Kemikalietransporterna ökar på Östersjön
Pressmeddelandet av miljöministeriet, VTT och Sjöfartsverket
Risken för en kemikalieolycka på Östersjön ökar i takt med att kemikalietransporter och övrig sjöfart ökar på Östersjön. Risken är emellertid mycket mindre än risken för en oljeolycka. De senaste åren har det fästs allt större uppmärksamhet vid farkosterna som transporterar kemikalierna samt vid de använda rutternas säkerhetsfaktorer. Lagstiftningen har skärpts och det har tagits i bruk it-system som förbättrar övervakningen av fartygen. Man måste emellertid fortsättningsvis förbättra förberedelserna inför en möjlig olycka i det känsliga Östersjöområdet, konstateras i en färsk utredning av VTT om kemikalietransporter i hela Östersjön.
Utredningens huvudmålsättning var att samla statistiska uppgifter om transporter av flytande kemikalier i Östersjön. Uppgifter om transporter år 2004 insamlades från offentliga register, databaser och av hamnmyndigheter.
För tillfället finns det inte tillräckligt med användbar information om Östersjöns kemikalietransporter. Tilläggsuppgifter skulle behövas om bland annat kemikalier som transporteras via hamnar och dessas kvantiteter, ämnenas egenskaper, korrekt hantering av kemikalierna och transportrutter. Därtill finns det stora skillnader i hamnarnas beredskap att snabbt ge behövliga uppgifter. Vid olycksfall kan informationsbrister på ett avgörande sätt fördröja bekämpningsåtgärderna. Till problemen med informationstillgång bidrar att uppgifter om kemikalier ofta betraktas som konfidentiella och man vill inte att de hamnar i offentliga register. Dessutom uppfattas begreppet kemikalie på olika sätt i olika länder.
Enligt utredningen skulle det behövas en enhetlig riskbedömning och analys av kemikaliernas riskbedömning i hela Östersjöområdet. Analysen borde inbegripa alla transporter och frakter som sker havsvägen samt möjligheterna att lokalt förbättra säkerheten och minska olycksriskerna.
Den allmänna sjösäkerheten har förbättrats den senaste tiden tack vare it-system (telematiska) som underlättar övervakningen av fartygens rörelser. Dessa är de nationella och multinationella styrsystemen för fartygstrafik (VTS), såsom det för Ryssland, Estland och Finland gemensamma, obligatoriska rapportsystemet för fartygstrafik i Finska viken (GOFREP), fartygens automatiska igenkänningssystem (AIS) och fartygens elektroniska kartsystem (ECDIS). Genom dessa system får man dock inte för tillfället tillräckligt med uppgifter om fartygens laster, vilket vore mycket viktigt vid en olycka. Därför borde sjöfartens telematik fortsättningsvis utvecklas.
Det behövs även mer kunskap om kemikaliernas miljöverkningar och ämnenas nedbrytningshastigheter vid olika förhållanden. Utöver laboratorieanalyser skulle det behövas modelleringar om kemikaliernas beteende i vågor och svåra isförhållanden.
Den engelskspråkiga utredningen "Transportation of liquid bulk chemicals by tankers in the Baltic Sea" har utarbetats av kundchef Jorma Rytkönen och forskare Saara Hänninen från VTT och den har finansierats av miljöministeriet, Finlands miljöcentral och Sjöfartsverket. Utredningen är fortsättning på den år 2004 genomförda utredningen om oljetransporter i Finska viken. Östersjöns skyddskommission (HELCOM) har genomfört den senaste utredningen om kemikalietransporter i Östersjön år 1990.
Tilläggsuppgifter:
Kundchef Jorma Rytkönen, VTT, tfn 020 722 6569 Forskare Saara Hänninen, VTT, tfn 020 722 6866 Miljörådet Olli Pahkala, miljöministeriet, tfn 09 1603 9737, 050 5250 891 Överingenjör Kalervo Jolma, Finlands miljöcentral, tfn 09 40300 468, 0400 444686 Överinspektör för sjöfarten Jyrki Vähätalo, Sjöfartsverket, tfn 020 448 4317