Hoppa till innehåll
Media

Bostadsproduktionen pågår och trafikprojekt inleds i Helsingforsregionen

kommunikationsministerietmiljöministeriet
Utgivningsdatum 25.8.2021 14.01
Pressmeddelande

Genom avtalen om markanvändning, boende och trafik (MBT) har man i fjol styrt utvecklingen av samhällsstrukturen i de största stadsregionerna i en allt mer hållbar riktning. Helsingfors stadsregion och staten har analyserat resultaten av det första MBT-året. I början av avtalsperioden ser det ut som om man kan uppnå målen om en samhällsstruktur som är smart med tanke på både människorna och klimatet. Planläggningen, bostadsproduktionen och åtgärderna inom transportsektorn har framskridit huvudsakligen som planerat.

Den bostadsproduktion som blev färdig 2020 är förlagd till områden som har goda kollektivtrafikförbindelser och kan nås på ett hållbart sätt. Den byggrätt för boende som anvisades i kommunernas planläggning var 1,5 miljoner kvadratmeter våningsyta, vilket var något under det årliga målet enligt avtalet. Mängden kvadratmeter våningsyta för boende som trädde i kraft uppgick till en miljon.

”Vi kan vara mycket nöjda över att avtalet har visat sig fungera och att detta genast har börjat synas i form av nya bostäder och över att förutsättningarna för utsläppssnåla transporter har kunnat förbättras. I denna gren visar samarbetet sin styrka. De som gynnas är regionens invånare och våra klimatmål, som MBT-avtalen sätter fart på”, säger miljö- och klimatminister Krista Mikkonen.

Antalet bostäder som byggdes, det vill säga 18 200, överskred rejält det årliga målet på 16 500 bostäder. ”En livlig bostadsproduktion är en fin sak i synnerhet under coronatiden, vars effekter var svåra att förutse på förhand. Priserna har stigit, men de nya bostäder som byggts har underlättat situationen. I takt med att avtalsperioden framskrider måste man se till att produktionen av bostäder till rimligt pris också hålls på eftersträvad nivå i hela regionen och att bostadslösheten fortsätter att minska”, säger minister Mikkonen.

Efterfrågan på bostäder har fortsatt att vara hög, priserna har stigit och i synnerhet större bostäder har blivit mer populära. ”Undantagsförhållandena under pandemin har påverkat efterfrågan, men det är klart att man i fortsättningen, vid uppföljningen av MBT-avtalen, utöver antalet nya bostäder också bör fästa mer uppmärksamhet vid kvalitetsfaktorer: Hjälper avtalen att producera bostäder för olika behov och bidrar de till en smidig vardag”, frågar sig minister Mikkonen.

Lösningarna inom trafiken stöder en smidig vardag

Staten beviljade sammanlagt 13 miljoner euro i understöd till 16 olika projekt för förbättring av förhållandena för gång och cykling i Helsingforsregionen. ”Vi skapar förutsättningar för att öka gång och cykling. Aktiv vardagsmotion främjas bäst genom trafiklösningar”, säger kommunikationsminister Timo Harakka.

Situationen inom kollektivtrafiken har varit mycket svår på grund av det minskade antalet passagerare och de låga biljettintäkterna till följd av coronapandemin. Staten har beviljat understöd för ordnandet av den offentliga persontrafiken för 2020 och 2021 såväl i enlighet med MBT-avtalet som med ett separat, historiskt omfattande kollektivtrafikstöd. På detta sätt har man sett till att människorna bland annat kommer till sina arbetsplatser och har tillgång till tjänster i alla skeden av coronapandemin.

”Att återställa förtroendet för kollektivtrafiken, öka antalet användare och garantera en högklassig service utgör nu en viktig uppgift för våra avtalsparter”, säger minister Harakka.

De stora spårtrafikprojekt som ingår i MBT-avtalet, såsom Esbo stadsbana och nästa fas av huvudbanan Böle-Riihimäki, har kommit igång smidigt. De kommer att vara betydande byggprojekt under de närmaste åren och kommer att kräva mycket samarbete mellan parterna även i fortsättningen. Projekten förbättrar förutsättningarna såväl för bostadsproduktionen och en hållbar samhällsutveckling som för kollektivtrafiken. Det finns dock fortfarande utmaningar när det gäller de regionala åtgärderna, såsom att hitta depåer för närtågstrafiken och rastplatser för den tunga trafiken. ”För att närtågstrafiken ska kunna ökas tillräckligt måste det hittas en plats för depåerna”, säger minister Harakka.

”I Helsingfors är vi nöjda över att resultaten av dessa avtal har underlättat människornas vardag och fört oss närmare klimatmålen för Helsingfors region och hela Finland. Det är viktigt att stadsregionerna och staten fortsätter sitt ambitiösa arbete för att uppnå målen inom markanvändningen, boendet och trafiken”, säger Helsingfors biträdande stadsdirektör Anni Sinnemäki.

”Städerna önskar att staten i framtiden ökar sina finansiella satsningar på investeringar i hållbar tillväxt. Huvudstadsregionen har vuxit kraftigt under de senaste åren och därför är det viktigt att den nuvarande regeringens ambitioner i fråga om spårkollektivtrafiken i städerna är högre än tidigare”, fortsätter Sinnemäki.

Avtalet mellan kommunerna i Helsingforsregionen och staten gäller åren 2020–2031, och de praktiska åtgärderna gäller de första fyra åren.

Mer information

Timo Juurikkala
Miljö- och klimatminister Krista Mikkonens specialmedarbetare
tfn 0295 250 109
[email protected]

Johanna Juselius
kommunikationsminister Timo Harakkas specialmedarbetare
tfn 0295 342141
[email protected]

Juha Nurmi
specialsakkunnig, miljöministeriet
tfn 0295 250181
[email protected]

Maria Torttila
specialsakkunnig, kommunikationsministeriet
tfn 0295 342237
[email protected]

Krista Mikkonen Timo Harakka