EU:n meludirektiivi voimaan

ympäristöministeriö
Julkaisuajankohta 8.7.2002 6.03
Tyyppi:Tiedote -

EU:n toukokuussa hyväksymä ympäristömeludirektiivi tulee voimaan tässä kuussa. Direktiivin tavoitteena on vähentää ja ehkäistä ympäristömelun aiheuttamia haittoja. Tavoitteen saavuttamiseksi suurimmista kaupungeista ja vilkkaimmilta liikenneväyliltä laaditaan yhtenäisillä menetelmillä yleistason meluselvitykset ja kartat. Niiden perusteella tehdään meluntorjunnan toimintasuunnitelmat. Direktiivin tavoitteena on myös varmistaa, että ihmiset saavat tietoa ympäristömelusta ja sen vaikutuksista.

Melualueet on kartoitettava ja melun vähentämiseksi laadittava toimintasuunnitelmat

Direktiivi toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensi vaiheessa, eli kesäkuun 2007 loppuun mennessä, tulee olla valmiina meluselvitykset ja kartat yli 250 000 asukkaan taajamista sekä teistä, joilla kulkee yli kuusi miljoonaa ajoneuvoa vuodessa. Myös vilkkaimpien rataosuuksien (yli 60 000 junaa vuodessa) ja suurimpien lentoasemien (yli 50 000 lentotapahtumaa vuodessa) melutaso pitää kartoittaa.

Tästä noin vuoden kuluessa näillä kohteille tehdään toimintasuunnitelmat. Suunnitelmien tavoitteena on vähentää melua sellaisissa paikoissa, missä se on tarpeen, ja säilyttää ympäristön laatu siellä, missä se on hyvä.

Toisessa vaiheessa, eli kesäkuun 2012 loppuun mennessä, laaditaan meluselvitykset ja kartat yli 100 000 asukkaan taajamista sekä teistä, joilla kulkee yli kolme miljoonaa ajoneuvoa vuodessa. Myös yli 30 000 vuosittaisen junavuoron rautatieosuuksien melutaso selvitetään. Tämän vaiheen toimintasuunnitelmien pitää valmistua heinäkuussa 2013.

Kansalaisten on direktiivin mukaan saatava meluselvitykset ja -kartat nähtäväkseen. Kansalaisia myös kuullaan toimintasuunnitelmaehdotuksista, ja heille annetaan mahdollisuus osallistua suunnitelmien laadintaan.

Meluselvitykset ja kartat sekä toimintasuunnitelmat uusitaan viiden vuoden välein. Koko EU:n alueen melutilanneraportti on käytettävissä heinäkuussa 2014.

Ympäristömeludirektiivin toimeenpanon Suomessa arvioidaan alustavasti edellyttävän toimia pääkaupunkiseudun kunnilta (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) ja lähinnä lisäksi Oulun, Tampereen, Turun sekä mahdollisesti Jyväskylän alueilta. Direktiivin tarkoittamia liikenteen pääväyliä ovat lähinnä kaupunkien sisääntuloväylät ja valtatiet Etelä-Suomen suurimpien kaupunkien välillä. Tällaisia tieosuuksia arvioidaan olevan yhteensä noin 1600 kilometriä Raideliikenteen väylistä tullevat kyseeseen Helsinki-Tampere, Helsinki-Kirkkonummi ja Huopalahti-Vantaankoski rataosuudet sekä lentoasemista Helsinki-Vantaa.

Ympäristömelulla tarkoitetaan direktiivissä ihmisen aiheuttamaa ei-toivottua tai haitallista ulkona esiintyvää ääntä. Direktiivissä määritellään yhteiset melun tunnusluvut. Melun häiritsevyyttä arvioidaan päivä-ilta-yömelutason (melun painotettu keskiäänitaso) ja melun aiheuttamia unihäiriöitä yöajan keskiäänitason perusteella

EU:n komission tulevaisuuden melupolitiikkaa koskevan, 1996 julkaistun ns. vihreän kirjan mukaan yhteisön alueen väestöstä noin neljännes kokee melun häiritseväksi. Melun aiheuttamista vakavista unihäiriöistä kärsii 5-15 prosenttia väestöstä. Ympäristömelusta arvioidaan aiheutuvan yhteisön alueella vuosittain 13-38 miljardin euron vahingot asuntojen hintojen laskuna, terveydenhuollonkustannuksina sekä maankäytön rajoittumisena. Meluongelmien arvioidaan edelleen kasvavan erityisesti liikenteen lisääntymisen vuoksi.


Lisätietoja:
Ympäristöneuvos Sirkka-Liisa Paikkala
puhelin (09) 1603 9734