Hyppää sisältöön
Media

Ympäristöministeriö haluaa lausuntoja uutta ympäristövahinkorahastoa koskevasta ehdotuksesta

ympäristöministeriö
Julkaisuajankohta 24.3.2022 8.48
Tiedote

Ympäristöministeriö pyytää lausuntoja ehdotuksesta ympäristövahinkorahastoa koskevaksi laiksi. Tavoitteena on varautua korvaamaan ympäristövahingoista sekä ympäristön pilaantumisen torjunnasta ja pilaantuneen ympäristön ennallistamisesta aiheutuneita kustannuksia tapauksissa, joissa vastuutaho on maksukyvytön, tuntematon tai tavoittamattomissa.

Uudella ympäristövahinkorahastolla pyritään siihen, että valtio ei joudu maksamaan toiminnanharjoittajien ympäristövelvoitteita verovaroin. Valtio on rahoittanut vakavia ympäristön pilaantumisen vaaratilanteita seitsemässä eri tapauksessa noin 26 miljoonalla eurolla vuosina 2013-2021. Lisäksi valtio on rahoittanut ympäristövahinkojen torjuntatoimia Talvivaara Sotkamo Oy:n konkurssissa (2014).

Vaaran aiheuttajilla kollektiivinen vastuu kustannuksista

Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan uutta talousarvion ulkopuolista ympäristövahinkorahastoa. Sen varat kerättäisiin veroluonteisella ympäristövahinkomaksulla. Maksu toteuttaisi mahdollisimman pitkälti aiheuttaja maksaa -periaatetta: maksu perittäisiin ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavilta toiminnanharjoittajilta.

Maksajajoukkoa laajennettaisiin nykyiseen ympäristövahinkovakuutusjärjestelmään verrattuna. Maksuvelvollisuuden piiriin otettaisiin sellaisetkin toiminnanharjoittajat, joiden aiheuttamiin vahinkoihin on varauduttu nykyisessä järjestelmässä ilman pakollista vakuuttamisvelvollisuutta. Laajennus koskisi erityisesti kuntien myöntämien ympäristölupien sekä ilmoituspäätösten ja rekisteröintien perusteella harjoitettua toimintaa. Öljyala ei maksaisi tuontiin perustuvaa öljysuojamaksua vaan ala maksaisi ympäristövahinkomaksua samoin perustein kuin muut toimialat.

Rahoitus perustuisi vaaran aiheuttajien kollektiiviseen vastuuseen kustannuksista. Kustannuksia pyrittäisiin kohdentamaan mahdollisimman oikeudenmukaisesti toiminnanharjoittajien kesken sen perusteella, mikä on toimialan riski ympäristön pilaantumisen vaaran näkökulmasta.

Ympäristöriskin suuruus vaikuttaa ympäristövahinkomaksun määrään

Ympäristövahinkomaksu perittäisiin joko vuosittain tai kertaluonteisesti. Vuosittaisen maksuvelvollisuuden maksuluokkia olisi yhteensä viisi: 30 000 euroa, 15 000 euroa, 6 000 euroa, 1200 euroa ja 200 euroa. Korkeimpia maksuja perittäisiin tietyiltä kaivostoiminnan harjoittajilta sekä toiminnasta, jossa käsitellään vaarallisia jätteitä.

Kertaluonteista ympäristövahinkomaksua (400 euroa) perittäisiin ympäristövaikutuksiltaan vähäisemmästä toiminnasta. Kertamaksu koskisi pääsääntöisesti esimerkiksi kunnan myöntämää ympäristölupaa edellyttävää toimintaa sekä osaa ilmoituksenvaraisista ja rekisteröitävistä laitoksista.

Esityksessä ehdotetaan, että öljysuojarahastoa koskeva laki kumotaan, öljysuojarahasto lakkautetaan ja sille kuuluneita toimintoja yhdistetään ympäristövahinkorahastoon. Lisäksi pakollinen ympäristövahinkovakuutus lakkautettaisiin ja sitä koskeva laki kumottaisiin. Korvausten maksaminen nykyisin öljysuojarahaston ja vakuutuksen kattamissa tilanteissa siirtyisi ympäristövahinkorahastolle.

Esityksen valmistelu perustuu pääministeri Marinin hallituksen ohjelman kirjaukseen, jonka mukaan kehitetään ympäristövahinkojen toissijaisia vastuujärjestelmiä.

Lisätietoja

Mari-Linda Harju-Oksanen, hallitussihteeri, p. 0295 250 554, [email protected]

Merja Huhtala, hallitussihteeri, p. 0295 250 088, [email protected]

13.4.-25.4.: Oili Rahnasto, hallitussihteeri, p. 0295 250 244, [email protected]