeusasuminen
Asumisoikeus (ASO) on vaihtoehto asunnon vuokraamiselle ja omistamiselle. Asumisoikeusasuntoon pääsee tehtyään asumisoikeussopimuksen ja maksettuaan asumisoikeusmaksuna osan asunnon hankintahinnasta. Sen jälkeen maksetaan asumisen aikana käyttövastiketta. Asuntoa ei voi lunastaa omaksi, mutta asukkaalla on pysyvä asumisturva.
Asumisoikeusasunnot ovat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta rahoitettu valtion tuella, joko arava- tai korkotukilainalla.
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Ara jakaa tietoa asumisoikeusasumisesta.
Asumisoikeusasunnon hakeminen on muuttunut
Asumisoikeusasuntojen hakemista on uudistettu, jotta järjestelmä palvelisi paremmin asunnontarpeessa olevia hakijoita. Aran ylläpitämä uusi järjestysnumerorekisteri helpottaa ja nopeuttaa asunnon hakuprosessia.
Uusien asukasvalintasäännösten soveltaminen alkaa 1.9.2023 ja uusi asukasvalintajärjestelmä on otettu käyttöön. Vanhojen, pysyvien järjestysnumeroiden voimassaolo on päättynyt 31.12.2023.
Uudet järjestysnumerot ovat voimassa kaksi vuotta numeron antamispäivästä, ja niitä voi olla käytössä vain yksi numero kerrallaan.
Uutta, määräaikaista järjestysnumeroa ei lähtökohtaisesti voida uudistaa. Uudistaminen on kuitenkin mahdollista poikkeustapauksessa vammaisen asunnonhakijan kohdalla, jos hän ei ole saanut tarvitsemaansa asuntoa järjestysnumeron voimassaolon aikana. Näissä tapauksissa uudistamista haetaan Aralta.
Kun järjestysnumero on haettu, asumisoikeusasuntoa haetaan suoraan asumisoikeusasuntojen omistajayhteisöiltä. Hakijat hyväksytään asumisoikeuden haltijaksi järjestysnumeron mukaisessa järjestyksessä. Hakijatalouden on alitettava asetettu varallisuusraja.
Asumisoikeusasumisen perusperiaatteita
Asumisoikeusasuntoja on tarjolla suurimmissa kaupungeissa ja kunnissa. Valtion tuella tuotettuja asumisoikeusasuntoja omistavat kunnat, yleishyödylliset yhteisöt ja asumisoikeusyhdistykset.
- Asuntoa ei voi lunastaa omaksi. Asumisoikeuden haltija voi luopua asumisoikeudesta tai vaihtaa asunnon toiseen.
- Talon omistaja ei voi irtisanoa asumisoikeussopimusta.
- Asumisoikeussopimuksen yhteydessä maksetaan asumisoikeusmaksu ja kuukausittain käyttövastiketta.
- Valtion lainoittaman tai korkotukeman asumisoikeusasunnon alle 55-vuotiaan hakijan on alitettava varallisuusrajat. Muulla rahoituksella rakennetun talon omistaja päättää asukasvalinnastaan.
- Asumisoikeusasuntoa tulee käyttää omana tai perheen vakituisena asuntona. Jos oleskelee väliaikaisesti toisella paikkakunnalla esimerkiksi työn tai opiskelun vuoksi, asunnon voi kuitenkin luovuttaa toisen käyttöön enintään kahdeksi vuodeksi.
- Huoneiston kunnossapidosta vastaa talonomistaja. Jos asukas haluaa tehdä asuntoon muutostöitä, on niistä sovittava omistajan kanssa.
- Laki asumisoikeusasunnoista (393/2021)
Kysymyksiä ja vastauksia asumisoikeusjärjestelmästä
-
Asumisoikeus on vaihtoehto asunnon vuokraamiselle ja omistamiselle. Se on asumismuoto, jossa asukkaalla on asumisoikeus rakennuttajayhtiön omistamaan asuntoon.
Asumisoikeusasuminen on lähempänä vuokra-asumista kuin omistusasumista, koska asukas ei omista asuntoa eikä hän voi lunastaa sitä itselleen. Asukas ei kanna riskiä asunnon myynnistä, eikä mahdollinen asunnon arvonlasku koidu hänen haitakseen – toisaalta asukas ei myöskään hyödy mahdollisesta asunnon arvonnoususta.
Asumisoikeusasuminen on verrattain huoleton ja riskitön asumisen muoto, jossa asumiskustannukset ovat usein vapaarahoitteista vuokra-asuntoa matalammat. Asukkaalla on kattava asumisturva sekä hyvät mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa talon ja omistajan toimintaan.
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Ara jakaa tietoa asumisoikeusasumisesta.
-
Asumisoikeusasunnot omistaa ne rakennuttanut yhteisö. Suomessa on noin 50 000 asumisoikeusasuntoa, joista suurimman osan omistaa yleishyödyllinen asumisoikeusyhtiö (75 %), noin neljänneksen kunta ja noin yhden prosentin asumisoikeusyhdistys.
Asukas ei omista asumisoikeusasuntoa, vaan hänellä on asuntoon asumisoikeus.
-
Asukas maksaa kertaluontoisen asumisoikeusmaksun sekä kuukausittaista käyttövastiketta ja saa pysyvän asumisoikeuden asuntoon. Asumisoikeusmaksu on 15 prosenttia rakennuskustannuksista ja se on verrattavissa panttiin: maksu palautetaan asunnosta pois muuttavalle asukkaalle rakennuskustannusindeksillä tarkistettuna. Käyttövastike on vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokria matalampi.
Asukkaalla on pysyvä asumisturva, sillä asumisoikeussopimusta ei voi irtisanoa asunnon omistajasta johtuvasta syystä. Asumisoikeuden haltija voi luopua asumisoikeudestaan tai vaihtaa asunnon toiseen. Omistajan on lunastettava asumisoikeus ja maksettava asumisoikeusmaksu takaisin kolmen kuukauden irtisanomisajalla.
Asukkaan ei tarvitse huolehtia omistamiseen liittyvistä velvoitteista, kuten asunnon kunnossapidosta ja hallinnosta, vaan niistä vastaa asunnon omistaja. Kunnossapitovastuu kuuluu siis asunnon omistajalle. Asumisoikeusasunnoista annetun lain 27 §:n 1 momentin mukaan asumisoikeuden haltija on velvollinen korvaamaan asumisoikeusyhteisölle vahingon, jonka hän tahallisesti taikka laiminlyönnillään tai muulla huolimattomuudellaan aiheuttaa huoneistolle. Asumisoikeuden haltija ei kuitenkaan ole vastuussa tavanomaisesta kulumisesta, joka aiheutuu huoneiston käyttämisestä asumisoikeussopimuksen mukaiseen tarkoitukseen. Asukas ei myöskään kanna asunnon myymiseen liittyvää riskiä.
Päätösvalta asumisoikeusasunnoista kuuluu omistajalle, mutta asukkailla on kattava tiedonsaanti- ja osallistumisoikeus talon ja yhtiön hallintoon. Asukas voi käyttää oikeuksiaan esimerkiksi asukaskokouksessa, asukastoimikunnassa, hallituksessa tai yhteistyöelimessä. Asukas voi myös toimia valvojana tai luottamushenkilönä.
Asukas ei omista asuntoa eikä myöskään voi lunastaa sitä omakseen, vaan asunnon omistusoikeus kuuluu rakennuttaneelle yhteisölle.
Koska asumisoikeusasunnot ovat joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta rakennettu valtion tuella joko arava- tai korkotukilainalla, kohdistuu niihin käyttö- ja luovutusrajoituksia: asunnot ovat pysyvästi asumisoikeuskäytössä, asukkaiden maksama käyttövastike määräytyy omakustannusperiaatteella eikä taloja voi luovuttaa kuin vastaavalle toimijalle säädeltyyn luovutushintaan.
-
Asumisoikeusasuntoja on noin 56 000 kappaletta ja niissä asuu noin 100 000 asukasta. Asumisoikeusasunnot muodostavat noin 1,5 prosenttia Suomen asuntokannasta. Asumisoikeusasuntoja on yhteensä 48 kunnassa, mutta suurin osa (45 %) sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Valtaosa asumisoikeusasunnoista on rahoitettu valtion tuella, joko arava- tai korkotukilainalla.
-
Hallitus on päättänyt lopettaa valtion korkotukilainojen hyväksymisen uusille asumisoikeustaloille. Tämä tarkoittaa, että valtion tukemalla korkotukilainalla ei enää rakenneta uusia asumisoikeuskohteita. Vanhoille 31.12.2023 mennessä Aralle jätetyille hakemuksille voidaan hyväksyä korkotukilainoja siirtymäaikana vuoden 2025 loppuun saakka. Asumisoikeuskohteita on mahdollista rakentaa vapaarahoitteisesti.
