Miljöministeriet, Transport- och kommunikationsverket, Cirkulärkraft Finland rf, Håll Skärgården Ren rf
För din kasserade båt till avfallshantering

miljöministeriet
Utgivningsdatum 5.6.2025 9.44
Typ:Pressmeddelande

Övergivna och kasserade båtar och bränslen, batterier och annat farligt avfall som är kvar i dem samt plast och färgrester från båtarna kan utgöra en miljörisk och vara farliga också för människors hälsa. Därför lönar det sig att föra små båtar till en avfallsstation så att de inte förfular landskapet och förorenar miljön. Det viktigaste är dock att förhindra uppkomsten av avfall genom att ta väl hand om sin båt eller genom att till exempel sälja eller donera båten om den är användbar. Temat för Världsmiljödagen, som firas den 5 juni, är i år plastnedskräpning.

Bristen på information om avfallshantering av båtar, svårigheterna med att transportera båtarna och kostnaderna är de största hindren för korrekt behandling av kasserade glasfiberbåtar enligt en utredning som miljöministeriet låtit göra (2024). 

Kommunala avfallsstationer tar i allmänhet emot små båtar

Om båten är trasig lönar det sig i första hand att reparera den för att förhindra uppkomsten av avfall. Om båten är i skick lönar det sig att till exempel donera den om man inte själv har användning för den. I annat fall ska den som äger båten se till att den kasserade båten förs till avfallshantering.

Avfallsstationer och avfallscentraler tar emot roddbåtar och andra småbåtar från hushåll. Avgifterna för mottagande av båtar varierar på olika håll i Finland. Det finns också skillnader i tjänsterna, så det lönar sig att på förhand fråga avfallsstationerna närmare om mottagningen av båtar. Särskilt i fråga om större båtar är det bra att bekanta sig med den praxis som gäller i området. Innan de förs till avfallshantering ska farliga ämnen, såsom batterier, gasflaskor och bränsle, i möjligaste mån avlägsnas från båtarna och föras separat till en insamling för farligt avfall. 

Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab och Håll Skärgården Ren rf ordnar en kampanj för insamling av skrotbåtar i Skärgårdshavet i augusti-oktober. 

Mottagna båtar materialåtervinns i möjligaste mån, energiåtervinns eller deponeras på en avstjälpningsplats. Glasfiber kan materialåtervinnas i tillverkningen av cement.

”Vi tar hand om vår miljö, våra vattendrag och Östersjön. Jag hoppas att de båtar som lämnats på stränderna och annanstans i miljön antingen kan tas i bruk på nytt eller lämnas till avfallshantering. Det att glasfiber går att återvinna i cementproduktionen gör det för närvarande möjligt att materialåtervinna glasfiberbåtar. Avfallsanläggningarna bör prioritera detta över energiåtervinning eller deponering på avstjälpningsplatser”, säger miljö- och klimatminister Sari Multala.

Det är svårt att bevisa att en övergiven båt är avfall

En del av båtarna kan vara övergivna, det vill säga man vet inte vem som äger dem. När det gäller till synes övergivna båtar är det ofta svårt att konstatera om båtens ägare faktiskt har övergett båten, det vill säga om den har blivit avfall. Roddbåtar och andra mindre båtar anmäls inte till båtregistret, så det kan vara svårt att kontakta ägaren. 

Om en båt har övergetts och ägaren inte hittas, beror ansvaret och rätten att flytta båten på var båten har lämnats. I praktiken är det vanligen antingen områdets innehavare eller kommunen som ansvarar för en övergiven båt. Om en båt har övergetts i en hamn, är hamninnehavaren skyldig att föra den övergivna båten till avfallshantering. Lämna inte din gamla båt för andra att städa upp.

Lokala föreningar eller andra sammanslutningar kan vara intresserade av att städa bort båtar som övergetts på närliggande stränder för att bidra till en renare miljö. När man planerar en insamlingskampanj är det bra att utöver rättigheterna och ansvaren komma ihåg att det är avgiftsbelagt att lämna båtar till avfallshantering, även om det är fråga om välmenande verksamhet.

I Finland finns det över en miljon båtar, av vilka uppskattningsvis cirka 60 procent är glasfiberbåtar. Det är svårt att få exakta uppgifter, eftersom endast en del av båtarna måste registreras. En betydande del av glasfiberbåtarna är småbåtar, såsom roddbåtar. 

Mer information

Kasserade och övergivna båtar och deras miljökonsekvenser

Henna Rinne
specialsakkunnig
Miljöministeriet
tfn 0295 250 214
[email protected]

Avfallshantering av båtar

Timo Hämäläinen
ledande sakkunnig
Cirkulärkraft Finland rf
tfn 050 442 2371
[email protected] 

Skärgårdshavets båtinsamling

Katriina Murto
distriktschef
Håll Skärgården Ren rf
tfn 050 5985 181

Janne Penttinen
serviceexpert
Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab 
tfn 020 728 2099
[email protected]

Transport- och kommunikationsverket

Tom Wilenius
ledande sakkunnig
tfn 050 560 7950
[email protected]