Hyppää sisältöön
Media

Itämeren valtiot yksimielisiä Itämeren nimeämisestä typenoksidipäästöjen erityisalueeksi

ympäristöministeriö
Julkaisuajankohta 10.3.2016 15.20
Tiedote

Itämeren suojelukomission (HELCOM) vuosikokouksessa hyväksyttiin tänään yksimielisesti tiekartta, jonka mukaisesti toimitetaan hakemus Itämeren nimeämisestä NECA-alueeksi eli typenoksidipäästöjen erityisalueeksi. Hakemus toimitetaan kansainväliselle merenkulkujärjestölle IMO:lle. NECA-alueeseen kuuluu Itämeri kokonaisuudessaan.

Tiekartan mukaan NECA-alueella noudatettavat tiukemmat typenoksidien päästörajat koskisivat 1.1.2021 jälkeen rakennettavia uusia laivoja, kun ne liikkuvat tällä alueella. Mahdolliset lisäkustannukset tulevat varustamojen ja kuljetusasiakkaiden kannettavaksi vähitellen, sitä mukaan kun uusia laivoja rakennetaan.

Hakemus toimitetaan IMO:n meriympäristön suojelukomitean lokakuussa 2016 pidettävälle kokoukselle yhdessä Pohjanmeren ja Englannin kanaalin maiden hakemuksen kanssa. Itämeren maat ovat pitäneet tärkeänä, että molemmat merialueet etenevät IMO:n käsittelyyn samanaikaisesti.

Itämeren rantavaltioiden NECA-hakemuksen tavoitteena on vähentää typpikuormitusta, sillä rehevöityminen on Itämeren suurin ympäristöongelma. Ilman kautta tuleva typpikuormitus on noin 25 % Itämeren kokonaistyppikuormituksesta, josta meriliikenteen osuus on 10 %. Viimeisimmän HELCOMin arvion mukaan laivaliikenteen aiheuttama typpikuormitus on noin 13 500 tonnia vuodessa. Pääasiallisesti samoja reittejä pitkin liikkuvat laivat ovat paikallisesti merkittäviä kuormittajia. Typenoksidipäästöjä vähentämällä parannetaan myös rannikkoalueiden ilmanlaatua.

Itämeren suojelun lähtökohtana on, että kaikkien toimijoiden tulee osallistua Itämeren tilan parantamiseen vähentämällä rehevöitymistä aiheuttavaa typen ja fosforin ravinnekuormitusta. EU:n jäsenvaltioiden toimintaa säätelee myös EU:n meristrategiapuitedirektiivi, joka edellyttää toimenpiteitä meren hyvän tilan saavuttamiseksi vuoteen 2020 mennessä.

Typenoksidien päästörajojen kustannukset Suomen teollisuudelle kompensoidaan

Suomen hallitus on linjannut, että vuodesta 2021 alkavat NECA-sääntelystä aiheutuvat kustannukset kompensoidaan suomalaiselle teollisuudelle. NECA-alueesta aiheutuvat lisäkustannukset Suomeen suuntautuvalle merenkululle arvioidaan vähäisiksi (noin 6 miljoonaa euroa vuonna 2025). NECA-sääntely myös osaltaan hyödyttää LNG-moottoreihin ja katalysaattoreihin perustuvaa suomalaista cleantech -osaamista ja tuotantoa. NECA-aluetta on valmisteltu vuodesta 2008. Kustannuksia ei olisi voitu välttää Suomen kielteisellä kannalla, koska Pohjanmeren maat ovat olleet tekemässä omaa NECA-päätöstään.

Lisätietoja:

Ympäristöneuvos Eeva-Liisa Poutanen, ympäristöministeriö, p. 0295 250 237, [email protected]

Ministerin erityisavustaja Jyrki Peisa, ympäristöministeriö, p. 050 364 0836, [email protected]