Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) myöntämän erityisryhmien asumisen rahoitus
YM015:00/2012 Development
Ympäristöministeriö kutsuu asiantuntija, OTK Saila Eskolan selvityshenkilöksi, jonka tehtävänä on selvittää Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) myöntämän erityisryhmien asumisen investointirahoituksen (avustus ja korkotuki) hakumenettelyä ja myöntämiskäytäntöjä sekä kuntien palveluasumishankintojen toteuttamista julkisten hankintojen, kilpailuneutraliteetin, asukkaiden asumisturvan ja kohteiden pitkäaikaisen käytön näkökulmista. Ympäristöministeriön lisäksi työ- ja elinkeinoministeriö avustaa selvitystyössä.
Basic information Completed
Project number YM015:00/2012
Case numbers
Set by Ministry of the Environment
Term/schedule 16.3.2012 – 31.5.2012
Date of appointment 16.3.2012
Goals and results
Selvityshenkilön tehtävänä on selvittää:
nykyisten ARAn tukia koskevien myöntämiskäytäntöjen sekä kuntien palveluasu-mishankintojen toteutuksen toimivuus julkisten hankintojen, kilpailuneutraliteetin, asukkaiden asumisturvan ja kohteiden pitkäaikaisen käytön näkökulmista,
mahdollistavatko nykyiset säännökset palveluntuottajan tai jonkin muun toteuttamis-prosessissa mukana olevan tahon hyötymisen tavalla, joka ei ole järjestelmän tai yh-teiskunnan tuen tarkoituksen mukaista, sekä
millä tavoin palvelutalon omistaminen ja sen palvelujen tuottaminen voidaan eriyttää ja kuinka tämä otetaan huomioon ARAn rahoitusta myönnettäessä sekä asumispalve-luita hankittaessa niin, että kilpailuneutraliteetti ja asukkaiden asumisturva toteutuvat.
Työssään selvityshenkilö kuulee kaikkia tarpeelliseksi katsomiaan tahoja
Starting points
ARA myöntää valtion varoista investointiavustuksia ja vuokra-asuntolainojen korko-tukea erityisryhmien asunto-olojen parantamiseksi. Näiden tukien tavoitteena on lisätä erityisryhmiin kuuluvien henkilöiden asumistarpeisiin soveltuvien ja asumiskustan-nuksiltaan kohtuullisten vuokra-asuntojen tarjontaa. Tukia myönnetään kunnille, kun-tayhtymille, ARAn yleishyödyllisiksi nimeämille yhteisöille ja näiden määräysvallassa oleville yhtiöille. EU:n valtiontukisääntelyn kannalta ARAn tuet on määritelty yleiseen taloudelliseen tarkoitukseen liittyvistä palveluista maksettaviksi tuiksi.
Investointiavustuksilla on tarkoitus kompensoida erityisryhmäasunnoissa tarvittavista erityisistä tila- tai varusteratkaisuista aiheutuvia lisäkustannuksia. Erityisryhmiksi kat-sotaan esimerkiksi muistisairaat ja huonokuntoiset vanhukset, vammaiset, asunnottomat sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujat. Avustuksen suuruus ratkaistaan aina kohdekohtaisesti ja se voi olla enintään 50 prosenttia hankkeen hyväksyttävistä kus-tannuksista. Huomioon on otettava kohteen laajuus ja kustannukset, vuokran kohtuul-lisuus ja kyseiseen erityisryhmään kuuluvien vuokranmaksukyky. Avustuksia myön-netään vain yhdessä korkotukilainoituksen kanssa, joten avustusta saavan kohteen tulee täyttää myös korkotukilainoituksen myöntämisperusteet. Avustuksia voidaan myöntää vain asuinrakennuksen sijaintikunnan puoltamille hankkeille.
