Yhdyskuntajätehuollon vastuu-ja kilpailukysymyksiä selvittävä työryhmä
YM026:00/2003 Kehittäminen
Työryhmän tehtävänä on selvittää:
- kunnan, kunnallisen jätehuoltoyhtiön ja yksityisen palveluyrittäjän vastuita ja työnjakoa yhdyskuntajätteiden keräilyssä, kuljetuksessa, käsittelyssä ja hyödyntämisessä,
- jätehuoltopalvelujen kilpailuttamisen periaatteita,
- tarvittavia toimenpiteitä maksujen kohtuullisuuden ja maksuperusteiden läpinäkyvyyden ja vertailtavuuden varmistamiseksi ja
- muita toimenpiteitä työryhmälle asetettujen tavoitteiden toteuttamiseksi;
sekä tehdä ehdotukset tarvittaviksi toimiksi havaittujen epäkohtien poistamiseksi.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero YM026:00/2003
Asianumerot
Asettaja ympäristöministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.9.2003 – 31.12.2004
Asettamispäivä 19.8.2003
Tavoitteet ja tuotokset
Työryhmän tavoitteena on selventää yhdyskuntajätehuollon vastuu- ja kilpailukysymyksiä siten, että voidaan varmistaa yhdyskuntajätehuollon toteutus jätelain ja valtakunnallisessa jätesuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja turvata tasapuoliset toimintaedellytykset alan toimijoille.
Lähtökohdat
Tiukentuneiden ympäristövaatimusten takia yhdyskuntien jätehuolto on viime vuosina keskittynyt voimakkaasti. Jätteiden lajittelu ja kierrätys, biologinen käsittely ja energiana hyödyntäminen ovat lisääntyneet ja vastaavasti kaatopaikkojen määrä on vähentynyt. Tuottajan vastuu -periaatteen toteuttaminen on myös muuttanut yhdyskuntajätehuollon perinteisiä toimintamalleja.
Jätelain mukaan jätteen haltijan on huolehdittava jätehuollon järjestämisestä ja siitä aiheutuvista kustannuksista. Käytännössä jätteen haltija voi järjestää jätehuollon itse tai antaa sen korvausta vastaan toisen, esimerkiksi jätehuollon palveluyrityksen hoidettavaksi. Perusvastuu asumisessa syntyneen jätteen sekä ominaisuudeltaan, koostumukseltaan ja määrältään siihen rinnastettavan muun jätteen jätehuollon järjestämisestä on kuitenkin säädetty kunnalle, koska yksittäisiä jätteen haltijoita on niin paljon, että tietyt jätehuollon osatehtävät on käytännöllisintä ja taloudellisinta hoitaa keskitetysti.
Valtioneuvoston päätöksellä voidaan vastuu tiettyjen jätteiden jätehuollosta siirtää myös osittain tai kokonaan tuotteen valmistajan, maahantuojan tai muun vastaavan tahon taikka näiden muodostaman tuottajayhteisön vastuulle. Näin on Suomessa menetelty tähän mennessä keräyspaperin, autonrenkaiden ja pääosin myös pakkausten jätehuollossa. Lähiaikoina myös romuajoneuvojen ja sähkö- ja elektroniikkalaiteromun jätehuollon järjestäminen siirtyy tuottajan vastuulle.
Yhdyskuntajätteiden kuljetus voidaan jätelain nojalla järjestää kunnan omana tai kunnan kilpailuttamana toimintana (kunnan järjestämä jätteenkuljetus) taikka kunnan päätöksellä sopimusperusteisena jätteenkuljetuksena, jolloin jätteen haltija tekee jätteenkuljetussopimuksen suoraan kuljetusyrittäjän kanssa. Kunta voi määrätä, mihin keräyspaikkaan jäte on toimitettava järjestettyä jätteenkuljetusta varten ja että muu kuin hyödynnettävä jäte on toimitettava kunnan järjestämään jätteen käsittelyyn.
Kuntien välinen yhteistyö jätehuoltotehtävien hoidossa on lisääntynyt merkittävästi. Kunnat ovat perustaneet yhteisiä osakeyhtiö- tai kuntayhtymämuotoisia jätelaitoksia. Vuoden 2003 alussa oli toiminnassa yhteensä 36 tällaista alueellista laitosta, jotka palvelivat noin 4,5 miljoonaa asukasta. Käytännössä monet kunnat ovat antaneet suurimman osan operatiivisista jätehuoltotehtävistään suoraan määräysvallassaan oleville jätehuoltoyhtiöille, jotka ovat puolestaan hankkineet tarvitsemiansa palveluja kilpailuttamalla yksityisiä palveluyrittäjiä. Myös yksityisellä sektorilla on viime vuosina syntynyt monipuolista palvelua tarjoavia jätehuoltoyhtiöitä.
Kunnalliset jätehuoltoyhtiöt ovat jossain määrin tarjonneet jätehuoltopalveluja myös kunnan järjestämisvelvollisuuden piiriin kuulumattomille, esim. tuottajan vastuun piiriin kuuluville jätteiden tuottajille. Tämä on synnyttänyt ristiinsubventio- ja alihinnoitteluepäilyjä. Kuntien jätehuollon toimintojen yhtiöittämisen on katsottu myös jossain määrin hämärtäneen kuntien roolia jätehuoltoasioissa, kuten jätehuollon valvonnassa ja jätehuoltomaksuihin liittyvissä tehtävissä.
Yhdyskuntajätehuollossa tapahtunut kehitys on kiristänyt alan kilpailua ja aiheuttanut ilmeisesti eri toimijoiden välille eturistiriitoja. Jätehuollon palveluyrittäjät ovat esittäneet, ettei jätehuollon yksityinen ja julkinen palvelutuotanto ole kilpailupoliittisesti neutraalia ja että kunnan roolia yhdyskuntajätteiden kuljettamisessa ja jätehuollon järjestämisessä tulisi olennaisesti kaventaa.
Kilpailuvirasto teki 7.11.2002 ympäristöministeriölle aloitteen, jossa ehdotettiin työryhmän perustamista valmistelemaan esitys tarvittavista vastuunjaoista ja muista pelisäännöistä jätehuollon toimivuuden parantamiseksi.
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
Lausunto
8.8.2005 Suomen Yrittäjät
Lausunto, EK/585/2005
4.8.2005 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Lausunto, SYKE-2003-J-121-J5
7.7.2005 Suomen ympäristökeskus
Lausunto, 2561/044/2005
4.7.2005 Maa- ja metsätalousministeriö
Lausunto, UUS-2005-Y-39-10
1.7.2005 Uudenmaan ympäristökeskus
Lausunto, PIR-2005-J-66-10
30.6.2005 Pirkanmaan ympäristökeskus
Lausunto
30.6.2005 Päivittäistavarakauppa ry
Lausunto
30.6.2005 Suomen Kiinteistöliitto ry
Lausunto
30.6.2005 Suomen Omakotiliitto ry
Lausunto
30.6.2005 Suomen Kiinteistöliitto ry
Lausunto, 30/072/2005
29.6.2005 Kauppa- ja teollisuusministeriö
Lausunto, STM/1453/2005
28.6.2005 Sosiaali- ja terveysministeriö
Lausunto, 427/72/05
28.6.2005 Kilpailuvirasto
Lausunto
28.6.2005 Ympäristöyritysten Liitto ry
Lausunto
27.6.2005 Valtiovarainministeriö
Lausunto
27.6.2005 Senaatti-kiinteistöt
Lausunto, PPO-2005-J-40-12
23.6.2005 Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus
Lausunto, LSU-2005-J-95(12)
23.6.2005 Länsi-Suomen ympäristökeskus
Lausunto, 779/90/2005
21.6.2005 Suomen Kuntaliitto
Lausunto, KSU-2005-J-28/10
21.6.2005 Keski-Suomen ympäristökeskus
Lausunto, HAM-2005-J-38-90
20.6.2005 Hämeen ympäristökeskus
Lausunto
15.6.2005 Jätelaitosyhdistys ry
Lausunto
13.6.2005 Rosk´n Roll Oy Ab
Lausuntopyyntö: Yhdyskuntajätehuollon vastuu- ja kilpailukysymykset -työryhmän mietintö, Ympäristöministerön moniste 153
23.5.2005 Ympäristöministeriö
Lausunto
3.5.2004 Kaupan keskusliitto
Lausunto
19.4.2004 Kiinteistöpalvelut ry
Asumisessa syntyvä jäte ja siihen rinnastettava jäte; Kommentointipyyntö luonnoksesta
5.4.2004 Ympäristöministeriö
Asettaminen ja organisointi
Muutokset työryhmän kokoonpanossa
23.6.2004 Ympäristöministeriö
-
19.8.2003 Ympäristöministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
Esitys edustajaksi; Jukka Luokkamäki
13.6.2003 Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto
Esitys edustajiksi; Mika Laine ja Katri Penttinen
11.6.2003 Ympäristöyritysten Liitto ry
Esitys edustajaksi; Saila Eskola
10.6.2003 Kauppa- ja teollisuusministeriö
Esitys edustajiksi; Juhani Pennanen ja Liisa Vuorio
5.6.2003 Kilpailuvirasto
Esitys edustajaksi; Leena Eränkö-Pohjanraito
30.5.2003 Suomen Kuntaliitto
Esitys edustajaksi; Markku Salo
28.5.2003 Jätelaitosyhdistys ry
Edustajien nimeämispyyntö
23.5.2003 Ympäristöministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet