Hoppa till innehåll
Media

Finländska sektorer har utarbetat färdplaner för biologisk mångfald

miljöministeriet
Utgivningsdatum 23.1.2025 16.36 | Publicerad på svenska 24.1.2025 kl. 15.23
Pressmeddelande

Miljöministeriet har publicerat en rapport som sammanfattar de färdplaner för biologisk mångfald som sektorerna publicerat. Färdplanerna hjälper företagen att få närmare information om hurdan inverkan de har på naturen och hur de är beroende av naturen samt om de åtgärder som behövs för att stoppa förlusten av biologisk mångfald. De ger också staten verktyg för beredningen av naturpolitiken.

Målet i regeringsprogrammet för Petteri Orpos regering är att göra samhället naturpositivt. Regeringen uppmuntrar alla sektorer att utarbeta färdplaner för biologisk mångfald, genom vilka man även ur samhällsekonomiskt perspektiv kan förstå hur ekonomisk verksamhet är beroende av naturen och dess mervärde, det vill säga ekosystemtjänsterna. Färdplanerna beskriver olika sektorers väg mot naturpositivitet. 

”Intresset för privatfinansierade naturåtgärder ökar. Utöver koldioxidfotavtrycket bedömer företagen nu också det ekologiska fotavtrycket och vidtar naturåtgärder. Finländska företag är föregångare och vill agera på ett hållbart sätt: först utarbetades färdplaner för koldioxidsnålhet och nu har färdplaner för biologisk mångfald gjorts upp. Ett tillvägagångsätt som utgår från sektorerna gör det lättare att säkerställa att företagen kan ta till sig färdplanerna och genuint förbinda sig till dem”, säger miljö- och klimatminister Kai Mykkänen.

Finländska företag förbinder sig att vara naturpositiva

Den nu publicerade rapporten innehåller sammandrag av energiindustrins, träförädlingsindustrins, teknikindustrins, livsmedelsindustrins, jord- och skogsbrukets, servicebranschernas och byggnadsindustrins färdplaner för biologisk mångfald.

Färdplanerna visar att sektorerna förbinder sig att stoppa förlusten av biologisk mångfald och för sin egen del svara mot internationella och nationella naturmål samt EU:s naturmål. Sektorerna har i stor utsträckning erkänt både sitt beroende av naturen och sin inverkan på naturen och har förbundit sig till målet att stoppa förlusten av biologisk mångfald.

Utmaningar anses vara bland annat att frågorna gällande biologisk mångfald är komplexa och mångfasetterade, att utvecklingen inom ämnesområdet är snabb samt att det finns en brist på kompetens och att vissa faktorer är svåra att mäta. Ett effektivt genomförande av färdplanerna förutsätter också en möjliggörande och sporrande regleringsmiljö. Av staten förväntas förutsägbar reglering och politik samt till exempel att landsspecifika särdrag beaktas i regleringen på EU-nivå. Man önskar att bestämmelserna möjliggör flexibla och kostnadseffektiva naturåtgärder. Dessutom önskar man att de offentliga aktörerna ökar samhällets medvetenhet om både negativa och positiva effekter på naturen. Betydelsen av offentlig upphandling lyfts också fram.

Arbetet med färdplanerna fortsätter

Sektorernas första färdplaner för biologisk mångfald har utarbetats på ett sektorsorienterat sätt. Dokumenten skiljer sig från varandra bland annat när det gäller fastställandet av konsekvenserna, målen, åtgärderna och hur konkreta ansvaren är. Å ena sidan är detta viktigt och naturligt, eftersom det finns stora skillnader mellan olika sektorer och de effekter de har på den biologiska mångfalden samt deras åtgärder för att undvika, minimera och kompensera för effekterna. Å andra sidan gör skillnaderna det svårare att dra slutsatser om färdplanernas genomslagskraft och att skapa en lägesbild.

I en del av färdplanerna presenteras indikatorer för uppföljning av genomförandet. Det finns skäl att uppmuntra alla sektorer att utveckla och ta i bruk indikatorer. Det är också önskvärt att arbetet med färdplanerna ses som en anpassningsbar inlärningsprocess där färdplanerna uppdateras och åtgärderna anpassas när erfarenheten ökar, när man lär sig från andra sektorer, när kunskapen ökar och när indikatorerna utvecklas.

Många sektorer planerar eller bereder de följande stegen i arbetet med färdplanerna, som inkluderar olika metoder för att förankra färdplanerna samt utveckling av de verktyg som erbjuds medlemmarna. Det är viktigt att åtgärderna i färdplanerna genomförs så effektivt och snabbt som möjligt.

Miljöministeriet stöder det fortsatta arbetet med färdplanerna och förankringen av dem. Just nu pågår bland annat ett EU-finansierat projekt där man bedriver ett omfattande samarbete med företagssektorn och erbjuder stöd för arbetet med färdplanerna och andra naturåtgärder i företagen.

Mer information

Suvi Borgström
specialsakkunnig
tfn 029 525 0342
[email protected]

Lyydia Ylönen 
ministerns specialmedarbetare 
tfn 050 476 1341
[email protected]