Avtalen om markanvändning, boende och trafik har stärkt stadsregionernas livskraft och främjat en hållbar mobilitet och samhällsstruktur
En nationell uppföljningsöversikt av effekterna av avtalen om markanvändning, boende och trafik (MBT) har färdigställts. Översikten visar att MBT-stadsregionerna genom avtalen har lyckats stärka sin livskraft och utvecklas i en hållbar riktning.
MBT-stadsregionerna är attraktiva och växande stadsregioner där över hälften av finländarna bor. Invånarnas vardag är smidigare när tjänsterna och arbetsplatserna finns nära och när det är lätt att ta sig från plats till plats.
”MBT-avtalen har visat sig fungera väl som en plattform för samarbete mellan Finlands största stadsregioner och staten. De största stadsregionerna har en central roll i uppnåendet av målen om livskraft, en fungerande vardag och hållbar mobilitet i hela landet. Uppföljningsöversikten visar att avtalen har haft en inverkan på stadsregionernas utveckling. Informationen om den långsiktiga utvecklingen uppmuntrar till att fortsätta arbetet med att skapa förutsättningar för en god vardag och tillväxt i regionerna”, säger miljö- och klimatminister Sari Multala.
”MBT-avtalen har främjat precis det som bör främjas: en smidig vardag, förnuftig mobilitet och livskraft runt om i Finland. Uppföljningsöversikten visar att det lönar sig att samarbeta målmedvetet och långsiktigt. Vi har dock inte råd med självbelåtenhet, och i framtiden måste insatserna ge ännu mer resultat. Finland behöver effektiva investeringar som stärker ekonomin och en sund tillväxt. Låt oss därför fortsätta arbetet tillsammans för Finlands bästa”, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.
Uppföljningsöversikten beskriver hur målen för avtalen uppfylls på längre sikt från och med 2017, samt hur utvecklingen ser ut enligt uppföljningsindikatorer och uppföljningsmätare. Indikatorerna gör det möjligt att följa utvecklingen i MBT-regionerna på ett jämförbart sätt. En uppföljningsöversikt tas fram vartannat år.
Bostäder vid goda trafikförbindelser, kollektivtrafikanvändningen på god nivå
Bostäder har fortsatt byggts på platser som är bra med tanke på en hållbar samhällsstruktur, det vill säga där möjligheterna att använda hållbara färdsätt är goda och viktiga vardagstjänster finns nära. Samtidigt har det noterats att det under 2020-talet också har byggts bostäder i glesbygdsområden i något större utsträckning än tidigare. Det totala bostadsbyggandet minskade 2024.
I alla MBT-stadsregioner finns naturen fortfarande nära bostadsområdena. Över 90 procent av invånarna i regionerna har tillgång till närnatur inom 300 meter från hemmet. Det bör dock beaktas att det inom stadsregionerna kan finnas betydande skillnader i tillgängligheten till olika typer av grönområden, även om tillgängligheten i hela regionen ligger på rekommenderad nivå.
Användningen av hållbara färdsätt, det vill säga gång, cykling och kollektivtrafik, är relativt hög i MBT-stadsregionerna, men det finns stora skillnader mellan regionerna. Det har avtalats att andelen hållbara färdsätt ska ökas ytterligare. Kollektivtrafiken har återhämtat sig från covid-19-pandemins effekter, och antalet resenärer har i huvudsak återgått till nivåerna före pandemin, och i vissa stadsregioner till och med överstigit de tidigare nivåerna. Antalet personskadeolyckor i vägtrafiken har minskat i alla MBT-regioner.
Det finns fortfarande utmaningar när det gäller att uppnå målen för minskning av utsläppen från trafiken. Växthusgasutsläppen har minskat, men utvecklingen har varit långsam. Det är fortfarande en bit kvar till att uppnå de nationella målen för minskning av utsläppen från trafiken.
Boendesegregationen, där olika socioekonomiska, demografiska och etniska grupper koncentreras till vissa områden, har ökat under de senaste åren i MBT-stadsregionerna. Antalet ensamboende bostadslösa har börjat öka, men bostadslösheten bland familjer och långtidsbostadslösheten har i huvudsak fortsatt att minska.
MBT-avtalen främjar förutsättningarna för utveckling, tillväxt och livskraft i stadsregionerna
Avtalen om markanvändning, boende och trafik är avtal som staten har ingått med stadsregionerna Helsingfors, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Jyväskylä, Kuopio och Lahtis. Syftet med avtalen är att främja förutsättningarna för utveckling, tillväxt och livskraft i stadsregionerna. MBT-avtalen främjar en hållbar samhällsstruktur och ett hållbart trafiksystem samt bostadsplanläggning och bostadsproduktion som motsvarar behoven.
Miljöministeriet och kommunikationsministeriet svarar för den riksomfattande uppföljningen. Finlands miljöcentral och Transport- och kommunikationsverket Traficom ansvarar för insamling av och rapportering om uppföljningsuppgifter. Uppföljningsindikatorerna har valts ut i samarbete med MBT-stadsregionerna, och innehåller också resultat av egna reflektioner inom MBT-stadsregionerna.
I rapporteringen om mobiliteten har man använt data från den nationella resvaneundersökningen, uppgifter från kollektivtrafikmyndigheterna i stadsregionerna, regionala uppgifter om koldioxidutsläpp från mobilitet producerade av Finlands miljöcentral samt register över trafikolyckor. När det gäller samhällsstrukturen har man i särskilt använt det riksomfattande rutmaterialet från uppföljningen av samhällsstrukturen (YKR) samt byggnads- och lägenhetsregistret.
Uppföljningsdata har samlats in från och med 2017, i den mån uppgifter finns tillgängliga. Tidsserierna för indikatorerna sträcker sig till den senaste tillgängliga, nationellt jämförbara informationen.
Mer information
Suvi Anttila
specialsakkunnig
miljöministeriet
p. 029 5250 208
[email protected]
Ruusa Degerman
specialsakkunnig
miljöministeriet
p. 0295 250 004
[email protected]
Edgar Pyhälä
specialsakkunnig
kommunikationsministeriet
p. 0295 342 211
[email protected]
Maria Torttila
liikenneneuvos
kommunikationsministeriet
p. 0295 342 237
[email protected]
Maija Tiitu
forskare
Finlands miljöcentral
p. 0295 251 695
[email protected]
Maija Stenvall
specialsakkunnig
Transport- och kommunikationsverket Traficom
p. 0295 346 033
[email protected]