Åtgärderna i avtalen om markanvändning, boende och trafik har kommit igång i god takt
Genomförandet av åtgärderna i avtalen om markanvändning, boende och trafik (MBT) har som helhet betraktat inletts på ett exemplariskt sätt. De åtgärder som inleddes vid ingången av året har främjat uppnåendet av målen i avtalen: förutsättningarna för en smidig vardag och hållbar rörlighet förbättras i stadsregionerna.
De första uppföljningsmötena för den nya avtalsperioden för MBT-avtalen hölls i månadsskiftet maj–juni i alla MBT-stadsregioner. De senaste MBT-avtalen mellan staten och stadsregionerna Helsingfors, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Lahtis, Jyväskylä och Kuopio undertecknades i december 2024.
MBT-avtalen stöder tillväxten och utvecklingen i Finlands största stadsregioner. Åtgärderna i avtalen främjar en hållbar samhällsstruktur, ett trafiksystem som stöder samhällsstrukturen, bostadsproduktion enligt behov samt ett livskraftigt näringsliv.
Förutsättningarna för bostadsproduktion tryggas i regionerna
Regionerna har styrt placeringen av nya bostäder längs goda trafikförbindelser. Till exempel i Helsingforsregionen låg 95 procent av de bostäder som färdigställdes 2024 i närheten av tjänster och kollektivtrafik, så kallade zoner som är primärt avsedda för markanvändning.
Läget på bostadsmarknaden har ställt kommunerna inför utmaningar när det gäller att uppnå de målnivåer för bostadsproduktionen som anges i avtalen. Trots detta färdigställdes till exempel i Helsingfors- och Tammerforsregionerna nästan lika många bostäder 2024 som det årliga målet i MBT-avtalen.
Kommunerna strävar efter att systematiskt trygga förutsättningarna för bostadsproduktion genom att uppdatera programmen för genomförande av markanvändning och de markpolitiska programmen samt genom aktiv anskaffning av mark för. En del kommuner har använt ekonomiska incitament för att främja nya initiativ, till exempel tidsbegränsad hyresfrihet från arrende. I alla MBT-regioner har man sett till att det finns en planreserv för befolkningstillväxten för minst fem år framåt.
Förutsättningarna för hållbara färdsätt förbättras
I Helsingforsregionen har genomförandet av spårvägen i Vanda inletts och avsikten är att byggandet ska inledas under 2025. I Tammerforsregionen framskrider projektet för att fortsätta spårvägen som planerat.
Av alla MBT-regioner har antalet användare inom kollektivtrafiken ökat mest i Tammerforsregionen. Även i Jyväskylä- och Kuopioregionen har antalet passagerare inom kollektivtrafiken ökat i god takt efter covid-19-pandemin. Kollektivtrafiken utvecklas aktivt i alla MBT-regioner. Till exempel i Uleåborg har biljettpriserna harmoniserats och en utredning om effektiv kollektivtrafik inletts. Åboregionen har å sin sida genomfört första fasen av stomlinjen och stomlinjens trafik inleds i juli 2025.
Inom området för Jyväskyläs centrala tätort har man infört Super-Linkki-linjerna med täta turer som möjliggör tidtabellsfria resor. I regionen håller man dessutom på att färdigställa Finlands första offentliga tankstation för väte, varefter man kommer att testa vätebussar.
Små, samfinansierade projekt för att förbättra statens trafikledsnät samt andra infrastrukturprojekt framskrider i regionerna. I MBT-regionerna inleds under 2025 avtalsperiodens första små projekt för att förbättra trafikledsnätet. Syftet är att förbättra förutsättningarna för en trygg och hållbar mobilitet.
Programmet för hållbar rörlighet i städerna är under arbete
Även andra åtgärder som ingår i MBT-avtalen och som staten ansvarar för framskrider planenligt. Det har bland annat ansetts viktigt att utveckla praxis för statsunderstöd för gatunätet samt åtgärder som hänför sig till persontågstrafikens framtid och till persontågstrafiken på marknadsvillkor.
Ur regionernas synvinkel är också det riksomfattande arbetet i anslutning till planeringen av SUMP-planen för hållbar stadstrafik (Sustainable Urban Mobility Plan) aktuellt. Som stöd för den regionala hållbara trafiksystemplaneringen har det inrättats en nationell SUMP-kontaktpunkt vid Traficom. Vid kontaktpunkten bereds för närvarande ett nationellt program för hållbar stadstrafik. Syftet med programmet är att stödja regionerna i utarbetandet och genomförandet av SUMP-planerna.
Också i stadsregionerna förbereder man sig på att utarbeta trafiksystemplaner som planer för hållbar stadstrafik. År 2024 färdigställdes de nya planerna för hållbar stadstrafik i Kuopio- och Lahtisregionen.
Staten och kommunerna löser utmaningarna genom samarbete
Genomförandet av avtalen framskrider som helhet enligt planerna, men de utmaningar som identifierades redan under förra avtalsperioden behöver fortfarande uppmärksammas. I synnerhet de anteckningar som gäller rastplatser för tung trafik förutsätter samarbete under avtalsperioden.
I Helsingforsregionen håller man på att inrätta regionala arbetsgrupper som ska lösa utmaningarna i anslutning till läget för rastplatser för tung trafik och depåer för närtåg. Statens åtgärder i anslutning till rastplatserna och behoven att utveckla dem har planerats också som en del av beredningen av planen Trafik 12 under slutet av våren 2025.
De konkreta åtgärderna i MBT-avtalen infaller 2024–2027 och de långsiktiga målen sträcker sig till 2035. Genomförandet av åtgärderna enligt avtalen följs upp årligen.
Mer information
Anna-Leena Seppälä
byggnadsråd
miljöministeriet
0295250242
[email protected]
Samuli Alppi
miljöråd
miljöministeriet
0295250036
[email protected]
Ruusa Degerman
specialsakkunnig
miljöministeriet
029 5250 406
[email protected]
Edgar Pyhälä
specialsakkunnig
kommunikationsministeriet
029 5342 211
[email protected]