Ympäristöministeriö selvittää tuen lopettamisen vaikutuksia asumisoikeusyhteisöjen talouteen. Selvityksen kohteena on myös, miten voitaisiin purkaa asumisoikeusjärjestelmän riskejä asukkaiden asumisturvaa kunnioittaen. Selvitys valmistuu syksyllä 2024, minkä jälkeen käynnistetään mahdollisten lainsäädäntömuutosten valmistelu.
-
Asumisoikeusasukkaan kannalta lakiuudistus sisältää monia erilaisia muutoksia.
Asumisoikeusasunnon vaihto
Lakiuudistus vaikuttaa asumisoikeusasunnon hakemiseen. Keskinäiset vaihdot ovat asumisoikeusasunnoissa edelleen mahdollisia ilman järjestysnumeroa. Omassa asumisoikeuskohteessa voi vaihtaa asumisoikeusasuntoa ilman järjestysnumeroa. Muissa asumisoikeusasunnon vaihdoissa sen sijaan tarvitaan järjestysnumero. Asumisoikeusasuntojen vaihdoissa ei enää tarkisteta vaihtajan varallisuutta.
Asukashallinto
Lakiuudistuksen myötä asumisoikeusasumisen asukashallinto on uudistunut. Parhaiten asukashallintoon pääsee mukaan osallistumalla oman talon tai asumisoikeuskohteen asukaskokoukseen. Uusi laki mahdollistaa aiempaa paremmin myös virtuaalisten ja hybridikokousten järjestämisen. Asukastoimikunnan oikeudet osallistua asumisoikeuskohteen hallintoon on lueteltu asumisoikeuslain 44 §:ssä.
Asumisoikeusyhteisön ja asukkaiden välinen yhteistyöelin, joka käsittelee yhteisötason talous- ja muita asioita, tuli lakiuudistuksen myötä pakolliseksi. Yhteistyöelimellä on oikeus osallistua asumisoikeuslain 46 §:ssä lueteltujen, yhtiön kaikkia asumisoikeustaloja koskevien talouden ja hallinnon asioiden käsittelyyn. Yhteistyöelin voi valita talouden ja hallinnon valvojan tarkastamaan määräämäänsä taloudellista seikkaa. Yhteistyöelin valitsee myös asumisoikeuden haltijoiden edustajan asumisoikeusasioiden valtakunnalliseen neuvottelukuntaan, jossa käsitellään asumisoikeusjärjestelmän kehittämiseen liittyviä asioita. Neuvottelukunnan tehtävänä on seurata asumisoikeusjärjestelmän toimintaa, tehdä aloitteita ja antaa lausuntoja sekä kehittää asumisoikeusasumista koskevia asioita.
Uudessa asumisoikeuslaissa parannetaan asukkaiden tiedonsaantioikeuksia (44, 46, 50, 51 ja 53 §). Asukaskokouksella ja asukastoimikunnalla on oikeus saada tietoja 44 §:n mukaisten oikeuksiensa laajuudessa asumisoikeuskohteesta. Yhteistyöelimellä on oikeus saada tietoja 46 §:ssä säädettyjen oikeuksiensa laajuudessa. Asumisoikeuslain 51 §:ssä säädetään tiedoista, jotka asumisoikeusyhteisön on annettava asumisoikeuden haltijoille käyttövastikkeiden perusteista.
Asumisoikeusyhteisön on annettava asumisoikeuden haltijoille tiedot käyttövastikkeen määräytymisen, tasaamisen ja jyvityksen perusteista, tasauksen vaikutuksesta käyttövastikkeeseen sekä käyttövastikkeilla kerättyjen varojen käytöstä. Nämä tiedot on toimitettava asukaskokoukselle ja yhteistyöelimelle ja lisäksi tietojen tulee olla asukkaiden saatavilla sähköisesti (51 §).
Asukkaiden hallitusedustajien määrää lisättiin: yhteisön hallituksessa tulee olla vähintään kaksi ja vähintään 40 prosenttia asumisoikeuden haltijoita.
