Valtioneuvoston asetus arviointiperusteista sen määrittämiseksi milloin betonimurske lakkaa olemasta jätettä
YM034:00/2018 Säädösvalmistelu
Hankkeessa laadittiin valtioneuvoston asetus, jossa määritellään, milloin betonimurske lakkaa olemasta jätettä. Jätteeksi luokittelun päätyttyä betonimursketta voidaan myydä eteenpäin esimerkiksi rakennusmateriaalina, minkä uskotaan parantavan sen markkinoita ja hyödynnettävyyttä. Ei enää jätettä -tarkastelut ovat kiertotalouden ytimessä.
Hankkeessa ajankohtaista
Asetus astuu voimaan
1.9.2022 Säädös
Valtioneuvosto antoi asetuksen betonimurskeen jätteeksi luokittelun päättymisen arviointiperusteista (466/2022) 16.6.2022. Se astui voimaan 1.9.2022.
Lisätietoa
Asiakirjat
Betoni-EEJ -asetuksen soveltamisohje PDF
31.8.2022 Jouni Nissinen ja Jani Salminen
Soveltamisohje 31.8.2022 päivätyssä muodossaan. Ohjetta tullaan lähikuukausina vielä täydentämään saadun palautteen pohjalta, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin asetusta käyttävien tarpeita.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero YM034:00/2018
Asianumerot VN/23338/2020
Asettaja ympäristöministeriö
Tehtäväluokka Asetuksen antaminen
Toimikausi/aikataulu 27.3.2018 – 16.6.2022
Asettamispäivä 27.3.2018
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Sipilä
Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen
Kärkihankkeet Sujuvoitetaan säädöksiä
Toimenpiteet Perataan säädökset, puretaan turhaa sääntelyä ja uudistetaan tarvittavat säädökset
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös-
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeessa laadittiin valtioneuvoston asetus, jossa määritellään, milloin betonimurske lakkaa olemasta jätettä.
Rakennusala on odottanut pitkään ”Betonimurske-EOW-asetusta” (EOW = End of waste = ei enää jätettä). Säädöksen toivotaan avaavan merkittäviä uusia liiketoimintamahdollisuuksia rakennusalalle. Kyseessä on ensimmäinen kansallinen EOW-asetus. Tavoitteena on keventää sääntelyä ja sujuvoittaa toimintaa.
Lähtökohdat
Asetusta valmistellaan hallituksen vuoden 2016 toimintasuunnitelman pohjalta tehtyyn selvitykseen (YMra 9/2018) perustuen. Kansallisten ei enää jätettä -säädösten valmistelu aloitettiin tuolloin betonimurskeelle ja käsitellylle jätteenpolton kuonalle.
Betonimursketta syntyy sekä purkutoiminnassa että ylijäämänä elementti- ja muussa betonituoteteollisuudessa. Se on suurin yksittäinen rakennusjätejae, ja sitä syntyy Suomessa karkeasti ottaen kaksi miljoonaa tonnia vuodessa. Nykymenetelmillä betonin valmistaminen on myös merkittävä kasvihuonekaasupäästöjen lähde. Betonimurskeen hyödyntäminen raaka-aineena edistäisi merkittävästi kiertotaloutta.
Asetus on astunut voimaan 1.9.2022.
Lausuntokierros 20.11.2020-8.1.2021
20.11.2020 – 8.1.2021 Lausuntokierros
Lausuntomenettely
Valtiovarainministeriön lausunto PDF
19.1.2021 Valtiovarainministeriö
-
11.1.2021 Tilastokeskus
-
8.1.2021 Sitowise Oy
Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen lausunto PDF
8.1.2021 Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Betoniteollisuus ry:n lausunto PDF
8.1.2021 Betoniteollisuus ry
Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n lausunto PDF
8.1.2021 Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry
Koneyrittäjien liitto ry:n lausunto PDF
8.1.2021 Koneyrittäjien Liitto ry
-
8.1.2021 Rudus Oy
Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry:n lausunto PDF
8.1.2021 Suomen Rakennusinsinöörien liitto RIL ry
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto PDF
8.1.2021 Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Espoon kaupungin kaupunkitekniikan keskuksen lausunto PDF
8.1.2021 Espoon kaupunki (1)
Rakennusteollisuus RT ry/ INFRA ry:n lausunto PDF
8.1.2021 Rakennusteollisuus RT ry / INFRA ry
Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen lausunto PDF
8.1.2021 Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
-
8.1.2021 Ruokavirasto
Fortum Waste Solutions Oy:n lausunto PDF
8.1.2021 Fortum Waste Solutions Oy
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä lausunto PDF
8.1.2021 HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
-
8.1.2021 Väylävirasto
Insinööritoimisto Gradientti Oy:n lausunto PDF
8.1.2021 Insinööritoimisto Gradientti Oy
Lapin ELY-keskuksen lausunto PDF
8.1.2021 Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
-
8.1.2021 Ytekki Oy
Etelä-Suomen aluehallintoviraston lausunto PDF
8.1.2021 Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Suomen ympäristökeskus SYKE:n lausunto PDF
8.1.2021 Suomen ympäristökeskus SYKE
-
8.1.2021 RAKLI ry
Ramboll Finland Oy:n lausunto PDF
8.1.2021 Ramboll Finland Oy
Suomen Kuntaliitto ry:n lausunto PDF
8.1.2021 Suomen Kuntaliitto ry
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto PDF
8.1.2021 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunto PDF
7.1.2021 Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistys ry:n lausunto PDF
7.1.2021 Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistys ry
Helsingin kaupunkiympäristön toimialan lausunto PDF
7.1.2021 Helsingin kaupunki
-
7.1.2021 Purkupiha Oy
Pielisen Betoni Oy:n lausunto PDF
7.1.2021 Pielisen Betoni Oy
Hämeen ELY-keskuksen lausunto PDF
7.1.2021 Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Karelia- ammattikorkeakoulun lausunto PDF
7.1.2021 Karelia Ammattikorkeakoulu Oy
Geologian tutkimuskeskuksen lausunto PDF
7.1.2021 Geologian tutkimuskeskus
Liikenne- ja viestintäministeriön lausunto; ei lausuttavaa
7.1.2021 Liikenne- ja viestintäministeriö
Puolustusministeriön lausunto; ei lausuttavaa
7.1.2021 Puolustusministeriö
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen lausunto PDF
5.1.2021 Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Turvallisuus- ja kemikaaliviraston lausunto PDF
4.1.2021 Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lausunto PDF
4.1.2021 Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
-
4.1.2021 Lujabetoni Oy
-
31.12.2020 Trifami3D Oy
Ahosen Palvelut Oy, lausunto PDF
22.12.2020 Ahosen Palvelut Oy
Vaasan hallinto-oikeuden lausunto PDF
16.12.2020 Vaasan hallinto-oikeus
Korkeimman hallinto-oikeuden lausunto; ei lausuttavaa
11.12.2020 Korkein hallinto-oikeus
Oikeusministeriön lausunto PDF
7.12.2020 Oikeusministeriö
Suomen Vesiensuojeluyhdistysten Liitto ry:n lausunto PDF
24.11.2020 Suomen Vesiensuojeluyhdistysten Liitto ry
lausuntopyynto PDF
23.10.2020 Ympäristöministeriö
Betonimurske_EoW_Muistioluonnos_110920 PDF
23.10.2020 Ympäristöministeriö
FI_Betonimurske_EoW_asetusluonnos_110920 PDF
23.10.2020 Ympäristöministeriö
SV_Betonimur_EoW_aset_110920 PDF
23.10.2020 Ympäristöministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
Betoni-EEJ -asetuksen soveltamisohje PDF
31.8.2022 Jouni Nissinen ja Jani Salminen
Soveltamisohje 31.8.2022 päivätyssä muodossaan. Ohjetta tullaan lähikuukausina vielä täydentämään saadun palautteen pohjalta, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin asetusta käyttävien tarpeita.
Betoni-EEJ -asetuksen perustelumuistio PDF
9.6.2022 Jouni Nissinen
Asetuksen taustaksi kirjoitettu perustelumuistio.
Betoni-Eej-asetuksen perustelumuistioluonnos PDF
15.10.2021 Ympäristöministeriö/ Jouni Nissinen ja Outi Iso-Markku
Perustelumuistioluonnos betonimurskeasetuksen taustaksi.
Ennakkonotifioitu asetusluonnos PDF
15.10.2021 Ympäristöministeriö/ Jouni Nissinen ja Outi Iso-Markku
EU:n komissiossa nähtävillä ollut asetusluonnos, johon ei tullut huomautuksia.
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Nissinen, Jouni
Erityisasiantuntija
ympäristöministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
20.11.2020 – 1.3.2021
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet