JÄLKI-hanke
Öljy- ja muiden kemikaalivahinkojen jälkitoimia koskeva säädösvalmisteluhanke
YM044:00/2020 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
JÄLKI-hankkeessa valmistellaan ehdotus laiksi öljy- ja muiden kemikaalivahinkojen jälkitoimista. Voimassa olevat pelastuslakiin sisältyvät öljyvahinkojen jälkitorjuntaa koskevat säännökset on tarkoitus kumota.
Hankkeen perustiedot Käynnissä
Hankenumero YM044:00/2020
Asianumerot VN/22156/2020
Asettaja ympäristöministeriö
Tehtäväluokka Hallituksen esityksen valmistelu
Toimikausi/aikataulu 1.10.2020 – 30.9.2024
Asettamispäivä
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Orpo
Luku 7 Puhtaan energian Suomi
Alaluku 7.6 Kiertotaloudella pidetään Suomen puhtaasta ympäristöstä huolta
Lainvalmistelu
HE laiksi öljy- ja muiden kemikaalivahinkojen jälkitoimista
- 1
Valmistelussa
Hyväksytty istuntokauden suunnitelmaan 4.9.2024 -
Ei annettu istuntokaudella
Ehdotetaan säädettäväksi laki öljy- ja muiden kemikaalivahinkojen jälkitoimista. Voimassa olevat pelastuslakiin sisältyvät öljyvahinkojen jälkitorjuntaa koskevat säännökset kumottaisiin. Laissa säädettäisiin viranomaisen jälkitoimien (nykyisin jälkitorjunta) järjestämisvelvollisuudesta ja siihen varautumisesta. Viranomaisen jälkitoimien järjestämistehtävä koskisi öljyvahinkojen lisäksi myös muita kemikaalivahinkoja. Esitys toteuttaa hallitusohjelmakirjausta, joka liittyy riittävän öljyntorjuntavalmiuden varmistamiseen (s. 155).
VastuuministeriYmpäristö- ja ilmastoministeri Mykkänen
- Budjettilaki: lakiesityksellä vaikutetaan valtiolle kertyviin tuloihin tai sidotaan määrärahoja laissa säädettyyn tarkoitukseen.
- Käsittely: Kuntatalouden- ja hallinnon neuvottelukunta
Tavoitteet ja tuotokset
Laissa säädettäisiin viranomaisen jälkitoimien (nykyisin jälkitorjunta) järjestämisvelvollisuudesta ja siihen varautumisesta. Jälkitoimilla tarkoitettaisiin pelastuslain (379/2011) 32 §:n mukaisia pelastustoiminnan päättymisen jälkeisiä välttämättömiä toimia, joihin viranomaisen tulee ryhtyä ympäristöön päässeen öljyn tai muun kemikaalin sekä niistä aiheutuvien ympäristö- ja terveyshaittojen poistamiseksi, jos toimet uhkaisivat muutoin jäädä toteuttamatta.
Jälkitoimisääntelyllä pyritään varmistamaan, että: 1) viranomaisten ja muiden jälkitoimiin osallistuvien tahojen tehtävät sekä vastuut ovat selkeät; 2) öljy- ja muiden kemikaalivahinkojen jälkitoimiin varaudutaan riittävästi; 3) jälkitoimet hoidetaan asianmukaisesti ja tehokkaasti; ja 4) jälkitoimet toteutetaan siten, että ihmisille, ympäristölle ja omaisuudelle aiheutuvat haitat jäisivät mahdollisimman vähäisiksi.
Laki sisältäisi säännökset muun muassa viranomaisista ja niiden tehtävistä, jälkitoimien järjestämisestä ja jälkitoimiin liittyvästä varautumissuunnittelusta, jälkitoimiviranomaisen toimivaltuuksista ja tiedonsaantioikeuksista, vapaaehtoisten osallistumisesta jälkitoimiin sekä kustannusten korvaamisesta ja takaisinperinnästä.
Tiivistelmä
JÄLKI-hankkeessa valmistellaan ehdotus laiksi öljy- ja muiden kemikaalivahinkojen jälkitoimista. Voimassa olevat pelastuslakiin sisältyvät öljyvahinkojen jälkitorjuntaa koskevat säännökset on tarkoitus kumota.
Lähtökohdat
Öljy- ja aluskemikaalivahinkojen torjuntavastuu siirtyi ympäristöministeriön hallinnonalalta sisäministeriön hallinnonalalle 1.1.2019. Öljyvahinkojen torjuntalaki (1673/2009) kumottiin kokonaisuudessaan ja öljyvahinkojen torjuntalainsäädäntö siirrettiin osaksi pelastustoimen säädöksiä pelastuslain muutoksella (1353/2018) siinä laajuudessa kuin kyse on pelastustoimintaan rinnastettavasta toiminnasta. Pelastuslain muutosta valmisteltaessa (HE 18/2018 vp, HE 138/2018 vp) öljyvahinkojen torjuntalakiin sisältyneet jälkitorjuntasäännökset sijoitettiin lainsäädäntöteknisistä syistä ympäristöministeriön ja sisäministeriön välisellä sopimuksella tilapäisesti pelastuslakiin. Jälkitorjuntaa koskevat säännökset sovittiin siirrettävän takaisin ympäristöministeriön hallinnonalan lainsäädäntöön, sillä ympäristöministeriö vastaa öljyvahinkojen yleisestä ohjauksesta, seurannasta ja kehittämisestä.
Voimassa olevat jälkitorjuntasäännökset koskevat nykyisin vain mineraaliöljypohjaisten tuotteiden aiheuttamien vahinkojen jälkitorjuntaa. Kuitenkin yhä useammat öljytuotteet perustuvat nyt ja tulevaisuudessa kokonaan tai pääosin muihin raaka-aineisiin kuin raakaöljyyn, minkä vuoksi on tunnistettu tarve päivittää ja yhdenmukaistaa sääntelyä öljy- ja muiden kemikaalivahinkojen osalta.
Vaikka öljyvahinkojen torjuntaan liittyvät vastuut on määritelty voimassa olevassa lainsäädännössä, on viranomaisten välisiä vastuita tarpeen selventää ja jälkitorjuntaviranomaisratkaisua arvioida. Lisäksi jälkitorjuntaan liittyvää varautumista olisi tarpeen kehittää. Lainsäädännössä olisi tarpeen määritellä selkeämmin jälkitorjuntaan liittyvät rajapinnat eli se, milloin pelastuslain mukaisesta pelastustoiminnasta siirrytään jälkitorjunta-vaiheeseen ja toisaalta se, mitkä kunnostamistoimet kuuluvat jälkitorjuntaan ja milloin olisi sovellettava ympäristönsuojelulain mukaisia säännöksiä pilaantuneen maaperän puhdistamisesta.
Hankkeella varmistetaan, että öljy- ja muiden kemikaalivahinkojen jälkitoimet toteutetaan asianmukaisesti viranomaisen toimesta sellaisissa tapauksissa, joissa ne muutoin jäisivät toteuttamatta. Säätämällä viranomaisen jälkitoimien varautumisvelvollisuudesta öljy- ja muiden kemikaalivahinkojen jälkitoimiin varaudutaan riittävästi ja ennakollisesti. Valmisteltavalla lainsäädännöllä päivitetään jälkitorjuntasääntelyä vastaamaan kemikaalipuolen kehittymistä. Valmistelun aikana arvioidaan tarkoituksenmukaista viranomaisratkaisua jälkitoimien järjestämisessä.
Hallituksen esitys laiksi öljy- ja muiden kemikaalivahinkojen jälkitoimista on tarkoitus antaa eduskunnalle kevätistuntokaudella 2026.
Poikkeuksellisen suuren öljy- tai muun kemikaalivahingon sekä muiden häiriötilanteiden jätehuollon järjestämiseen liittyen tullaan valmistelemaan omaa lainsäädäntöä vuoden 2026 aikana.
Aloite ja esivalmistelu
-
Hankesuunnitelma PDF
8.10.2020 Ympäristöministeriö
Valmisteluryhmä
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Puheloinen, Eeva-Maija
Hallitussihteeri
ympäristöministeriö
Rooli: Valmistelija
9.1.2023 – 30.9.2024
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Siili-Hakkarainen, Laura
Hallitussihteeri
ympäristöministeriö
Rooli: Vastuuhenkilö
1.10.2020 – 30.9.2024
Siili-Hakkarainen, Laura
Hallitussihteeri
ympäristöministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
1.10.2020 – 30.9.2024
Siili-Hakkarainen, Laura
Hallitussihteeri
ympäristöministeriö
Rooli: Esittelijä
1.10.2020 – 30.9.2024
Huhtala, Merja
hallitussihteeri
ympäristöministeriö
Rooli: Valmistelija
1.10.2020 – 31.12.2021
Korhonen, Marja-Riitta
Erityisasiantuntija
ympäristöministeriö
Rooli: Valmistelija
1.10.2020 – 31.12.2021
Rahnasto, Oili
Hallitusneuvos
ympäristöministeriö
Rooli: Valmistelija
1.10.2020 – 31.12.2021
Särkkä, Ella
Hallitussihteeri
ympäristöministeriö
Rooli: Valmistelija
1.12.2020 – 31.12.2021
Valtavaara, Minna
Erityisasiantuntija
ympäristöministeriö
Rooli: Valmistelija
1.10.2020 – 31.12.2021