Asumisoikeusyhteisön toiminnan tarkoitus kirjattiin asumisoikeuslakiin. Vastaava säännös on myös korkotukilaissa. Asumisoikeusyhteisön toiminnan tavoitteena ovat hyvät ja turvalliset asuinolot kohtuullisin kustannuksin. Yhtiöiltä myös edellytetään raportointia tavoitteen toteutumisesta osana toimintakertomusta.
Muita muutoksia asumisoikeuslakiin
Jos asumisoikeusasunto halutaan luovuttaa eteenpäin, on siinä asuttava kaksi vuotta ennen kuin se voidaan luovuttaa asumisoikeuslain mukaisesti perheenjäsenelle tai suoraan etenevässä tai takenevassa polvessa olevalle sukulaiselle. Asumisaikavaatimus ei koske erotilanteita.
Uudessa asumisoikeuslaissa on selvemmät säännökset korjauksista ilmoittamisesta ja asumisoikeuden haltijan oikeudesta saada hyvitystä käyttövastikkeesta.
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus, Ara, valvoo asumisoikeusasuntojen asukasvalintaa ja asukashallintoa.
Asumisoikeusasunnosta perittävän käyttövastikkeen ylärajaa säätelevää säännöstä täsmennettiin siten, että käyttövastikkeen on oltava pienempi kuin vastaavasta asunnosta yleensä perittävä vuokra.
Asumisoikeuskohteessa on mahdollista muuttaa asumisoikeusasuntojen käyttövastikkeiden jyvitystä. Asumisoikeusyhteisön on haettava jyvityksen muuttamiseen lupa ARAlta. Lopputuloksen on oltava kohtuullinen ja oikeudenmukainen eivätkä muutokset saa kohtuuttomasti korottaa käyttövastiketta.
Uusi laki ei tuo muutoksia asumisoikeussopimusten pysyvyyteen.
-
Uusi asukasvalintajärjestelmä otettiin käyttöön 1.9.2023. Vanhojen, pysyvien järjestysnumeroiden voimassaolo päättyi 31.12.2023. Järjestysnumerot haetaan Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Aran valtakunnallisesta järjestysnumerorekisteristä. Uudet 1.9.2023 tai sen jälkeen haetut järjestysnumerot ovat voimassa kaksi vuotta ja niitä voi saada vain yhden kerrallaan.
Kun järjestysnumero on haettu, asumisoikeusasuntoa haetaan suoraan asumisoikeusasuntojen omistajayhteisöiltä. Hakijat hyväksytään asumisoikeuden haltijaksi järjestysnumeron mukaisessa järjestyksessä. Hakijatalouden on alitettava asetettu varallisuusraja.
Uutta, määräaikaista järjestysnumeroa ei voida uudistaa. Uudistaminen on kuitenkin mahdollista poikkeustapauksessa vammaisen asunnonhakijan kohdalla, jos hän ei ole saanut tarvitsemaansa asuntoa järjestysnumeron voimassaolon aikana. Näissä tapauksissa uudistamista haetaan Aralta.
-
Asumisoikeusjärjestelmän perusperiaatteet säilyvät ennallaan. Jatkossakin esimerkiksi:
- Asukas ei omista asumisoikeusasuntoa eikä voi lunastaa sitä itselleen. Asukas voi luopua asumisoikeudestaan tai vaihtaa asunnon toiseen.
- Asukkaalla on pysyvä asumisturva. Talon omistaja ei voi irtisanoa asumisoikeussopimusta.
- Asukas maksaa kertaluontoisen asumisoikeusmaksun sekä kuukausittaista käyttövastiketta. Asumisoikeusmaksu palautetaan asunnosta pois muuttavalle.
- Asumisoikeusasuntoa tulee käyttää omana tai perheen vakituisena asuntona.
- Talon kunnossapito ja hallinto kuuluvat omistajan vastuulle.
- Valtion lainalla tai korkotuella rakennetuissa asumisoikeusasunnoissa on varallisuusrajat, jotka alle 55-vuotiaiden asunnonhakijoiden tulee täyttää.
-
Lisätietoja uudesta asukasvalintajärjestelmästä antaa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Arasta.
Asukasvalintajärjestelmää koskevat tiedustelut voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Lisätietoja asumisoikeusasunnon hakemisesta antavat asumisoikeusyhteisöt ja Ara.
Lisätietoja
Anu Karjalainen, lainsäädäntöneuvos
ympäristöministeriö, Rakennetun ympäristön osasto, Asuminen ja kulttuuriympäristöt Puhelin:0295250067 Sähköpostiosoite: [email protected]