Rikkidirektiivillä parannetaan ympäristön tilaa ja ihmisten terveyttä
Valtioneuvosto hyväksyi tänään kirjelmän Euroopan unionin rikkidirektiivistä. Hallitus näkee rikkipäästöjen vähentämisen laivaliikenteessä kannatettavana tapana vähentää ympäristö- ja terveyshaittoja kustannustehokkaasti.
Hallitus haluaa samalla varmistaa, että direktiivin vaatimusten edellyttämä teknologia on käyttöönotettavissa elinkeinoelämän kannalta kohtuullisin kustannuksin. Direktiivin tehokas toimeenpano edellyttää rikkipesurien nopeaa käyttöönottoa ja vähärikkisen polttoaineen yleistymistä. Suomi kiirehtii toimia ympäristöteknologian käyttöönottamiseksi ja polttoaineen saatavuuden parantamiseksi, jotta direktiivi voidaan toimeen panna tehokkaasti ja kohtuullisin kustannuksin.
Suomen varustamoiden arvion mukaan rikkipesuri on taloudellisesti kannattava ja teknologisesti mahdollinen vaihtoehto noin kolmasosassa olemassa olevista aluksista. Myös nesteytetty maakaasu ja biopolttoaineet täyttävät direktiivin vaatimukset. Direktiivi lisääkin Suomen vahvaa alan ympäristöteknologian työllisyyttä ja kilpailukykyä.
Siltä varalta että toimeenpano ei etene riittävän nopeasti, selvitetään mahdollisuutta perustelluin kriteerein tehtävään jäsenvaltio- tai aluskohtaiseen määräaikaiseen lykkäykseen, jonka voisi sisällyttää direktiiviin.
Rikkidirektiiviehdotuksen mukaan polttoaineiden rikkipitoisuus Itämerellä ja muilla niin sanotuilla rikkipäästöjen valvonta-alueilla saa olla vuoden 2014 loppuun saakka enintään 1,00 painoprosenttia. Vuoden 2015 alusta rikkipitoisuuden tulee laskea enintään 0,10 painoprosenttiin.
Direktiivillä toimeen pannaan sellaisenaan Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa (International Maritime Organisation) vuonna 2008 hyväksytyt päätökset. Myös Suomi on hyväksynyt päätökset, mutta ei ole vielä toteuttanut niitä.
Valvonta-alueiden ulkopuolisilla EU:n merialueilla rikkipitoisuusrajat olisivat korkeammat. Polttoaineen rikkipitoisuuden tulee laskea nykyisestä 4,50 painoprosentista 3,50 painoprosenttiin vuoden 2012 alusta ja enintään 0,50 painoprosenttiin vuoden 2020 tai 2025 alusta.
Tehokas tapa vähentää päästöjä ja parantaa ilman laatua
Euroopan komissio on arvioinut, että uudet päästövaatimukset vähentävät rikkidioksidipäästöjä Itämerellä ja muilla rikkipäästöjen valvonta-alueilla yli 90 prosenttia ja hiukkaspäästöjä yli 60 prosenttia.
Rikkipäästöillä ja pienhiukkasilla on merkittäviä terveysvaikutuksia. Komission arvion mukaan terveys- ja ympäristöhyödyt ovat 3-12 kertaiset verrattuna muutoksesta aiheutuviin kustannuksiin. Direktiivin arvioidaan estävän 17 000–24 000 ennenaikaista kuolemaa vuodessa EU:n alueella. Direktiivillä on suomalaistenkin osalta merkittävä ympäristöä ja terveyttä suojeleva vaikutus.
Ympäristöministeri Ville Niinistön mukaan meriliikenteen päästöjen rajoittamiseen ei ole juuri kiinnitetty huomiota, ja meriliikenteen päästöt ovatkin kasvaneet merkittäviksi.
"Maalla olevien teollisuus- ja energiantuotantolaitosten päästöjä on rajoitettu meriliikennettä enemmän, ja tieliikenteessäkin käytetään lähes rikittömiä polttoaineita. Ilman lisätoimia meriliikenteen rikkidioksidi- ja typenoksidipäästöt ovat vuonna 2020 suuremmat kuin maalta peräisin olevien lähteiden päästöt. Direktiivillä voidaan saada merkittäviä ympäristöhyötyjä ja pelastaa ihmishenkiä ", Niinistö sanoo.
Lisätietoja:
Erityisavustaja Paloma Hannonen, ympäristöministeriö, puh. 0400 143 912, [email protected]