Kiertotalouden markkinat
Näin toteutamme Kiertotalousohjelmaa
Arviot kiertotaloutta tukevien globaalien markkinoiden arvosta liikkuvat sadoissa miljardeissa euroissa. Kiertotalous ja teknologinen kehitys tarjoavat Euroopalle mahdollisuuden parantaa resurssien tuottavuutta jopa kolme prosenttia vuodessa ja lisätä bruttokansantuotetta noin 0,5 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Myös Suomessa kiertotalouden markkinoiden vahvistuminen rakentaa uutta ja ekologisesti kestävää talouskasvua pitkällä aikavälillä. Kiertotalousmarkkinoita voidaan edistää muun muassa sopivalla ohjauskeinojen yhdistelmällä, kuten tuotteiden ekosuunnittelun lainsäädännöllä, taloudellisilla kannustimilla sekä kehittämällä kiertotaloushankkeisiin liittyvää viranomaisten yhteistyötä. Lisäksi kiertotalouden markkinoita vauhdittaa se, että kansalaiset löytävät palvelut ja pitävät niitä houkuttelevina.
Mitä teemme ja missä mennään:
1. Kehitämme aktiivisesti EU:ssa kiertotaloutta tukevan lainsäädännön ja tuotepolitiikan ohjauskeinoja.
- Osana EU:n komission Vihreän kehityksen ohjelmaa (Green Deal) on toteutettu EU:n kiertotalouden toimintasuunnitelman ehdotuksia, jotka lisäävät tuotepolitiikan kestävyyttä ja vähentävät jätettä, parantavat kuluttajien mahdollisuuksia toimia kestävästi ja keskittyvät vaikuttavuuden kannalta olennaisimpiin sektoreihin kuten elektroniikkaan, akkuihin ja ajoneuvoihin, pakkaamiseen, muoveihin, tekstiileihin, rakentamiseen ja rakennuksiin sekä ruokaan, veteen ja ravinteisiin. Komission keskeisten aloitteiden sisältöön ja toteuttamiseen on vaikutettu ennakkoon, ja osa ehdotuksista on vielä kansallisessa toimeenpanovaiheessa. Tietoa EU-tasoisista kiertotaloustoimista on koottu myös ympäristöministeriön sivulle Kiertotalouden edistäminen EU:ssa. Vastuuorganisaatio: työ- ja elinkeinoministeriö, oikeusministeriö sekä ympäristöministeriö.
2. Kehitämme viranomaisten yhteistyötä kiertotaloushankkeissa.
- Pirkanmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen toteuttama työpajojen sarja viranomaisyhteistyön kehittämiseksi kiertotaloushankkeissa järjestettiin syksyllä 2021. Suositukset viranomaisyhteistyön kehittämiseksi kiertotaloushankkeissa valmistuivat helmikuussa 2022. Suosituksissa korostetaan muun muassa verkostotyön kehittämistä, kokeilujen mahdollistamista, tiedon keskittämistä ja parempaa jakamista sekä resurssien lisäämistä ennakointiin ja riskien hallintaan. Vastuuorganisaatio: ympäristöministeriö sekä Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
- Myös ELY-keskusten ja aluehallintovirastojen edustajien kanssa on käyty keskusteluja siitä, mitä rakenteita, toimintamalleja, osaamista ja tukea kiertotalouden edistämiseen tarvittaisiin. Vastuuorganisaatio: ympäristöministeriö.
3. Edistämme kierrätysmateriaalien markkinoiden vahvistumista.
- Selvitimme tavaroiden korjaamisen haasteita sekä mahdollisuuksia edistää korjaamista, tavaroiden korjauttamisen ympäristö-, työllisyys- ja talousvaikutuksia sekä laadimme ohjauskeinosuosituksia korjauspalveluiden saatavuuden ja houkuttelevuuden edistämiseksi.
- Edistämme jätteenpolton päästöjen vähentämistä ja materiaalikierrätyksen lisäämistä osana Kiertotalouden green dealiä. Vastuuorganisaatio: ympäristöministeriö.
- Perustimme uusiomateriaalien tuotteistamista käsittelevän työryhmän, jonka työ päättyi vuoden 2023 loppuun. Ryhmä seurasi tapauskohtaista päätöksentekoa sekä kehitti käytäntöjä ja lainsäädäntöä siitä, miten jätteeksi luokiteltu materiaali lakkaa olemasta jätettä. Viimeistelyssä on uusiomateriaalien tuotteistamista koskeva hallituksen esitys. Vastuuorganisaatio: ympäristöministeriö.
- Käynnistimme jätelainsäädännön uudistamiseksi valmistelun jätelain kokonaisuudistukseksi tavoitteena muuttaa jätelaki kiertotalouslaiksi. Kiertotalouslakia valmistelemaan on asetettu laajapohjainen työryhmä. Hallituksen esitys kiertotalouslaiksi on tarkoitus antaa 8/2026. Kyseessä on jätelain (646/2011) kokonaisuudistus, jolla pyritään parantamaan nykysääntelyn toimivuutta, tekemään ratkaisuista aikaa kestäviä (ml. tuleva EU-sääntely) sekä arvioimaan mahdollisia uusia ohjauskeinoja. Vastuuorganisaatio: ympäristöministeriö.
- Mekaanisesti kierrätetyn uusiomuovin jätteeksi luokittelun päättyminen etenee. Säädösvalmistelun tilaa voi seurata ympäristöministeriön hankesivulta. Syksyllä 2022 annettiin valtioneuvoston asetus (466/2022) betonimurskeen jätteeksi luokittelun päättymisestä. Vastuuorganisaatio: ympäristöministeriö.
- Selvitimme kierrätysmateriaalien käyttövelvoitteiden tai vapaaehtoisen ohjauksen mahdollisuuksia kierrätysmateriaalien kysynnän lisäämiseksi uusissa materiaali- ja tuoteryhmissä erityisesti muovin, mutta myös ravinteiden, betonin ja tekstiilien osalta. Vastuuorganisaatio: ympäristöministeriö.
- Edistimme kiertotalouden toimintamallien hyödyntämistä kaivos- ja kaivannaisteollisuudessa. Työn koordinaatioryhmä toimi vuosina 2022-2023. Vastuuorganisaatio: työ- ja elinkeinoministeriö sekä Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
- Kansallinen mineraalistrategia julkaistiin 19.12.2024. Strategiassa painotetaan kiertotalouden merkitystä vastuullisuustyön olennaisena komponenttina.
4. Autamme kansalaisia löytämään kiertotalouspalveluja ja parannamme niiden houkuttelevuutta.
- Viemme kiertotaloutta osaksi kuluttajakauppaa läheisessä yhteistyössä Kaupan liiton kanssa. Kiertotalous kuluttajakaupassa -hankkeessa laadittiin pelikirja ja politiikkasuosituksia kaupan alan kiertotalouden tukemiseksi. Vastuuorganisaatio: ympäristöministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö.
- Edistimme korjauspalvelujen yleistymistä yhteistyöhankkeilla muun muassa Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen ja Turun ammattikorkeakoulun kanssa. Vastuuorganisaatio: ympäristöministeriö.
- Toteutimme Älykkään liikenteen verkosto – ITS Finland ry:n ja yhteistyökumppanien kanssa käsikirjan kunnille ja kaupungeille sähköisten yhteiskäyttöautojen edistämiseen. Vastuuorganisaatio: ympäristöministeriö.