Ändringar vid årsskiftet inom miljöministeriets förvaltningsområde

miljöministeriet
Utgivningsdatum 22.12.2025 14.28
Typ:Pressmeddelande
Kuvassa avantouimari laskeutuu veteen. Taustalla kaupunkinäkymä kerrostailoineen.

Flera författningar träder i kraft inom miljöministeriets förvaltningsområde den 1 januari 2026.

Ett enda serviceställe för miljöärenden och smidigare tillståndsförfaranden för projekt inom den gröna omställningen

Lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket gör det möjligt för Tillstånds- och tillsynsverket, som inleder sin verksamhet den 1 januari 2026, att behandla de viktigaste miljörelaterade tillståndsansökningarna tillsammans och samtidigt. Dessutom kan MKB-förfarandena och Naturabedömningarna behandlas på ett smidigare sätt som en del av tillståndsbehandlingen. Kunden och myndigheten identifierar och diskuterar tillsammans de frågor som är kritiska med tanke på projektet i ett så tidigt skede som möjligt. En enda nationell tillstånds- och tillsynsmyndighet förenhetligar också beslutsfattandet och likabehandlingen av kunderna.

För handläggningen av ansökan ges en tidsplan, och för vissa tillståndsansökningar gäller bindande tidsfrister. Projekt inom den gröna omställningen har företräde i alla skeden av tillståndsbehandlingen fram till utgången av 2030.

I lagen om tillståndsförfaranden och vissa andra administrativa förfaranden i samband med produktionsanläggningar för förnybar energi fastställs bindande tidsfrister för tillståndsförfarandena. Tillstånds- och tillsynsverket kan utse accelerationsområden för förnybar energi utifrån kommunernas förslag. I fråga om dessa områden har tidsfristerna för tillståndsförfarandena förkortats, och projekten kan under vissa förutsättningar undantas från kravet på ett MKB-förfarande och en Naturabedömning.

Tillståndsförfarandena för projekt som gäller nettonollteknik har gjorts smidigare genom lagändringar. Kontaktmyndigheten för projekten, Tillstånds- och tillsynsverket, stöder en smidig tillståndsprocess och övervakar att tidsfristerna följs. Tillståndsansökningar som gäller strategiska nettonollprojekt har företräde i vissa tillståndsförfaranden.

För nya byggnader ska det utarbetas en klimatdeklaration och göras upp en förteckning över byggprodukter

Enligt den nya bygglagen ska den som påbörjar ett byggprojekt se till att en klimatdeklaration utarbetas och en förteckning över byggprodukter görs upp för sådana nya byggnader som nämns i 38 § i bygglagen.

Klimatdeklarationen gör det möjligt att synliggöra byggnaders och byggplatsers positiva och negativa effekter på klimatet. Den nationella metoden för beräkning av koldioxidsnålhet gör det möjligt att styra koldioxidfotavtrycket från nya byggnader genom gränsvärden. Förteckningen över byggprodukter stöder projekteringen av en byggnad så att den blir koldioxidsnål.

Framsteg inom byggnadsprojektering i form av informationsmodeller

I och med ändringen av 61 § i bygglagen söks bygglov fullt ut enligt bygglagen. Bygglov kan sökas i form av informationsmodeller.

Miljöministeriets förordning om innehållet i projektinformationsmodeller för byggande och myndighetssyner innehåller bestämmelser om datainnehållet i de projektinformationsmodeller som ska fogas till ansökan om bygglov samt om innehållet i de maskinläsbara uppgifter som lämnas i stället för informationsmodellerna. 

Förordningen innehåller bestämmelser om de uppgifter om myndighetssyner som ska lämnas till datasystemet för den byggda miljön, Ryhti. 

Tre månaders behandlingstid för ansökan om bygglov

Enligt 68 a § i bygglagen ska kommunens byggnadstillsynsmyndighet avgöra en ansökan om bygglov inom tre månader från det att ansökan om bygglov inklusive bilagor har lämnats till byggnadstillsynen. I vissa fall är behandlingstiden för ansökan om bygglov sex månader.

För dröjsmål med behandlingen av tillståndsansökan ska kommunen på eget initiativ återbetala 20 procent av bygglovsavgiften för varje månad som dröjsmålet varar, om inte dröjsmålet har orsakats av sökanden.

Den statligt stödda bostadsproduktionen finansieras ur statsbudgeten och borgensavgifter införs för räntestödslån

Lagen om upphävande av lagen om statens bostadsfond och lagen om borgensavgifter inom statligt stödd bostadsproduktion ändrar finansieringen av den statligt stödda bostadsproduktionen. Efter nedläggningen av statens bostadsfond finansieras den statligt stödda bostadsproduktionen direkt ur statsbudgeten.
 
I fråga om både långvariga och kortvariga räntestödslån införs borgensavgifter. Borgensavgiften av engångsnatur är 0,5 procent av lånekapitalet och tas ut för byggnads-, anskaffnings- och ombyggnadslån. Ingen borgensavgift tas ut om investeringsunderstöd för grupper med särskilda behov beviljas för projektet eller om det är fråga om ett studentbostadsprojekt.

Understöd för jordbrukare för att sänka höga fosforhalter i åkrarna inom Skärgårdshavets avrinningsområde 

Understödet uppmuntrar jordbrukare att sänka de höga fosforhalterna i sina åkrar inom Skärgårdshavets avrinningsområde.  

Ändring av avfallslagen ingriper i den nedskräpning som orsakas av nikotinpåsar

Producenter av vissa plastprodukter för engångsbruk börjar betala årliga ersättningar till kommunerna för förhindrande av och uppstädning efter nedskräpning, i huvudsak baserat på antalet invånare. Dessutom blir tillverkare och importörer av nikotinpåsar från och med ingången av 2027 skyldiga att ersätta kommunerna för de kostnader som orsakas av förhindrande av och uppstädning efter nedskräpning som orsakas av nikotinpåsar.