YK-raportti: Kunnollinen jätehuolto tuottaa vihreitä työpaikkoja, vähentää kasvihuonepäästöjä ja luo taloudellisia säästöjä
YK:n ympäristöohjelman (UNEP) ja muiden järjestöjen yhdessä tuottama ensimmäinen kattava maailmanlaajuinen jätteitä koskeva raportti Global Waste Management Outlook julkaistiin eilen. Raportissa todennetaan, että vuosittain jätettä syntyy 7-10 miljardia tonnia ja kolme miljardia ihmistä elää asianmukaisen jätehuollon ulkopuolella.
Hyvä uutinen on, että kehittyneissä maissa jätteen määrän kasvu pysähtyi vuonna 2005, vaikka kaksinkertaistui ennen sitä vuosien 1970 ja 2000 välillä. Kehitysmaissa puolestaan kaksi miljardia ihmistä elää edelleen jätehuollon ulkopuolella ja jätteen määrä kasvaa huimaa vauhtia kaupungistumisen, väestönkasvun ja talouskehityksen takia.
Raportista ilmenee, että globalisaation myötä ihmiselle ja luonnolle haitallisten jätteiden syntyminen on siirtynyt kehittyneistä maista kehitysmaihin. Kansainvälisen yhteistyön kautta tulisi nyt löytää pelisäännöt, jotta vältetään kehitysmaita joutumista monien vaarallisten jätteiden loppusijoituskohteiksi.
Raportin mukaan integroidut ja kokonaisvaltaiset jätehuollon ratkaisut tulee nähdä tärkeänä osana kiertotalouteen siirtymisessä. Tämä edellyttää, että jätteiden syntymistä vähennetään jo alkutuotannossa sekä syntyvää jätettä käsitellään arvokkaana raaka-aineena, samalla huolehtien vaarallisten jätteiden turvallisesta käsittelystä. Oikeanlaisella jätehuollolla voitaisiin saavuttaa satojen miljardien eurojen säästöt ja vähentää kasvihuonepäästöjä jopa 20 prosenttia.
- Global Waste Management Outlook (unep.org)