Hoppa till innehåll
Media

Staten bekräftade sitt engagemang för MBT-avtalen

kommunikationsministerietmiljöministeriet
Utgivningsdatum 28.11.2024 14.45 | Publicerad på svenska 29.11.2024 kl. 16.28
Pressmeddelande
Kuvituskuva: maisema Oulusta.

Statsrådet fattade ett principbeslut om avtal om markanvändning, boende och trafik (MBT-avtal) den 28 november. Avtalen ska undertecknas i december.

Staten ingår avtal om markanvändning, boende och trafik (MBT-avtal) med stadsregionerna Helsingfors, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Lahtis, Jyväskylä och Kuopio. MBT-avtalen skapar förutsättningar för stadsregionernas tillväxt. Genom avtalen främjar staten och kommunerna i stadsregionerna bostadsplanläggning och bostadsproduktion som motsvarar behoven, en hållbar och utsläppssnål samhällsstruktur och ett hållbart och utsläppssnålt trafiksystem samt infrastrukturinvesteringar i anslutning till detta.

Fart på bostadsproduktionen, satsningar på trafikinfrastrukturen och en smidig vardag

Att påskynda bostadsproduktionen i stadsregionerna är ett av de viktigaste målen med MBT-avtalen. Genom avtalen eftersträvas sammanlagt över 57 000 nya bostäder i stadsregionerna åren 2024–2027. I sin markpolitik och detaljplanläggning ser kommunerna i stadsregionerna till att förutsättningarna för att inleda bostadsproduktion tryggas.

Genom att utveckla trafiksystemet eftersträvar man ett hållbart, tryggt och fungerande trafiksystem i stadsregionerna. Investeringarna i trafiknätet möjliggör tillväxt och utveckling i stadsregionerna. Enligt MBT-avtalen förbinder sig staten till projekt som främjar stadsregionernas tillgänglighet och hållbara färdsätt med en finansiering på över 570 miljoner euro. I MBT-avtalen ingår också vägprojekt som finansieras med nästan 300 miljoner euro utöver den finansiering som ingår i MBT-avtalen. Finansieringen av MBT-avtalen och de vägprojekt som ingår i dem är en del av det investeringsprogram som avses i regeringsprogrammet.

De vägprojekt som ingår är bland annat utvecklandet av den nationellt betydande motorvägen E18 i Reso i Åboregionen och utvecklandet av riksväg 12 på sträckan Mankala–Tillola i Lahtisregionen. Av spårprojekten och projekten för spårbunden stadstrafik förbinder sig staten att bland annat stödja genomförandet av spårvägen i Vanda, byggandet av en förlängning av spårvägen i Tammerfors och den fortsatta planeringen av spårvägen i Åbo. Stadsutvecklingen stöds också till exempel genom utvecklandet av personbangården i Uleåborg samt utvecklandet av riksväg 4 och dess omgivning i Palokka i Jyväskylä och på Lahtisleden i Helsingfors.

I MBT-avtalen anvisas finansiering också för projekt som förbättrar trafiksäkerheten. Genom projekten främjar man till exempel gång, cykeltrafik och närtågstrafik samt reparerar tågstationer.

Vad händer nu?

Avsikten är att staten och stadsregionerna ska underteckna MBT-avtalen i december 2024. Därefter kan genomförandet av trafikprojekten och de övriga åtgärderna enligt avtalen inledas. Åtgärderna enligt avtalen genomförs 2024–2027.

Parterna i MBT-avtalen förbinder sig till målen för utvecklingen av varje region och till de åtgärder som målen förutsätter. Genom avtalen stärks samtidigt samarbetet mellan kommunerna i regionerna och kontinuiteten i planeringssamarbetet. MBT-avtalen är 12-åriga så att åtgärderna avtalas och avtalen uppdateras vart fjärde år.

Mer information

Anna-Leena Seppälä
byggnadsråd
miljöministeriet
tfn +358 295 250 242
[email protected]

Hanna Perälä
trafikråd
kommunikationsministeriet
tfn 0295 342 007
[email protected]

Kommuner, städer och statens regionförvaltning Nyckeln till tillväxt