Suomi ja Viro kehittävät ympäristöyhteistyötään EU:ssa ja Venäjän kanssa
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam ja Viron ympäristöministeri Villu Reiljan keskustelivat tänään Helsingissä maiden välisistä uusista yhteistyön muodoista Viron liittyessä ensi vuonna EU:n jäseneksi. Tapaamisen päätteeksi allekirjoitettiin Virossa sijaitsevan Pakrin tuulipuiston rakentamista koskevat sopimukset.
Yhteistyölle uudet muodot
Yli kymmenen vuotta kestänyt kahdenvälinen ympäristöyhteistyö Suomen ja Viron välillä saa uudet muodot, kun Virosta tulee EU:n jäsen. Ministerit pitävät erityisen tärkeänä Itämeren ja Suomenlahden suojelua. Siihen toivotaan EU:n panostusta ja se edellyttää aktiivista yhteistyötä myös Venäjän kanssa. EU:n laajentumisen seurauksena EU on entistä enemmän painottanut raja-alueyhteistyötä. Tähän yhteistyöhön sopivat yhteiset ympäristöhankkeet Suomenlahden alueella sekä Laatokka-Vuoksen ja Peipsijärven vesistöalueilla.
Vuoden 2004 jälkeen Suomi ei pääsääntöisesti voi tukea investointihankkeita Virossa. Suomi voi kuitenkin tukea pienimuotoista koulutusta ja antaa asiantuntija-apua Viron ympäristöhallinnon ja lainsäädännön kehittämiseksi vastaamaan EU:n vaatimuksia. Vuosina 1991-2002 Suomi on tukenut Viron ympäristöhankkeita 32,5 miljoonalla eurolla. Tärkeimpiä investointihankkeita on ollut Tallinnan jätevedenpuhdistamon kunnostus.
Suomenlahti-yhteistyössä yhteisiä intressejä
Ministerit totesivat, että Suomessa on tarkoitus järjestää keväällä 2004 Suomen, Viron ja Venäjän välinen Suomenlahden ympäristönsuojeluseminaari, jossa määritellään mahdollisia yhteistyöaiheita Suomenlahden alueella sekä keskustellaan tähän liittyvästä EU:n toiminnasta. Lisäksi ministerit keskustelivat Suomen kansallisesta Itämeriohjelmasta, joka sisältää useita maille yhteisiä ongelma-alueita kuten rehevöitymisen torjunta, vaarallisten aineiden päästöjen vähentäminen sekä öljy- ja kemikaalikuljetukset.
Öljykuljetusten liikennemäärien kasvu lisää öljyonnettomuuden riskiä Suomenlahdella ja koko Itämeren alueella sekä vaatii edelleen toimia merenkulun ympäristöturvallisuuden takaamiseksi. Ministerit olivat tyytyväisiä niihin toimiin, joita jo nyt on tehty merenkulun turvallisuuden parantamiseksi. Syksyllä 2004 käyttöön otettava Suomen, Viron ja Venäjän yhteinen liikenteen ohjaus- ja seurantajärjestelmä VTMIS (Vessel Trafic Management Information System) on merkittävä parannus onnettomuuksien ehkäisemiseksi. Lisäksi Kansainvälisessä Merenkulkujärjestössä IMO:ssa on tehty päätös ottaa käyttöön alusten automaattinen tunnistusjärjestelmä (AIS) viimeistään 1.7.-31.12.2004. Lokakuussa tuli voimaan EU:n ns. kaksoisrunkoasetus, joka kieltää raskaiden öljylaatujen kuljettamisen yksirunkoisilla säiliöaluksilla, ja nopeuttaa yksirunkoisten säiliöalusten käytöstä poistoa vuoteen 2010 mennessä.
Lisätietoja:
Ylitarkastaja Markus Tarasti, ympäristöministeriö, puhelin (09) 1603 9502
Ylitarkastaja Barbara Appel, ympäristöministeriö, puhelin (09) 1603 9507