Alusöljy- ja aluskemikaalivahinkojen jälkitorjuntaa koskeva säädösvalmisteluhanke

JÄLKI-hanke

Alusöljy- ja aluskemikaalivahinkojen jälkitorjuntaa koskeva säädösvalmisteluhanke

YM044:00/2020 Säädösvalmistelu

JÄLKI-hankkeessa valmistellaan ehdotus laiksi eräiden kuntien yhteistyöstä merialueen suurten alusöljy- ja aluskemikaalivahinkojen jälkitorjunnan järjestämisessä. Samalla pelastuslain 111 a §:ää ehdotetaan muutettavaksi siten, että siihen sisällytettäisiin aluskemikaalivahinkojen jälkitorjunnan järjestämisvelvoitetta koskevat säännökset.

Hankkeen perustiedot Käynnissä

Hankenumero YM044:00/2020

Asianumerot VN/22156/2020

Asettaja ympäristöministeriö

Tehtäväluokka Hallituksen esityksen valmistelu

Toimikausi/aikataulu 1.10.2020 – 30.9.2026

Asettamispäivä

Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita

Orpo

Luku 7 Puhtaan energian Suomi

Alaluku 7.6 Kiertotaloudella pidetään Suomen puhtaasta ympäristöstä huolta

Lainvalmistelu

HE laiksi eräiden kuntien yhteistyöstä merialueen suurten alusöljy- ja aluskemikaalivahinkojen jälkitorjunnan järjestämisessä ja laiksi pelastuslain 111 a §:n muuttamisesta

  • 1

    Valmistelussa

    Hyväksytty istuntokauden suunnitelmaan 4.9.2024
  • Ei annettu istuntokaudella

    Siirretty syysistuntokaudelle 2026

    Arvioitu esittelyviikko 32/2022 → 39/2026

Ehdotetaan säädettäväksi laki eräiden kuntien yhteistyöstä merialueen suurten alusöljy- ja aluskemikaalivahinkojen jälkitorjunnassa. Laissa säädettäisiin rannikkokuntien yhteistyöstä ja varautumisesta pelastuslain 111 a §:ssä tarkoitetun jälkitorjunnan järjestämisessä, kun kyseessä on merialueella tapahtuva suuri alusöljy- tai aluskemikaalivahinko, josta aiheutuu vakavaa vaaraa tai haittaa ympäristölle tai ihmisten terveydelle. Lisäksi pelastuslain 111 a §:ää esitetään muutettavaksi siten, että siihen sisällytettäisiin aluskemikaalivahinkojen jälkitorjunnan järjestämisvelvoitetta koskevat säännökset.

VastuuministeriYmpäristö- ja ilmastoministeri Mykkänen

Lisätietoa

  • Budjettilaki: lakiesityksellä vaikutetaan valtiolle kertyviin tuloihin tai sidotaan määrärahoja laissa säädettyyn tarkoitukseen.

  • Käsittely: Kuntatalouden- ja hallinnon neuvottelukunta

Syysistuntokauden 2024 lainsäädäntösuunnitelma

Hankkeen vaiheet

Tavoitteet ja tuotokset

Uudessa laissa säädettäisiin eräiden kuntien yhteistyöstä ja varautumisesta pelastuslain 111 a §:ssä tarkoitetun jälkitorjunnan järjestämisessä, kun kyseessä on merialueella tapahtuva suuri alusöljy- tai aluskemikaalivahinko, josta aiheutuu vakavaa vaaraa tai haittaa ympäristölle tai ihmisten terveydelle. Yhteistyövelvoite koskisi rannikkokuntia, jotka vastaisivat suurten alusöljy- ja aluskemikaalivahinkojen jälkitorjunnan järjestämisestä ja siihen varautumisesta yhteistyöalueittain.

Yhteistyöalueita olisi kolme: eteläinen-, läntinen- ja pohjoinen yhteistyö-alue.
Eteläiseen yhteistyöalueeseen kuuluisi Uudenmaan ja Kymenlaakson maakunnan rannikkokunnat. Läntiseen yhteistyöalueeseen kuuluisi Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Pohjanmaan maakunnan rannikkokunnat, ja Pohjoiseen yhteistyöalueeseen kuuluisi Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnan rannikkokunnat.

Osana jälkitorjuntaan varautumista, yhteistyöalueiden olisi laadittava varautumissuunnitelmat merialueen suurten alusöljy- ja aluskemikaalivahinkojen jälkitorjunnan järjestämiseksi.

Lähtökohdat

Suomen merellinen toimintaympäristö on muuttunut paljon viime vuosina. Onnettomuusriski Suomen lähimerialueella on kohonnut entisestään jo korkealla olleesta riskitasosta, eikä ole nähtävissä, että riskitaso laskisi lähivuosina. Tästä syystä viranomaisilla tulee olla riittävät valmiudet varautua ja tarvittaessa ryhtyä toimiin vahingosta aiheutuvien haittojen poistamiseksi. Jälkitorjunnasta vastaavilla kunnilla on vaihtelevat voimavarat vastata jälkitorjunnasta suurissa vahinkotilanteissa, minkä vuoksi kuntien yhteistyötä jälkitorjunnan järjestämisessä ja siihen varautumisessa on syytä kehittää.

Voimassa olevat jälkitorjuntasäännökset koskevat nykyisin vain kivennäisöljypohjaisten tuotteiden aiheuttamien vahinkojen jälkitorjuntaa. Kuitenkin yhä useammat öljytuotteet perustuvat nyt ja tulevaisuudessa kokonaan tai pääosin muihin raaka-aineisiin kuin raakaöljyyn. Ottaen huomioon merellisen ympäristövahingon kasvaneen riskin sääntelyä olisi tarpeen yhdenmukaistaa riittävien jälkitorjuntatoimien varmistamiseksi siten, että viranomaisen jälkitorjunnan järjestämisvelvollisuus kattaisi myös muut kuin öljyn aiheuttamat merelliset ympäristövahingot. Erityisesti suuremmissa ja vakavissa vahinkotilanteissa jälkitorjuntaa koskevat viranomaisvastuut ja toimivaltuudet pitäisi olla selkeät ja yhdenmukaiset riippumatta siitä, mistä haitallisesta aineesta vahinko on aiheutunut.

Hallituksen esitys toteuttaa pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman kirjauksia, jotka liittyvät riittävän öljyntorjuntavalmiuden varmistamiseen, kansallisen turvallisuuden ja yhteiskunnan kriisinkestävyyden varmistamiseen, kuntien tehtävien erilaistumiseen sekä valtion sitoumukseen rahoittaa kuntien uudet tehtävät sekä tehtävien laajennukset täysimääräisesti. Tämän lisäksi esitys toteuttaa hallituksen puoliväliriihen kirjausta, jonka mukaan hallitus huomioi kuntien olosuhteiden erilaisuuden ja tukee ja kehittää kuntien järjestämisyhteistyön lisäämistä. Eduskunta on myös ympäristövahinkorahastolakia koskevassa lausumassaan edellyttänyt, että hyvästä öljyntorjuntavalmiuden ylläpidosta huolehditaan.

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet