Hyppää sisältöön
Media

Riskihylky Beatrisin tyhjennysoperaatio käynnistyy

ympäristöministeriö
Julkaisuajankohta 11.10.2021 11.33
Tiedote

Merivoimat käynnistää Saaristomerellä sukellustyöoperaation, jonka tavoitteena on tyhjentää Beatris-hylyn polttoainetankit öljystä. Hylky voi olla lähitulevaisuudessa mahdollinen öljypäästöjen lähde. Ympäristöministeriön koordinoimassa vesiensuojelun tehostamisohjelmassa tunnistetaan ja saneerataan Itämeren riskihylkyjä, joista on tätä aiemmin saneerattu jo kolme.

Ympäristöministeriö, Merivoimat ja Rajavartiolaitos

Moottorialus Beatris upposi vuonna 1981 Iniön selällä. Alus oli sepelilastissa ja polttoainesäiliöiden päälle kaatunut sepeli pumpataan aluksi pois, jotta säiliöön päästään porautumaan.

Noin kaksi viikkoa kestävä operaatio alkaa merellä 14. lokakuuta ja varsinaisen työn arvioidaan käynnistyvän tämän viikon lopussa. Merivoimat vastaa operaation toteutuksesta. Operaation tukialus on Merivoimien öljyntorjunta-alus Halli. Merivoimien sukeltajien ohella Rajavartiolaitos tukee operaatiota omilla sukeltajillaan. 

Vesiensuojelun tehostamisohjelmassa selvitetään Suomen aluevesillä sijaitsevat hylyt, jotka saattavat lähitulevaisuudessa olla öljypäästöjen lähde. Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) arvion mukaan Suomen aluevesillä ja talousvyöhykkeellä on yli tuhat vanhaa hylkyä, jotka ovat käyttäneet polttoaineenaan öljyä, tai joissa on ollut lastina öljyä tai muita vaarallisia aineita. Näistä arviolta pari kymmentä on korkean riskin hylkyjä eli ne ovat ruostumassa puhki tai sijaitsevat lähellä tärkeitä tai herkkiä luontokohteita.

Hankkeessa on saneerattu vuosina 2020-2021 ruoppaaja Veli Hangon edustalla sekä kuivalastialukset Hanna-Marjut ja Fortuna Kihdin selällä. Lisäksi hankkeessa on järjestetty saneeraukseen liittyvää koulutusta sekä tehty tiedustelu- ja tutkimusmatkoja riskihylyille.

Saneerauksien jälkeen hylkyjen ympäristövaaran hallinnalle esitetään uutta toimintamallia, jossa otetaan huomioon yksityisen ja viranomaissektorin mahdollinen yhteistyö.

Sukellusoperaatiosta on tiedotettu myös muun muassa alueen pelastusviranomaisille. Operaatiossa on varauduttu mahdollisiin työnaikaisiin pieniin öljyvuotoihin. Halli-aluksella on mukana raskasta meripuomia ja imeytyspuomeja varmuuden vuoksi. Varsinais-Suomen pelastuslaitos asettaa torjunta-aluksensa valmiuteen paikan päälle operaation ajaksi.

Vesiensuojelun tehostamisohjelma 2019–2023 on merkittävä panostus vesien suojeluun: tavoitteena on Itämeren ja sisävesien hyvä tila. Ohjelman toimilla vähennetään maa- ja metsätalouden ravinnekuormitusta vesiin, puhdistetaan hylkyjä öljystä, kunnostetaan vesistöjä sekä vähennetään haitallisia aineita kaupunkivesistä.

Lisätiedot

Mikko Villikari
komentaja
Rannikkolaivaston esikuntapäällikkö
Merivoimat
p. 0299 800

Kirsi Kentta
erityisasiantuntija
ympäristöministeriö
[email protected]
p. 0295 250 125

Antton Keto
ohjelmapäällikkö
ympäristöministeriö
[email protected]
p. 0295 250 148