Ministeri Enestam: Ympäristöministeriö valmistelee merkittävää tehtävien alueellistamista
"Ympäristöministeriössä valmistellaan merkittävää hallinnonalan tehtävien alueellistamista. Vireillä olevien alueellistamistoimien arvioidaan merkitsevän noin 100 henkilötyövuoden siirtymistä aluehallintoon seuraavan kymmenen vuoden aikana. Alueellistamisessa käytetään hyväksi lähivuosina tapahtuvaa henkilöstön eläkkeelle siirtymistä ja se toteutetaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattaen, joten ketään ei irtisanota tai pakkosiirretä," korostaa ympäristöministeri Jan-Erik Enestam. ?
"Jo nykyisin ympäristöhallinnon toiminta painottuukin muihin hallinnonaloihin verrattuna erittäin vahvasti alueellisiin yksiköihin. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella sijaitsevissa alueellisissa ympäristökeskuksissa ja ympäristölupavirastoissa työskentelee noin 2/3 ympäristöhallinnon henkilöstöstä," Enestam muistuttaa.
Ministeriön ehdotus annetaan tänään valtiosihteeri Risto Volasen johtamalle alueellistamistyöryhmälle. Ennen lopullisia päätöksiä asia tullaan käsittelemään hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmässä.
Tavoitteena on siirtää osa Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) ympäristötutkimuksesta ja muistakin tehtävistä aluehallintoon. Lisäksi valmistellaan ympäristöhallinnon 19 viraston (YM, SYKE, Valtion asuntorahasto, alueelliset ympäristökeskukset ja ympäristölupavirastot) hallinnon tukitehtävien keskittämistä ja alueellistamista hallinnonalan palvelukeskukseen.
Ympäristöhallinnossa on kuluneiden kymmenen vuoden aikana toteutettu laaja keskeisen lainsäädännön uudistaminen, joiden myötä tehtäviä ja toimivaltaa on merkittävästi siirretty keskushallinnosta aluehallintoon. Lisäksi eräitä valtakunnallisia tehtäviä on siirretty alueellisten ympäristökeskusten hoidettaviksi, mitä on tarkoitus jatkaa tulevaisuudessakin. Ympäristöhallinnon virastojen tiedon hallinnan palveluita hoidetaan jo nyt keskitetysti SYKE:ssä ja Länsi-Suomen ympäristökeskuksessa Vaasassa.
Ympäristötutkimuksen alueellistaminen
Ympäristötutkimusta ehdotetaan alueellistettavaksi kehittämällä tutkimusta valituissa yliopistokaupungeissa, joissa alueellisten toimijoiden kanssa saavutetaan suurimmat synergiahyödyt. Tällöin toiminnan korkealle laadulle ja kilpailukyvylle on hyvät lähtökohdat, kun yhteistyökumppanit toimivat läheisessä yhteistyössä keskenään ja varmistavat vahvaan osaamiseen perustuvan yhteistyöverkoston olemassaolon. Tutkimuksen alueellistamisen laajuuteen ja sijoittumispaikan valintaan vaikuttaa myös aihealueen valtakunnallinen ja alueellinen merkittävyys. Lisäksi tehtävän tulee liittyä luontevasti alueen erityispiirteisiin ja luoda edellytyksiä alueen ympäristöasioiden hoidolle. (Ympäristötutkimuksen alueellistamisen edellytyksiä on selvitetty
SYKE:n kehittämistä pohtineessa työryhmässä, jonka raportti on julkaistu YM:n monistesarjassa nro 139).
Alueellistamista harkittaessa on selvitetty eri paikkakuntien erityisosaaminen ja muut mahdollisuudet siirrettävien tehtävien hoitoon. Tarkastelussa ovat olleet mm. Joensuu, Jyväskylä, Kuo-pio, Lahti, Oulu, Tampere, Turku sekä Vaasan-Kokkolan seutu. SYKE:n tutkimustoiminnan alueellistamista Ouluun jatkettaisiin ja alueellistaminen aloitettaisiin Jyväskylässä ja Joensuus-sa. Alueellistettavan tutkimuksen keskeisenä aiheena olisi Oulussa valuma-alueiden ja vesiva-rojen hallinnan ja kunnostuksen, näiden ekologisten perusteiden sekä vesipuitedirektiivin toimeenpanon tutkimus, Jyväskylässä erityisesti haitallisten aineiden tutkimus sekä järvien kunnostusmenetelmien ekologiset perusteet ja Joensuussa metsätalouden vaikutukset vesistöön ja luonnon monimuotoisuuteen. Joensuuhun alueellistettavalla tutkimuksella on kiinteä yhteys myös Pohjois-Karjalan Biosfäärialueen kestävän kehityksen tutkimukseen ja Kuhmossa sijaitsevan Ystävyyden puiston tutkimukseen. Hallituksen alueellistamistoimeksiannon mukaisesti selvitetään SYKE:n ja Merentutkimuslaitoksen (MTL) merellisen ympäristötutkimuksen yhdistämismahdollisuudet ja näin yhdistetyn tutkimuksen alueellistaminen.
