Uusi suojelupäätös turvaa Helsingin rautatieaseman kulttuurihistoriallisia arvoja
Ympäristöministeriö ja Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tiedottavat
Helsingin päärautatieasema suojellaan rakennusperintölain nojalla. Ympäristöministeriö on vahvistanut Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen asiasta tekemän päätöksen,
Rautatieasema on jo aiemmin suojeltu valtioneuvoston päätöksellä ja asemakaavassa, mutta suojelu ei ole sisältänyt yksityiskohtaisia määräyksiä. Eliel Saarisen suunnittelema rautatieasema on osa valtakunnallisesti merkittävää Rautatientorin rakennettua kulttuuriympäristöä. Nyt vahvistetulla suojelupäätöksellä halutaan varmistaa kulttuurihistoriallisesti erityisen arvokkaan ja maamme kuuluisimpien rakennusten joukkoon kuuluvan rautatieaseman ainutlaatuisuuden säilyminen.
Suojeltavaan kokonaisuuteen kuuluvat asemarakennus, hallintorakennus ja länsisiipi. Rautatieasema on 1900-luvun alkupuolen arkkitehtuurin merkkiteos. Asema on myös osa Suomen itsenäistymisen historiaa: rakentamista aloitettaessa rautatieasemasta piti tulla Venäjän keisarikunnan Pietarin radan läntinen pääteasema ja Suomen suuriruhtinaskunnan päärautatieasema, mutta se valmistuikin itsenäisen tasavallan päärautatieasemaksi. Rautatieaseman arkkitehtuuri on kansainvälisesti tunnustettu, ja BBC valitsi rakennuksen muutama vuosi sitten maailman kymmenen kauneimman rautatieaseman joukkoon.
Kaikilla rautatieaseman osilla ja julkisivuilla on oma historiansa yksityiskohtaisine erityispiirteineen. Käsityönä tehdyissä julkisivuissa on taidokkaita ornamentteja eri materiaaleista sekä veistoksia, valaisimia ja kelloja. Tunnetuimpia veistoksia ovat kuvanveistäjä Emil Wikströmin neljä mieshahmoa, Lyhdynkantajat, aseman pääsisäänkäynnin molemmin puolin sekä aseman tornin kello.
Alkuperäisinä säilytettäviä osia ovat hallien ja salien holvien lisäksi esimerkiksi keskushallin mutterikioskit ja koristellut porrashuoneet. Sisustuksen yksityiskohtiin kuuluvat muun muassa kattokruunuvalaisimet ja kauniisti muotoillut sisäkatot. Rautatieasema on säilynyt merkittäviltä osin alkuperäisenä, alkuperäisessä käytössä ja mukautunut tarvittaviin muutoksiin. Aseman vaikuttavuus perustuu sen korkealaatuiseen toteutukseen ja VR:n liki vuosisadan mittaiseen traditioon, jolla asemaa on ylläpidetty ja korjattu alkuperäisten piirustusten, suunnitelmien, materiaalien ja tekotapojen mukaan.
Nyt vahvistettava suojelupäätös edellyttää, että rautatieaseman käyttämisessä, hoidossa, korjauksessa ja kehittämisessä säilytetään alkuperäiset arvot ja korkealaatuinen toteutus. Päätöksessä myös määritellään erityisesti säilytettävät osat ja luetellaan tärkeimmät säilytettävät yksityiskohdat. Museovirasto voi antaa tarkempia ohjeita suojelumääräysten soveltamisesta.
Suojelupäätöksessä on otettu huomioon, että aikojen saatossa rautatieaseman käyttötarpeet voivat muuttua. Tavoitteena onkin mahdollistaa rakennuksen osien erilaiset ja uudet käyttötarkoitukset, alkuperäistä arvoa kunnioittavalla ja säilyttävällä tavalla.
Rautatieaseman hallintorakennuksen käyttötarkoitukseen on jo kaavailtu isoja muutoksia: talo on tyhjennetty toimistokäytöstä ja siihen suunnitellun hotellin rakentaminen alkaa piakkoin. Hotellihankkeeseen kuuluu myös lisärakennus hallintorakennuksen nykyiselle sisäpihalle.
Lisätietoja:Lainsäädäntöneuvos Anu Karjalainen, ympäristöministeriö, p. 02952 50067, [email protected]
Ylitarkastaja Henrik Wager, Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, p. 0295 021473, [email protected]