Satamien ilmanlaatu paranee
Valtioneuvosto päätti meriliikenteen polttoaineiden rikkipitoisuuksista
Valtioneuvosto päätti tänään asetuksesta, jolla määritellään 0,1 painoprosentin yläraja markkinoille luovutettavien, meriliikenteessä käytettävien kaasuöljyjen ja satamissa laiturissa olevissa aluksissa käytettävän polttoaineen rikkipitoisuudelle.
Polttoaineen vaihdosta on asetuksen mukaan tehtävä merkintä laivapäiväkirjaan. 0,1 prosentin rikkipitoisuusvaatimusta ei kuitenkaan sovelleta alukseen, joka julkaistun aikataulun mukaan viipyy satamassa alle kaksi tuntia tai joka käyttää maasähköä laiturissa ollessaan.
Satamien ilmanlaadun ennakoidaan paranevan, kun nykyistä useammat alukset siirtyvät käyttämään vähärikkisempää polttoainetta tai maasähköä ollessaan satamissa ollessaan.
Asetus tulee voimaan 11. elokuuta 2006 lukuun ottamatta satamissa laiturissa olevien alusten rikkipitoisuusrajoitusta, joka astuu voimaan 1. tammikuuta 2010.
Asetuksella pannaan täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2005/33/EY direktiivin 1999/32/EY muuttamisesta meriliikenteessä käytettävien polttoaineiden rikkipitoisuuden osalta.