Hyppää sisältöön
Media

UNESCOn kestävän kehityksen koulutuksen maailmankonferenssi antoi uutta suuntaa koulutustyölle

ympäristöministeriö
Julkaisuajankohta 20.11.2014 14.27
Uutinen

UNESCOn kestävää kehitystä edistävän koulutuksen maailmankonferenssi pidettiin Japanin Nagoyassa 10.–12.11. Konferenssiin osallistui yli 1 000 henkeä, joista 76 oli ministeritasolta. Konferenssissa arvioitiin YK:n kestävää kehitystä edistävän koulutuksen vuosikymmenen (DESD 2005–2014) tavoitteiden toteutumista ja pohdittiin kestävää kehitystä edistävän koulutuksen kehittämistä tulevaisuudessa.

Konferenssissa julkaistun DESD-vuosikymmenen loppuraportin mukaan saavutuksia ovat muun muassa kestävän kehityksen sisällyttäminen monissa maissa koulutuspolitiikkaan ja asiaankuuluviin ohjausasiakirjoihin. Myös monet yhteistyöverkostot ovat kehittyneet vuosikymmenen aikana. Konferenssissa lanseerattiin maailmanlaajuinen toimintaohjelma, "Global Action Programme (GAP) on Education for Sustainable Development". Kyseinen, myös UNESCOn yleiskokouksen hyväksymä toimintaohjelma, lähestyy aihetta politiikkatuen kehittämisen, instituutioiden kokonaisvaltaisen kehittämisen sekä opettajankoulutuksen, nuorten ja paikallisyhteisöjen tukemisen kautta.

Konferenssin loppujulistus tukee GAP-toimintaohjelman tavoitteita sekä korostaa lisäksi muun muassa koulutuksen muutokseen pyrkivää transformatiivista luonnetta, globaalikasvatuksen näkökulmaa, kaikkien koulutuksen toimijatasojen ja -tahojen mukaan ottamista työhön, mukaan lukien vapaa sivistystyö, paikallisyhteisöjen merkitystä sekä opetussuunnitelmien perusteiden edelleen kehittämistä.

Suomi korosti konferenssissa opetussuunnitelmien merkitystä kestävän kehityksen edistämisessä. Suomessa on parhaillaan käynnissä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistustyön, jolla pyritään vahvistamaan kestävän kehityksen asemaa kouluissa. Suomi myös painotti poikkisektorista yhteistyötä sekä kaikkien toimijoiden sitouttamista kestävään kehitykseen. Hyvänä ja uudenlaisena esimerkkinä tästä on Suomen kestävän kehityksen toimikunnan aloittama yhteiskuntasitoumusprosessi, joka perustuu vapaaehtoisiin sitoumuksiin. Tähän mennessä annetuista sitoumuksista merkittävä osa on saatu opetus- ja kasvatussektorilta.

Lisätietoa: