Arbetsgrupp förespråkar inte en snöskoteravgift - en mångsidigare finansiering av snöskoterlederna behövs
Arbetsgruppen för terrängtrafikavgifter anser det inte vara befogat att finansiera snöskoterlederna med en snöskoterskatt eller med en allmän bruksavgift. På grund av det ringa antalet snöskotrar skulle en fordonsskatt för registrerade snöskotrar inte inbringa tillräckligt stora summor. Avgifter för specifika snöskoterleder betraktar arbetsgruppen som en slags "vägtullar", vilka i praktiken skulle vara besvärliga att debitera och övervaka.
Arbetsgruppen, som tillsattes av miljöministeriet i april 2004, har slutfört sitt arbete. Arbetsgruppen hade i uppgift att utreda olika alternativ för en snöskoteravgift eller -skatt och att göra en bedömning av de författningar som i så fall skulle krävas.
När terrängtrafiklagen reviderades år 1995 var det viktigaste syftet att effektivisera anläggandet av nya snöskoterleder. Arbetet på nya leder har dock framskridit långsamt, och det har försvårats framför allt på grund av alltför knappa och tillfälliga finansieringsresurser. Arbetsgruppen anser att finansieringen av snöskoterleder borde göras mångsidigare för att man därigenom kunde förbättra miljöskyddet och trafiksäkerheten i samband med terrängtrafik samt skapa nya förutsättningar för naturturism. Den nuvarande finansieringsbasen för lederna borde bibehållas och vidareutvecklas så, att de aktörer som drar nytta av snöskoterturismen i stor utsträckning deltar i finansieringen.
Arbetsgruppen föreslår att i trafik- och kommunikationsministeriets utgiftspost "statsbidrag för underhåll och förbättring av enskilda vägar" (31.25.50) införs ett behovsprövat anslag för anläggande, byggande och upprätthållande av snöskoterleder för allmänt bruk. Bidraget kunde utgöra högst 30 procent av de slutliga kostnaderna för ett projekt. En förutsättning för att staten skulle delta i finansieringen är dock att man fastställer nationella mål för snöskoterlederna. Nya leder borde också anläggas jämlikt i olika delar av landet.
Arbetsgruppen föreslår vidare att man inleder en revidering av terrängtrafiklagen så, att lagen kompletteras med bestämmelser om ett nytt anläggningsförfarande för snöskoterleder. För närvarande är merparten av de leder som är avsedda för snöskotertrafik snarast "snöskoterspår" som grundar sig på markägarens tillstånd och som kan anläggas utan någon lagstadgad utvärderingsförpliktelse.
Som en möjlighet att främja snöskotertrafiken föreslår arbetsgruppen att man utreder om vägtrafiklagstiftningen kunde justeras så att bruket av snöskotrar skulle tillåtas på planlagda vägar eller andra vägar, med kommunens och väghållarens samtycke och på ett område som är särskilt angivet med trafikmärken.
I arbetsgruppen ingick företrädare för miljöministeriet, trafik- och kommunikationsministeriet, finansministeriet och Fordonsförvaltningscentralen. Som ordförande för arbetsgruppen fungerade regeringsrådet Hannu Karjalainen och som sekreterare överinspektör Pekka Tuunanen från miljöministeriet och specialplanerare Martti Aarnio från Forststyrelsen. I arbetsgruppens promemoria ingår en kompletterande åsikt som framfördes av finansministeriets representant och som innebär att ett beslut om statsunderstöd betraktas som förhastat.
Under våren 2005 kommer miljöministeriet att sända utlåtandet på remiss till ett flertal olika aktörer.
Närmare upplysningar:
Regeringsrådet Hannu Karjalainen, miljöministeriet, tfn (09) 1603 9329
Överinspektör Pekka Tuunanen, miljöministeriet, tfn (09) 1603 9338
Regeringsrådet Kaisa-Leena Välipirtti, trafik- och kommunikationsministeriet, tfn (09) 1602 8483