Tjänster från ett enda serviceställe och smidiga tillståndsförfaranden
I och med reformen av statens regionförvaltning inleder statens nya tillstånds- och tillsynsverk sin verksamhet den 1 januari 2026. Reformen möjliggör tjänster från ett enda serviceställe och smidigare tillståndsförfaranden i miljöärenden på statlig nivå.
Riksdagen godkände den 18 juni 2025 lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket.
Vad betyder ett enda serviceställe?
Ett enda serviceställe betyder att en enda statlig miljömyndighet med riksomfattande behörighet i fortsättningen ansvarar för att tillståndsförfarandena och andra förfaranden framskrider och för samordningen av dem.
Tillstånds- och tillsynsverket ska i fortsättningen på ett centralt sätt sköta myndighetsuppgifter enligt miljöskyddslagen (527/2014), vattenlagen (587/2011), avfallslagen (646/2011), lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (252/2017), naturvårdslagen (9/2023), lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen (1299/2004) och vissa andra lagar som gäller miljön (till exempel lagen om bedömning av miljökonsekvenserna av myndigheters planer och program 200/2005 samt delvis marktäktslagen 555/1981, lagen om områdesanvändning 132/1999 och bygglagen 751/2023). Dessutom kan MKB-förfarandena och Natura-bedömningarna behandlas på ett smidigare sätt som en del av tillståndsbehandlingen.
Lagstiftningsprojektets tidsplan:
- Utkastet till regeringsproposition var ute på remiss den 20 juni–30 augusti 2024.
- Regeringen lämnade sin proposition till riksdagen den 30 april 2025.
- Riksdagen godkände propositionen den 18 juni 2025.
- Det nya ämbetsverket inleder sin verksamhet och lagstiftningen om ett enda serviceställe träder i kraft den 1 januari 2026.
Regeringen genomför flera projekt för smidigare tillståndspraxis
Lagstiftningsprojektet om ett enda serviceställe har varit en del av ett mer omfattande genomförandeprojekt för ett enda serviceställe. Dessutom har tillståndspraxis gjorts smidigare i flera andra projekt:
- Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket och till vissa lagar som har samband med den (riksdagen, på finska)
- Ändring av lagen om tillståndsförfaranden för förnybar energi (riksdagen, på finska)
- Regeringens proposition om en reform av statens regionförvaltning (riksdagen, på finska)
- Kontaktpunkt för nettonollindustriprojekt och företräde för strategiska projekt (riksdagen, på finska)
- Kontaktpunkt för projekt för kritiska råmaterial och prioritetsstatus för strategiska projekt (riksdagen, på finska)
- Miljömålen för vattenvården och undantag från målen (riksdagen, på finska)
- flera andra projekt som genomför föresatserna i regeringsprogrammet om tillståndsförfaranden och smidigare processer.
Genomförandeprojektet för ett enda serviceställe
Miljöministeriet har inlett ett projekt för att genomföra modellen med tjänster från ett enda serviceställe i fråga om miljöuppgifter. För att tjänster från ett enda serviceställe ska bli verklighet behöver man utveckla verksamhetssätt och förfaranden för det nya tillstånds- och tillsynsverket. Projektet pågår parallellt med finansministeriets genomförandeprojekt för att planera och inrätta tillstånds- och tillsynsverket.
I genomförandeprojektet för miljöuppgifter görs dessutom ett pilotförsök med att sköta uppgiften som nationell kontaktpunktsmyndighet, och för tillstånds- och tillsynsverket bereds en verksamhetsmodell för uppgiften som kontaktpunktsmyndighet. Kravet på en myndighet som samordnar tillståndsförfarandena grundar sig på EU-rättsakter. I projektet utvecklas också genomförandet av förfarandet vid miljökonsekvensbedömning och främjas digitaliseringen av förfarandet.
Digitaliseringsprojekten främjar elektroniska tjänster
Genomförandet av modellen med ett enda serviceställe kräver många betydande reformer i miljömyndigheternas informationssystem. Ett digitalt serviceställe för miljöfrågor är resultat av flera digitaliseringsprojekt.
Projektet ”samordning av digitaliseringen av samservicetjänster” (YLP Digi) säkerställer att flera informationssystemspecifika och organisationsspecifika utvecklingsprojekt jobbar mot samma mål, det vill säga digitala tjänster från ett enda serviceställe i miljöfrågor. Projektet ”utveckling av informationsstrukturer och interoperabilitet inom miljövården” (YTY) främjar interoperabiliteten hos miljövårdsinformationen så att informationen kan flöda smidigt genom myndigheternas servicekedja.
