Valtiosihteeri Wallin: Aika ajanut suomalaisen autoverotuksen ohi

ympäristöministeriö
Julkaisuajankohta 22.7.2005 12.06
Tyyppi:Tiedote -

Suomen on korkea aika ryhtyä muuttamaan auto- ja liikenneverotustaan. EU-komission taannoinen esitys, jonka mukaan painopiste siirtyisi uusien autojen verotuksesta vuosittaiseen hiilidioksidipäästöihin perustuvaan maksuun, olisi hyvä lähtökohta tälle uudistukselle, ympäristöministeriön valtiosihteeri Stefan Wallin (rkp) sanoi perjantaina.

Wallin huomauttaa, että hallitusohjelma edellyttää toimenpiteitä, jotka kokonaisuutena muodostaisivat ekologisen verouudistuksen.

- Oikea askel tähän suuntaan olisi juuri autoverotuksen muuttaminen siten, että jo kauan EU:n vanhimpiin kuulunut suomalainen henkilöautokanta uudistuisi nopeammin.

Wallin huomauttaa, että vuosittain perittävä ajoneuvovero on korkeampi vuonna 1994 tai myöhemmin käyttöön otettujen autojen osalta kuin tätä vanhempien autojen, joiden päästöt usein ovat suuremmat.

- Tässä logiikassa ei ole merkkiäkään ekologisesta ohjauksesta, vaan se kuvastaa pelkästään fiskaalisia intressejä. Uusien ympäristöystävällisempien, mutta silti korkeamman ajoneuvoverokannan piirissä olevien autojen lukumäärähän kasvaa vuosi vuodelta, Wallin toteaa.

Eräs kannustin autokannan uusiutumisen nopeuttamiseksi voisi Wallinin mukaan olla uusien autojen vapauttaminen ajoneuvoverosta käyttöönottovuotena eli sinä vuonna kun autosta on juurimaksettu täysi autovero.

Osana Suomen energia- ja ilmastostrategian valmistelutyötä pohditaan myös autoverotuksen kehittämistä liikenne- ja viestintäministeriön ja valtionvarainministeriön työryhmässä. Wallin toivoo Suomen suhtautuvan avoimin mielin EU-komission esitykseen autoverotusrakenteen muuttamisesta. Uusia autoja on verotettava lievemmin ja vuosittaisen maksun perustuttava hiilidioksidipäästöihin.

- Liikenneverotus on kiistatta valtion kannalta merkittävä tulonlähde. Sitä on kuitenkin kyettävä muokkaamaan niin, että myös maamme kansainvälisiäkin velvoitteita tukevat ympäristö- ja ilmastotavoitteet otetaan huomioon. Tällä hetkellä autoverotusta ohjaavat lähinnä lyhytnäköiset fiskaaliset intressit, Wallin toteaa.

Wallin palauttaa mieleen, miten Suomi on aikaisemmin joutunut muuttamaan käytettyjen tuontiautojen verotusta, mutta vasta EY-tuomioistuimen täysin odotetun kannanoton jälkeen.

- Sotii pahasti suomalaista laillisuusperinnettä vastaan, että otamme tietoisesti tuomioistuimelta näpäytyksen vain voittaaksemme aikaa ja saadaksemme imeskellä laitonta verokaramellia, Wallin sanoo.

Lisätietoja

Valtiosihteeri Stefan Wallin, puhelin 040 590 7604

Erityisavustaja Susanna Dromberg, puhelin 040 546 1482