Miljökonsekvensbedömning av bro eller tunnel mellan Danmark och Tyskland inleds
En fast förbindelse i form av en bro eller tunnel planeras över Fehmarn bält mellan Danmark och Tyskland. Bedömningsprogrammet för projektet har i dag lagts fram offentligt. I programmet ingår en plan över vilka utredningar som krävs för att projektets miljökonsekvenser ska kunna bedömas.
Medborgare, sammanslutningar, myndigheter och alla de vilkas förhållanden eller intressen kan påverkas av projektet har nu en möjlighet att framföra sina åsikter till miljöministeriet om sådana betydande, skadliga miljökonsekvenser som projektet kan medföra i Finland, och som ger anledning att delta i projektets MKB-förfarande. Dessutom kan åsikter framföras om bedömningsprogrammets innehåll till de delar som konsekvenserna kan anses sträcka sig till Finland.
Enligt bedömningsprogrammet ska förbindelsen mellan Danmark och Tyskland utgöras av en fyrfilig motorväg och en dubbelspårig järnväg. Den fasta förbindelsen skulle vara 19 kilometer lång och sträcka sig över Fehmarn bält mellan Rødbyhavn i Danmark och Puttgarden i Tyskland.
För projektet ansvarar bolaget Femern A/S som ägs av danska staten. Resultaten av bedömningen sammanställs senare till en konsekvensbeskrivning som tas upp till offentlig behandling i Finland om Finland uppger att man har för avsikt att delta i MKB-förfarandet.
Projektet omfattas av FN:s/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen). Miljöministeriet är behörig myndighet i Finland. Åsikter kan lämnas in fram till 23.8.2010.
Mer information:
Saara Bäck, miljöråd, miljöministeriet, tfn 0400 285 410, [email protected]