Tuen kohdistuminen asukkaille varmistetaan tuen myöntämisedellytyksiin ja käyttöön liittyvillä ehdoilla, omistajayhteisöön ja sen toimintaan kohdistuvilla yleishyödylli-syyssäännöksillä sekä kiinteistöön kohdistuvilla käyttö- ja luovutusrajoituksilla. Jos korkotukea ja investointiavustusta hakee muu kuin julkisyhteisö, ARAn tulee nimetä hakija yleishyödylliseksi asuntoyhteisöksi.
Kuntien rooli on keskeinen tehostetun palveluasumisen ja muidenkin asumispalvelujen järjestämisessä. Ellei kunta tuota palvelutaloissa tarjottavia hoiva- ja hoitopalveluita it-se, sen tulee kilpailuttaa ne julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) edellyttä-mällä tavalla. Kunnissa laadittavat, erityisryhmien asumista koskevat pitkän aikavälin suunnitelmat ja palveluhankintastrategiat tukevat palveluasumisen järjestämistä kestä-vällä ja pitkäkestoisella tavalla. Palveluasumisen tulee olla laadultaan hyvää, asukkai-den tarpeet huomioon ottavaa sekä sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston asettamat kriteerit täyttävää riippumatta palveluntuottajasta, rahoitusjärjestelmästä tai kohteen sijaintikunnasta.
Käytännöt palveluasumisen järjestämisessä vaihtelevat huomattavasti. Palveluasumisen erityispiirre on kahden täysin erilaisen toimialan kytkeytyminen toisiinsa. Kiinteis-tönomistus ja asuinkiinteistökannan ylläpito edellyttävät kykyä pitkäkestoisiin inves-tointeihin ja pitkäjänteiseen kiinteistötalouden suunnitteluun ja toteutukseen. Kiinteis-tön omistaja tai välivuokraaja on suorassa sopimussuhteessa asukkaaseen vuokrasuh-teen perusteella. Palvelutalon asunnon vuokran kilpailuttaminen ei kuulu sinänsä han-kintalain soveltamisalaan. ARAn tukemassa asuntokannassa on vuokranmäärityksessä noudatettava omakustannusperiaatetta.
Palveluasumisen järjestämisessä on mukana lukuisia eri toimijoita, joilla on erilaiset intressit ja resurssit. Toimintaympäristö myös muuttuu jatkuvasti esimerkiksi kuntalii-tosten myötä. Haasteena on kilpailuneutraliteetin toteutuminen tässä tilanteessa. Se edellyttää, että kaikkia toimijoita kohdellaan tasapuolisesti eikä synny rakenteita, jotka estävät joidenkin toimijoiden pääsyn markkinoille. Tällöin myös ARAn tukien myön-tämiskäytäntöjen tulee olla selkeitä ja läpinäkyviä, jotta sitäkin kautta edistetään kil-pailuneutraliteetin toteutumista.
Valtioneuvoston asuntopoliittista toimenpideohjelmaa valmistelut työryhmä ehdotti ohjelman kohdassa 30, että Julkisen rahoituksen lähtökohtana on, että palvelutalon omistaminen ja palvelujen tuottaminen ovat taloushallinnollisesti kaksi eri kokonai-suutta. Julkisista hankinnoista ja kilpailuasioista vastaavat viranomaiset selvittävät kuntien ja muiden alan toimijoiden kanssa, miten kuntien palveluasumishankinnat to-teutetaan niin, että ne eivät aseta palveluntuottajia eriarvoiseen asemaan, toteuttavat kilpailuneutraliteetin, sekä turvaavat asukkaiden vuokrasuhteen ja palvelutalojen pit-käaikaisen käytön.
Publications and reports
Selvitys ARAn erityisryhmien asumisen invenstointirahoituksesta ja palveluasumisesta PDF
31.5.2012 Eskola Saila
-
31.5.2012 Saila Eskola
Setting-up and organisation
Asettamispäätös PDF
16.3.2012 Ympäristöministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects