Työryhmä ei kannata moottorikelkkamaksua - kelkkailureittien rahoitusta tulisi monipuolistaa
Maastoliikennemaksutyöryhmä ei pidä perusteltuna moottorikelkkailureittien rahoittamista moottorikelkkaverolla tai yleisellä reittien käyttömaksulla. Rekisteröidyistä moottorikelkoista perittävä ajoneuvovero olisi kelkkojen vähäisestä määrästä johtuen tuotoltaan liian vähäinen. Reittikohtaisia maksuja työryhmä pitää "tietulleina", joiden periminen ja valvonta olisi käytännössä vaikeaa.
Ympäristöministeriön huhtikuussa 2004 asettama työryhmä on saanut työnsä valmiiksi. Työryhmän tuli selvittää moottorikelkkamaksun tai -veron keräämisen ja käytön eri vaihtoehdot ja tehdä arvio niiden vaatimista säädöksistä.
Vuoden 1995 maastoliikennelakiuudistuksen tärkeimpänä tavoitteena oli tehostaa moottorikelkkailureittien toteuttamista. Reittien toteutuminen on kuitenkin ollut hidasta ja sitä on haitannut erityisesti rahoituksen niukkuus ja tilapäisyys. Työryhmä katsoo, että kelkkailureittien rahoitusta tulisi monipuolistaa maastoliikenteen ympäristönsuojelun ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi sekä luontomatkailun edellytysten lisäämiseksi. Reittien nykyinen rahoituspohja tulisi säilyttää ja sitä tulisi kehittää niin, että kelkkamatkailusta hyötyvät tahot olisivat laajasti mukana väylien rahoituksessa.
Työryhmä ehdottaa, että valtiontalousarvion liikenne- ja viestintäministeriön menoluokkaan "tienpidon valtionavut" (31.25.50) lisättäisiin harkinnanvarainen määräraha yleiseen käyttöön tarkoitettujen moottorikelkkailureittien perustamiseen, rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Tuen osuus voisi olla enintään 30 prosenttia hankkeen lopullisista kustannuksista. Valtion mukaantulon edellytyksenä olisi kuitenkin moottorikelkkailureittien valtakunnallisten tavoitteiden määrittely. Reittien perustamista tulisi myös edistää tasapuolisesti eri osissa maata.
Työryhmä ehdottaa myös, että erikseen käynnistettäisiin maastoliikennelain tarkistaminen siten, että lakiin lisätään uusi, täydentävä moottorikelkkailureitin perustamismenettely. Nykyisin pääosa moottorikelkkailuun tarkoitetuista väylistä on maanomistajan lupaan perustuvia "moottorikelkkauria", joiden perustamiseen ei sisälly säädöksiin perustuvia arviointivelvoitteita.
Yhtenä kelkkailun kehittämiskeinona työryhmä ehdottaa selvitettäväksi, voitaisiinko tieliikennelainsäädäntöä muuttaa sallivampaan suuntaan niin, että moottorikelkan käyttö kaavateillä tai muilla teillä sallittaisiin kunnan ja tienpitäjän luvalla liikennemerkkien erikseen osoittamalla alueella.
Työryhmässä olivat edustettuina ympäristöministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, valtiovarainministeriö ja Ajoneuvohallintakeskus. Sen puheenjohtajana toimi hallitusneuvos Hannu Karjalainen ja sihteereinä ylitarkastaja Pekka Tuunanen ympäristöministeriöstä ja erikoissuunnittelija Martti Aarnio Metsähallituksesta. Työryhmän muistioon sisältyy valtiovarainministeriön edustajan täydentävä mielipide, jossa avustuksista päättämistä pidetään ennenaikaisena.
Ympäristöministeriö lähettää mietinnön kevään 2005 aikana laajalle lausuntokierrokselle.
Mietintö löytyy osoitteesta:
www.ymparisto.fi > Palvelut, tuotteet j... > Julkaisut > Suomen ympäristö -sarja >
Suomen ympäristö -sa... > SY755 Maastoliikennemaksutyöryhmän mietintö
Lisätietoja:
Hallitusneuvos Hannu Karjalainen, ympäristöministeriö, puh. (09) 1603 9329
Ylitarkastaja Pekka Tuunanen, ympäristöministeriö, puh. (09) 1603 9338
Hallitusneuvos Kaisa-Leena Välipirtti, liikenne- ja viestintäministeriö, puh. (09) 1602 8483