Statsrådets förordning om gränsvärden för koldioxidfotavtrycket för en ny byggnad
YM056:00/2024 Lagstiftningsprojekt
Tässä hankkeessa valmistellaan esitys valtioneuvoston asetukseksi, jossa säädettäisiin tarkemmin uuden rakennuksen käyttötarkoitusluokittaisista hiilijalanjäljen raja-arvoista.
Aktuella händelser
Lausuntopyyntö luonnoksesta asetukseksi
5.3.2025 – 5.5.2025 Remissbehandling
Dokument
-
5.3.2025 Miljöministeriet
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer YM056:00/2024
Ärendenummer VN/24308/2024
Projektets arrangör miljöministeriet
Uppgiftsklass Förordning utfärdas
Projektstadiet Fortsatt beredning
Mandattid 3.9.2024 – 20.12.2025
Datum för tillsättande 3.9.2024
Lagberedning
Regeringsproposition-
Antagen författning-
Kontaktperson
Mikko Koskela, Hallitussihteeri
tel. +358 295 250 051
[email protected]
Projektets framskridande
5.3.2025 – 5.5.2025 Lausuntopyyntö luonnoksesta asetukseksi
Remissbehandling
Dokument
-
5.3.2025 Miljöministeriet
9.9.2025 – 9.12.2025 Asetusluonnos toimitettu EU:n tekniseen notifiointiin. Luonnokseen pääsee tutustumaan TRIS järjestelmästä, johon linkki alla.
Annan etapp
Ilmoitus on tehty Euroopan komission TRIS järjestelmään, ilmoituksen numero 2025/0506/FI. Asetusluonnos on nähtävillä TRIS järjestelmässä.
EU-notifiointi on osa kansallisen sääntelyn yhteensovittamista EU:n vaatimuksiin. Komissiolla ja jäsenvaltioilla on nyt kolme kuukautta aikaa kommentoida asetusta. Odotusaika päättyy 9.12.2025. Tämän jälkeen asetus palautuu ympäristöministeriöön tekniseen viimeistelyyn.
Ytterligare uppgifter
Mål och resultat
Hankkeen tavoitteena on valmistella esitys uusien rakennuksien hiilijalanjälkien raja-arvoiksi. Raja-arvoista on tarkoitus säätää käyttötarkoitusluokittain seuraaville rakennuksille: rivitalo; asuinkerrostalo; toimistorakennus ja terveyskeskus; liikerakennus, tavaratalo, kauppakeskus, myymälärakennus, myymälähalli, teatteri, ooppera-, konsertti- ja kongressitalo, elokuvateatteri, kirjasto, arkisto, museo, taidegalleria ja näyttelyhalli; majoitusliikerakennus, hotelli, asuntola, palvelutalo, vanhainkoti ja hoitolaitos; opetusrakennus ja päiväkoti; liikuntahalli; sairaala; lämmitetyltä nettoalaltaan yli 1 000 neliömetrin suuruinen varastorakennus, liikenteen rakennus, uimahalli ja jäähalli. Rakennuksen hiilijalanjäljen raja-arvon alittuminen osoitetaan loppukatselmusta varten tehtävällä ilmastoselvityksellä.
Eduskunnan ympäristövaliokunnan mietinnön (YmVM 15/2024 vp) mukaisesti varmistetaan, että raja-arvojen perustana on mahdollisimman kattava tietopohja ja että raja-arvot asetetaan ensi vaiheessa riittävän maltilliselle, sujuvan siirtymän mahdollistamalle tasolle. Tietopohjana käytetyt keskeisimmät selvitykset löytyvät hankeikkunasta. Lisäksi tarkastellaan kaukolämmön paikallisten kasvihuonekaasupäästöjen skenaariolaskentamenetelmien käyttöönottoa yhteistyössä keskeisten sidosryhmien kanssa.
Utgångspunkter
Rakentamislain 38 §:ssä (ilmastoselvitys) ja 38 a §:ssä (raja-arvot) säädetään rakentamisen vähähiilisyyttä koskevasta uudesta olennaisesta teknisestä vaatimuksesta.
Rakennuksen vähähiilisyyssääntelyn ohjausvaikutus perustuu raja-arvoihin.
Uudelleenlaaditussa EU:n direktiivissä rakennusten energiatehokkuudesta säädetään myös rakennusten hiilijalanjäljestä (artikla 7). Direktiivin myötä raja-arvot tulevat käyttöön kaikissa EU jäsenmaissa viimeistään 2030 alkaen.
Lisäksi jäsenvaltioiden on esitettävä etenemissuunnitelma uusien rakennusten kokonaislämmitysvaikutuspotentiaalia koskevista raja-arvoista viimeistään 1.1.2027. Kyseisen tiekartan valmistelu on Suomessa tarkoitus aloittaa vuonna 2025. Tarkoitus on esittää tavoitteiden mukainen aleneva polku välille 2030-2050 , jossa raja-arvoja tultaisiin tarkastelemaan tietyin väliajoin.
