EU:s miljöministrar förbereder sig inför FN:s klimatmöte och strävar efter enighet om förordningen om cirkulär ekonomi för fordon
EU:s miljöråd sammanträder tisdagen den 17 juni i Luxemburg. Vid mötet kommer ministrarna att utbyta synpunkter på förberedelserna inför FN:s klimatmöte (COP30) i Belém, Brasilien. Målet är också att nå en allmän riktlinje i rådet, det vill säga medlemsstaternas gemensamma ståndpunkt, om förordningen om cirkulär ekonomi för fordon. Miljö- och klimatminister Sari Multala företräder Finland vid mötet.
COP30 är en viktig milstolpe, särskilt med tanke på att mötet markerar tioårsdagen av Parisavtalet. Länderna förväntas uppdatera sina nationella utsläppsminskningsmål före mötet i Brasilien. Finland har betonat att EU i god tid bör komma överens om sitt eget klimatmål för 2040.
”Det är viktigt att kommissionen lägger fram ett förslag till ändring av EU:s klimatlag inom de närmaste veckorna, så att en överenskommelse kan nås under hösten. EU kan driva på andra länders utsläppsminskningsåtaganden bara om vår egen insats är fastställd”, säger minister Multala.
I Belém kommer ett centralt förhandlingstema att vara de globala indikatorerna för klimatanpassning. Förhandlingarna förs på tjänstemannanivå i Bonn, Tyskland, den 16–26 juni.
Förordningen om cirkulär ekonomi för fordon bör stödjas – förslaget har utvecklats i en positiv riktning ur Finlands perspektiv
Kommissionen lade i juli 2023 fram ett förslag till förordning om cirkularitetskrav för fordonskonstruktion och hantering av uttjänta fordon. Vid rådets möte i juni strävar man efter att enas om medlemsstaternas gemensamma ståndpunkt om förslaget utifrån ordförandens kompromissförslag. I nästa förhandlingsfas ska kommissionen, parlamentet och rådet samordna sina ståndpunkter.
Förordningen ska bland annat främja en cirkulär fordonskonstruktion och fordonstillverkning, öka återanvändningen av delar från uttjänta fordon och förbättra kvaliteten på återvinningsmaterial från uttjänta fordon. Enligt förordningen ska utöver personbilar och paketbilar också nya fordonskategorier, såsom bussar, lastbilar, släpvagnar och motorcyklar omfattas av producentansvaret och avfallshanteringskraven i fråga om uttjänta fordon.
Finland stöder målen i förordningens mål, och i förhandlingarna har förslaget ändrats i en riktning som är positiv ur Finlands synvinkel. Därför kan Finland godkänna ordförandens senaste kompromissförslag. Till exempel ska hobbyverksamhet i anslutning till gamla fordon av kulturellt eller historiskt intresse även i fortsättningen vara möjlig, vilket Finland aktivt och framgångsrikt har arbetat för. Finland har också betonat vikten av att undvika onödig administrativ börda och att säkerställa nationellt handlingsutrymme i organiseringen av producentansvaret.
I samband med miljörådet kommer minister Multala att hålla bilaterala möten med det kommande EU-ordförandelandet Danmarks klimatminister Lars Aagaard, Tysklands nya miljöminister Carsten Schneider och Frankrikes minister för ekologisk omställning Agnès Pannier-Runacher, för att diskutera EU:s klimatmål för 2040.
Mer information
Marjo Nummelin (FN:s klimatmöte)
miljöråd
tfn 0295 250 227
[email protected]
Eini Lemmelä (förordningen om cirkulär ekonomi för fordon)
specialsakkunnig, miljöministeriet
tfn 0295 250 032
[email protected]