Kehitysministeri Haavisto YK:n ympäristökokouksessa: vihreä ja osallistava talous avain köyhyyden vähentämisessä

ympäristöministeriö
Julkaisuajankohta 26.6.2014 16.38
Tyyppi:Uutinen

Kehitysministeri Pekka Haavisto johtaa Suomen valtuuskuntaa 23.-27. kesäkuuta Nairobissa, Keniassa järjestettävässä YK:n ympäristöohjelman UNEPin ensimmäisessä maailmanlaajuisessa kokouksessa.

Kokouksen pääteemoina ovat tulevat kestävän kehityksen tavoitteet, erityisesti kestävien kulutus- ja tuotantotapojen edistäminen, sekä taistelu villieläinten laitonta kauppaa vastaan. Näistä teemoista odotetaan vahvaa poliittista viestiä kokouksen päätteeksi.

Suomi lisää vaikuttavuuttaan UNEPin työssä kohdentamalla kehitysyhteistyövaroja niin, että vuotuinen tuki UNEPille lähes kaksinkertaistuu kuuteen miljoonaan euroon. Puheenvuoroissaan kehitysministeri Haavisto painotti UNEPin vahvistamisen ja ensimmäisen maailmanlaajuisen kokouksen onnistumisen merkitystä.

Se on tärkeää ympäristönäkökulman sisällyttämisessä vahvasti tuleviin kestävän kehityksen tavoitteisiin ja vuoden 2015 jälkeiselle kehitysagendalle.

"Ympäristöystävällisen ja sosiaalisesti kestävän talouden mahdollistaminen kehitysmaissa on avain köyhyyden vähentämiseen ja eriarvoisuuden poistamiseen", korosti ministeri Haavisto.

Lisätietoa:

Ministeri Haaviston erityisavustaja Johanna Sumuvuori, puh. 040 505 9289