Rakennuksen vähähiilisyyden sääntelyllä on mahdollista ohjata suurta osaa vuosittain rakennettavista uusista rakennuksista siten, että niiden elinkaaren vähähiilisyys paranee sekä rakennusmateriaalien että rakennuksessa kulutetun energian osalta, ilman että samalla rakentamisen tai arjen kustannukset merkittävästi kasvaisivat. Vaikuttava ohjaus on mahdollista toteuttaa raja- arvo-ohjauksella.
Vähähiilisyyttä ohjataan raja-arvo-ohjauksen kautta sen vuoksi, että raja-arvot on todettu erinäisin selvityksin vaikuttavimmaksi ja neutraalimmaksi keinoksi ohjata rakennusten elinkaaren kasvihuonekaasupäästöjä. Vähähiilisyyteen voidaan päästä monia eri reittejä pitkin. Toisissa kohteissa voi olla mielekästä keskittyä energiatehokkuuden maksimointiin, kun taas toisissa kohteissa päästöjä voidaan vähentää käyttämällä vähähiilisiä tai pitkäikäisiä materiaaleja.
Lähtökohtana on, että uusi sääntely tarjoaisi monipuolisemman valikoiman keinoja rakennuksen pienen hiilijalanjäljen toteutukseen. Tarkoituksena on tukea vähähiilisten rakentamisen ja suunnittelun ratkaisujen syntymistä Suomessa.
Raja-arvoista on keskustelu syksyn 2024 ajan sidosryhmistä koostuvassa valmisteluryhmässä. Asetusluonnos valmisteltiin virkatyönä lausuntokierrokselle, joka on järjestetty keväällä 2025. Lausuntoyhteenveto löytyy hankesivun asiakirjoista.
Raja-arvot tulevat voimaan lain korjaussarjan mukaisesti 1.1.2026.
-
5.3.2025 Miljöministeriet
Lausuntopyyntö luonnoksesta asetukseksi
5.3.2025 – 5.5.2025 Remissbehandling
Dokument
Lausuntopyyntö luonnoksesta asetukseksi
5.3.2025 – 5.5.2025 Remissbehandling
Dokument
-
5.3.2025 Miljöministeriet
Perusvalmistelu ministeriössä tai työryhmässä
YM_Report_LimitValues2024_26092024_6th-version_corrections to corrigendum PDF
28.2.2025 Miljöministeriet
Esiselvitys raja-arvojen kehitystä varten - raportti 2023-12-20 PDF
28.2.2025 Miljöministeriet
Granlund_Ilmastoselvityksen raja-arvo-ohjauksen kustannusvaikutusten arviointi_1_2025 PDF
28.2.2025 Miljöministeriet
Lausuntomenettely
Lausuntoyhteenveto_uuden rakennuksen hiilijalanjäljen raja-arvoasetus_10.9.2025 PDF
10.9.2025 Miljöministeriet
Maa- ja metsätalousministeriö; lausunto PDF
9.5.2025 Jord- och skogsbruksministeriet
One Click LCA Oy; lausunto PDF
5.5.2025 One Click LCA Oy
Ramboll Finland Oy; lausunto PDF
5.5.2025 Ramboll Finland Oy
Energiateollisuus ry; lausunto PDF
5.5.2025 Energiateollisuus ry
Hiilivapaa Suomi ry; lausunto PDF
5.5.2025 Hiilivapaa Suomi ry
-
5.5.2025 Brado Oy
-
5.5.2025 Avain Yhtiöt Oy
Senaatti-kiinteistöt; lausunto PDF
5.5.2025 Senaatti-kiinteistöt
Suomen ilmastopaneeli; lausunto PDF
5.5.2025 Suomen ilmastopaneeli
Puutuoteteollisuus ry; lausunto PDF
5.5.2025 Puutuoteteollisuus ry
-
5.5.2025 Vaasan Sähkö Oy
-
5.5.2025 Granlund Oy
Suomen Kuntaliitto ry; lausunto PDF
5.5.2025 Suomen Kuntaliitto ry
Green Building Council Finland ry; lausunto PDF
5.5.2025 Green Building Council Finland ry
Teräsrakenneyhdistys ry; lausunto PDF
5.5.2025 Teräsrakenneyhdistys ry
Suomen Kiinteistöliitto ry; lausunto PDF
5.5.2025 Suomen Kiinteistöliitto ry
Kestopuuteollisuus ry; lausunto PDF
5.5.2025 Kestopuuteollisuus ry
Suomen Yrittäjät ry; lausunto PDF
5.5.2025 Suomen Yrittäjät ry (1)
-
5.5.2025 Fortum Oyj
Energiakaupungit ry; lausunto PDF
5.5.2025 Energiakaupungit ry
Kilpailu- ja kuluttajavirasto; lausunto PDF
5.5.2025 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry; lausunto PDF
5.5.2025 Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry (1)
