Staten bekräftade sitt engagemang för MBT-avtalen
Statsrådet fattade ett principbeslut om avtal om markanvändning, boende och trafik (MBT-avtal) den 28 november. Avtalen ska undertecknas i december.
Staten ingår avtal om markanvändning, boende och trafik (MBT-avtal) med stadsregionerna Helsingfors, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Lahtis, Jyväskylä och Kuopio. MBT-avtalen skapar förutsättningar för stadsregionernas tillväxt. Genom avtalen främjar staten och kommunerna i stadsregionerna bostadsplanläggning och bostadsproduktion som motsvarar behoven, en hållbar och utsläppssnål samhällsstruktur och ett hållbart och utsläppssnålt trafiksystem samt infrastrukturinvesteringar i anslutning till detta.
Fart på bostadsproduktionen, satsningar på trafikinfrastrukturen och en smidig vardag
Att påskynda bostadsproduktionen i stadsregionerna är ett av de viktigaste målen med MBT-avtalen. Genom avtalen eftersträvas sammanlagt över 57 000 nya bostäder i stadsregionerna åren 2024–2027. I sin markpolitik och detaljplanläggning ser kommunerna i stadsregionerna till att förutsättningarna för att inleda bostadsproduktion tryggas.
Genom att utveckla trafiksystemet eftersträvar man ett hållbart, tryggt och fungerande trafiksystem i stadsregionerna. Investeringarna i trafiknätet möjliggör tillväxt och utveckling i stadsregionerna. Enligt MBT-avtalen förbinder sig staten till projekt som främjar stadsregionernas tillgänglighet och hållbara färdsätt med en finansiering på över 570 miljoner euro. I MBT-avtalen ingår också vägprojekt som finansieras med nästan 300 miljoner euro utöver den finansiering som ingår i MBT-avtalen. Finansieringen av MBT-avtalen och de vägprojekt som ingår i dem är en del av det investeringsprogram som avses i regeringsprogrammet.
De vägprojekt som ingår är bland annat utvecklandet av den nationellt betydande motorvägen E18 i Reso i Åboregionen och utvecklandet av riksväg 12 på sträckan Mankala–Tillola i Lahtisregionen. Av spårprojekten och projekten för spårbunden stadstrafik förbinder sig staten att bland annat stödja genomförandet av spårvägen i Vanda, byggandet av en förlängning av spårvägen i Tammerfors och den fortsatta planeringen av spårvägen i Åbo. Stadsutvecklingen stöds också till exempel genom utvecklandet av personbangården i Uleåborg samt utvecklandet av riksväg 4 och dess omgivning i Palokka i Jyväskylä och på Lahtisleden i Helsingfors.
I MBT-avtalen anvisas finansiering också för projekt som förbättrar trafiksäkerheten. Genom projekten främjar man till exempel gång, cykeltrafik och närtågstrafik samt reparerar tågstationer.
- Pressmeddelande 23.9.2024: Resultat har nåtts i förhandlingarna om MBT-avtalen mellan staten och stadsregionerna Helsingfors, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Lahtis, Jyväskylä och Kuopio – Miljöministeriet
Vad händer nu?
Avsikten är att staten och stadsregionerna ska underteckna MBT-avtalen i december 2024. Därefter kan genomförandet av trafikprojekten och de övriga åtgärderna enligt avtalen inledas. Åtgärderna enligt avtalen genomförs 2024–2027.
Parterna i MBT-avtalen förbinder sig till målen för utvecklingen av varje region och till de åtgärder som målen förutsätter. Genom avtalen stärks samtidigt samarbetet mellan kommunerna i regionerna och kontinuiteten i planeringssamarbetet. MBT-avtalen är 12-åriga så att åtgärderna avtalas och avtalen uppdateras vart fjärde år.
Mer information
Anna-Leena Seppälä
byggnadsråd
miljöministeriet
tfn +358 295 250 242
[email protected]
Hanna Perälä
trafikråd
kommunikationsministeriet
tfn 0295 342 007
[email protected]