Preliminär överenskommelse om förordningen om cirkulär ekonomi för fordon
Europeiska unionens medlemsstater, Europaparlamentet och Europeiska kommissionen nådde i går den 11 december en preliminär överenskommelse om förordningen om cirkulär ekonomi för fordon. Syftet med förordningen är bland annat att främja cirkulär fordonskonstruktion och fordonstillverkning, öka återanvändningen av delar från uttjänta fordon, förbättra kvaliteten på återvinningsmaterial från uttjänta fordon samt förhindra att uttjänta fordon försvinner så att de inte omfattas av adekvat avfallshantering.
Det förslag till förordning som överenskommelsen resulterade i kan bedömas närmare först när dess slutliga innehåll är tillgängligt. Förslaget ska ännu godkännas av medlemsstaterna och parlamentet. Förordningen börjar tillämpas två år efter att den trätt i kraft, men den innehåller övergångsperioder av varierande längd.
Tydligare gräns mellan uttjänt fordon och begagnat fordon
För att förhindra att uttjänta fordon försvinner preciserar förordningen skillnaden mellan ett uttjänt fordon och ett begagnat fordon. Förordningen innehåller kriterier för att definiera uttjänta fordon samt krav i fråga om ägarbyten och export av begagnade fordon utanför EU. Fordonsägaren blir skyldig att utan dröjsmål lämna in ett uttjänt fordon till insamling eller behandling. Syftet med kraven är att säkerställa att uttjänta fordon inte säljs vidare eller exporteras utanför EU, utan hanteras på ett miljömässigt korrekt sätt.
Finland har understött målet att motverka att uttjänta fordon försvinner, men har betonat vikten av att förordningen inte hindrar hobbyverksamhet kring gamla fordon. Förordningen ska inte tillämpas på museifordon eller fordon av kulturellt intresse så länge de betraktas som sådana.
Fler fordonskategorier omfattas av utökat producentansvar
Det utökade producentansvaret och kraven på avfallshantering av uttjänta fordon utvidgas från personbilar och skåpbilar till bland annat lastbilar, bussar, släpvagnar, motorcyklar och mopeder. Alla skyldigheter i förordningen i fråga om producentansvar och avfallshantering gäller dock inte för dessa kategorier. Utökat producentansvar innebär att fordonstillverkare och importörer är skyldiga att ordna avfallshantering av uttjänta fordon och stå för kostnaderna. Finland har lyckats få till vissa ändringar i producentansvarsskyldigheterna som underlättar genomförandet av förordningen.
Nya krav på hantering av uttjänta fordon
För att öka återanvändningen av delar från uttjänta fordon och förbättra kvaliteten på återvinningsmaterial förpliktar förordningen behandlare av uttjänta fordon att avlägsna vissa delar innan fordonen fragmenteras. Delar med potential för återanvändning, återtillverkning eller iståndsättning ska avlägsnas utan att skadas. Det finns möjlighet att göra undantag från kraven under vissa förutsättningar. Finland har ansett att kravet på att vissa delar ska avlägsnas och möjligheten till undantag är viktiga.
Förordningen syftar också till att främja materialåtervinning av plast från uttjänta fordon. Den innehåller ett bindande mål för materialåtervinning av plast från dessa fordon. Målen för återanvändning, materialåtervinning och återvinning av uttjänta fordon förblir i övrigt på nuvarande nivå, men kommer framöver inte att omfatta batterier från uttjänta fordon. Finland har ansett det vara viktigt att säkerställa att sådan plast som klassificeras som POP-avfall inte går till materialåtervinning och att målen är tekniskt och ekonomiskt genomförbara.
Cirkulär ekonomi främjas också genom krav på fordonskonstruktion och fordonstillverkning
För att främja cirkulär ekonomi förutsätter förordningen bland annat att fordon konstrueras och tillverkas så att vissa delar enkelt kan lösgöras. Sex år efter att förordningen trätt i kraft ska minst 15 procent av plasten i personbilar och skåpbilar vara återvunnen plast. Tio år efter ikraftträdandet skärps kravet till 25 procent. Av den återvunna plasten ska 20 procent komma från uttjänta fordon. Finland har i huvudsak understött de krav som gäller fordonskonstruktion och fordonstillverkning.
Mer information
Eini Lemmelä
specialsakkunnig
tfn 0295 250 032
[email protected]