-
5.5.2025 Metsä Group (1)
Metsäteollisuus ry; lausunto PDF
5.5.2025 Metsäteollisuus ry
Hirsitaloteollisuus ry; lausunto PDF
5.5.2025 Hirsitaloteollisuus ry
-
5.5.2025 Bioenergia ry
Lämpöpuuyhdistys ry / ThermoWood Association; lausunto PDF
5.5.2025 Lämpöpuuyhdistys ry / ThermoWood Association
-
5.5.2025 Skanska Oy
Steady Energy Oy; lausunto PDF
5.5.2025 Steady Energy Oy
Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry; lausunto PDF
5.5.2025 Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry
Tampereen yliopiston rakennusfysiikan tutkimusryhmä; lausunto PDF
5.5.2025
Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry; lausunto PDF
3.5.2025 Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry
Vantaan Energia Oy; lausunto PDF
2.5.2025 Vantaan Energia Oy (1)
-
2.5.2025 Helen Oy
Suomen luonnonsuojeluliitto ry lausunnot; lausunto PDF
2.5.2025 Suomen luonnonsuojeluliitto ry lausunnot
-
2.5.2025 Espoon kaupunki (1)
-
2.5.2025 UPM-Kymmene Oyj
-
2.5.2025 Nordec Oy
Sahateollisuus ry; lausunto PDF
2.5.2025 Sahateollisuus ry
-
2.5.2025 A-Insinöörit Oy
-
1.5.2025 Savon Voima Oyj
Puolustusministeriö; lausunto PDF
30.4.2025 Försvarsministeriet
Oikeusministeriö; ei lausu asiassa
30.4.2025 Justitieministeriet
Rakennusteollisuus RT ry; lausunto PDF
30.4.2025 Rakennusteollisuus RT ry
Helsingin kaupunki/kaupunkiympäristön toimiala; lausunto PDF
30.4.2025 Helsingin kaupunki/Kaupunkiympäristön toimiala
Tampereen Energia Oy; lausunto PDF
30.4.2025 Tampereen Energia Oy
-
29.4.2025 Espoon asunnot
Turun kaupunki, kaupunkiympäristötoimiala; lausunto PDF
29.4.2025 Turun kaupunki, kaupunkiympäristötoimiala
Vantaan kaupunki; lausunto PDF
29.4.2025 Vantaan kaupunki (1)
-
28.4.2025 Carbonaide Oy
Paikallisvoima ry; lausunto PDF
28.4.2025 Paikallisvoima ry
Kaupan liitto ry; lausunto PDF
28.4.2025 Kaupan liitto ry
Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto PDF
28.4.2025 Arbets- och näringsministeriet
Sähköteknisen Kaupan Liitto ry; lausunto PDF
27.4.2025 Sähköteknisen Kaupan Liitto ry
Suomen Arkkitehtiliitto; lausunto PDF
25.4.2025 Suomen Arkkitehtiliitto ry SAFA
Green Building Council Finland ry; lausunto PDF
25.4.2025 Green Building Council Finland ry
Sweco Finland Oy; lausunto PDF
25.4.2025 Sweco Finland Oy
Suomen opiskelija-asunnot SOA ry; lausunto PDF
24.4.2025 Suomen opiskelija-asunnot SOA ry
Opetus- ja kulttuuriministeriö; lausunto PDF
24.4.2025 Undervisnings- och kulturministeriet
Tampereen kaupunki; lausunto PDF
23.4.2025 Tampereen kaupunki (1)
Karelia-ammattikorkeakoulu Oy; lausunto PDF
23.4.2025 Karelia-ammattikorkeakoulu Oy
Ympäristömerkintä Suomi Oy; lausunto PDF
9.4.2025 Ympäristömerkintä Suomi Oy
Sisäministeriön ilmoitus, ettei se lausu asiassa
8.4.2025 Inrikesministeriet
-
8.4.2025 Ekokumppanit Oy
Suomen Omakotiliitto ry; lausunto PDF
7.4.2025 Suomen Omakotiliitto ry
Betoniteollisuus ry; lausunto PDF
1.4.2025 Betoniteollisuus ry
Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry; lausunto PDF
19.3.2025 Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry
-
5.3.2025 Miljöministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Koskela, Mikko
Hallitussihteeri
miljöministeriet
Roll: Ansvarig person
3.9.2024 – 20.12.2025
Koskela, Mikko
Hallitussihteeri
miljöministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
3.9.2024 – 20.12.2025
Tiainen, Maria
Erityisasiantuntija
miljöministeriet
Roll: Beredare
3.9.2024 – 20.12.2025
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt