Pohjavesien suojelu työryhmä

YM027:00/2011 Kehittäminen

Työryhmän tehtävänä on:

1)selvittää tarve kehittää pohjavesialueiden kartoitukseen ja luokitukseen ja suojelusuunnitelmien laatimiseen liittyviä menettelyitä käyttäen mahdollisuuksien mukaan hyväksi jo laadittuja selvityksiä ja oppaita,
2)tarkastella ja arvioida pohjavesialueiden kartoituksen ja luokituksen sekä suojelusuunnitelmien suhdetta keskeisiin pohjavesiin vaikuttaviin viranomaispäätöksiin kuten ympäristö- ja vesilupiin ja maankäytön ja vesienhoidon suunnitelmiin,
3)arvioida tarvetta ja mahdollisuuksia säätää pohjavesialueiden kartoituksesta ja luokittelusta sekä suojelusuunnitelmien laatimisesta ja oikeusvaikutuksista nykyistä täsmällisemmin osana nykyistä vesienhoito- tai ympäristönsuojelulainsäädäntöä tai erillisenä säädöksenä, ja
4)tehdä ympäristöministeriölle ehdotuksia pohjavesien suojelua koskevien säädösten kehittämiseksi ja arvioida eri kehittämisvaihtoehtojen vaikutuksia.

Työryhmän tulee laatia raportti, josta edellä mainitut tarkastelut, arvioinnit ja ehdotukset ...

Hankkeen perustiedot Päättynyt

Hankenumero YM027:00/2011

Asianumerot

Asettaja ympäristöministeriö

Toimikausi/aikataulu 1.10.2011 – 30.11.2012

Asettamispäivä 28.9.2011

Hankkeen vaiheet

Tavoitteet ja tuotokset

Työryhmän tavoitteena on selvittää pohjavesialueiden kartoitukseen, luokitukseen ja käyttöön sekä pohjavesien suojelusuunnitelmiin liittyvät lainsäädännölliset ja menettelylliset kehittämistarpeet ja tehdä ehdotuksia kehittämisvaihtoehdoiksi pohjavesien suojelun tehostamiseksi ja eri toimijoiden oikeusturvan parantamiseksi.

Lähtökohdat

Pohjavesien suojelu perustuu Suomessa pääosin ympäristönsuojelulaissa (86/2000, YSL) säädettyyn pohjavesien pilaamiskieltoon (YSL 8 §) ja vastuuseen pilaantuneiden pohjavesien ennallistamisesta (YSL 12 luku) sekä ympäristönsuojelulain nojalla annettuihin asetuksiin. Pohjavesille riskejä aiheuttavat erityisesti monet teollisuuden alat, vaarallisten aineiden kuljetus, varastointi ja käyttö, liukkaudentorjunta maanteillä ja lentokentillä, maa- ja metsätalous, pilaantuneet maa-alueet sekä maa-ainesten otto. Perinteistä viranomaisvalvontaa on täydentänyt ns. suojelusuunnitelmamenettely. Suojelusuunnitelmat eivät ole oikeudellisesti sitovia, vaan toimivat muiden viranomaispäätösten tausta-aineistona.

Vesienhoitosuunnitelmien laatimisesta ja tavoitteista säädetään vuonna 2004 voimaan tulleessa laissa vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä (1299/2004, vesienhoitolaki) ja sen nojalla annetussa vesienhoitoasetuksessa. Vesienhoitolain suunnittelujärjestelmän piiriin kuuluvat myös pohjavesien tilaan ja niihin kohdistuviin riskeihin liittyvät selvitykset. Suojelusuunnitelmia on kuitenkin laadittu jo pitkään ennen vesienhoitolain säätämistä.

Pohjavesialueiden suojelusuunnitelmien laatiminen on pitkälti perustunut Vesi- ja ympäristöhallituksen vuonna 1991 antamaan valvontaohjeeseen (nro 65). Suomen ympäristökeskuksessa on vuonna 2007 julkaistu raportti Pohjavesialueiden suojelusuunnitelmat osana vesienhoidon järjestämistä (SYKE 7/2007), jossa on selvitetty pohjavesialueiden suojelusuunnitelmamenettelyn toimivuutta ja kehittämistarpeita ottamalla huomioon vuonna 2000 voimaan tulleen vesipuitedirektiivin asettamat odotukset ja velvoitteet.

Pohjavesialueiden kartoituksesta ja luokituksesta on laadittu ympäristöhallinnossa opas (YO 2009), johon on koottu tietoa pohjavesialueiden kartoituksesta ja luokituksesta, pohjavettä koskevasta lainsäädännöstä sekä pohjavesialuetiedon käytöstä eri tarkoituksissa. Erikseen on laadittu myös selvitys pohjavesialueiden rajaamismenettelystä (SY 7/2010), jossa on otettu huomioon rajaamisesta aiheutuvat rajoitukset erityisesti hedelmän- ja marjanviljelylle.

Eduskunta on pitänyt ongelmallisena sitä, että pohjavesien suojelusuunnitelmien sisältövaatimukset, laatimismenettely ja -kriteerit sekä oikeusvaikutukset ovat toistaiseksi säätelemättömiä. Suojelusuunnitelmille on näin saattanut syntyä sellaisia kansalaisiin ja toiminnanharjoittajiin kohdistuvia vaikutuksia, joita niillä ei välttämättä ole tarkoitettu olevan. Uuden vesilain (587/2011) käsittelyn yhteydessä hyväksymässään lausumassa (HE 277/2009, EV 355/2010) eduskunta on edellyttänyt, että hallitus selvittää pohjavesialueiden kartoitukseen, luokitukseen ja käyttöön sekä suojelusuunnitelmiin liittyvät lainsäädännölliset ja menettelylliset kehittämistarpeet. Erityisesti tulisi selvittää tarvittavan sääntelyn liittäminen lain tasolla vesienhoidon suunnittelun osaksi oikeusturvanäkökohdat huomioon ottaen.

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet