Hyppää sisältöön
Media

Ympäristöä koskevien lupa- ja arviointimenettelyiden sujuvoittaminen; tutkimusprojektin haku

ympäristöministeriö
Julkaisuajankohta 26.11.2014 13.52
Uutinen

Osana ympäristöministeriön tutkimus-, ennakointi-, arviointi- ja selvitys (TEAS) –toimintaa, ministeriö  ottaa vastaan ympäristöä koskevien lupa- ja arviointimenettelyiden sujuvoittamista koskevia tutkimusprojekti esityksiä.

Tutkimusprojektin tulee tuottaa ympäristöministeriön 5.11.2014 asettaman arviointihankkeen työtä tukevia, menettelyiden sujuvoittamista koskevien vaihtoehtojen analyysejä kattaen keskeisen lainsäädännön tarkastelun ja vaikutusten arvioinnin.

Taustaa

Lupa- ja arviointimenettelyiden sujuvoittamista koskeva tavoite on sisältynyt tällä vaalikaudella kaikkiin keskeisiin lainsäädännön valmistelua ohjaaviin hallituksen strategisiin ohjelmiin; pääministeri Kataisen hallitusohjelmaan, hallituksen rakennepoliittiseen ohjelmaan ja pääministeri Stubbin hallituksen ohjelmaan.

Ympäristöön kohdistuvien lupa- ja arviointimenettelyiden, samoin kuin muidenkin menettelyiden kehittäminen tulee jatkumaan myös seuraavalla vaalikaudella, mistä osoituksena on syksyllä 2014 pääministerin asettaman paremman sääntelyn parlamentaarisen työryhmän työ.  Parlamentaarisen työryhmän toimesta kartoitetaan nykyisen lainsäädännön ongelmakohtia mm. hallintomenettelyiden osalta hyödyntäen kansalaisten ehdotuksia.

Ympäristöministeriön hallinnonalan lupa- ja arviointimenettelyiden sujuvoittamista ja tehostamista koskevia vaihtoehtoja arvioimaan ympäristöministeri asetti 5.11.2014 arviointihankkeen. Arviointihankkeen ohjausryhmän puheenjohtajana toimii ministeri Lauri Tarasti ja jäseniksi nimettiin johtaja Mari Pantsar-Kallio Sitrasta ja lainsäädäntöjohtaja Riitta Rönn ympäristöministeriöstä sekä asiantuntijana oikeustieteen tohtori Kari Kuusiniemi.

Asetetussa arviointihankkeessa tarkastellaan kokonaisvaltaisesti ympäristösäädösten suhdetta ja erityisesti ympäristön käyttöä koskevia ja ympäristöön vaikuttavia lupa- ja arviointimenettelyitä sekä laaditaan ehdotukset lupa- ja arviointimenettelyiden kokonaisuuden kehittämisestä tavoitteena lupa- ja arviointimenettelyiden kohteena olevien investointi- ja muiden elinkeinohankkeiden sujuvoittaminen ja tehostaminen. Menettelyiden sujuvoittamista ja tehostamista koskevien tavoitteiden ohella ehdotuksia laadittaessa huomioon tulee ottaa meneillään oleva viranomaisten voimavarojen supistuminen hallinnossa ja muutoksenhakutuomioistuimissa. Ehdotusten tulee turvata jatkossakin osallistumisoikeus ympäristöä koskevaan päätöksentekoon kansainvälisten sopimusten ja perustuslain mukaisesti ja menettelyiden sujuvoittamisen tulee myös edistää hyvää ympäristön tilaa. Ehdotukset voivat vaatia lainsäädäntömuutoksia tai olla toteutettavissa myös toimintatapoja uudistamalla.

Arviointihankkeen kohteena ovat ympäristöministeriön toimialan säädökset ja asiayhteyksien mukaan huomioon voidaan ottaa myös muuta lainsäädäntöä. Arviointi painottuu menettelyiden kehittämiseen. Pohdittaessa nykyisin eri säädöksiin sisältyvien menettelyiden vahvempaa yhteensovittamista on arvioitava tarpeellisilta osin myös aineellisen lainsäädännön yhtenäistämisen tarpeita. Ehdotettavien vaihtoehtojen vaikutuksia tulee myös arvioida. Arvioinnin tulee olla valmis viimeistään 28.2.2015.

Tutkimusprojektin toteuttaminen

Lupa- ja arviointimenettelyiden sujuvoittamista ja tehostamista koskevien toteuttamisvaihtoehtojen arvioinnin pohjaksi ja ehdotettavien vaihtoehtojen tietoperustan vahvistamiseksi tarvitaan taustaselvityksiä ympäristö-, hallintomenettely- ja hallintolainkäytön alalta. Jo nykyisin on olemassa lukuisia selvityksiä, joissa on käsitelty yksittäisen säädöksen kehittämismahdollisuuksia. Viime aikoina on kuitenkin entistä vahvemmin tullut esille tarve tarkastella säädöskokonaisuutta, joka asettaa erilaisia velvoitteita investointihankkeen tai muun elinkeinotoiminnan käynnistysvaiheessa tai tehtäessä toimintaan muutoksia. Selvitysten lähtökohtana on menettelyiden kokonaisuuden sujuvoittaminen ja miten lainsäädännön kehittämisen vaihtoehdot toteuttavat tätä tavoitetta sekä millaisia vaikutuksia  vaihtoehtojen toteuttamiseen liittyy. Tarkastelussa on sekä hallintoviranomaisten vastuulla olevat lupa- ja arviointimenettelyt sekä niitä seuraavat valitusmenettelyt. Hallintomenettelyvaiheen osalta arvioitavana on mm. eri menettelyiden yhteiskäsittely, erillisten menettelyiden ajallinen ja sisällöllinen yhteensovittaminen, viranomaisyhteistyön tiivistäminen koordinoinnin suuntaan. Hallintolainkäytön osalta arvioidaan mm. valituslupamenettelyn laajentamista ympäristöä koskevaan lupamenettelyyn.

Selvitysten kohteena on ympäristöministeriön toimialan lainsäädäntö kuten ympäristönsuojelulaki, laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä, luonnonsuojelulaki ja jätelaki. Myös maankäyttö- ja rakennuslain rooli ympäristöön kohdistuvien toimintojen sijoittamista ohjaavana ohjauskeinona tulee esille. Myös vesilain mukaiset menettelyt ja muutoksenhaku (valituslupamenettelyn toteuttaminen) on selvitysten kohteena. Eräiden ympäristöön kohdistuvien toimintojen osalta tarkastelun piiriin tulee myös muiden ministeriöiden toimialan lainsäädäntöä kuten kemikaaliturvallisuuslainsäädäntö.

Tutkimusprojektissa voidaan hyödyntää meneillään olevien muiden kehittämishankkeiden tuloksia ja aineistoja ja ympäristöviranomaisten tietoja menettelyiden kestosta ja asioiden määristä.

Tutkimusprojektin rahoituksesta ympäristöministeriön osuus voi olla enintään 80 000 euroa. Projektilta edellytetään ympäristöministeriön ohjeesta poiketen vähintään 10 %:n omarahoitusosuutta.

Projektiesitysten arvioinnissa kiinnitetään erityistä huomiota seuraaviin kriteereihin:

  • Sopivuus haun tavoitteisiin (relevanssi) 40 %
  • Laatu ja toteutettavuus (hakijan/tutkimusryhmän pätevyys sekä tutkimussuunnitelman toteuttamiskelpoisuus) 40 %
  • Kustannustehokkuus (omarahoitusosuus ja yleiskustannusten kohtuullisuus) 20 %

Ympäristöministeriön asettaman arviointiryhmän työtä tukevat selvitykset tulee käynnistää joulukuun 2014 aikana ja olla valmiina niin että ne voidaan ottaa huomioon arviointiryhmän 28.2.2015 valmistuvassa ehdotuksessa. Ehdotuksen jatkotyöstämiseen liittyvät selvitykset tulee olla valmiina viimeistään 30.6.2015.

Hakemukset laaditaan ympäristöministeriön TEAS projektin rahoitusesityslomakkeelle, johon liitetään projektin tutkimussuunnitelma (enintään 6 sivua). Hakemuksia ei palauteta. Hakemuslomake on saatavissa ympäristöhallinnon Internet-sivulta:

Hakemuslomaketta saa myös ympäristöministeriön kirjaamosta, osoitteesta: Fabianinkatu 6 A, Helsinki, puh. 0295 2503 00, [email protected]

Allekirjoitetut hakemukset liitteineen on toimitettava ympäristöministeriön kirjaamoon (PL 35, 00023 Valtioneuvosto) viimeistään 3.12.2014 klo 16.15. Kirjekuoressa tulee olla maininta Menettelyiden sujuvoittaminen.  Hakemukset liitteineen voi toimittaa myös sähköisesti osoitteeseen: [email protected]