Kemikaalikuljetukset Itämerellä kasvussa
Ympäristöministeriön, VTT:n ja Merenkulkulaitoksen yhteistiedote
Kemikaalionnettomuuden riski Itämerellä kasvaa sitä mukaa kuin kemikaalikuljetukset sekä muu meriliikenne Itämerellä lisääntyvät. Riski on kuitenkin paljon pienempi verrattuna öljyonnettomuuden riskiin. Sekä kemikaaleja kuljettavien alusten että käytettyjen reittien turvallisuustekijöihin on viime vuosina kiinnitetty huomattavasti aiempaa enemmän huomiota. Lainsäädäntöä on kiristetty ja käyttöön on otettu alusten valvontaa parantavia tietoteknisiä järjestelmiä. Onnettomuuksiin varautumista herkällä Itämeren alueella on kuitenkin edelleen parannettava, todetaan tuoreessa koko Itämeren kemikaalikuljetuksia koskevassa VTT:n selvityksessä.
Selvityksen päätavoite oli koota tilastotietoja nestemäisten kemikaalien kuljetuksista Itämerellä. Tietoja saatiin julkisista rekistereistä, tietokannoista ja satamaviranomaisilta vuoden 2004 kuljetuksista.
Ajantasaista ja nopeasti hyödynnettävää tietoa Itämeren alueen kemikaalikuljetuksista ei tällä hetkellä ole riittävästi. Lisätietoja tarvittaisiin muun muassa satamien kautta kuljetettavista kemikaaleista ja niiden määristä, aineiden ominaisuuksista, kemikaalien oikeasta käsittelystä ja kuljetusreiteistä. Lisäksi satamien valmiuksissa antaa nopeasti tarvittavia tietoja on suuria eroja. Onnettomuustilanteissa tiedonpuute saattaa ratkaisevasti viivyttää torjuntatoimia. Tiedonsaannin ongelmia lisää se, että kemikaaleja koskevia tietoja pidetään usein luottamuksellisina eikä niitä haluta julkisiin rekistereihin. Lisäksi kemikaali käsitteenä ymmärretään eri tavoin eri maissa.
Selvityksen mukaan yhdenmukainen riskinarviointi ja analyysi kemikaalien riskienhallinnasta koko Itämeren alueella olisi tarpeen. Analyysiin olisi sisällytettävä kaikki meriteitse tapahtuvat kuljetukset ja rahdit sekä paikalliset mahdollisuudet parantaa turvallisuutta ja vähentää onnettomuusriskiä.
Yleinen meriturvallisuus on parantunut viime aikoina käyttöön otettujen alusten liikkumisen valvontaa helpottavien tietoteknisten (telemaattisten) järjestelmien avulla. Näitä ovat kansalliset ja monikansalliset alusliikenteen ohjausjärjestelmät (VTS), kuten Suomenlahdella käytössä oleva Venäjän, Viron ja Suomen yhteinen pakollinen alusliikenteen ilmoittautumisjärjestelmä (GOFREP), alusten automaattinen tunnistusjärjestelmä (AIS) ja alusten elektroninen karttajärjestelmä (ECDIS). Niiden avulla ei kuitenkaan tällä hetkellä saada riittävästi tietoja alusten lastista, mikä onnettomuustilanteissa olisi ensiarvoisen tärkeää. Siten merenkulun telematiikkaa olisi edelleen kehitettävä.
Myös kemikaalien ympäristövaikutuksista ja aineiden hajoamisnopeuksista erilaisissa oloissa tarvitaan lisätietoa. Pelkkien laboratorioanalyysien tilalle tarvittaisiin mallinnuksia kemikaalien käyttäytymisestä esimerkiksi aallokossa ja vaikeissa jääoloissa.
Englanninkielisen selvityksen "Transportation of liquid bulk chemicals by tankers in the Baltic Sea" ovat tehneet asiakasjohtaja Jorma Rytkönen ja tutkija Saara Hänninen VTT:stä ja sen ovat rahoittaneet ympäristöministeriö, Suomen ympäristökeskus ja Merenkulkulaitos. Selvitys on jatkoa vuonna 2004 tehdylle selvitykselle öljynkuljetuksista Suomenlahdella. Edellisen kerran kemikaalikuljetuksia Itämerellä on selvittänyt Itämeren suojelukomissio (HELCOM) vuonna 1990.
Lisätietoja: Asiakasjohtaja Jorma Rytkönen, VTT, p. 020 722 6569 Tutkija Saara Hänninen, VTT, p. 020 722 6866 Ympäristöneuvos Olli Pahkala, ympäristöministeriö, p. 09 1603 9737, 050 5250 891 Yli-insinööri Kalervo Jolma, Suomen ympäristökeskus, p. 09 40300 468, 0400 444686 Merenkulun ylitarkastaja Jyrki Vähätalo, Merenkulkulaitos, p. 020 448 4317