Projektets publikationer och andra resultat
- Finlands miljöcentral: Vesienhoidollinen kompensaatio: Oikeudellinen selvitys vesimuodostumiin kohdistuvien vaikutusten kompensoinnista lupamenettelyssä
- Statsrådets publikationsarkivet: Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn asiakirjojen laajuus ja tarkkuus: Selvitys ympäristöministeriölle
Miljöministeriet har låtit göra en utredning för att stödja ett projekt för utveckling av miljökonsekvensbedömningen, som genomförs som en del av projektet för genomförande av tjänster från ett enda serviceställe:
Information om hur lagstiftningsprojektet om ett enda serviceställe framskrider och de handlingar som gäller projektet finns i Statsrådets projektportal (på finska):
Frågor och svar om lagstiftningsprojektet om tjänster från ett enda serviceställe och om miljöuppgifterna inom regionförvaltningsreformen
-
Regionförvaltningsverken och närings-, trafik- och miljöcentralerna har varit verksamma sedan ingången av 2010. Miljöuppgifterna är koncentrerade till fyra regionförvaltningsverk och tretton närings-, trafik- och miljöcentraler, som verkar med stöd av sin regionala behörighet.
De uppgifter som sköts av de ämbetsverk som svarar för statens tillstånds- och tillsynsuppgifter samt anknytande styruppgifter, eventuella överlappningar av dem eller deras placering vid olika ämbetsverk samt ämbetsverkens organisationslösningar har utretts flera gånger under tidigare regeringsperioder sedan 2012. Gemensamt för utredningarna är att ämbetsverkens regionalt begränsade behörighet och ett otillräckligt antal anställda i förhållande till arbetsmängden leder till tydliga utmaningar för miljöförvaltningens tillstånds- och tillsynsuppgifter. Regionförvaltningsverkens och närings-, trafik- och miljöcentralernas nuvarande regionala behörighet och uppgiftsfördelning är inte heller optimal med tanke på smidiga, och sakkunniga tillståndsförfaranden och andra administrativa förfaranden samt kunderna eller principen om tjänster från ett enda serviceställe. Till exempel det att närings-, trafik- och miljöcentralerna är indelade i tretton enheter som finns på olika håll i Finland medför utmaningar vid säkerställandet av en enhetlig och jämlik behandling av sökandena.
miljöministeriet
-
Omställningen till en ren ekonomi och de investeringar som främjar den förutsätter smidigare och förutsägbarare tillståndspraxis.
Alla centrala aktörer, det vill säga verksamhetsutövarna, andra kunder och eventuella skadelidande, drar nytta av att de tillstånd och förfaranden som påverkar miljön samlas inom ett enda riksomfattande tillstånds-, styrnings- och tillsynsverk. Nivån på miljöskyddet sänks inte. När en enda riksomfattande myndighet samordnar de miljörelaterade tillståndsförfarandena kan man samla den bästa miljökompetensen och säkerställa enhetliga verksamhetssätt. Behandlingen av tillstånd kan effektiviseras, behandlingstiden kan förkortas och kvaliteten på behandlingen kan förbättras avsevärt. Reformen i enlighet med regeringsprogrammet möjliggör att ett tillståndsförfarande i samband med ett sådant projekt som kräver flera tillstånd (vattenlagen, miljöskyddslagen, naturvårdslagen och lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen) allt oftare leder till ett enda tillståndsbeslut och en enda möjlighet att överklaga beslutet.
Modellen med en enda riksomfattande myndighet gör det möjligt att stärka resurserna och kompetensen också i frågor som gäller tillämpningen av lagstiftningen, vilket kan öka förutsägbarheten i förfarandena.
miljöministeriet
-
Reformen medför inga ändringar i förutsättningarna för beviljande av tillstånd.
miljöministeriet
-
Syftet med lagstiftningsarbetet kring tjänster från ett enda serviceställe är inte att ändra på behörighetsförhållandena mellan statens och kommunernas miljörelaterade myndighetsuppgifter.
miljöministeriet
-
Allmänna intressen är sådana allmänna skyddsintressen som anges i lag och som inte faller tillbaka på enskilda personers eller persongruppers anspråk. Sådana är till exempel tryggande av den biologiska mångfalden, tillgång till rent vatten, användning av naturen för rekreation eller hantering av översvämningsrisker.