"Mikäli yhdistämiseen ja alueellistamiseen päädyttäisiin, luontevin sijoituspaikka olisi Turku", Enestam toteaa. SYKE:n tehtävien osalta alueellistaminen mahdollistaisi noin 60 - 80 henkilötyövuoden siirron aluehallintoon seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tehtävien alueellistamisesta aiheutuvien vuotuisten lisäkustannusten arvioidaan aluksi olevan noin yksi miljoonaa euroa.
Asiantuntijapalvelujen ja valtakunnallisten tehtävien alueellistaminen
SYKE:n asiantuntijapalveluja ja ympäristöhallinnon valtakunnallisia tehtäviä voidaan edelleen siirtää pääkaupunkiseudulta alueellisiin ympäristökeskuksiin, jotka ovat jo omien tarpeidensa pohjalta kehittäneet erityisosaamistaan. Jätelain muutoksella siirrettiin tuottajavastuuta koskevat tehtävät Pirkanmaan ympäristökeskukselle Tampereelle. Tämä luo pohjaa jätehuoltoon liittyvien tehtävien keskittämiselle laajemminkin Tampereelle.
Hallinnon tukipalvelujen kokoaminen ja alueellistaminen
Ympäristöhallinnon tukipalvelujen hoidon järjestämisestä on valmistunut selvityshenkilöiden raportti. Hallinnonalan virastojen talous- ja henkilöstöhallinnon tukitehtäviä on tarkoitus koota lähivuosina ympäristöhallinnon palvelukeskukseen, joka alueellistetaan. Palvelukeskuksen toiminnan käynnistymisen edellytyksenä on laskujen ja muiden talous- ja henkilöstöhallintotehtävien sähköinen käsittely. Tavoitteena on, että palvelukeskus aloittaisi toimintansa vuonna 2006 ja tehtäviä voitaisiin osittain hoitaa muutaman vuoden siirtymäkauden ajan hajautetusti eri paikkakunnilta. Palvelukeskuksen arvioitu koko olisi 15 -20 henkilötyövuotta. Palvelukeskuk-sen sijoituspaikka olisi Mikkeli.
Tiedon hallinnan palvelutehtävät on tarkoitus hoitaa edelleen kahdessa paikassa, SYKE:ssä ja Länsi-Suomen ympäristökeskuksessa Vaasassa. Niiden välinen työnjako selvennetään ja uusia tehtäviä kohdennetaan ensisijaisesti Vaasaan. "Lisäksi vahvistetaan hallinnonalan kielipalvelujen tuottamista Vaasassa. Myös muita tukipalveluja on tarkoitus hoitaa nykyistä keskitetymmin ja mahdollisuuksien mukaan käytetään ulkoistettuja palveluja," listaa Enestam.
Tukipalvelujen kokoamisen ja alueellistamisen arvioidaan merkitsevän noin 40 henkilötyövuoden vapautumista näistä tehtävistä pitkällä aikavälillä luonnollista poistumaa hyväksikäyttäen. Lisäksi eräiden tietoteknisten peruspalvelujen ulkoistamisella ja tietoliikenne- ja puhelinkilpailutuksella pyritään kustannussäästöihin.
Ympäristöministeriö asettaa hankkeen, jonka tehtävänä on tarkemmin selvittää hallinnon tukipalvelujen kokoamista ja alueellistamista.
Lisätietoja:
Hallinnollinen ylijohtaja Kari Kourilehto, ympäristöministeriö, puh. (09) 1603 9410,
etunimi.sukunimi @ymparisto.fi
Hallitusneuvos Riitta Rainio, ympäristöministeriö, puh. (09) 1603 9405,
etunimi.sukunimi @ymparisto.fi
Erityisavustaja Susanna Dromberg, ympäristöministeriö, puh. (09) 1603 9304,
[email protected]