Ympäristöministeriö vahvisti Itä-Uudenmaan maakuntakaavan

ympäristöministeriö
Julkaisuajankohta 16.2.2010 8.16
Tyyppi:Tiedote -

Ympäristöministeriö vahvisti Itä-Uudenmaan maakuntakaavan. Kaava korvaa vuosina 1981-2000 vahvistetut viisi seutukaavaa sekä vuonna 2002 vahvistetun maakuntakaavan, joka käsitti vain joitakin maakunnan alueita. Uusi kaava laajentaa ja eheyttää yhdyskuntarakennetta erityisesti Porvoon länsiosassa ja Sipoossa. Sipoon taajamista laajennetaan etenkin nykyisiä keskuksia Söderkullaa, Nikkilää ja Talmaa.

Ympäristöministeriö ei vahvistanut kaavaa siltä osin kuin se koski Sipoon lounaisosaa, sillä alue on kuntaliitoksen jälkeen kuulunut Uudenmaan maakuntaan. Nyt vahvistettu kaava ei siten koske myöskään Östersundomin aluetta.

Helsingistä itään menevä ns. HELI-rata on tarkoitettu kaavassa ensisijaisesti Helsingin ja Porvoon välistä työmatkaliikennettä palvelevaksi radaksi. Esitetty ratkaisu, jonka mukaan rata olisi kulkenut tunnelissa Söderkullan kohdalla, jätettiin vahvistamatta toteutustapaa koskevien selvitysten keskeneräisyyden vuoksi.

Kaavassa on osoitettu maakunnallisesti merkittävät laaja-alaiset metsäalueet. Nämä ovat luonnon ydinalueita, jotka ovat merkittäviä ekologisen verkoston kannalta. Jo toteutettu Sipoonkorven luonnonsuojelualue on huomioitu. Muiltakaan osin Sipoonkorven alueelle ei kaavassa osoiteta rakentamisalueita.

Kaikille kaupan suuryksiköille ei vahvistusta

Ympäristöministeriö jätti vahvistamatta kaavaan merkityistä vähittäiskaupan suuryksiköistä Porvoon Kuninkaanportin, Pernajan Vanhakylän, Loviisan Määrlahden ja Lapinjärven Pukaron. Kaavassa ei ollut määritelty suuryksikköjen enimmäiskokoa, rakentamisen ajoitusta tai vaiheistusta.

Ympäristöministeriö katsoi, että Kuninkaanportin vähittäiskaupan suuryksikkö ei tue valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden tavoitetta eheyttää yhdyskuntarakennetta. Asiointi suuryksikössä perustuisi pääasiassa henkilöauton käyttöön, mikä lisäisi liikenteen päästöjä.

Kaava olisi tarkoittanut Vanhakylän erikoiskaupan keskittymän edelleen kehittämistä. Se sijoittuu irralleen yhdyskuntarakenteesta ja siellä asioidaan lähinnä henkilöautolla. Lisäksi keskittymä sijaitsee valtakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella, jonka arvoja ei suunnittelussa turvata riittävästi.

Määrlahden vähittäiskaupan suuryksikön ja Pukaron erikoiskaupan suuryksikön laajentaminen jäivät vahvistamatta selvitysten puuttumisen vuoksi. Niitä ei ollut otettu mukaan palveluverkkoselvitykseen, joka oli tehty maakuntakaavaa laadittaessa.

Vähittäiskaupan suuryksikköjä voidaan Itä-Uudellamaalla rakentaa Porvoon ja Loviisan sekä Söderkullan, Nikkilän ja Talman keskustoihin. Näiden alueiden ulkopuolelle suuryksikköjä voi lisäksi rakentaa Porvoon Tarmolaan ja Loviisaan Valkontien risteykseen.

Itä-Uudenmaan maakuntakaavasta tehtiin kaikkiaan 21 valitusta, jotka hylättiin lukuun ottamatta valitusta, joka kohdistui Kuninkaanportin vähittäiskaupan suuryksikkömerkintään. Sipoon liitososaan kohdistuneita valituksia ei ratkaistu, sillä liitososa jäi kokonaisuudessaan vahvistamatta.

Lisätietoja:


Lainsäädäntöneuvos Marja Mäntynen, [email protected], puh. 0400 143 978