Hoppa till innehåll
Media

Pansarfartyget Ilmarinens vrak undersöks för att undvika en eventuell oljeskada

miljöministeriet
Utgivningsdatum 12.8.2024 10.01
Pressmeddelande
Maisemakuva Itämereltä. Kuvituskuva.

Undersökningarna för att tömma pansarfartyget Ilmarinens vrak på olja fortsätter 12–18.8.2024 på marinens kombinationsfartyg Louhi. På grund av ändringen av miljöskyddslagen som trädde i kraft i början av 2023 har det föreskrivits att utredning och kontroll av riskvrak hör till Finlands miljöcentral (Syke), som koordinerar undersökningen av Ilmarinen.

Finlands miljöcentral och miljöministeriet informerar

Ilmarinens vrak som innehåller lätt brännolja utgör en betydande risk för havsnaturen. Pansarfartyget Ilmarinen sjönk den 13 september 1941 på norra Östersjön cirka 40 kilometer söder om Utö efter att ha kört på en mina. Vraket ligger på cirka 80 meters djup. Dess tankar innehåller uppskattningsvis 100 000 liter lätt brännolja. 

”En sanering av Ilmarinen skyddar Östersjön genom att minska risken för oljeläckage från vraket. Samtidigt stärker vi myndigheternas och andra aktörers kompetens i sanering av vrak. På Finlands territorialvatten finns nästan trettio vrak som utgör en risk för miljön”, säger miljö- och klimatminister Kai Mykkänen.

Finlands miljöcentral genomförde tillsammans med Gränsbevakningsväsendet och Museiverket de första förhandsundersökningarna vid Ilmarinens vrak för ett år sedan, i augusti 2023. Vid dessa undersökningar konstaterade man att Ilmarinens vrak är välbevarat, men till följd av korrosion finns det märkbara förändringar särskilt i dess ytskikt. Man observerade att det regelbundet steg upp oljedroppar från vraket till ytan.

Tommi Kontto, projektchef vid Finlands miljöcentral, berättar att riskbedömningen som gjordes av vraket utifrån fjolårets undersökningar uppdaterades. Enligt bedömningen medför vraket en betydande risk för havsnaturen och miljön vid ett eventuellt oljeläckage. Skärgårdshavets nationalpark ligger i närheten av vraket. Vindarna och strömmarna i området skulle sannolikt föra ett eventuellt oljeläckage mot nationalparken.

Fortsatta undersökningar av Ilmarinen

Undersökningarna av Ilmarinens vrak fortsätter på kombinationsfartyget Louhi 12–18.8.2024. På vraket görs bland annat mätningar av materialtjockleken för att man ska kunna bedöma vrakets nuvarande skick bättre och noggrannare planera saneringen. Dessutom fotograferas vraket ytterligare genom att utnyttja både dykare och dykrobotar. De fotograferade materialen utnyttjas för att bygga upp en fotogrammetrisk modell.

Finlands miljöcentral samarbetar med Gränsbevakningsväsendet och marinen.

”Undersökningsdykningarna till pansarfartygets vrak är mycket krävande och den information som samlas in under dem gör det möjligt att sanera vraket i fortsättningen. Tack vare myndighetssamarbetet klarar vi av sådana här operationer som kräver mångsidig kompetens i den marina miljön effektivt”, berättar marinens operationschef, kommodor Marko Laaksonen.
Finlands miljöcentral konkurrensutsatte saneringen av Ilmarinens vrak i februari och syftet var att tömma vrakets oljetankar under 2024. I konkurrensutsättningen hittade man dock ingen lämplig aktör för arbetet. Miljöministeriet främjar i samarbete med andra myndigheter saneringen av Ilmarinen som myndighetsarbete. Målet är att tömma vraket på olja 2025.

Saneringen av vraket finansieras ur miljöministeriets vattenskyddsprogram Ahti (2023–2027).

Mer information

Tommi Kontto (På grund av dåliga telefonförbindelser på öppet hav kommer han att vara anträffbar först efter expeditionen, med början 19.8.2024)
projektchef
Finlands miljöcentral
tel. 029 525 2278
[email protected]

Milka Parviainen 
specialsakkunnig
miljöministeriet
tel. 029 525 0037