Joukkoistaminen toi satoja ideoita maastoliikennelain uudistamiseksi
Maastoliikennelain joukkoistaminen toi kevään ja alkukesän aikana kaikkiaan noin 500 ideaa ja näkemystä, 4000 kommenttia ja 25 000 kannanottoa suomijoukkoistaa.fi-verkkoalustalle. Kaikkiaan keskusteluun osallistui noin 700 henkilöä ja sivustolla oli noin 14 000 kävijää. Joukkoistamisen toinen vaihe päättyi 24. kesäkuuta.
Osallistujat esittivät ideoita ja näkemyksiä niin kokemuksiinsa kuin osaamiseensa perustuen. He myös jakoivat runsaasti tietoa maastoliikenteestä ja sen säätelystä muissa maissa.
Ympäristöministeri Ville Niinistö on mielissään tuloksesta: ”Maastoliikennelain uudistaminen joukkoistamalla on ollut innostava hanke ja uraa uurtava kokeilu kaikkien ministeriöiden lainvalmistelutyön kannalta. Osallistuminen maastoliikennelain valmisteluun on ollut ilahduttavan laajaa, asiallista ja asiantuntevaa. Olemme saaneet valmisteluun näkemyksiä ja tietoa, joita tavanomaisessa lainvalmistelussa ei välttämättä olisi tullut esiin. Haluan kiittää kaikkia keskusteluun joukkoistamisalustalla tähän asti osallistuneita kansalaisia. Toivon aktiivista osallistumista myös jatkossa, niin että esitetyt ratkaisut ja ideat saadaan mahdollisimman hyvin mukaan lainvalmisteluun.”
Tulosten työstäminen jatkuu kesällä
Seuraavaksi vieraileva tutkija Tanja Aitamurto Stanfordin yliopistosta ja apulaisprofessori Helene Landemore Yalen yliopistosta koostavat ja luokittelevat saadut ideat ja kokoavat koti- ja ulkomaisista asiantuntijoista koostuvan paneelin arvioimaan tuloksia. Työssä käytetään apuna Stanfordin yliopiston kehittämää algoritmiin perustuvaa työkalua.
Analyysi toimitetaan syksyllä ympäristöministeriöön, jossa arvioidaan, kuinka joukkoistamisen tuloksia voitaisiin hyödyntää maastoliikennelain uudistamisessa.
Ensimmäistä kertaa Suomessa
Ympäristöministeriö ja eduskunnan tulevaisuusvaliokunta käynnistivät joukkoistamisen tammikuussa 2013. Kokeilu on suomalaisessa lainvalmistelussa ensimmäinen lajissaan.
Ensimmäisessä vaiheessa osallistujat kertoivat maastoliikenteestä ja sen sääntelyn tarpeesta eri puolilla Suomea. Palautteesta seuloutui esiin maastoliikenteen haasteita, joihin etsittiin ratkaisuja huhtikuussa alkaneessa toisessa vaiheessa. Koko keskustelu on käyty verkkoalustalla suomijoukkoistaa.fi, jossa se on edelleen nähtävissä.
Ympäristöministeriön vastuulla olevassa maastoliikennelaissa säädetään muun muassa moottorikelkoille tarkoitettujen reittien perustamisesta sekä traktoreilla ja työkoneilla tapahtuvasta hyötyajosta pelto- ja metsätöissä. Maastoliikennelakia sovelletaan maastossa teiden ulkopuolella. Lakia on uudistettu vuosina 1991 ja 1995.
- Keskusteluun osallistuneiden jakamat linkit eri tilastoihin ja raportteihin
- Joukkoistamisalusta
- Lain uudistustarpeiden esittelyä
Tutkija Tanja Aitamurto, [email protected], p. 050 349 4677
Ministeri Niinistön erityisavustaja Sini Eräjää, ympäristöministeriö, p. 040 772 3585, [email protected]
Tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtaja Oras Tynkkynen, p. 050 512 1584, [email protected]