Att samla vissa av de nuvarande närings-, trafik- och miljöcentralernas och regionförvaltningsverkens miljöuppgifter hos en och samma myndighet och utveckla tillståndet från ett enda serviceställe främjar på ett betydande sätt samordningen av beslutsfattandet i anslutning till miljön, men undanröjer inte helt behovet av att se till att det allmänna intresset bevakas. Med stöd av 20 § i grundlagen är det även i fortsättningen en myndighets uppgift att bevaka det allmänna intresset, och vid lagberedningen av ämbetsverksreformen, som sker under ledning av finansministeriet, fäster man särskild uppmärksamhet vid att trygga detta.
miljöministeriet
-
Det nya tillstånds-, styrnings- och tillsynsverket har riksomfattande behörighet, men den regionala närvaron och kapaciteten tryggas. Det kommer även i fortsättningen att finnas en omfattande täckning av verksamhetsställen som behandlar miljörelaterade tillstånd på olika håll i Finland.
miljöministeriet
-
Den regionala och lokala sakkunskapen lämnas inte obeaktad.
miljöministeriet
-
Vid beredningen av ämbetsverksreformen strävar man efter att inte störa de tillståndsprocesser och andra processer som pågår.
miljöministeriet
-
I lagstiftningsprojektet om tjänster från ett enda serviceställe bereder miljöministeriet de lagändringar som behövs för det serviceställe som skapas när den nya tillstånds-, styrnings- och tillsynsmyndigheten inrättas och för att göra tillståndsförfarandena smidigare. Till exempel eftersträvar vi att tillståndsbehandlingarna enligt de centrala lagar som påverkar miljön (vattenlagen, miljöskyddslagen, naturvårdslagen och lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen) ska slås samman inom det nya ämbetsverket så att en ansökan, i stället för flera beslut enligt de olika lagarna, leder till endast ett beslut. Dessutom förtydligar vi förhållandet mellan MKB-förfarandet och behandlingen av tillstånd i lagstiftningen och genomför vissa EU-bestämmelser som gäller tillståndsförfaranden.
Ämbetsverksreformen samt det tillstånds-, styrnings- och tillsynsverk och de livskraftscentraler som inrättas i samband med reformen förutsätter dessutom många tekniska ändringar i miljölagstiftningen.
miljöministeriet
-
Man har redan länge arbetat för att göra tillståndsförfarandena smidigare. Till exempel miljöskyddslagen har under årens lopp ändrats flera gånger i fråga om tillståndsförfarandena. Investeringsprojekt som är viktiga med tanke på en grön omställning har fått tillfälligt företräde vid tillståndsbehandling i regionförvaltningsverken 2023–2026 och vid förvaltningsdomstolarna 2023–2028. Lagen om samordning av vissa miljörelaterade tillståndsförfaranden (2019) gjorde det möjligt för dem som ansöker om tillstånd att på elektronisk väg inleda behandlingen av flera tillstånd samtidigt enligt principen om ett enda serviceställe.
miljöministeriet
-
Genom tillståndsförfaranden tillåts i begränsad utsträckning och på ett sätt som preciseras genom tillståndsvillkor sådan verksamhet som annars skulle vara förbjuden på grund av skadliga, förorenande effekter på miljön.
Syftet med tillståndsförfarandena är att hantera miljörisker, det vill säga förhindra att oåterkalleliga miljöolägenheter uppstår. Tillståndsförfarandet garanterar för företagen att verksamheten är lagenlig. När det gäller förfaranden som påverkar miljön möjliggör man dessutom en högklassig bedömning av verksamhetens konsekvenser och ger allmänheten möjlighet att delta.
miljöministeriet
-
Finlands miljöcentrals utredning om behandlingstiderna för ansökningar om miljötillstånd 2018–2020 och orsakerna till utdragna tillståndsbehandlingar: Att tillståndsbesluten drar ut på tiden beror ofta på många olika faktorer, både för sökandens del och för myndighetens del. Till exempel tog behandlingen av två tredjedelar av regionförvaltningsverkens miljötillståndsbeslut mindre än ett år. Oftast var behandlingstiderna klart kortare än ett år och varierade mellan 9 och 9,9 månader.
För sökandens del försenades tillståndsbehandlingarna av att uppgifterna i ansökan var bristfälliga och i vissa fall motstridiga samt av den tilläggstid som ofta begärdes för komplettering av ansökan. Den näst vanligaste förseningsfaktorn var en projektförändring under den pågående tillståndsbehandlingen, vilket ofta leder till en ny kungörelse. Behovet av tilläggsutredningar fördröjer också behandlingen. De längsta fördröjningarna följer om behovet av en miljökonsekvensbedömning eller en Natura-bedömning inte har utretts på förhand och man blir tvungen att ålägga sökanden att utreda detta senare. I vissa fall har sökanden meddelat att beslutet inte är brådskande. Nästan alltid är långa behandlingstider ett resultat av flera olika faktorer som fördröjer behandlingen.
Vid regionförvaltningsverken utgjorde bristen på personalresurser den största utmaningen.
miljöministeriet
Johanna Korpi, lagstiftningsdirektör
miljöministeriet, Kanslichef, Kansliapäällikön esikunta Telefon:0295250278 E-postadress: [email protected]